Curatorium Ger. Gem. in Ned. 2012

Heus

Curatorium Ger. Gem. in Ned. 2012

Bericht door Heus »

Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland 2012:

Op D.V. woensdag 6 juni vergaderd het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland over het toelaten van studenten tot de theologische school.

Het curatorium bestaat uit de volgende personen:

Voorzitter: ds. A. van Voorden (Opheusden);
Secretaris: D. Hendriks van Warbij (Opheusden);
Penningmeester: M. Meijering (Opheusden);
Leden:
ds. M. Krijgsman (Arnemuiden);
ds. A. Schultink (Gouda-Stationsplein);
ds. J.A. Weststrate (Terneuzen);
H. Roelofsen (Barneveld);
P.C. van Tuijl (Opheusden).

Docent: ds. J. Roos (Barneveld)

Adviseur: L.M.P. Scholten (Capelle aan den IJssel)

Laten we hopen dat er (een) student(en) kunnen worden aangenomen.
Herman
Moderator

Re: Curatorium Ger. Gem. in Ned. 2012

Bericht door Herman »

Geen idee of dit bij de verboden opmerkingen over curatoria hoort, maar het bevreemd bij dat de helft van de acht leden lid zijn van de gemeente van Opheusden. Je streeft toch minimaal naar een representatieve verdeling van je gemeenten in een dergelijk belangrijk beslisorgaan.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Herman schreef:Geen idee of dit bij de verboden opmerkingen over curatoria hoort, maar het bevreemd bij dat de helft van de acht leden lid zijn van de gemeente van Opheusden. Je streeft toch minimaal naar een representatieve verdeling van je gemeenten in een dergelijk belangrijk beslisorgaan.
Tja, hoe bekwaam die mannen ook zijn mogen, het overgrote gedeelte van de leden die geen predikant zijn komen allen van 1 gemeente. Dat is ook kerkpolitiek gezien niet slim. En het is zeker niet goed voor Opheusden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

.l
Herman schreef:Geen idee of dit bij de verboden opmerkingen over curatoria hoort, maar het bevreemd bij dat de helft van de acht leden lid zijn van de gemeente van Opheusden. Je streeft toch minimaal naar een representatieve verdeling van je gemeenten in een dergelijk belangrijk beslisorgaan.
Ik neem aan dat hier rekening wordt gehouden met de gave des onderscheids, en die daar zijn niet zoveel mesen met deze gave van boven bedeeld. Ook al bezit men genade, dan is de gave des onderscheids nog een bijzondere gave. Daar zal toch ook naar gekeken zijn bij de samenstelling van dit curatorium.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bert Mulder
Contacteer:

-DIA- schreef:.l
Ik neem aan dat hier rekening wordt gehouden met de gave des onderscheids, en die daar zijn niet zoveel mesen met deze gave van boven bedeeld. Ook al bezit men genade, dan is de gave des onderscheids nog een bijzondere gave. Daar zal toch ook naar gekeken zijn bij de samenstelling van dit curatorium.
Dus, je wilt zeggen, dat de Dordtse vaderen het fout hadden, toen ze zeiden dat de ene gemeente niet over de ene gemeente heersen zal?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
boontje

Bericht door boontje »

