Bijna dood-ervaring
Bijna dood-ervaring
In de afgelopen weken heb ik een aantal malen met iemand gesproken over een bijna dood-ervaring. De vraag was of de Heere dit zou kunnen gebruiken om iemand te bekeren. Zien alle mensen hetzelfde, dus gelovigen en ongelovigen?
De tweede vraag is, hoe moet je deze tekst zien:( 2 Kor. 12 )
...ik weet het niet, God weet het - dat zo iemand tot in de derde hemel werd opgenomen. Of dit in het lichaam of buiten het lichaam gebeurde, weet ik niet, God weet het.
Zou deze tekst hierover kunnen gaan? Wij kwamen er niet uit. Wie kan hier meer over vertellen?
De tweede vraag is, hoe moet je deze tekst zien:( 2 Kor. 12 )
...ik weet het niet, God weet het - dat zo iemand tot in de derde hemel werd opgenomen. Of dit in het lichaam of buiten het lichaam gebeurde, weet ik niet, God weet het.
Zou deze tekst hierover kunnen gaan? Wij kwamen er niet uit. Wie kan hier meer over vertellen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Bijna dood-ervaring
Een tijdje geleden heb ik een interessant boek over bijna doodervaringen gelezen, van een zekere prof. Lommel.
Er zijn best heel veel mensen die iets dergelijks hebben meegemaakt. Onderzoek wijst (tot mijn verbazing) uit dat degenen die dit is overkomen vaak minder kerkelijk worden..
Oorzaak daarvan is waarschijnlijk dat het overgrote deel van de betrokkenen heel fijne ervaringen heeft. Ontmoetingen met 'engelen' enzevoort en een gevoel van vrede.
Zodat ze er - eenmaal terug in het leven - soms naar terug verlangen.
Zomaar een gedachte:
In de bijbel lees ik dat de Satan zich soms voordoet als een engel des lichts, en ik vraag me af of dit 'fijne' ervaren niet een valstrik van hem kan zijn, om mensen op een valse manier gerust te stellen.
Er zijn best heel veel mensen die iets dergelijks hebben meegemaakt. Onderzoek wijst (tot mijn verbazing) uit dat degenen die dit is overkomen vaak minder kerkelijk worden..
Oorzaak daarvan is waarschijnlijk dat het overgrote deel van de betrokkenen heel fijne ervaringen heeft. Ontmoetingen met 'engelen' enzevoort en een gevoel van vrede.
Zomaar een gedachte:
In de bijbel lees ik dat de Satan zich soms voordoet als een engel des lichts, en ik vraag me af of dit 'fijne' ervaren niet een valstrik van hem kan zijn, om mensen op een valse manier gerust te stellen.
O, ik ken dat boek niet. Wat jij zegt over die valstrik, daar ben ik dus ook bang voor. Het is helemaal niet eng om dood te gaan, hoor je dan. Na het sterven wordt het mooi. Wordt je zo niet in valse gerustheid gebracht, als je het Bijbelgedeelte leest van de rijke man, die zijn broers wil laten waarschuwen?dennis schreef:Een tijdje geleden heb ik een interessant boek over bijna doodervaringen gelezen, van een zekere prof. Lommel.
Zomaar een gedachte:
Ik kan ook wel wat ervaringen opschrijven, maar die zijn niet uit de christelijke traditie. Mijn ervaringen zijn meer uit de sjamanistische tradities...ik weet niet of je daar iets over wilt weten?
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
je bedoelt reiki en dat soort hekserij?irmo schreef:Ik kan ook wel wat ervaringen opschrijven, maar die zijn niet uit de christelijke traditie. Mijn ervaringen zijn meer uit de sjamanistische tradities...ik weet niet of je daar iets over wilt weten?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Als hersteld-hervormde zeg ik, God bekeert door Zijn Woord. Maar inmiddels weten we dat verschillenden van de verdrukte kerk geinterresseerd worden in het christelijk geloof door dromen die de Heere geeft.
Ik heb een bekende ook weleens zoiets horen vertellen. Door omstandigheden ging het lichamelijk fout en... ja, hoe staat er dan mee op weg en reis naar de eeuwigheid. Die bekende was heel rustig. Dus meer als een soort toets.
Ik heb het zelf nooit gehad en ik meen ook de Heere te kennen. Wel wat anders, maar dat zit in mijn hart opgesloten.
Terug naar het woord. 2 korinthe 12..
