Mijn duive Hooglied 2 vers 14a
De Bruidegom vergelijkt Zijn bruid bij een duif. Dat wordt vaker gedaan in de Bijbel. Hosea vergelijkt het volk bij een botte, een domme duif. Het volk heeft gezondigd en wordt daaruit opgeroepen tot bekering. Maar het volk luistert niet. Het is zo bot als een duif. Van nature is dat zo met ons allemaal. De ernstigste roepstemmen leggen we naast ons neer. Soms zijn we even onder de indruk, maar het leidt niet tot bekering. Is dat met jou ook zo?
Van koning Hizkia lezen we dat hij kirde als een duif. Dat deed hij uit de nood van zijn ziel. Hij heeft de boodschap gekregen dat hij moet sterven. En dat betekent: God ontmoeten. En dat kan hij niet. Maar hij leefde toch godvrezend? Dat is wel waar, maar dat kan hem nu niet helpen. Hij voelt zijn schuld voor God. En nu heeft hij een Zaligmaker, een Borg nodig.
Zo komt hij tot de belijdenis "ik heb mijn leven afgesneden". Hij is zelf de schuldige. Zo kirt hij als een duif: "Wees Gij mijn Borg". Dat kirren als een duif werd gehoord. "Gij hebt mijn ziel lieflijk omhelsd". Zijn zonden werden weggeworpen. Van dat wonder heeft hij gezongen. Daarvan heeft hij de Heere de eer gegeven.
Ook is de duif het beeld van de reinheid. Een duif stapt om de modderplassen heen en wroet niet in een mesthoop. Zo is het ook met hem die de Heere vreest. Hij vermijdt de zonde en zoekt de reinheid. "Weest oprecht gelijk de duiven".
De duif was ook het symbool van de Heilige Geest. Waar Christus in het leven van een mens iets ziet van de werkingen van deze Geest, daar spreekt hij die mens aan als: Mijn duive".
Zou Hij jou ook zo aanspreken? Of zou Hij van jou zeggen "adderengebroedsel?" Dat zei Hij van de zondaars. Het wonder is, dat nu nog iemand van adderengebroedsel tot een duif kan worden. Alleen door genade.
ds. P. Mulder
Misschien kijken we nu eens anders naar een duif.
De duif
Re: De duif
Uit een dagboek voor jongeren!dennis schreef:mooi stukje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
De duif een beeld van reinheid? Dacht het niet.
Deuteronomium 14:
Alle reine vogels mag u eten. Dan volgt er een rijtje van vogels die je NIET mag eten, zoals de arend, gier, struisvogel, vleermuis enz.
Maar de duif staat daar niet bij!
Alle reine vogels mag u eten. Dan volgt er een rijtje van vogels die je NIET mag eten, zoals de arend, gier, struisvogel, vleermuis enz.
Maar de duif staat daar niet bij!
Laatst gewijzigd door Mara op 14 aug 2012, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
De duif wordt als beeld gebruikt voor de Heilige Geest....
Dat is anderzijds wel bijzonder als het geen rein dier zou zijn.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
die stadsduiven zijn inderdaad meer vliegende ratten.refo schreef:De duif een beeld van reinheid? Dacht het niet.
Wel eens in een duivenhok geweest Mara?
Een kat is een onrein dier, maar wel weer zeer schoon op zichzelf.
Ik weet niet op wij moeten gaan beoordelen wat en waarom het eene dier rein en het andere niet rein heette.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Wij niet, de Bijbel!Simon schreef:Ik weet niet op wij moeten gaan beoordelen wat en waarom het eene dier rein en het andere niet rein heette.refo schreef:De duif een beeld van reinheid? Dacht het niet.
Waar het oordeel is weggenomen, vindt de Heilige Geest rust. Omdat er in Jezus geen veroordeling meer is, kan de heilige Geest op de gelovige blijven rusten.Schemerlichtje schreef:De duif wordt als beeld gebruikt voor de Heilige Geest....
Jezus was net gedoopt, voordat de duif op Hem kwam rusten!
De overeenkomst met de redding door het water van Noach en zijn familie komt hier weer tevoorschijn, en die liet ook een duif los, welke niet meer terugkwam totdat de rust gevonden was op een gereinigde aarde.
Toen stoffelijk, nu geestelijk.
Laatst gewijzigd door Simon op 14 aug 2012, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Alle onreine dieren zijn ook rein verklaard Hand.11:5die stadsduiven zijn inderdaad meer vliegende ratten.
Wel eens in een duivenhok geweest Mara?
Een kat is een onrein dier, maar wel weer zeer schoon op zichzelf.
Ik weet niet op wij moeten gaan beoordelen wat en waarom het eene dier rein en het andere niet rein heette.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.