huisman schreef:Als jij maar één zin kunt aanwijzen in de leer van de remonstranten die volgens jou echt remonstrants is vraag ik mij echt af of jij diegene bent die de CGK en zijn gereformeerde grondslag verdacht mag maken.
Een paar dwalingen;
art 1 God verkiest op voorgezien geloof
art 2 Christus voor allen gestorven
art 4 Gods Geest werkt niet onwederstandelijk
art 5 Genade is verliesbaar.
Ondenkbaar dus dat een CGK'er of welk gereformeerd denkend mens ook dit zou kunnen onderschrijven.
iig ben jij - met het aanwijzen van de dwalingen - het eens met Afgewezen. (ik neem tenminste aan dat haar reactie niet gewoon is overgeschreven).
huisman schreef:Allemaal dwalingen die door onze dordtse vaderen krachtig zijn verworpen. Deze dwalingen hebben niets te maken met een verbonds en doopvisie of een ruim aanbod van genade. De zuivere doopsopvatting die wij in de CGK hebben (en gelukkig idd steeds meer opgeld doet in de GG) is gebaseerd op de Schrift en de 3FvE en een leer die door bijna alle (nadere)reformatoren geleerd werd.
Dat e.e.a niet zijn weerslag zou hebben in de verbonds en/of doopvisie is m.i. wat kort door de bocht. Ik zal aangeven waar in de artikelen ik toch wel degelijk raakvlakken zie met de huidige opvattingen over verbond en doop.
n.b. het schuingedrukte in in onderstaande citaten is de eerdere reactie van Afgewezen op de - door haar - in rood gearceerde dwalingen
Artikel 1 schreef:
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.Zoals het hier geformuleerd is, lijkt het alsof God de gelovigen verkiest, maar God verkiest zondaren en die maakt Hij tot gelovigen.
Ik krijg toch de indruk dat men tegenwoordig belijdt dat God eerst uit de zondaren bondelingen verkiest en vanuit de bondelingen de gelovigen. Deze indruk wordt o.a. versterkt door het ontkennen van het onderscheidt tussen de in- en uitwendige roeping en te spreken over een enkele roeping met een tweerlei uitwerking. Het - nog te plaatsen - laatste artikel van dhr. Scholten in de WS spreekt hierin duidelijke taal en rept van de "remonstranste wortel".
Artikel 2 schreef:
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, [Ad 1] zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Dit is duidelijk en geen punt van discussie.
Artikel 3 schreef:
Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij hetware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.. Hier staat niets fouts in, de DL hebben III en IV niet voor niets samengevoegd.
Artikel 4 schreef:
Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.Hier wordt de zaligheid afhankelijk gesteld van de vraag of wij de genade van God wel op de goede manier gebruiken.
Dit moet m.i. wel beter onderbouwd worden. Hand. 7 vs 51 zegt: "
Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij. Ook hierin geeft het artikel van dhr. Scholten in de WS verduidelijking.
Artikel 4 schreef:
Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn Geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede consciëntie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.Hier wordt gesuggereerd dat wij door nalatigheid de genade kunnen verliezen.
Dit artikel moet ik zoweiso nog 100x lezen in de hoop dat ik dan wel ga begrijpen wat er staat. Wordt vervolgt.