Ik weet van een mens IN CHRISTUS, 10 (dus bekeerd) 14 jaar is het geleden (11) - of het in het lichaam was, weet ik niet, of het buiten het lichaam was, weet ik niet 12 , God weet het dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. En ik weet van die persoon of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het dat hij weggevoerd 13 werd naar het paradijs. 14
En onuitsprekelijke woorden gehoord heeft die mens niet geoorloofd heeft uit te spreken.
10 Paulus spreekt als een toeschouwer over zichzelf en hij heeft het over het horen van onuitsprekelijke woorden. 11 Ondanks de tijdsaanduiding blijft het tijdstip ons onbekend. Van Paulus bekering kan geen sprake zijn, want deze verteld hij herhaaldelijk.
12 In de extase ontgaat het besef er lichamelijk bij betrokken te zijn.
13 Weggeroofd etc.
Enzovoorts. Mara, ik denk dat we deze bijbelgedeelte nog verder moeten bestuderen om te zien wat de Heere met deze tekst bedoeld. Ik heb wat vlug wat kanttekeningen gepakt... maar dat is maar half gedaan.
tot later
Ik heb een bekende ook weleens zoiets horen vertellen. Door omstandigheden ging het lichamelijk fout en... ja, hoe staat er dan mee op weg en reis naar de eeuwigheid. Die bekende was heel rustig. Dus meer als een soort toets.
Ik heb het zelf nooit gehad en ik meen ook de Heere te kennen. Wel wat anders, maar dat zit in mijn hart opgesloten.
Terug naar het woord. 2 korinthe 12..
Ik weet van een mens IN CHRISTUS, 10 (dus bekeerd) 14 jaar is het geleden (11) - of het in het lichaam was, weet ik niet, of het buiten het lichaam was, weet ik niet 12 , God weet het dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. En ik weet van die persoon of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het dat hij weggevoerd 13 werd naar het paradijs. 14
En onuitsprekelijke woorden gehoord heeft die mens niet geoorloofd heeft uit te spreken.
10 Paulus spreekt als een toeschouwer over zichzelf en hij heeft het over het horen van onuitsprekelijke woorden. 11 Ondanks de tijdsaanduiding blijft het tijdstip ons onbekend. Van Paulus bekering kan geen sprake zijn, want deze verteld hij herhaaldelijk.
12 In de extase ontgaat het besef er lichamelijk bij betrokken te zijn.
13 Weggeroofd etc.
Enzovoorts. Mara, ik denk dat we deze bijbelgedeelte nog verder moeten bestuderen om te zien wat de Heere met deze tekst bedoeld. Ik heb wat vlug wat kanttekeningen gepakt... maar dat is maar half gedaan.
tot later
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Matthew Henry
Of Paulus een bijna-doodervaring heeft gehad?
We weten het niet, maar ik zou het niet zo maar stellig durven te ontkennen.
Wel weet ik dat er mensen zijn die erg 'mooie' bijna doodervaringen hadden, terwijl ze de Heere Jezus Christus niet kenden en niet in Hem geloofden.
En dan denk ik toch: zouden dergelijke ervaringen niet door de Satan gebruikt kunnen worden om mensen vals gerust te maken.
We weten het niet, maar ik zou het niet zo maar stellig durven te ontkennen.
Wel weet ik dat er mensen zijn die erg 'mooie' bijna doodervaringen hadden, terwijl ze de Heere Jezus Christus niet kenden en niet in Hem geloofden.
En dan denk ik toch: zouden dergelijke ervaringen niet door de Satan gebruikt kunnen worden om mensen vals gerust te maken.

We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
Matthew Henry
Matthew Henry
- jakobmarin
Ik denk dat je vast kunt stellen dat een BDE niet de gewone weg is van God tot God. Dat een BDE de weg tot God uiteindelijk uitwerkt, door na de BDE in de Bijbel te gaan studeren en zo tot Jezus te komen, wil ik wel geloven. Niets buiten het woord om, ook niet bijv. een droom of een Jezus-film.
Maar iets dergelijks kan natuurlijk wel een aanzet zijn tot het lezen van Het Woord.
Maar inderdaad, ook de Satan kan een BDE voor zijn eigen karretje spannen en zijn plan te trekken.
Overigens zijn er niet alleen 'mooie' BDE's, maar ook hele verschrikkelijke (lijkt willekeurig verdeeld over christen en niet-christenen).
Mij lijkt niet zozeer een BDE af- of goed te keuren (ze zijn er nu eenmaal), maar om te kijken naar de uitwerken, want aan de vruchten ken je tenslotte de boom.
