Vraag over GGiN

s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Vraag over GGiN

Bericht door s1051952 »

Wie kan mij wat vertellen over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland? Persoonlijk ben ik hiermee niet bekend, alleen uit een verhaal en een geprek die ik heb gehad met iemand uit dit kerkverband.

Kan iemand me wat vertellen over:
Theologie/leer
Ontstaansgeschiedenis (verschil tov Ger Gem)
Verschil tussen Gereformeerde gezindte (HHK,CGK, PKN GB)/ GGiN (wezenlijke verschillenof slechts accentverschillen)

Klopt het ook dat (bepaalde) oudvaders uit de nadere reformatie hier een grote plaats innemen zoals van der Groe enz?
Graag antwoord van iemand die uit GGiN komt of hiermee (goed) bekend is.
Alvast bedankt
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Vraag over GGiN

Bericht door Eppo Gremdaat »

Als je naar WIKIPEDIA gaat en toetst in: `Gereformeerde Gemeenten in Nederland`, dan krijg je een goed en duidelijk antwoord.
Als je `Dr Cornelis Steenblok`eveneens op WIKIPEDIA intoetst krijg je alles over de `grondlegger`van dit kerkverband te weten.
Makkelijker kan ik het niet voor je maken!
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Vraag over GGiN

Bericht door s1051952 »

Eppo Gremdaat schreef:Als je naar WIKIPEDIA gaat en toetst in: `Gereformeerde Gemeenten in Nederland`, dan krijg je een goed en duidelijk antwoord.
Als je `Dr Cornelis Steenblok`eveneens op WIKIPEDIA intoetst krijg je alles over de `grondlegger`van dit kerkverband te weten.
Makkelijker kan ik het niet voor je maken!
Dank, ik lees het volgende op de wikipedia pagina van Steenblok:
Hij wees de opvatting af, dat het "aanbod van genade" voorop gesteld zou mogen worden[2]. Volgens Steenblok was Gods aanbod van genade uitsluitend bestemd voor hen die uitverkoren waren[1].

Dus alleen als je weet uitverkoren te zijn kan je Gods genade ontvangen?
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Vraag over GGiN

Bericht door Eppo Gremdaat »

s1051952 schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Als je naar WIKIPEDIA gaat en toetst in: `Gereformeerde Gemeenten in Nederland`, dan krijg je een goed en duidelijk antwoord.
Als je `Dr Cornelis Steenblok`eveneens op WIKIPEDIA intoetst krijg je alles over de `grondlegger`van dit kerkverband te weten.
Makkelijker kan ik het niet voor je maken!
Dank, ik lees het volgende op de wikipedia pagina van Steenblok:
Hij wees de opvatting af, dat het "aanbod van genade" voorop gesteld zou mogen worden[2]. Volgens Steenblok was Gods aanbod van genade uitsluitend bestemd voor hen die uitverkoren waren[1].

Dus alleen als je weet uitverkoren te zijn kan je Gods genade ontvangen?
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Vraag over GGiN

Bericht door Eppo Gremdaat »

s1051952 schreef:
Dank, ik lees het volgende op de wikipedia pagina van Steenblok:
Hij wees de opvatting af, dat het "aanbod van genade" voorop gesteld zou mogen worden[2]. Volgens Steenblok was Gods aanbod van genade uitsluitend bestemd voor hen die uitverkoren waren[1].

Dus alleen als je weet uitverkoren te zijn kan je Gods genade ontvangen?
Zo wordt er in deze -en aanverwante- kringen over gedacht. Helaas. En dat geeft eindeloze- en oeverloze discussies. Theoloogjes die we allemaal zijn en denken het beter te weten dan wat er in Joh. 3vs16 staat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag over GGiN

Bericht door Tiberius »

s1051952 schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Als je naar WIKIPEDIA gaat en toetst in: `Gereformeerde Gemeenten in Nederland`, dan krijg je een goed en duidelijk antwoord.
Als je `Dr Cornelis Steenblok`eveneens op WIKIPEDIA intoetst krijg je alles over de `grondlegger`van dit kerkverband te weten.
Makkelijker kan ik het niet voor je maken!
Dank, ik lees het volgende op de wikipedia pagina van Steenblok:
Hij wees de opvatting af, dat het "aanbod van genade" voorop gesteld zou mogen worden[2]. Volgens Steenblok was Gods aanbod van genade uitsluitend bestemd voor hen die uitverkoren waren[1].

