Van een voorouder weet ik dat zij (plm. 1910-1920) naar een 'gezelschap' ging bij 'Pop' of 'Poppe'. Zij woonde in de omgeving van Delft/'s Gravenhage.
Heeft iemand op dit forum een idee welke oefenaar of predikant hiermee bedoeld kan zijn?
Wie was Pop?
- SecorDabar
Re: Wie was Pop?
Je had vroeger wel een ds. J.J. Poot van de Ned. Hervormde Kerk te Delft....( rond 1948)
Er was ook een Ds. van der Waal van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente te Delft (rond 1920)
Er was ook een Ds. van der Waal van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente te Delft (rond 1920)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Wie was Pop?
Dat zal waarschijnlijk ds. A.F.P. Pop uit Monster zijn geweest.
Op Digibron is er nog wel wat van te vinden.
Op Digibron is er nog wel wat van te vinden.
Over ds. A.F.P. Pop uit Monster is het volgende te vinden:Ds. J.J.H. Pop was van 1923 tot 1929 predikant te Maassluis. Hij was een tweelingbroer van de in onze kringen bekendere ds. A.F.P. Pop, die in de dertiger jaren hoofdbestuurslid was van de SGP. Laatstgenoemde overleed op de dag waarop de oud-Maassluisser predikant werd begraven op 29 juni 1964.
Ds. Pop (1884.-1965) had het gymnasium te Kampen en de universiteit te Leiden bezocht. Maar hij is na zijn opleiding bewust een andere kant opgegaan. Hij zei daarover later: 'Ik heb een nogal vrijzinnige opleiding gehad: eerst aan dat openbaar gymnasium, daarna in het ethische Leiden. Misschien heb ik uit reactie wel de grootste tegenstelling gezocht. Ik houd het er echter maar voor, dat ik die richting ben geleid.'
Ds. Pop was de gereformeerde bondsrichting toegedaan en preekte bevindelijk. De preken van zijn hand in de serie Genade voor genade leggen daar getuigenis van af.