Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door caprice »

Ds. J. Roos 25 jaar predikant Gereformeerde Gemeenten in Nederland

BARNEVELD – De intredepreek in zijn eerste gemeente, Chilli­wack, is ds. J. Roos altijd bijgebleven: de roeping van Jeremia. Er waren drie hoofd­gedachten: Zijn onbekwaamheid aan­gewezen, zijn tegenstand gebroken, en zijn redding toegezegd. „Ze zijn alle drie nog steeds waar, maar het derde punt is me een groot wonder.”

Ds. J. Roos, predikant van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN), herdenkt dat hij 25 jaar in het ambt van predikant staat. Zondag zal hij daar tijdens de prediking in zijn gemeente Barneveld sober aandacht aan besteden.

„We zijn bezig met vervolgstof over Elia en hopen over de inwijding van Elisa tot profeet te spreken. Deze geschiedenis heeft ons met betrekking tot dit jubileum veel te zeggen. Maandag­avond is er een herdenkingsdienst. Aanvankelijk hadden we het ongemerkt voorbij willen laten gaan. Omdat we toch ook de getrouwheid des Heeren behoren te erkennen, wilden we daar toch, hoewel sober, bij stilstaan.”

Jochem Roos was zestien jaar oud toen de Heere lust gaf tot het ambt, vanuit 1 Timotheüs 3:1: „Zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk.” „Diezelfde nacht werd het geheel onmogelijk. Ik was onbekwaam, ongeschikt voor dit gewichtvolle ambt. In een diepe weg werd mijn tegenstand door genade echter gebroken.”

Roos dacht gewillig gemaakt te zijn, maar er gingen nog jaren overheen voordat hij zich op 31-jarige leeftijd bij het curatorium meldde om toegelaten te worden tot de opleiding voor het ambt van predikant. „Er was vrees, tegenstand en onbekwaamheid. Omdat ik tot mijn schande moet zeggen dat ik niet wilde wat God wilde, heb ik er een hartkwaal aan overgehouden. Toen de Heere mij gewillig maakte, mocht ik mij geheel aan Zijn leiding overgeven.”

U bent predikant in een kerk­verband met veel vacante gemeenten. U dient het grote Barneveld, bent hoofdredacteur van De Wachter Sions en van de Mount Zion, en docent van het curatorium. Hoe heeft het allemaal gekund?

„Jeremia’s redding werd hem aangewezen. Dat was het derde punt van de intredepreek. Het is mij een groot wonder dat de Heere mij al die jaren heeft uitgeholpen en bijgestaan.”

Zonder Gods Geest is jubileren God onteren, vreest ds. Roos. „Het is een groot verschil of je bij het herdenken tot verwondering mag zien wat de Heere gedaan heeft, of dat je gaat herdenken wat je zelf allemaal gedaan hebt. Er ligt veel schuld, preekschuld, spreekschuld, zwijgschuld, schrijfschuld, gebedsschuld. Boven ons leven staat geschreven: Geen roem in onszelf, maar alleen in Christus. Hier zit een afgekeurde dominee, maar die aan zijn God nooit tekort is gekomen. Christus als de grote Ambtsdrager wordt daarom zo dierbaar omdat alleen Zijn bloed ook de ambtelijke schuld heeft verzoend. Zijn trouw was onveranderlijk. Hij redde mij, keer op keer. Hulpe van God verkregen hebbende, staan we tot op deze dag.

Vaak was de vraag als we onder aan de kansel stonden: Hoe kom ik erdoor? Maar hoeveel beter is het als we eens mochten zuchten: Hoe komt God aan Zijn eer? We zijn doorgaans zo druk met onszelf, en we achten het een wonder als het ons eens echt om Gods eer en het heil van zondaren te doen is.”

In een gesprek met ds. Roos kan het niet anders of de naam van zijn leermeester, ds. F. Mallan, valt. „Ik mis hem ontzettend. Hij was echt een vader voor ons. Iedere vrijdagmiddag belden we elkaar. Dan vroeg hij: „Je bent daar geweest, en je hebt daar gepreekt, hoe ging het jongen?” Zijn lessen waren onvergetelijk.”

Te midden van het vele pastorale werk moet het primair zijn om de preek voor te bereiden. „Aan het begin van de week probeer ik te overdenken waar ik zondag over hoop te spreken, met het thema en de punten. Een predikant mag nooit onvoorbereid de preekstoel op. Onvoorbereid preken is geen preken, maar een stichtelijk woord uitspreken. Je moet als predikant er alles aan doen, in de wetenschap dat je afhankelijk bent van de bediening van Gods Geest. Daarom durf ik nooit met een uitgeschreven preek de kansel op. Als Zijn Geest overkomt, mag je zaken uitdragen die je in de studeerkamer niet overdacht hebt. De inhoud van een Bijbeltekst is zo diep dat ik erachter ben gekomen dat we nooit in staat zijn om een tekst recht te verklaren. Elke tekst wijst ons Wie God naar Zijn welbehagen in Christus is voor verloren zondaren.”