Dus alleen als je weet uitverkoren te zijn kan je Gods genade ontvangen?
Het valt niet mee om begrijpend te lezen. :)
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vraag over GGiN

Bericht door Ad Anker »

ds. J. Roos schreef:De ware kerk is daar waar God allermeest verhoogd wordt, daar waar de zondaar allerdiepst vernederd wordt, daar waar de vernederde en verlegen zondaar het meest bemoedigd en getroost wordt met de vrije genade van God in Christus naar Gods’ Woord, en daar waar die getrooste zondaar allermeest wordt aangezet tot de innigste zaligheid
Wel een mooie samenvatting van de opvattingen van die kerk.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag over GGiN

Bericht door -DIA- »

Het is zo klaar als wat! Er is geen verschil van betekenis tussen de GGiN en de rechterflank van de GG. Laten we dan zeggen de "uiterstrechter flank".

Dat ligt zo klaar, en het komt ook naar buiten openbaar: en de kerkmuren vallen dan ook ineen als deze elkaar ontmoeten. Het droevige is dat de kerkmuren bestaan. Dat werpt obstakels op de weg, die er niet behoefden te zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
wesha
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2012, 22:11

Re: Vraag over GGiN

Bericht door wesha »

Anker schreef:
ds. J. Roos schreef:De ware kerk is daar waar God allermeest verhoogd wordt, daar waar de zondaar allerdiepst vernederd wordt, daar waar de vernederde en verlegen zondaar het meest bemoedigd en getroost wordt met de vrije genade van God in Christus naar Gods’ Woord, en daar waar die getrooste zondaar allermeest wordt aangezet tot de innigste zaligheid
Wel een mooie samenvatting van de opvattingen van die kerk.
Dat is een opvatting die door de volle breedte van de gereformeerde gezindte zal worden gedragen. Gelukkig heeft de GGiN daar geen patent op.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag over GGiN

Bericht door refo »

wesha schreef:
Anker schreef:
ds. J. Roos schreef:De ware kerk is daar waar God allermeest verhoogd wordt, daar waar de zondaar allerdiepst vernederd wordt, daar waar de vernederde en verlegen zondaar het meest bemoedigd en getroost wordt met de vrije genade van God in Christus naar Gods’ Woord, en daar waar die getrooste zondaar allermeest wordt aangezet tot de innigste zaligheid
Wel een mooie samenvatting van de opvattingen van die kerk.
Dat is een opvatting die door de volle breedte van de gereformeerde gezindte zal worden gedragen.
Helaas wel, ja.
Dat diepe vernederen, dat is het.
En dat houdt daarom in: het verhogen van de mens. In ieder geval: de mens wordt veel te veel centraal gezet.
Lees de definitie maar eens na. Het gaat almaar over de zondaar.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Vraag over GGiN

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Het is zo klaar als wat! Er is geen verschil van betekenis tussen de GGiN en de rechterflank van de GG. Laten we dan zeggen de "uiterstrechter flank".

Dat ligt zo klaar, en het komt ook naar buiten openbaar: en de kerkmuren vallen dan ook ineen als deze elkaar ontmoeten. Het droevige is dat de kerkmuren bestaan. Dat werpt obstakels op de weg, die er niet behoefden te zijn.
De uiterste rechter flank vertoond nogal wat overeenkomsten, maar als we kijken naar het geheel van de GG is me wel duidelijk dat er vele obstakels zijn die weggenomen zouden moeten worden als je de kerkmuren van deze kerkgenootschappen wil wegnemen. Natuurlijk zouden er geen kerkmuren moeten zijn, maar door de verschillen (voor een buitenstaander zijn het amper verschillen, voor ons zijn het grote obstakels) zie ik genoeg redenen waarom deze kerken naast elkaar bestaan, hoe droevig het ook is.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vraag over GGiN

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:
wesha schreef:
Anker schreef:
ds. J. Roos schreef:De ware kerk is daar waar God allermeest verhoogd wordt, daar waar de zondaar allerdiepst vernederd wordt, daar waar de vernederde en verlegen zondaar het meest bemoedigd en getroost wordt met de vrije genade van God in Christus naar Gods’ Woord, en daar waar die getrooste zondaar allermeest wordt aangezet tot de innigste zaligheid
Wel een mooie samenvatting van de opvattingen van die kerk.
Dat is een opvatting die door de volle breedte van de gereformeerde gezindte zal worden gedragen.
Helaas wel, ja.
Dat diepe vernederen, dat is het.
En dat houdt daarom in: het verhogen van de mens. In ieder geval: de mens wordt veel te veel centraal gezet.
Lees de definitie maar eens na. Het gaat almaar over de zondaar.
Het begint met God en het eindigt met God, 't is maar hoe je het wil lezen.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Vraag over GGiN

Bericht door s1051952 »

Tiberius schreef:
s1051952 schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Als je naar WIKIPEDIA gaat en toetst in: `Gereformeerde Gemeenten in Nederland`, dan krijg je een goed en duidelijk antwoord.
Als je `Dr Cornelis Steenblok`eveneens op WIKIPEDIA intoetst krijg je alles over de `grondlegger`van dit kerkverband te weten.
Makkelijker kan ik het niet voor je maken!
Dank, ik lees het volgende op de wikipedia pagina van Steenblok:
Hij wees de opvatting af, dat het "aanbod van genade" voorop gesteld zou mogen worden[2]. Volgens Steenblok was Gods aanbod van genade uitsluitend bestemd voor hen die uitverkoren waren[1].

