Diervriendelijkheid
- SecorDabar
Diervriendelijkheid
Hoe diervriendelijk zijn wij ?
Hierbij een mooi stukje van Richard Hill uit zijn boek: "De Diepten Gods"
Door weinig dingen wordt de wanorde welke de zondeval in de wereld
gekomen is, klaarder bewezen, dan door de barbaarsheid waarmede
het redeloze vee maar al te vaak behandeld wordt, door hen
aan welke God het onderworpen heeft.
Evenwel zijn er vele onbekeerde mensen, voornamelijk
onder het vrouwelijk geslacht, die uit een zekere
aandoenlijkheid van lichaam-gestel veel mededogen doen blijken
voor het lijdende dier, en hetzelve zo veel mogelijk zullen trachten
wèl te doen;
hoeveel meer moesten dan zij allen in wie het gevoel
door Godsvrucht verhoogd en gelouterd is, en weten dat alle dieren naar
hun aard, in ellende van de algemene afval delen
en om die reden "het ganse schepsel te samen zucht"
niet alles wat in hun macht is aanwenden, om de dingen
terug te brengen tot derzelver oorspronkelijke staat in het paradijs;
waar, zonder twijfel, elk schepsel in onschuld rondom het gelukkig paar
(Adam en Eva) te samen leefde, en het volste vertrouwen
in hun eerste heer stelde.
Zekerlijk, indien de mens zich thans nog goed en liefderijk
omtrent hen betoonde, zou dit vertrouwen in een grote mate
herwonnen worden, zo als dit menige voorbeelden getuigen,
en de koninkrijken van deze wereld, ten opzichte van de onderlinge
omgang en het geluk der verschillende soorten van wezens,
een duizendjarig vrederijk gelijker worden.
De wijze Salomo heeft daarom geschreven:
"De rechtvaardige kent het leven van zijn beesten";
hieruit blijkt dus dat zachtmoedigheid omtrent het
redeloze schepsel evenzeer een karaktertrek
van de Christen is, als het bidden of aalmoezen geven.
Hierbij een mooi stukje van Richard Hill uit zijn boek: "De Diepten Gods"
Door weinig dingen wordt de wanorde welke de zondeval in de wereld
gekomen is, klaarder bewezen, dan door de barbaarsheid waarmede
het redeloze vee maar al te vaak behandeld wordt, door hen
aan welke God het onderworpen heeft.
Evenwel zijn er vele onbekeerde mensen, voornamelijk
onder het vrouwelijk geslacht, die uit een zekere
aandoenlijkheid van lichaam-gestel veel mededogen doen blijken
voor het lijdende dier, en hetzelve zo veel mogelijk zullen trachten
wèl te doen;
hoeveel meer moesten dan zij allen in wie het gevoel
door Godsvrucht verhoogd en gelouterd is, en weten dat alle dieren naar
hun aard, in ellende van de algemene afval delen
en om die reden "het ganse schepsel te samen zucht"
niet alles wat in hun macht is aanwenden, om de dingen
terug te brengen tot derzelver oorspronkelijke staat in het paradijs;
waar, zonder twijfel, elk schepsel in onschuld rondom het gelukkig paar
(Adam en Eva) te samen leefde, en het volste vertrouwen
in hun eerste heer stelde.
Zekerlijk, indien de mens zich thans nog goed en liefderijk
omtrent hen betoonde, zou dit vertrouwen in een grote mate
herwonnen worden, zo als dit menige voorbeelden getuigen,
en de koninkrijken van deze wereld, ten opzichte van de onderlinge
omgang en het geluk der verschillende soorten van wezens,
een duizendjarig vrederijk gelijker worden.
De wijze Salomo heeft daarom geschreven:
"De rechtvaardige kent het leven van zijn beesten";
hieruit blijkt dus dat zachtmoedigheid omtrent het
redeloze schepsel evenzeer een karaktertrek
van de Christen is, als het bidden of aalmoezen geven.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Diervriendelijkheid
Christen zijn is Christen zijn in alles, dus ook in de omgang met dieren..
Wat niet wegneemt dat dieren niet gelijk zijn aan mensen, en ons gegeven zijn tot kleding en voedsel. Dit begon bij Adam en Eva.
Wat niet wegneemt dat dieren niet gelijk zijn aan mensen, en ons gegeven zijn tot kleding en voedsel. Dit begon bij Adam en Eva.
