Bereid je voor op het luisteren naar de preek

Johann Gottfried Walther

Bereid je voor op het luisteren naar de preek

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. Krijgsman: Bereid je voor op het luisteren naar de preek

,,Onvoorbereid lezen van Gods Woord is een van de voornaamste oorzaken waarom men geen geestelijk voedsel behaalt bij wat men leest."
Predikanten én hoorders dienen zich op de preek voor te bereiden, zegt ds. M. Krijgsman, predikant van de gereformeerde gemeente in Nederland te Arnemuiden. De GezinsGids sprak met hem over de voorbereiding op de kerkdienst.

„Ook de hoorders hebben de plicht om zich op het luisteren naar de preek voor te bereiden. In zijn boekje ”Het lezen van de Heilige Schrift” geeft Theodorus van der Groe aan dat het onvoorbereid lezen van Gods Woord een van de voornaamste oorzaken is waarom men geen geestelijk voedsel behaalt bij wat men leest. Hij zegt: „Zulke mensen doen nooit eens een oprecht en ernstig gebed tot God, vóór, of onder, of na het lezen om de zielverlichtende en bewerkende genade van Zijn Geest.” Dit is ook van toepassing op het luisteren naar Gods Woord.”

Ook over het tijdstip wanneer men zich moet voorbereiden op de preek wil hij wel iets zeggen. Is dat op zaterdagavond of op zondagmorgen? „Wanneer de zegen des Heeren over Zijn Woord echt onmisbaar voor ons is, dan zullen we beide gelegenheden aangrijpen om te smeken of de Heere Zijn Geest wil paren aan Zijn Woord. Dan zal men het gebed van de dichter tot het zijne maken: „Och Heere, geef nu heil; och Heere, geef nu voorspoed” (Ps. 118:25). We willen daarom zowel jongere als oudere mensen oproepen om in plaats van elke zaterdagavond op visite te gaan, of in het ergste geval allerlei uitgaansgelegenheden te bezoeken, die avond eens op deze wijze door te brengen.

De dag voorafgaande aan de Joodse sabbat wordt de voorsabbat genoemd. Deze dag wordt gebruikt om alles in gereedheid te brengen voor de sabbat, die een grote plaats in het leven van het Joodse volk inneemt. Zo moeten wij ook de zaterdag gebruiken om alles in gereedheid te brengen voor de zondag. De zaterdagavond dient dan met name om het hart voor te breiden op de aanstaande Dag des Heeren.”
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Re: Bereid je voor op het luisteren naar de preek

Bericht door -DIA- »

Ik zou zeggen begin de zaterdagavond. Dat is vanouds een gewoonte in veel reformatorische kringen. Maar daarnaast zeker ook op de zondagmorgen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mooi stukje.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:Mooi stukje.
Maar zo een beetje rondkijkend merk je wel dat het niet
erg meer leeft in veel reformatorische kerken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Inderdaad. Maar bij de Joden eindigde de Sabbath ook op de zaterdagavond.
Toch begin ik er zelf steeds meer voor te voelen om de zaterdagavond bij de zondag te betrekken en de zondagavond de start te laten zijn van een nieuwe week, praktisch gezien dan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-DIA-

Bericht door -DIA- »

JolandaOudshoorn schreef:
Toch begin ik er zelf steeds meer voor te voelen om de zaterdagavond bij de zondag te betrekken en de zondagavond de start te laten zijn van een nieuwe week, praktisch gezien dan.
Dan zou je een deel van Gods dag ontheiligen. Er werd van de zaterdagavomd onder ons (en dan bedoel ik de reformatorische kerken) wel gesproken van de "voorsabbat".
Tegenwoordig merk je wel eens dat men de zondag soms te lang vind, wat je in de Bijbel ook tegenkomt wat betreft de sabbat.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Vaak weet men niet waarover de verkondiging gaat op de zondagmorgen. Daarom zijn leesroosters m.i. erg belangrijk. Men kan zich dan voorbereiden aan de hand van de te lezen schriftgedeelten. De namiddagdiensten zijn (vaak nog) leerdiensten (vervolgprediking uit Heid.Cath. en/of 12 geloofsartikelen). Dan kun je je weer wat gemakkelijker voorbereiden.
En een opgave in het plaatselijk kerkblad kan ook dienstig zijn.
vlinder

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:
Dan zou je een deel van Gods dag ontheiligen. Er werd van de zaterdagavomd onder ons (en dan bedoel ik de reformatorische kerken) wel gesproken van de "voorsabbat".
Tegenwoordig merk je wel eens dat men de zondag soms te lang vind, wat je in de Bijbel ook tegenkomt wat betreft de sabbat.
Ontheiligden de Joden dan ook een deel van Gods dag? Bij hen begon ook de shabbat op vrijdagavond en stopte zaterdag avond. Praktisch gezien zou ik het ook handiger vinden, maar ik ben inderdaad voor mezelf ook bang voor afglijden. Een dag is afgekaderd. Wanneer ik 's avonds weer wat zou mogen/willen doen ben ik daar in mijn hoofd die dat toch al mee bezig. Om die reden vind ik het wel fijn dat er tussen opstaan en naar bed gaan niets hoeft en het dus echt een rustdag is, gericht op de Heere.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

vlinder schreef:
-DIA- schreef:
Ontheiligden de Joden dan ook een deel van Gods dag? Bij hen begon ook de shabbat op vrijdagavond en stopte zaterdag avond. Praktisch gezien zou ik het ook handiger vinden, maar ik ben inderdaad voor mezelf ook bang voor afglijden. Een dag is afgekaderd. Wanneer ik 's avonds weer wat zou mogen/willen doen ben ik daar in mijn hoofd die dat toch al mee bezig. Om die reden vind ik het wel fijn dat er tussen opstaan en naar bed gaan niets hoeft en het dus echt een rustdag is, gericht op de Heere.
Ze behoorden in ieder geval stipt te zijn. Ik weet zo niet waar het staat, ergens in de profeten, meen ik, dat de aanklacht was: Wanneer zal de sabbat voorbij zijn? Ik weet momenteel de tekst niet letterlijk. Maar daar komt het op neer. De sabbat was voor hen geen verlustiging maar meer een last. Ze wilden weer handel drijven... Denk ook aan de vrouwen die vroeg naar het graf gingen om Jezus te zalven. Ze hielden zich, ondanks de omstandigheden, toch stipt aan de sabbat zoals doe toen was afgebakend.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Maak van de 'voorsabbat' geen nieuwe wet, zou ik zeggen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:Maak van de 'voorsabbat' geen nieuwe wet, zou ik zeggen.
Het is ook geen wet, het kan alleen maar profijtelijk zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Ik weet zo niet waar het staat, ergens in de profeten, meen ik, dat de aanklacht was: Wanneer zal de sabbat voorbij zijn?
Amos 8:5
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Niet als het een zelfverzonnen wet is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Zou dat dan verzonnen zijn? En zo ja, wie zou zoiets verzinnen: Een hater van de Waarheid of een liefhebber van Gods dag? Is dat laatste het geval dan is het toch navolgenswaardig?
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:
Zou dat dan verzonnen zijn? En zo ja, wie zou zoiets verzinnen: Een hater van de Waarheid of een liefhebber van Gods dag? Is dat laatste het geval dan is het toch navolgenswaardig?
Wat heb je aan het volgen van tradities, leringen van mensen....
de sabbat begon niet op vrijdagavond, die begint nog steeds op vrijdagavond.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie