Zondagavond
Zondagavond
Naast het topic zaterdagavond, zou ik ook graag iets willen lezen over de zondagavond.
Ik merk dat voor velen de zondag dan eigenlijk al min of meer voorbij is en mensen al een beetje met de (werk)week bezig zijn.
Ik krijg mailtjes op maandag, maar zie dat ze op zondagavond verstuurd zijn.
Of er worden al bedrijfsrapporten gelezen voor de komende vergaderingen.
Net alsof na het avondeten de zondag bijna beëindigd is.
Ik vind het altijd fijn om me in een goed boek te verdiepen, we hebben vaak de radio aan met Ik zou wel eens willen weten.
Of een CD met orgelmuziek.
Aan het einde van de avond leg ik wel alles klaar voor de volgende dag, zoals kleding, of andere dingen die beslist meegenomen moeten worden door iedereen.
Dat doe ik elke avond om spitsuur en stress in de ochtend te voorkomen.
Het is niet meer zo'n afgezonderde dag als vroeger. Ook al probeer je hem nog zo traditioneel mogelijk in te richten.
Lukt dat bij jullie allemaal wel? Of is het niet zo'n heikel punt?
Ik merk dat voor velen de zondag dan eigenlijk al min of meer voorbij is en mensen al een beetje met de (werk)week bezig zijn.
Ik krijg mailtjes op maandag, maar zie dat ze op zondagavond verstuurd zijn.
Of er worden al bedrijfsrapporten gelezen voor de komende vergaderingen.
Net alsof na het avondeten de zondag bijna beëindigd is.
Ik vind het altijd fijn om me in een goed boek te verdiepen, we hebben vaak de radio aan met Ik zou wel eens willen weten.
Of een CD met orgelmuziek.
Aan het einde van de avond leg ik wel alles klaar voor de volgende dag, zoals kleding, of andere dingen die beslist meegenomen moeten worden door iedereen.
Dat doe ik elke avond om spitsuur en stress in de ochtend te voorkomen.
Het is niet meer zo'n afgezonderde dag als vroeger. Ook al probeer je hem nog zo traditioneel mogelijk in te richten.
Lukt dat bij jullie allemaal wel? Of is het niet zo'n heikel punt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Zondagavond
Wil je het echt weten?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ja, ik ben oprecht geinteresseerd. Er is tenslotte ook een topic over de zaterdagavond
Wat is precies het verschil in invulling ervan?

De zondagavond vind ik ook heel kostbaar. Voorlezen; zingen; lezen en bidden.
Echt een van de meest waardevolle momenten in ons gezin.
Wij komen vaak echt tot heel andere gesprekken dan door de weeks, of aan tafel.helma schreef:De zondagavond vind ik ook heel kostbaar. Voorlezen; zingen; lezen en bidden.
Of het nu de sfeer is, de rust, met bepaalde muziek op de achtergrond...
Ik woon tussen nogal wat orthodoxe joden en''jews 4 Jesus'', en het is hier op zaterdag rustiger dan op zondag.Mara schreef:Ja, ik ben oprecht geinteresseerd. Er is tenslotte ook een topic over de zaterdagavond![]()
Ik moet er trouwens niet aan denken dat ik maar 1 dag per week tijd zou hebben voor het geestelijke, zij het zaterdag óf zondag.
Laatst gewijzigd door Simon op 06 okt 2012, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Jij verkeert dagelijks in de tempel?Simon schreef:Ik woon tussen nogal wat orthodoxe joden, en het is hier op zaterdag rustiger dan op zondag.Mara schreef:Ja, ik ben oprecht geinteresseerd. Er is tenslotte ook een topic over de zaterdagavond![]()
Ik moet er trouwens niet aan denken dat ik maar 1 dag per week tijd zou hebben voor het geestelijke, zij het zaterdag óf zondag.

Nee, ik ook niet. Maar zondags hebben we éxtra tijd.Simon schreef: Ik moet er trouwens niet aan denken dat ik maar 1 dag per week tijd zou hebben voor het geestelijke, zij het zaterdag óf zondag.