Bij Noach.dennis schreef:Christen zijn is Christen zijn in alles, dus ook in de omgang met dieren..
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dennis had gelijk. God kleedde zelf Adam en Eva met dierenvellen, om de vijgenbladeren te vervangen...refo schreef:Bij Noach.dennis schreef:Christen zijn is Christen zijn in alles, dus ook in de omgang met dieren..
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.Bert Mulder schreef:Dennis had gelijk. God kleedde zelf Adam en Eva met dierenvellen, om de vijgenbladeren te vervangen...refo schreef:Bij Noach.dennis schreef:Christen zijn is Christen zijn in alles, dus ook in de omgang met dieren..
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten,
Hier is nog niets gezegd over de dieren. Dat was bij Noach. En waar de vellen vandaan kwamen weten we niet. In ieder geval van God.
- Bert Mulder
- Contacteer:
iets verder lezen:refo schreef: Hier is nog niets gezegd over de dieren. Dat was bij Noach. En waar de vellen vandaan kwamen weten we niet. In ieder geval van God.
17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
20 Voorts noemde Adam den naam zijner vrouw Heva, omdat zij een moeder aller levenden is.
21 En de HEERE God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen, en toog ze hun aan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Genesis 9 vers 10: ..en met alle levende wezens die bij u zijn: de vogels, het vee en alle dieren van de aarde met u, van alles wat uit de ark is gegaan, tot alle dieren van de aarde toe.
En staat er ook niet geschreven dat niet één musje ter aarde zal vallen, zonder de wil van de Hemelse Vader?
En staat er ook niet geschreven dat niet één musje ter aarde zal vallen, zonder de wil van de Hemelse Vader?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Waarom slachtte Abel dan schapen?refo schreef:Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.Bert Mulder schreef:Dennis had gelijk. God kleedde zelf Adam en Eva met dierenvellen, om de vijgenbladeren te vervangen...refo schreef:Bij Noach.dennis schreef:Christen zijn is Christen zijn in alles, dus ook in de omgang met dieren..
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten,
Hier is nog niets gezegd over de dieren. Dat was bij Noach. En waar de vellen vandaan kwamen weten we niet. In ieder geval van God.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Omdat er bij een verzoening bloed moet vloeien, vooruitziend op Jezus' Offer.caprice schreef: Waarom slachtte Abel dan schapen?
het product van eigen werken (Kain's offer) werd niet aangezien.
(OT)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Zo valt er voor ons allen nog heel wat te leren.
-
Hoe diervriendelijk zijn wij?
Nou, ik hou van dieren.....vooral met gebakken aardappeltjes en appelmoes
Nee, hoor, ik maak maar gekheid.
Maar poesen vond ik altijd wel grappig (omdat we vroeger thuis zo`n beest hadden).
Maar honden.... oh nee, vreselijke blafferds en ze moesten altijd naar buiten (drie keer
per dag maar liefst). Nee, niks voor mij.
Totdat...... ik `s avonds uit kantoor thuiskwam, de deur open deed en een zwarte krullenkop me
kwispelstaartend begroette.
`WAT IS DAT EN WAT MOT DAT BEEST HIERRR`
TWEEGESPREK:
Mijn vrouw: `dat is Olivia, vriendin is ziek en of ik voor de hond wil zorgen`
IK: `hoe lang gaat dat duren`?
Mijn vrouw: `als ze weer beter is, komt ze de hond ophalen maar nu kan ze niet naar buiten`
IK: Oh, en wie gaat die hond uitlaten?`
Mijn vrouw: `overdag ik en jij gaat `s avonds`
(Ondertussen een kwispelende Olivia en afwisselend kijkend naar mij en naar mijn vrouw)
EN OP DAT MOMENT BEN JE `VERKOCHT`!!!!
Het is een heel lieve en waakzame gast geweest die zich al snel bij ons
thuisvoelde en precies wist hoe laat ik uit kantoor kwam (zat dan al bij de deur
te wachten) en `s morgens bij de eerste uitlaatronde liepen vrouw en hond mee
tot de tramhalte en als de tram kwam wist de hond precies `daar gaat mijn baasje.... doeoeoeeiii!!`
Vriendin werd weer beter, kwam de hond halen, maar...... hond Olivia (wat een naam!!!!
)
wilde niet mee en bleef stokstijf zitten waar ze zat.
(Ik noemde het dier - was trouwens een teef - `Ollie`en daar werd ook naar geluisterd).