Ds. Roos wil liever niet spreken over allerhande kerkelijke verwikkelingen. „De een smult ervan, en de ander brult. De een haalt het venijn eruit, en de ander de honing. Laten we dat maar niet doen. Het levert vaak niets goeds op.”

Maar toch, sinds 2001 voert uw kerkverband gesprekken met een commissie van de Gereformeerde Gemeenten over eenheid en verscheidenheid. Het is al geruime tijd stil. Is er inmiddels weer iets te zeggen?

„Deze week hebben we juist weer met elkaar vergaderd. Het was een constructief gesprek. Verder moeten eerst de beide synodes, in 2013, er hun licht over laten schijnen.”

Wat moeten we aan met de reformatorische zuil? Die staat nogal op de tocht. En er ligt een advies tot bezinning op de plaats van de reformatorische kerk in de cultuur van vandaag.

„We hebben de reformatorische zuil gekrégen. Dat staat voor mij vast. Het is een gekregen erfgoed, een geschenk van boven, waarvan ik me ook afvraag hoe lang we het nog mogen houden. Dat wil niet zeggen dat we achter een zuil mogen wegkruipen, want we behoren oog te hebben voor de wereld om ons heen. Hoe openbaren wij ons naar de wereld? Zijn we een zoutend zout en een lichtend licht? Zulke vragen roepen inderdaad om bezinning.”

De tijd is donker. Ds. Roos is daar stellig in. „Maar het is niet hopeloos. Laten we ervoor oppassen om met veel pessimistische woorden onze jongeren moedeloos te maken. Want de Heere regeert en Hij gaat door met Zijn vergaderend werk. Elia leefde ook in een donkere tijd, maar er waren er nog zeven­duizend die de knie voor Baäl niet gebogen hadden. Deze belofte houdt haar waarde tot aan het einde van de wereld.

De Heere houdt Zijn Kerk in stand. Wie beweert dat Hij Zijn kinderen bijvoorbeeld niet heeft in het roomse Polen, en in islamitische landen? In Canada hoorden we van indianen die een helder getuigenis konden geven van Gods werk in hun harten. De Heere heeft beloofd dat er in geestelijk opzicht jongens en meisjes zullen spelen op de straten van Jeruzalem. Dat bewaart voor fatalisme, alsof er geen mensen meer zouden worden bekeerd. Hij zal aan Zijn verbond gedenken.”

Afbeelding

Bron: http://www.refdag.nl
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door caprice »

D.V. Hedenavond zal een herdenkingsdienst worden gehouden in het kerkgebouw 'De Hoeksteen' te Barneveld (Vellerselaan 1) waarin ds. J. Roos hoopt voor te gaan.
Deze dienst vangt aan om 19.00 uur. De plaatsen zijn vrij.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10650
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door Ad Anker »

Mooi interview. Met name ook de laatste alinea's.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23914
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door refo »

Treurig interview.
Wat is die man met zichzelf bezig.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door SecorDabar »

refo schreef:Treurig interview.
Wat is die man met zichzelf bezig.
Beste Refo,
Waarop baseert u dat ds. Roos met zichzelf bezig is ??
Ik kan dat in dit interview niet zo vinden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door Simon »

Anker schreef:Mooi interview. Met name ook de laatste alinea's.
Op wie hebben die laatste alinea's betrekking ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Zucht
Berichten: 130
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:52

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door Zucht »

refo schreef:Treurig interview.
Wat is die man met zichzelf bezig.
Dat is niet treurig, maar bijbels. In de wereld zult gij verdukking hebben..
Het is pas treurig als je deze taal niet verstaat, refo.
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door Simon »

Zucht schreef:
refo schreef:Treurig interview.
Wat is die man met zichzelf bezig.
Dat is niet treurig, maar bijbels. In de wereld zult gij verdukking hebben..
Het is pas treurig als je deze taal niet verstaat, refo.
Wat ik nog treuriger vind, is dat een predikant, zelfs nu Jeruzalem weer in joodse handen is, O.T.teksten gaat vergeestelijken en daarmee totale vervangingsleer toepast.
Ik denk ook dat dát de reden is dat deze ''enige ware'' afsplitsing niet meer door 1 deur kan met de GG etc.
Alles in de oude profetieeen over Israel komt nog uit.
Veel is al uitgekomen, alleen willen sommigen dat nog steeds niet zien.
En dat exclusieve in zichzelfgekeerde van de zuil is natuurlijk ook verkeerd.
Wij hebben de opdracht op in alle stegen en wegen zo veel mogelijk mensen te nodigen tot het Heil.
Maar ook op dat gebied hebben we dus die joodse exclusiviteit aangenomen, want wij zijn uitverkoren en de rest heeft het nakijken.
Ik ben het dus wél met Refo eens.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door vlinder »