Dr Beeke maakt zijn kinderen zondagsmorgens altijd heel enthousiast wakker met de woorden: vandaag is onze meest favoriete dag
Is jou nooit uitgelegd wat Jezus bedoelde toen Hij zei de tempel af te breken en na 3 dagen weer op te bouwen?Mara schreef:Jij verkeert dagelijks in de tempel?Simon schreef:Ik woon tussen nogal wat orthodoxe joden, en het is hier op zaterdag rustiger dan op zondag.Mara schreef:Ja, ik ben oprecht geinteresseerd. Er is tenslotte ook een topic over de zaterdagavond![]()
Lees ook eens:
1 Kor 3:16-17
1 kor 6:19-20
Ef 2;19-22
2Kor 6:14-18
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Wat zou de Heere Jezus hier nu mee bedoeld hebben denk je?
Toch geen stenen tempel?
Toch geen stenen tempel?
Dat is nu precies wat ik jou probeer te zeggen.Mara schreef:Wat zou de Heere Jezus hier nu mee bedoeld hebben denk je?
Toch geen stenen tempel?
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Na de kerkdienst en het napraten over de preek lezen we nog iets voor over kerkgeschiedenis of De Christenreis of een dergelijk boek.
Daarna is de zondagavond de enige avond waarop je echt rustig iets kunt lezen... Maar soms staat je hoofd er niet zo naar, dan zit ik nog wat orgel te spelen.
Meestal hebben we het bij het naar bed gaan even over de bezetting van de avonden in de voorliggende werkweek. Maar het liefst probeer ik die week toch wat uit mijn gedachten te houden. Anders is het gehoorde of het gelezene wel erg snel weg.
Daarna is de zondagavond de enige avond waarop je echt rustig iets kunt lezen... Maar soms staat je hoofd er niet zo naar, dan zit ik nog wat orgel te spelen.
Meestal hebben we het bij het naar bed gaan even over de bezetting van de avonden in de voorliggende werkweek. Maar het liefst probeer ik die week toch wat uit mijn gedachten te houden. Anders is het gehoorde of het gelezene wel erg snel weg.
- MarthaMartha
Idd... lezen (en lekker vroeg naar bed)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wij hebben 's avonds kerk. Daarna lekker lezen op de bank. Ik heb jaren voorgelezen, maar nu lezen we even wat voor onszelf. Soms koffiedrinken bij mensen uit de kerk, of bij vrienden die om de hoek wonen. Dan oraten we na over de preek en gewoon wat ter sprake komt. Bij vrienden is wel sneller het gesrek over de preek weg (3 verschillende kerken zou genoeg stof moeten geven) en gaat het sneller over de afgelopen week of de plannen voor a.s. Week.
De computer blijft bij ons op zondag uit. Niet perse omdat ik er zo tegen ben, maar juist omdat het je aandacht wegzuigt, de zondag inkort omdat je met dagelijkse beslommeringen bezig gaat. Ik vond het een zegen dat de zondag er is en bewonder de wijsheid van de Heere daarin. Verder werk ik weleens op zondagavond, maar voor mijn gevoel mis ik dan wel de rust en de woordverkondiging. De gemiste dienst luister ik door de week vaak na onder de strijk omdat onze dominee regelmatig series preekt.
De computer blijft bij ons op zondag uit. Niet perse omdat ik er zo tegen ben, maar juist omdat het je aandacht wegzuigt, de zondag inkort omdat je met dagelijkse beslommeringen bezig gaat. Ik vond het een zegen dat de zondag er is en bewonder de wijsheid van de Heere daarin. Verder werk ik weleens op zondagavond, maar voor mijn gevoel mis ik dan wel de rust en de woordverkondiging. De gemiste dienst luister ik door de week vaak na onder de strijk omdat onze dominee regelmatig series preekt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Tijd om te lezen, en achter het orgel gaan zitten en de wat improviseren over Psalmen vind ik wel mooi en ook rustgevend.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«