Cursus Nieuwe Testament door prof. Van Bruggen

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Cursus Nieuwe Testament door prof. Van Bruggen

Bericht door vlinder »

refo schreef:Ik ben gisteren in Ridderkerk geweest. Eerste cursusavond.
Oei, wat jammer dat ik dit nu lees. Ik heb de najaarsmodule ook gevolgd namelijk en ik had je best willen ontmoeten!
Ga je de voorjaarsmodule doen? Daar had ik me voor aangemeld, maar weer afgemeld omdat ik met 6 tentamens in 2 maanden zit.

Ik vond het mooie avonden, van mij had het wat dieper gemogen, maar de opzet vond ik echt mooi.
Mooie psalmen zongen we trouwens!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Cursus Nieuwe Testament door prof. Van Bruggen

Bericht door vlinder »

Upquark schreef:Een aardig artikel in het ND: http://www.nd.nl/artikelen/2013/februar ... ggen-trekt
Artikel is niet te lezen zonder wachtwoord.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cursus Nieuwe Testament door prof. Van Bruggen

Bericht door -DIA- »

vlinder schreef:
Upquark schreef:Een aardig artikel in het ND: http://www.nd.nl/artikelen/2013/februar ... ggen-trekt
Artikel is niet te lezen zonder wachtwoord.
Dat weerhield mij dus ook.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Cursus Nieuwe Testament door prof. Van Bruggen

Bericht door Upquark »

Diepgang uitleg Van Bruggen boeit

APELDOORN - De populariteit van een Bijbelcursus over het Nieuwe Testament verrast de initiatiefnemers. 'De betrokkenheid is hartverwarmend', vindt cursusleider prof. Jakob van Bruggen.


De cursus over het Nieuwe Testament, gegeven door prof. Jakob van Bruggen is sinds de start vorig najaar, onverminderd populair onder protestantse gelovigen. De avonden, die worden verzorgd door de van huis uit vrijgemaakt-gereformeerde Van Bruggen, trekken ook gelovigen van andere kerkgenootschappen, zoals protestantse en evangelische christenen.

Een van de locaties waar de lezingen worden gehouden, is het gereformeerde kerkgebouw De Voorhof in Apeldoorn. Afgelopen woensdagavond stonden de wonderen van Jezus centraal. Al gauw werd duidelijk waarom de geïnteresseerden van heinde en verre op deze avonden afkomen. Van Bruggen kan namelijk goed vertellen. Hij is in elk geval informatief en zijn stijl is onmiskenbaar gereformeerd. Dat kan ook bijna niet anders bij een emeritus hoogleraar Nieuwe Testament van de vrijgemaakt-gereformeerde Theologische Universiteit in Kampen.
uitstapje

Zo maakt Van Bruggen een uitstapje naar enkele wonderen die Jezus tijdens zijn leven op aarde deed, zoals de genezing van de verlamde man in het badhuis van Betzata. De patiënt lag al jaren verlamd op bed, wachtend op genezing op het moment dat het water zou gaan bewegen en helend zou werken. Dat was het teken waarop alle zieken wachtten, om er als eerste in te duiken en zo gezond te worden. De verlamde man kon dat vergeten omdat hij niemand had om hem het water in te helpen.

'Dat wist Jezus', vertelt Van Bruggen zijn gehoor. 'In veel genezingsverhalen die de evangelisten ons vertellen, zien we de zieken naar Jezus toekomen. Maar deze man had geen enkele kans om zelf naar hem toe te komen. En dus gaat Jezus zelf op pad, zoekt de verlamde op en geneest hem.'