Ik ben misschien onvoldoende geïnformeerd, maar ik ken alleen de regel dat het ene ambt niet over het andere heersen zal. Overigens ben ik het met de gemaakte opmerkingen eens: het is niet goed als één gemeente zo sterk (over) vertegenwoordigd is. Je kunt je zelfs afvragen of het niet goed zou zijn als ook de zeer vele gemeenten die geen eigen predikant hebben toch tenminste één plekje in dat curatorium zouden hebben.....
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ds. van Voorden is inmiddels ook lid van Opheusden. Voorheen niet, dus dat is geen 'bewuste' keus. Daarbij bekeken is het ook weer zo dat Opheusden 3205 (doop)leden telt, terwijl het landelijk kerkverband 23148 (doop)leden kent. Dus verhoudingsgewijs is Opheusden ook wel een grote kern in het verder overwegend kleine gemeenten tellend kerkverband.
Verder, het gaat bij een curatorium om de (geestelijke) kennis en vaardigheden. dan telt het wat minder of de gemeenten goed vertegenwoordigd zijn. Dat lukt trouwens toch niet, met zoveel gemeenten.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Anker schreef:Ds. van Voorden is inmiddels ook lid van Opheusden. Voorheen niet, dus dat is geen 'bewuste' keus. Daarbij bekeken is het ook weer zo dat Opheusden 3205 (doop)leden telt, terwijl het landelijk kerkverband 23148 (doop)leden kent. Dus verhoudingsgewijs is Opheusden ook wel een grote kern in het verder overwegend kleine gemeenten tellend kerkverband.
Verder, het gaat bij een curatorium om de (geestelijke) kennis en vaardigheden. dan telt het wat minder of de gemeenten goed vertegenwoordigd zijn. Dat lukt trouwens toch niet, met zoveel gemeenten.
De gemeente van Barneveld mag er anders ook zijn. Verder is het toch opmerkelijk dat het 'bestuur' van het curatorium in zń geheel uit Opheusden komt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mister schreef:
Anker schreef:Ds. van Voorden is inmiddels ook lid van Opheusden. Voorheen niet, dus dat is geen 'bewuste' keus. Daarbij bekeken is het ook weer zo dat Opheusden 3205 (doop)leden telt, terwijl het landelijk kerkverband 23148 (doop)leden kent. Dus verhoudingsgewijs is Opheusden ook wel een grote kern in het verder overwegend kleine gemeenten tellend kerkverband.
De gemeente van Barneveld mag er anders ook zijn. Verder is het toch opmerkelijk dat het 'bestuur' van het curatorium in zń geheel uit Opheusden komt.
Jij mag het tóch opmerkelijk vinden, hoor...
En Barneveld is ook vertegenwoordigd, met een lid en een docent. Maar zo werkt het gewoon niet. 't Is geen politiek, gelukkig niet.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Anker schreef:'t Is geen politiek, gelukkig niet.
Helaas is de kerk niet gevrijwaard van politiek. Er is meer kerkpolitiek dan dat we willen en weten. Des te meer reden om op te passen met overwicht van gemeenten, flanken en personen. Onze Dortse vaderen waren hier niet voor niets beducht voor.

Verder is het de verantwoordelijkheid van het kerkverband zelf.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef:
Helaas is de kerk niet gevrijwaard van politiek. Er is meer kerkpolitiek dan dat we willen en weten. Des te meer reden om op te passen met overwicht van gemeenten, flanken en personen.
O.

Ik bedoel ermee te zeggen dat de verdeling t.o.v. gemeenten geen doel op zich is m.b.t. de samenstelling van een curatorium. En volgens mij stelt de synode curatoren aan, dus in die zin is het wel weer democratisch, om het toch maar een beetje politiek te houden.
freek

Bericht door freek »

Ik vraag je af of je het moet willen als kerkverband. Je kunt maar beter de schijn des kwaads voorkomen. En politiek of niet; evenredige vertegenwoordiging speelt in een kerkverband terecht een rol.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

freek schreef:Ik vraag je af of je het moet willen als kerkverband. Je kunt maar beter de schijn des kwaads voorkomen. En politiek of niet; evenredige vertegenwoordiging speelt in een kerkverband terecht een rol.
Het klinkt een beetje of je de mensen uit andere gemeenten niet helemaal vertrouwd? We moeten er toch van uitgaan dat een synodaal benoemd curatorium het goede voor alle gemeenten zoekt? Op zich hoeft er dan geen bezwaar te zijn als een groot deel uit een van de grootse gemeenten van ons land afkomstig is. Misschien is het procentueel gezien dan
ook helemaal nog niet zo vreemd verdeeld?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bert Mulder
Contacteer:

Anker schreef:
J.C. Philpot schreef:
Helaas is de kerk niet gevrijwaard van politiek. Er is meer kerkpolitiek dan dat we willen en weten. Des te meer reden om op te passen met overwicht van gemeenten, flanken en personen.
O.

Ik bedoel ermee te zeggen dat de verdeling t.o.v. gemeenten geen doel op zich is m.b.t. de samenstelling van een curatorium. En volgens mij stelt de synode curatoren aan, dus in die zin is het wel weer democratisch, om het toch maar een beetje politiek te houden.
Kerkrecht is beslist NIET democratisch, en hoort ook niet democratisch te wezen. De kerk is door Christus, de Koning van Zijn kerk, geregeerd. De mensen door Hem in het kerkbestuur geplaatst, horen zich aan Zijn regels te houden, ook in dit.
Bert Mulder
Contacteer:

boontje schreef:Ik ben misschien onvoldoende geïnformeerd, maar ik ken alleen de regel dat het ene ambt niet over het andere heersen zal. Overigens ben ik het met de gemaakte opmerkingen eens: het is niet goed als één gemeente zo sterk (over) vertegenwoordigd is. Je kunt je zelfs afvragen of het niet goed zou zijn als ook de zeer vele gemeenten die geen eigen predikant hebben toch tenminste één plekje in dat curatorium zouden hebben.....
Artikel 84 - Geen heerschappij.
Editie(s) 1907
Geen kerk zal over andere kerken, geen dienaar over andere dienaren, geen ouderling of diaken over andere ouderlingen of diakenen enige heerschappij voeren.
Gesloten