Gezangen in de kerk

Jelle

Gezangen in de kerk

Bericht door Jelle »

Vanavond hoorde ik dat er in één van de kerken in Waddinxveen (pkn) 4 ouderlingen zijn opgestapt. Dit vanwege het feit dat men gezangen wil gaan zingen tijdens de eredienst op zondag. Zij konden en durfden daar geen verantwoording voor te dragen.

Wat vinden jullie van gezangen tijdens de kerkdiensten?
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Wat vinden jullie van gezangen tijdens de kerkdiensten?
prima! Geen probleem...
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Laat de Schrift maar spreken, dat zegt meer dan de mening van X of Y:

Efeziërs 5 [1 v.] "Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;"

Kolossensen 3 [1 v.] "Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart."
~~Soli Deo Gloria~~
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Laat de Schrift maar spreken, dat zegt meer dan de mening van X of Y:

Efeziërs 5 [1 v.] "Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;"

Kolossensen 3 [1 v.] "Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart."
Wie zegt dat dat de gezangen zijn van bijv. Joh. de Heer?

Dan heb ik duizendmaal liever de hymns hoor. Veel meer diepgang!
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik vraag me alleen af of we in de kerk zover moeten gaan dat we anderen ergeren door ons gezang en die daardoor het niet met hun geweten overeen kunnen komen en opstappen.
Is het dat allemaal waard?

Overal ziet men waar de gezangen inkomen gaan de Psalmen eruit, een betreurens waardige gang van zaken.
Mariken

Bericht door Mariken »

Ik vraag me alleen af of we in de kerk zover moeten gaan dat we anderen ergeren door ons gezang en die daardoor het niet met hun geweten overeen kunnen komen en opstappen.

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat degenen die GEEN gezangen willen zingen ook anderen die dat wel willen ergeren? Staan zij daar ooit bij stil?

Overigens, als je zo tegen het zingen van gezangen bent dan moet je eigenlijk ook geen berijmde psalmen zingen, houd het dan zuiver en zing alleen de onberijmde, Bijbelse psalmen.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Mariken

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat degenen die GEEN gezangen willen zingen ook anderen die dat wel willen ergeren? Staan zij daar ooit bij stil?

Overigens, als je zo tegen het zingen van gezangen bent dan moet je eigenlijk ook geen berijmde psalmen zingen, houd het dan zuiver en zing alleen de onberijmde, Bijbelse psalmen.
Weer een beetje erg ver gezocht.
De praktijk leert dat de jongeren van alles veranderen, de kerk in een puinhoop veranderen en dan zelf niet meer komen en de ouderen met de puinhoop achterlaten.

Trouwens een vraag: Hebben alle veranderingen van de laatste jaren de kerk voller gemaakt? Ik constateer alleen maar dat ondanks allse de kerken alleen maar leger worden.
Behalve dan waar nog een zuiver evangelie gebracht wordt met een gewone ouderwetse dienst zoals vroeger gebruikelijk was.
Mariken

Bericht door Mariken »

de praktijk leert dat er ïn de kerk veel bij het oude moet blijven en dat er daardoor jongeren de kerk verlaten om hun heil elders te zoeken. En dat is niet vergezocht maar helaas realiteit
Mariken

Bericht door Mariken »

overigens: hoe denk jij dat een kerkdienst er vroeger uitzag? En wat is vroeger in dit geval? 50, 100, 200, 400 jaar geleden?
Jelle

Bericht door Jelle »

de praktijk leert dat er ïn de kerk veel bij het oude moet blijven en dat er daardoor jongeren de kerk verlaten om hun heil elders te zoeken. En dat is niet vergezocht maar helaas realiteit

Ik zou maar eens goed rondkijken maar het is in de praktijk wel andersom.
Vreemd dat in de rechts reformatorische kerken het drukker wordt terwijl elders de kerken leeg lopen.
Jelle

Bericht door Jelle »

overigens: hoe denk jij dat een kerkdienst er vroeger uitzag? En wat is vroeger in dit geval? 50, 100, 200, 400 jaar geleden?
In mijn geval 50 jaar geleden en in elk geval met heel wat meer eerbied dan ik nu ervaar in menige kerk
Mariken

Bericht door Mariken »

Ervaring, jouw ervaring, is dat niet een heel erg subjectief gegeven?
Jelle

Bericht door Jelle »

Lees alleen maar de kranten en zie de cijfers van de pkn. 60.000 mensen per jaar verlaten de kerk.
jacob

Bericht door jacob »

ik ben het wel met Jelle eens

het is niet strikt noodzakelijk om gezangen te zingen. Ik heb, mits goed van inhoudt, er geen probleem mee. Maar de psalmen voldoen m.i. En als je er herrie mee voorkomt binnen je gemeente dan zou ik er voor kiezen om de gezangen maar een andere keer te zingen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Triest daar zijn de protestanten van de calvijnse reformatie het ook al niet over eens;en het staat er toch zo duidelijk in Efeziers 5.

Wanneer zullen ze Jezus Christus echt gaan navolgen en Zijn Heilig Woord.
Plaats reactie