Het zijn beeldende Bijbelverhalen als deze, die door Van Bruggen nét even wat anders worden uitgelegd, waar bezoekers enthousiast op reageren. Zoals twee vrouwen tijdens de theepauze vertellen. 'De manier waarop hij deze genezing uitlegt, geeft er meer diepgang aan.'
verdieping

Er zijn meer bezoekers die aan de cursus zijn gaan meedoen, omdat ze hopen op een diepere vorm van Bijbelstudie. 'Ik kom hier voor een dosis geestelijk krachtvoer', zegt een andere bezoeker. 'Bovendien is dit een vorm van Bijbelstudie die ik goed kan inpassen in mijn dagelijks leven. Ik heb moeite om een heel seizoen lang mee te kunnen draaien in een studiekring. Daarvoor is het gewoon te druk. Hier hoef ik maar drie avonden voor vrij te houden, dat gaat me een stuk makkelijker af.'

'Verdieping' is de term die het vaakst valt als motivering bij bezoekers voor avonden als deze. Enkelen van hen zeggen dat te missen in de zondagse diensten of op Bijbelstudiekringen.

Van Bruggen zelf is terughoudend over het waarom van de grote belangstelling. 'De toeloop verrast me en de betrokkenheid van de gasten bij het onderwerp vind ik hartverwarmend', vertelt hij. 'Ik merk tegenwoordig dat er in veel besprekingen of uitleggingen Bijbelteksten worden gebruikt los van de context waarin zij geschreven zijn.' Van Bruggen vindt dat daaraan een tegenwicht moet worden geboden. 'Het doel van deze cursus is om goed te leren luisteren naar de evangelisten en apostelen.' Of de ervaren spreker zelf ook nog wat leert van zijn gehoor? 'Natuurlijk', beaamt hij. 'Ik leer als docent altijd van de mensen aan wie ik lesgeef. Een cursus als deze heeft ook iets van een gesprek tussen de docent en de toehoorders. Ik vind die interactie heel belangrijk.'
e-mail

Maar die interactie lijkt een beetje te lijden onder de grote belangstelling. Hierdoor is er maar beperkt ruimte voor een grondige beantwoording van de verschillende vragen. Van Bruggen heeft daar wat op gevonden. Na afloop van de cursusavond verzamelt hij via e-mail veel vragen van de bezoekers. Deze probeert hij dan allemaal digitaal alsnog en afdoende te beantwoorden, zeker als dat op de avond zelf niet is gelukt. Vragenstellers worden door hem bijzonder uitgenodigd hiervan gebruik te maken als ze niet tevreden zijn met zijn antwoord tijdens de studieavond. Zo krijgt, na een bijzonder complexe uitleg een nog altijd vertwijfeld kijkende vraagsteller van Van Bruggen de opmerking: 'Ik zie aan uw gezicht dat u mij nog een briefje gaat schrijven...'

De cursussen over het Nieuwe Testament worden in Apeldoorn, Ridderkerk en Groningen gehouden. 'Dit najaar start een nieuwe cursusronde in deze steden', aldus initiatiefnemer Herman Driessen. Hij is blij met de grote belangstelling. 'Na afloop van iedere avond zie ik altijd een hoop blijde gezichten. En, ik steek er zelf ook nog wat van op.'
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Cursus Nieuwe Testament door prof. Van Bruggen

Bericht door refo »

vlinder schreef:
refo schreef:Ik ben gisteren in Ridderkerk geweest. Eerste cursusavond.
Oei, wat jammer dat ik dit nu lees. Ik heb de najaarsmodule ook gevolgd namelijk en ik had je best willen ontmoeten!
Ga je de voorjaarsmodule doen? Daar had ik me voor aangemeld, maar weer afgemeld omdat ik met 6 tentamens in 2 maanden zit.

Ik vond het mooie avonden, van mij had het wat dieper gemogen, maar de opzet vond ik echt mooi.
Mooie psalmen zongen we trouwens!
Ik heb je niet gezien.

De opzet is goed. De diepgang was eigenlijk ook wel ok. Het zijn niet zozeer bezinningsavonden.
Het zou van mij wel langer mogen of zonder vraagbeantwoording tijdens de avonden.
Plaats reactie