Op zich een mooi intervieuw, maar ik blijf het vreemd vinden om jezelf met een majesteitelijke meervoudsvorm aan te duiden....Komt op mij zelfs wat hoogmoedig over, maar zo zal hij dat vast niet bedoelen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door dennis »

vlinder schreef:Op zich een mooi intervieuw, maar ik blijf het vreemd vinden om jezelf met een majesteitelijke meervoudsvorm aan te duiden....Komt op mij zelfs wat hoogmoedig over, maar zo zal hij dat vast niet bedoelen.
Dat doen meer predikanten. Lijkt me inderdaad niet nodig, maar ik geloof niet dat het hoogmoedig bedoeld is.
Vond het ook een mooi interview. Op de kritiek dat 'deze man zoveel met zichzelf bezig is' zou ik willen zeggen dat m.i. iedere gelovige veel met zichzelf bezig zou moeten zijn. Maar... niet alleen met zichzelf, en dat doet deze predikant ook zeker niet.
(Ben overigens geen lid van zijn kerkverband, en zou dat om enkele inhoudelijke redenen ook niet snel worden.)
-DIA-
Berichten: 32830
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door -DIA- »

Het stukje trof me. Toen ik het las gaf het nog wat indrukken en jaloersheid.
Ik had zaterdagavond een telefonisch gesprekje, kwam ook dit even aann de orde: Het is een geluid wat weinig meer
gehoord wordt. Hij komt op uit de diepte.
Ds. haalde het zondag ook op de kansel aan. Daar is onze dominee ook mee verbonden, al ligt een een kerkmuur tussen.
Maar kerkmuren vallen weg als het om geestelijke herkenning gaat.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-DIA-
Berichten: 32830
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door -DIA- »

Nog iets wat me opvalt:
Tegenwoordig schijnen dominees zo gewillige te zijn.
Als je leest van de roeping (zowel in de Bijbel als van Gods ware knechten)
is het altijd tegenstand en een diep gevoel van onbekwaamheid.
Het lijkt soms dat men de grote veranrwoordelijkheid en het
wonder van de roeping tot dienst in Gods Koninkrijk minder hoog acht.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:Nog iets wat me opvalt:
Tegenwoordig schijnen dominees zo gewillige te zijn.
Als je leest van de roeping (zowel in de Bijbel als van Gods ware knechten)
is het altijd tegenstand en een diep gevoel van onbekwaamheid.
Het lijkt soms dat men de grote veranrwoordelijkheid en het
wonder van de roeping tot dienst in Gods Koninkrijk minder hoog acht.
''Verder moeten eerst de beide synodes, in 2013, er hun licht over laten schijnen.”

Roeping?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door Mara »

Ik vind het een prachtig interview. Hadden we maar wat meer predikanten die deze boodschap verkondigen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
sunlover
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 feb 2007, 23:11

Re: Ds. J. Roos 25 jaar predikant

Bericht door sunlover »

-DIA- schreef:Nog iets wat me opvalt:
Tegenwoordig schijnen dominees zo gewillige te zijn.
Als je leest van de roeping (zowel in de Bijbel als van Gods ware knechten)
is het altijd tegenstand en een diep gevoel van onbekwaamheid.
Het lijkt soms dat men de grote veranrwoordelijkheid en het
wonder van de roeping tot dienst in Gods Koninkrijk minder hoog acht.
Dit vetgedrukte altijd mag je wat mij betreft nader toelichten.
Volgens mij kun je dit niet staande houden in het licht van 1 Timotheus 3 en Jesaja 6:8.
Ik heb het idee dat onwil voor sommigen als een kenmerk van een ware roeping geldt. Zo spreekt de Bijbel daar nergens over. ( mocht je het hier niet mee eens zijn dan graag voorbeelden uit de Schrift)
Ik wil wel erkennen dat er ware knechten in het Oude Testament te vinden zijn die onwillig waren maar daarmee is dit geen standaardkenmerk. Verder lijkt het me ook zinnig om onderscheid te maken tussen onwil en gevoel van eigen onbekwaamheid.
Gesloten