Biddag

Jongere

Biddag

Bericht door Jongere »

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is het morgen biddag!
Hoe ziet de biddag eruit voor jullie en waar bidden jullie (extra :)) voor?
Of hebben jullie liever helemaal geen biddag?
Marjan

Bericht door Marjan »

's Middags een dienst speciaal voor kinderen (gaan we niet heen*) en 's avonds de eigen dominee.
Biddag is bijzonder. De dominee weet over het algemeen het boven het alledaagse van gezondheid en werk uit te tillen.

*ik wacht gelaten op het onvermijdelijke commentaar
Be yourself, there are plenty of others.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
De biddag wordt helaas vaak gezien en gebruikt als tweede zondag met twee preken. Jammer.
Liever zou ik een verhandeling over het gebed horen en dan daadwerkelijk in groepjes met elkaar bidden voor vooraf bedachte onderwerpen.
Dat dit voor vele kerken een brug te ver is, snap ik, maar laten we een biddag ook echt biddag zijn. Verder denk ik dat er een bezinning moet komen over de plaats en functie van biddag. Waarom bijv. niet vasten? (is maar een opgeworpen vraag)
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
De biddag wordt helaas vaak gezien en gebruikt als tweede zondag met twee preken. Jammer.
Drie hier. :)
Voor de rest spreekt zo'n invulling van biddag me ook wel aan, maar met zo'n invulling zouden er ook meer biddagen moeten zijn. Ik denk dat de huidige echt uit de traditie 'bidden en danken voor gewas en arbeid' voortkomt, en dan is deze invulling, 1 keer per jaar, niet zo verwonderlijk.
Daphne

Bericht door Daphne »

(Zoals elk jaar weer de biddag topic! :%)

Lang heb ik biddag als een vervelende verplichte dag gezien... verplicht naar de kerk (en t is maar 1 keertje) langdurig bidden (waarbij je gedachten wel 10 keer rond geweest zijn en bij de 11e keer werd er amen gezegd) maar als je God leert kennen is biddag zo veel fijner!!! :%
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
(Zoals elk jaar weer de biddag topic! :%)

Lang heb ik biddag als een vervelende verplichte dag gezien... verplicht naar de kerk (en t is maar 1 keertje) langdurig bidden (waarbij je gedachten wel 10 keer rond geweest zijn en bij de 11e keer werd er amen gezegd) maar als je God leert kennen is biddag zo veel fijner!!! :%
Fijn Daphne!

Ik hoop morgen ook met veel lust te gaan.
Kokje

Bericht door Kokje »

Ik vind het altijd wel fijn, zo midden in de week naar de kerk. Je stapt zo uit het drukke leven de kerk in en komt daar tot rust. Heel anders dan op zondag.

Voor de suggestie van Miscanthus voel ik ook wel, vooral dat bidden in groepjes. Anders is het toch gauw dat je het gebed van de dominee aanhoort in plaats van zelf mee bidt.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
's Middags een dienst speciaal voor kinderen (gaan we niet heen*) en 's avonds de eigen dominee.
Biddag is bijzonder. De dominee weet over het algemeen het boven het alledaagse van gezondheid en werk uit te tillen.

*ik wacht gelaten op het onvermijdelijke commentaar
Jullie zijn boefjes
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Jongere
Liever zou ik een verhandeling over het gebed horen en dan daadwerkelijk in groepjes met elkaar bidden voor vooraf bedachte onderwerpen.
Dat dit voor vele kerken een brug te ver is, snap ik, maar laten we een biddag ook echt biddag zijn. Verder denk ik dat er een bezinning moet komen over de plaats en functie van biddag. Waarom bijv. niet vasten? (is maar een opgeworpen vraag)
Zoiets gebeurt in onze gemeente iedere maand. Van de 800 leden komen er dan 6-8....
Lecram

Bericht door Lecram »

Morgenmiddag dus ook een kidsdienst. Daar gaan we met de hele family naar toe. Vorig jaar met dankdag was Sietske wat onrustig in de oppas, dus hadden we ze meegenomen in de kerk. Daar sliep lekker op schoot.
Mariken

Bericht door Mariken »

Moet zeggen dat ik niet echt het nut van een biddag kan inzien. Als het goed is kun je elke (zon) dag naar de kerk. Wie kan mij vertellen waar het biddag gebruik eigenlijk vandaan komt?

En de suggestie om te vasten vind ik een hele goede. Zijn er ook mensen die vasten in de 40-dagentijd op dit forum?
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Wij hebben elke maandagavond een gebedsdienst
en daar word ook in groepjes gebeden. Het bezoekers aantal is nog steeds klein. De meeste gemeenteleden zijn erg sceptisch!!
" dat doen Luthersen niet " zeggen ze dan

[Aangepast op 3/9/05 door Margriet]
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Andre

Bericht door Andre »

In Urk is het de 2e woensdag van de maand februari biddag, dit is nog een gebruik van vroegenr dat na de boddag de schepen uitvoeren ter visvangst in het nieuwe jaar.

Vandaag is het de landelijke biddag, en ik hoop dat het een gebedsdag mag wezen zoals Habakuk het zegt in zijn bijbelboek: HEERE! als ik Uw rede gehoord heb, heb ik gevreesd; Uw werk, o HEERE! behoud dat in het leven in het midden der jaren, maak het bekend in het midden der jaren; in den toorn gedenk des ontfermens.
refo

Bericht door refo »

Ik zou zeggen: op nieuwjarsmorgen biddag en op oudjaarsavond dankdag. Nu heb je altijd een deel van het jaar waarvoor niet (officieel dan) gedankt wordt en een deel waarvoor niet gebeden wordt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
lammert
Contacteer:

Bericht door lammert »

Bij ons is het vandaag ook biddag.
De basisscholen hebben vanmorgen wel les (behalver de GG, hele dag vrij).
Vanmiddag en vanavond kerk (GG vanmorgen en vanavond).
De middagdienst is speciaal op de kinderen gericht.
Plaats reactie