Dus alleen als je weet uitverkoren te zijn kan je Gods genade ontvangen?
Het valt niet mee om begrijpend te lezen. :)
Leg uit. Zoals ik al zei, ik ben niet bekend met GGiN en aanverwante stromingen (hoewel ik zelf voluit gereformeerd ben).
wesha
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2012, 22:11

Re: Vraag over GGiN

Bericht door wesha »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Het is zo klaar als wat! Er is geen verschil van betekenis tussen de GGiN en de rechterflank van de GG. Laten we dan zeggen de "uiterstrechter flank".

Dat ligt zo klaar, en het komt ook naar buiten openbaar: en de kerkmuren vallen dan ook ineen als deze elkaar ontmoeten. Het droevige is dat de kerkmuren bestaan. Dat werpt obstakels op de weg, die er niet behoefden te zijn.
De uiterste rechter flank vertoond nogal wat overeenkomsten, maar als we kijken naar het geheel van de GG is me wel duidelijk dat er vele obstakels zijn die weggenomen zouden moeten worden als je de kerkmuren van deze kerkgenootschappen wil wegnemen. Natuurlijk zouden er geen kerkmuren moeten zijn, maar door de verschillen (voor een buitenstaander zijn het amper verschillen, voor ons zijn het grote obstakels) zie ik genoeg redenen waarom deze kerken naast elkaar bestaan, hoe droevig het ook is.
Voor een goed verstaander zijn er zeker nog verschillen tussen rechterflank GG dominees en de GGiN.
Voor buitenstaanders zal meer het verschil in uiterlijke zaken opvallen. En wat mij betreft mag de GG daar wat meer aandacht aan gaan schenken.
Gebruikersavatar
aboricultura
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 nov 2008, 18:34

Re: Vraag over GGiN

Bericht door aboricultura »

s1051952 schreef:Wie kan mij wat vertellen over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland? Persoonlijk ben ik hiermee niet bekend, alleen uit een verhaal en een geprek die ik heb gehad met iemand uit dit kerkverband.

Kan iemand me wat vertellen over:
Theologie/leer
Ontstaansgeschiedenis (verschil tov Ger Gem)
Verschil tussen Gereformeerde gezindte (HHK,CGK, PKN GB)/ GGiN (wezenlijke verschillenof slechts accentverschillen)

Klopt het ook dat (bepaalde) oudvaders uit de nadere reformatie hier een grote plaats innemen zoals van der Groe enz?
Graag antwoord van iemand die uit GGiN komt of hiermee (goed) bekend is.
Alvast bedankt
Iets over de leer/ Theologie.
Ze gaan daar uit van twee verbonden het verbond der werken en het genadeverbond.
De uitverkiezing speeld een hele belangrijke rol in de leer.
Heel belangrijk is ook de leer van de inwendige roeping en de uitwendige roeping, ik denk dat hierdoor ook de spraakverwarring is ontstaan over het aanbod van genade.
Het aanbod van genade is alleen voor degene die inwendig geroepen zijn en dus uitverkoren.
Het woord aanbieden veranderen in voorstellen dan is het een uitwendige roeping en dus voor iedere luisteraar.

iets over het onstaan: in principe ook in 1907 daarna kreeg je de scheuring die meer ging over het docentschap van dr Steenblok dan over het leergeschil in 1953.
Ze werden toen de uitgetreden genoemd maar je kunt beter spreken van de uitgeworpen want het ging daar niet zo kerkrechtelijk aan toe.
Toen in 1953 is de gereformeerde gemeente in Nederland onstaan.

Oudvaders:
Ja het klopt dat van de Groe en andere uit die tijd de nadere reformatie een grote plaats in nemen als je de dogmatiek van Steenblok bestudeerd kom je die regelmatig tegen maar ook andere oudvaders en zeker ook Calvijn.
Dr Steenblok was gereformeerd en heeft stellingen uit die kerk in zijn dogmatiek verwerkt.

ik heb geprobeerd uit de losse pols iets te schrijven.
Heb je nog specifieke vragen dan zal ik die proberen te beantwoorden
heb dan de waarheid en de vrede lief
Plaats reactie