Dus...`Ollie, ga met het vrouwtje mee.... toe nou. Maar het was een koppige hond
(en dat mag ik wel!). Dus we spraken af dat we de hond wel zouden brengen. Zogezegd zo gedaan.
Maarrr: Ollie ging gelijk weer met ons naar de deur en `Doei! Ik ga weer met Jan en Els mee naar huis!`
Eind van het liedje is dat Ollie (toch wel bejaard) haar laatste twee levensjaren bij ons heeft
doorgebracht en een lieve trouwe kameraad is geweest. Ook voor haar `ex-vrouwtje`en zag
het altijd als een soort visite als ze daar kwam, maar bleef altijd dicht naast mijn vrouw of mij
zitten en als we weer weggingen stond ze gelijk op om mee naar buiten te gaan.
En nu..... (ja, we wonen `groot`gelukkig......) nu hebben we Flippie (bruine dwergpincher),
Chicky(zwarte basset) en Larry(witte bastaard-poedel). Alle drie van verschillend karakter
(net als mensen) maar voor ons lief, trouw en....`kom niet aan mijn baasje en bazinnetje,
want anders..... :evil
Nou, ik hou van dieren.....vooral met gebakken aardappeltjes en appelmoes

Maar poesen vond ik altijd wel grappig (omdat we vroeger thuis zo`n beest hadden).
Maar honden.... oh nee, vreselijke blafferds en ze moesten altijd naar buiten (drie keer
Totdat...... ik `s avonds uit kantoor thuiskwam, de deur open deed en een zwarte krullenkop me
kwispelstaartend begroette.

TWEEGESPREK:
Mijn vrouw: `als ze weer beter is, komt ze de hond ophalen maar nu kan ze niet naar buiten`
(Ondertussen een kwispelende Olivia en afwisselend kijkend naar mij en naar mijn vrouw)
thuisvoelde en precies wist hoe laat ik uit kantoor kwam (zat dan al bij de deur
tot de tramhalte en als de tram kwam wist de hond precies `daar gaat mijn baasje.... doeoeoeeiii!!`
Vriendin werd weer beter, kwam de hond halen, maar...... hond Olivia (wat een naam!!!!

(Ik noemde het dier - was trouwens een teef - `Ollie`en daar werd ook naar geluisterd).
Dus...`Ollie, ga met het vrouwtje mee.... toe nou. Maar het was een koppige hond
(en dat mag ik wel!). Dus we spraken af dat we de hond wel zouden brengen. Zogezegd zo gedaan.
Maarrr: Ollie ging gelijk weer met ons naar de deur en `Doei! Ik ga weer met Jan en Els mee naar huis!`
Eind van het liedje is dat Ollie (toch wel bejaard) haar laatste twee levensjaren bij ons heeft
doorgebracht en een lieve trouwe kameraad is geweest. Ook voor haar `ex-vrouwtje`en zag
het altijd als een soort visite als ze daar kwam, maar bleef altijd dicht naast mijn vrouw of mij
En nu..... (ja, we wonen `groot`gelukkig......) nu hebben we Flippie (bruine dwergpincher),
Chicky(zwarte basset) en Larry(witte bastaard-poedel). Alle drie van verschillend karakter
(net als mensen) maar voor ons lief, trouw en....`kom niet aan mijn baasje en bazinnetje,
Ik las ergens in een commentaar over het komende kabinet dat het diervriendelijker
zou zijn dan mensvriendelijk...
Er werd ergens verwezen naar de PvdD en daar tegenover de zovele abortussen,
die blijkbaar mensvriendelijk zijn?
zou zijn dan mensvriendelijk...
Er werd ergens verwezen naar de PvdD en daar tegenover de zovele abortussen,
die blijkbaar mensvriendelijk zijn?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat leuk be/ge schreven!Eppo Gremdaat schreef:Hoe diervriendelijk zijn wij?
Nou, ik hou van dieren.....vooral met gebakken aardappeltjes en appelmoes![]()
kwispelstaartend begroette.`WAT IS DAT EN WAT MOT DAT BEEST HIERRR`
![]()
TWEEGESPREK:
Vriendin werd weer beter, kwam de hond halen, maar...... hond Olivia (wat een naam!!!!)
Zo herkenbaar.

En dit was Kirby, erg lieve hond, ging altijd mee jagen op zwijnen...als ik ooit een hond neem, word het zeker weer een weimaraner.
Blaft ook zelden , gelukkig.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -