De geestelijkheid van de Wet des HEEREN

Plaats reactie
SecorDabar

De geestelijkheid van de Wet des HEEREN

Bericht door SecorDabar »

Hoe meer de stralen van de zon in een huis vallen,
hoe meer men het wriemelende stof, dat men tevoren niet zag, gewaar wordt.
Hoe meer de Zon der Gerechtigheid Jezus Christus
door Zijnen Geest de ziel bestraalt en verlicht,
hoe duidelijker zij de zuiverheid van de Wet ziet,
en de vuilheid van hetgeen er tegen strijdt.

Opgetekent in mijn schriftje, uit het boek:
De Geestelijke mens, prekenboek van Ds. Florentius Costérus.

Wat vinden de forumleden van dit citaat ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
refo

Re: De geestelijkheid van de Wet des HEEREN

Bericht door refo »

Als de stralen van de zon door een kiertje van het gordijn vallen, dan zie je het stof dwarrelen.
Doe je de gordijnen wijd open, dan zie je het niet meer.
Het is er nog wel, maar wordt overstraald door de zon.
dennis

Bericht door dennis »

SecorDabar schreef:Hoe meer de stralen van de zon in een huis vallen,
hoe meer men het wriemelende stof, dat men tevoren niet zag, gewaar wordt.
Hoe meer de Zon der Gerechtigheid Jezus Christus
door Zijnen Geest de ziel bestraalt en verlicht,
hoe duidelijker zij de zuiverheid van de Wet ziet,
en de vuilheid van hetgeen er tegen strijdt.

Opgetekent in mijn schriftje, uit het boek:
De Geestelijke mens, prekenboek van Ds. Florentius Costérus.

Wat vinden de forumleden van dit citaat ?
Dit citaat drukt uit hoe iemand die tot de Heere wordt bekeerd meer en meer oog krijgt voor zijn zonden en schuld. En zo gaat het ook: groter zondaar worden in eigen oog. Zoals Paulus zei: ik ellendig mens.
Dat wordt dan de beleving.
Ik hoop dat er velen op dit forum zijn (en daar buiten) die hier weet van hebben.
Sterretje

Bericht door Sterretje »

refo schreef:Als de stralen van de zon door een kiertje van het gordijn vallen, dan zie je het stof dwarrelen.
Doe je de gordijnen wijd open, dan zie je het niet meer.
Het is er nog wel, maar wordt overstraald door de zon.
Mooi gezegd! Ik denk dat dat precies gebeurd als je Gods genade ontvangt..
NIDSV

Bericht door NIDSV »

Als ik de vraag lees en op me laat inwerken, dan moet ik denken aan wat de apostel Paulus schrijft in Galaten 2:19 -Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.

In een overtuigde ziel kan de wet verschrikkingen baren en het geweten afbeulen. Maar Paulus was een levendgemaakte ziel en voor hem werd de wet de tuchtmeester tot Christus. We kunnen lezen hoe dat ging in Handelingen 9:12-18 hoe dat ging. Hij werd ziende gemaakt.

Beste vrienden, laten we Bijbels blijven en niet denken dat de mens zelf "een gordijn kan openschuiven in een donkere kamer". De bekering is een Godswerk van het begin tot het einde.

Dus ik hoop dat de vraagsteller zoveel stof gaat zien, zoveel zelfkennis gaat krijgen dat hij geen kant meer op kan... Er moet eerst een heilzame wanhoop komen, voordat de ziel een gepast voorwerp wordt voor vrije genade. Maar goed dat zal toch wel bekende taal zijn hoop ik op dit forum...?
Welk is dan het voordeel van de Jood? Of welk is de nuttigheid der besnijdenis?
Simon

Bericht door Simon »

NIDSV schreef:Als ik de vraag lees en op me laat inwerken, dan moet ik denken aan wat de apostel Paulus schrijft in Galaten 2:19 -Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.

In een overtuigde ziel kan de wet verschrikkingen baren en het geweten afbeulen. Maar Paulus was een levendgemaakte ziel en voor hem werd de wet de tuchtmeester tot Christus.
Ho ho, de wet, zegt Paulus, is een tuchtmeester / onderwijs GEWEEST , TOTDAT (tijdsaanduiding) Jezus gekomen is.
Niet de wet werd voor Paulus de tuchtmeester tot Christus, Jezus Zelf verblindde hem door Zijn Licht en trok hem uit de drek, wat Paulus later zelf toelicht.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
NIDSV

Bericht door NIDSV »

Ho ho, de wet, zegt Paulus, is een tuchtmeester / onderwijs GEWEEST , TOTDAT (tijdsaanduiding) Jezus gekomen is.
Niet de wet werd voor Paulus de tuchtmeester tot Christus, Jezus Zelf verblindde hem door Zijn Licht en trok hem uit de drek, wat Paulus later zelf toelicht

Beste Simon, wat bedoelt Paulus dan met deze woorden: Rom.7:9 - En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven?
Simon

Bericht door Simon »

NIDSV schreef:Ho ho, de wet, zegt Paulus, is een tuchtmeester / onderwijs GEWEEST , TOTDAT (tijdsaanduiding) Jezus gekomen is.
Niet de wet werd voor Paulus de tuchtmeester tot Christus, Jezus Zelf verblindde hem door Zijn Licht en trok hem uit de drek, wat Paulus later zelf toelicht

Beste Simon, wat bedoelt Paulus dan met deze woorden: Rom.7:9 - En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven?
Dat lijkt een onbegrijpelijke zin, he?
Deze zou, correct vertaald , in het engels zo luiden:
For I was alive without the
law once: but when the
commandment came, sin
revived, and I died.

Snap je hem?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
NIDSV

Bericht door NIDSV »

Vraag vooraf: hoe zet ik iets zo'n wit blok?

Maar ik lees nu een Engelse vertaling. Heel knap, maar geen antwoord op mijn vraag. Je schreef dat de wet geen tuchtmeester tot Christus was. Maar wat gebeurde er dan bij Paulus nadat Hij dat licht zag...? Hij werd blind en moest ook zijn geestelijke blindheid gaan inleven, toch?

Dus juist omdat de wet levend werd,kwamen al zijn zonden levendig voor ogen. Dus ik geloof dat de wet juist toen levend werd maar dat Paulus toen moest leren zien. Er was een 2e wonder nodig, eerst werd hij blind op een moment dat hij meende te zien en hij moest gaan zien toen hij zijn blindheid ingeleefd had. Snap je?
Simon

Bericht door Simon »

NIDSV schreef:Vraag vooraf: hoe zet ik iets zo'n wit blok?

Maar ik lees nu een Engelse vertaling. Heel knap, maar geen antwoord op mijn vraag. Je schreef dat de wet geen tuchtmeester tot Christus was. Maar wat gebeurde er dan bij Paulus nadat Hij dat licht zag...? Hij werd blind en moest ook zijn geestelijke blindheid gaan inleven, toch?

Dus juist omdat de wet levend werd,kwamen al zijn zonden levendig voor ogen. Dus ik geloof dat de wet juist toen levend werd maar dat Paulus toen moest leren zien. Er was een 2e wonder nodig, eerst werd hij blind op een moment dat hij meende te zien en hij moest gaan zien toen hij zijn blindheid ingeleefd had. Snap je?
Dit is geen makkelijk schriftgedeelte.
Er zijn niet voor niets verschillende studies van:
Misschien brengt dit duidelijkheid:

http://www.deltacursus.nl/romans/studie ... rzicht.pdf
- Oswald Chambers -
Plaats reactie