Gezangen in de kerk
Gezangen in de kerk
Vanavond hoorde ik dat er in één van de kerken in Waddinxveen (pkn) 4 ouderlingen zijn opgestapt. Dit vanwege het feit dat men gezangen wil gaan zingen tijdens de eredienst op zondag. Zij konden en durfden daar geen verantwoording voor te dragen.
Wat vinden jullie van gezangen tijdens de kerkdiensten?
Wat vinden jullie van gezangen tijdens de kerkdiensten?
Laat de Schrift maar spreken, dat zegt meer dan de mening van X of Y:
Efeziërs 5 [1 v.] "Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;"
Kolossensen 3 [1 v.] "Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart."
Efeziërs 5 [1 v.] "Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;"
Kolossensen 3 [1 v.] "Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart."
~~Soli Deo Gloria~~
Wie zegt dat dat de gezangen zijn van bijv. Joh. de Heer?Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Laat de Schrift maar spreken, dat zegt meer dan de mening van X of Y:
Dan heb ik duizendmaal liever de hymns hoor. Veel meer diepgang!
Ik vraag me alleen af of we in de kerk zover moeten gaan dat we anderen ergeren door ons gezang en die daardoor het niet met hun geweten overeen kunnen komen en opstappen.
Is het dat allemaal waard?
Overal ziet men waar de gezangen inkomen gaan de Psalmen eruit, een betreurens waardige gang van zaken.
Overal ziet men waar de gezangen inkomen gaan de Psalmen eruit, een betreurens waardige gang van zaken.
Ik vraag me alleen af of we in de kerk zover moeten gaan dat we anderen ergeren door ons gezang en die daardoor het niet met hun geweten overeen kunnen komen en opstappen.
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat degenen die GEEN gezangen willen zingen ook anderen die dat wel willen ergeren? Staan zij daar ooit bij stil?
Overigens, als je zo tegen het zingen van gezangen bent dan moet je eigenlijk ook geen berijmde psalmen zingen, houd het dan zuiver en zing alleen de onberijmde, Bijbelse psalmen.
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat degenen die GEEN gezangen willen zingen ook anderen die dat wel willen ergeren? Staan zij daar ooit bij stil?
Overigens, als je zo tegen het zingen van gezangen bent dan moet je eigenlijk ook geen berijmde psalmen zingen, houd het dan zuiver en zing alleen de onberijmde, Bijbelse psalmen.
Weer een beetje erg ver gezocht.Oorspronkelijk gepost door Mariken
De praktijk leert dat de jongeren van alles veranderen, de kerk in een puinhoop veranderen en dan zelf niet meer komen en de ouderen met de puinhoop achterlaten.
Trouwens een vraag: Hebben alle veranderingen van de laatste jaren de kerk voller gemaakt? Ik constateer alleen maar dat ondanks allse de kerken alleen maar leger worden.
Behalve dan waar nog een zuiver evangelie gebracht wordt met een gewone ouderwetse dienst zoals vroeger gebruikelijk was.
Oorspronkelijk gepost door Mariken
de praktijk leert dat er ïn de kerk veel bij het oude moet blijven en dat er daardoor jongeren de kerk verlaten om hun heil elders te zoeken. En dat is niet vergezocht maar helaas realiteit
Ik zou maar eens goed rondkijken maar het is in de praktijk wel andersom.
Vreemd dat in de rechts reformatorische kerken het drukker wordt terwijl elders de kerken leeg lopen.