Maar iets dergelijks kan natuurlijk wel een aanzet zijn tot het lezen van Het Woord.
Maar inderdaad, ook de Satan kan een BDE voor zijn eigen karretje spannen en zijn plan te trekken.
Overigens zijn er niet alleen 'mooie' BDE's, maar ook hele verschrikkelijke (lijkt willekeurig verdeeld over christen en niet-christenen).
Mij lijkt niet zozeer een BDE af- of goed te keuren (ze zijn er nu eenmaal), maar om te kijken naar de uitwerken, want aan de vruchten ken je tenslotte de boom.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Het lijkt mij heel eng. Of het nu een mooie of angstige ervaring was, de grens bijna over te zijn geweest, lijkt mij heel aangrijpend.jakobmarin schreef:Ik denk dat je vast kunt stellen dat een BDE niet de gewone weg is van God tot God. Dat een BDE de weg tot God uiteindelijk uitwerkt, door na de BDE in de Bijbel te gaan studeren en zo tot Jezus te komen, wil ik wel geloven. Niets buiten het woord om, ook niet bijv. een droom of een Jezus-film.
Ik hoor mensen wel eens over de dood praten met een onverschilligheid, dat mij het doet huiveren.
Het is de laatste vijand die verslagen moet worden!
Of mensen hebben nog nooit van stervensgenade gehoord.
Als je bij meerdere sterfbedden hebt moeten staan, aanschouw je soms dat de dood helemaal niet mooi is.
Zeker als iemand dagenlang opgebaard heeft gestaan in de eigen woning.
De wereld wil het allemaal mooier maken dan het is, met bloemen, koetsen, ballonnen etc.
Ik weet niet of de Heere een dergelijke ervaring zou moeten of willen gebruiken.
Ik heb beroepsmatig regelmatig patienten gesproken met een BDE. De huivering van Mara door sommige reacties herken ik. Een opmerking als: je merkt er niks van als je eruit stapt, of: als ik dit in mijn leven eerder had geweten had ik wel wat leuker geleefd zijn van die voorbeelden. Goed reageren blijft vaak moeilijk. Deze mensen zijn vaak niet meer te overtuigen dat en ook een andere verschrikkelijke waarheid is.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
En kunnen ze je dan vertellen wat ze gehoord hebben in een behandelkamer en klopt dat dan? Want dat vind ik toch wel opmerkelijk. Artsen bevestigen dan vaak wel dat ze idd dat en dat gezegd hebben.
Dat is iets anders. Dat is tijdens coma. En ja dan kun je gewoon horen. Als je slaapt weet je overdag ook een soort van onbewust dat het heeft gewaaid, geregend of geonweerd zonder dat je daar klaarwakker voor geweest hoeft te zijn. Een BDE is van een heel ander orde en wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat je metabolisme helemaal uit balans raakt. Je stapelt CaO2 en krijgt nierfunctiestoornissen waar je je een soort high van gaat voelen. Dit uit zich in mooie visioenen en ervaringen.Mara schreef:En kunnen ze je dan vertellen wat ze gehoord hebben in een behandelkamer en klopt dat dan? Want dat vind ik toch wel opmerkelijk. Artsen bevestigen dan vaak wel dat ze idd dat en dat gezegd hebben.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Wacht even, dit klopt volgens mij niet. Toen ik uit mijn narcose bijkwam (ooit), had ik het gevoel dat er geen tijd zat tussen het wegmaken en het bijkomen. Er waren echt een paar uren 'weg' uit mijn leven. Als je geslapen hebt, heb je het gevoel dat er een tijdsruimte achter je ligt.vlinder schreef:Dat is iets anders. Dat is tijdens coma. En ja dan kun je gewoon horen. Als je slaapt weet je overdag ook een soort van onbewust dat het heeft gewaaid, geregend of geonweerd zonder dat je daar klaarwakker voor geweest hoeft te zijn. Een BDE is van een heel ander orde en wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat je metabolisme helemaal uit balans raakt. Je stapelt CaO2 en krijgt nierfunctiestoornissen waar je je een soort high van gaat voelen. Dit uit zich in mooie visioenen en ervaringen.Mara schreef:En kunnen ze je dan vertellen wat ze gehoord hebben in een behandelkamer en klopt dat dan? Want dat vind ik toch wel opmerkelijk. Artsen bevestigen dan vaak wel dat ze idd dat en dat gezegd hebben.