Jongerenpastoraat
Jongerenpastoraat
Ik heb vernomen dat er in de GG van Zeist heel veel aandacht aan jongerenpastoraat wordt geschonken. Zo gaan kerkenraadsleden regelmatig in gesprek met groepen jongeren om zo te bekijken wat er leeft. Jongeren mogen tijdens zo'n gesprek alles zeggen, tot de meest kritische noties toe.
Ook hebben de jongeren een eigen 'jeugdkerkbode' waarvan de redactie volledig in de handen van jongeren is. De kerkenraad staat hier zeer positief tegenover, zo heb ik vernomen.
Toen ik dit verhaal zo hoorde, vroeg ik me eigenlijk af hoe het jongerenpastoraat in andere gemeenten (in wat voor kerkverband dan ook) geregeld is. Bij ons in de gemeente (GG elders in den lande) besteedt de kerkenraad geen of nauwelijks aandacht aan de jongeren. Hoe is dat bij jullie?
Ook hebben de jongeren een eigen 'jeugdkerkbode' waarvan de redactie volledig in de handen van jongeren is. De kerkenraad staat hier zeer positief tegenover, zo heb ik vernomen.
Toen ik dit verhaal zo hoorde, vroeg ik me eigenlijk af hoe het jongerenpastoraat in andere gemeenten (in wat voor kerkverband dan ook) geregeld is. Bij ons in de gemeente (GG elders in den lande) besteedt de kerkenraad geen of nauwelijks aandacht aan de jongeren. Hoe is dat bij jullie?
Bij ons wordt binnenkort iemand aangesteld voor de heel de gemeente. Maar in het bijzonder voor de ouderen en jongeren.
Daarnaast denkt onze kerkenraad heel goed mee met de jeugd. Gesprekken geweest met ouders maar ook met jongeren.
En natuurlijk ook De Boeg!
Daarnaast denkt onze kerkenraad heel goed mee met de jeugd. Gesprekken geweest met ouders maar ook met jongeren.
Krijgen jullie een pastoraal medewerker?Oorspronkelijk gepost door kridje
Bij ons wordt binnenkort iemand aangesteld voor de heel de gemeente. Maar in het bijzonder voor de ouderen en jongeren.
ja, hij gaat zich in het bijzonder richten op de jongeren en ouderen.Oorspronkelijk gepost door PimKrijgen jullie een pastoraal medewerker?Oorspronkelijk gepost door kridje
Heel goed. In het pastoraat komen vaak dingen aan de orde waar de ouderlingen ook niet voor geleerd hebben!Oorspronkelijk gepost door kridjeja, hij gaat zich in het bijzonder richten op de jongeren en ouderen.Oorspronkelijk gepost door PimKrijgen jullie een pastoraal medewerker?Oorspronkelijk gepost door kridje
Een vraag: wordt/is die pastoraal medewerker ook ouderling?
[Aangepast op 8/3/05 door Pim]
Ach jongerenpastoraat, in veel gemeenten moeten ze het woordje pastoraat nog uitvinden, laat staan jongerenpastoraat. Denk nu niet dat ik te negatief ben, het is gewoon praktijk. Ik heb ervaringen uit verschillende gemeenten waar het pastoraat gewoon bedroevend is. Voor meer info U2U.
Wel ben ik blij met verschillende positieve berichten, het kan dus wel.
Oorspronkelijk gepost door Loyalus
Ach jongerenpastoraat, in veel gemeenten moeten ze het woordje pastoraat nog uitvinden, laat staan jongerenpastoraat. Denk nu niet dat ik te negatief ben, het is gewoon praktijk. Ik heb ervaringen uit verschillende gemeenten waar het pastoraat gewoon bedroevend is. Voor meer info U2U.
vind ik eerlijk gezegd bij ons ook.
Mijn zus is anderhalf jaar geleden met een meningsverschil tussen haar en mijn ouders thuis weg gegaan. Woont nu samen en gaat nooit meer (laatste berichten) naar de kerk.
Na een jaar komt pas een ouderling langs om te vragen hoe het contact is. (zero)
Vroeg hij om het adres.
(mijn ouders hadden dat niet eens)
Dan een telefoon nummer die via mij gegeven moest worden.
Nu hebben ze nog nooit naar mijn zus gebeld, of langsgeweest.
Beetje jammer hoor.......
Moet er onderscheid zijn tussen schaapjes?
Ook zij is toch ook een schaap dat nu geen herder heeft., maar wel een ziel voor de eeuwigheid.
Een gesprek lijkt me hier wel op zijn plaats.
Maar goed, dat is mijn mening..........
(sorry dit was ff mijn frustratie toen ik dit las)
Daarmee zeg ik trouwens niet dat ik jeugdpastoraat niet goed vind hoor, ik vind dat een goed inititatief.
[Aangepast op 9/3/05 door vlinder]