De verloren zoon
De verloren zoon
In de waarachtige bekering werkt de Heilige Geest geloof, hoop en liefde in het hart. Dat kreeg de jongste zoon bij de zwijnentrog toen hij tot zichzelf werd gebracht. In de werkzaamheden die uit de genadegave van deze drieling vloeien, ging hij naar huis...
Bovenstaande las ik pasgeleden.
Klopt deze uitspraak?
Klopt deze uitspraak?
Re: De verloren zoon
Jaalias schreef:In de waarachtige bekering werkt de Heilige Geest geloof, hoop en liefde in het hart. Dat kreeg de jongste zoon bij de zwijnentrog toen hij tot zichzelf werd gebracht. In de werkzaamheden die uit de genadegave van deze drieling vloeien, ging hij naar huis...
Klopt deze uitspraak?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wat vind je van het welkomstfeest, waar gedanst wordt, en wie denk je dat de jaloerse broer is?alias schreef:In de waarachtige bekering werkt de Heilige Geest geloof, hoop en liefde in het hart. Dat kreeg de jongste zoon bij de zwijnentrog toen hij tot zichzelf werd gebracht. In de werkzaamheden die uit de genadegave van deze drieling vloeien, ging hij naar huis...
Klopt deze uitspraak?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
een heel typsiche Simon-vraag die wat quasi-onnozel overkomt, maar wellicht de grenzen wat aftast?Simon schreef:Wat vind je van het welkomstfeest, waar gedanst wordt, en wie denk je dat de jaloerse broer is?alias schreef:In de waarachtige bekering werkt de Heilige Geest geloof, hoop en liefde in het hart. Dat kreeg de jongste zoon bij de zwijnentrog toen hij tot zichzelf werd gebracht. In de werkzaamheden die uit de genadegave van deze drieling vloeien, ging hij naar huis...
Klopt deze uitspraak?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
.
Laatst gewijzigd door Simon op 19 mei 2012, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Goed, het staat er toch?Simon schreef:-DIA- schreef:een heel typsiche Simon-vraag die wat quasi-onnozel overkomt, maar wellicht de grenzen wat aftast?Simon schreef:Wat vind je van het welkomstfeest, waar gedanst wordt, en wie denk je dat de jaloerse broer is?alias schreef:In de waarachtige bekering werkt de Heilige Geest geloof, hoop en liefde in het hart. Dat kreeg de jongste zoon bij de zwijnentrog toen hij tot zichzelf werd gebracht. In de werkzaamheden die uit de genadegave van deze drieling vloeien, ging hij naar huis...
Klopt deze uitspraak?
De Heilige Schrift is rijk genoeg, dat er geen woord te veel in staat, hoor.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Wanneer er nu géén geestelijk leven is buiten de kennis aan Christus...huisman schreef:Jaalias schreef:In de waarachtige bekering werkt de Heilige Geest geloof, hoop en liefde in het hart. Dat kreeg de jongste zoon bij de zwijnentrog toen hij tot zichzelf werd gebracht. In de werkzaamheden die uit de genadegave van deze drieling vloeien, ging hij naar huis...
Klopt deze uitspraak?
Wat is dan de grond van het geloof, de hoop en de liefde in het hart van deze verloren zoon?
Dit punt is ook op andere plaatsen aan de orde geweest. Dan komt steeds de vraag weer terug: waar ligt het begin?alias schreef:Wanneer er nu géén geestelijk leven is buiten de kennis aan Christus...huisman schreef:Jaalias schreef:In de waarachtige bekering werkt de Heilige Geest geloof, hoop en liefde in het hart. Dat kreeg de jongste zoon bij de zwijnentrog toen hij tot zichzelf werd gebracht. In de werkzaamheden die uit de genadegave van deze drieling vloeien, ging hij naar huis...
Klopt deze uitspraak?
Wat is dan de grond van het geloof, de hoop en de liefde in het hart van deze verloren zoon?
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat het begin tussen de zwijnen ligt. Ook al moet de verloren zoon nog zoveel leren. De Heere heeft hem stilgezet. En waar Hij is begonnen, zal Hij Zijn werk voltooien. Dat belooft Hij zelf en wat is dat een grote troost!
Als we het bevindelijk mogen over zetten: weet deze zoon dat ook? Ach nee. Hij is niet bekeerd, maar juist onbekeerd in eigen oog. Hij is het niet waard dat zijn vader naar hem omziet. Maar toch moet hij naar hem toe. Hier schittert genade.
-
Er is dan wel enige kennis van Christus die hoop geeft, want wat is anders de reden om toch ondanks eigen verlorenheid het erop te wagen terug te gaan?alias schreef:Wanneer er nu géén geestelijk leven is buiten de kennis aan Christus...
- jakobmarin
Nee. Er staat: ... nadat hij tot zichzelf gekomen was .... Je mag ook zeggen: "in zichzelf gaande."alias schreef:In de waarachtige bekering werkt de Heilige Geest geloof, hoop en liefde in het hart. Dat kreeg de jongste zoon bij de zwijnentrog toen hij tot zichzelf werd gebracht. In de werkzaamheden die uit de genadegave van deze drieling vloeien, ging hij naar huis...
Klopt deze uitspraak?
'tot zichzelf werd gebracht' staat er niet.
En waarom moeten we dat zo uitpluizen? Het gaat erom of je vruchten draagt, daaraan ken je de boom, niet aan het moment waarop het zaadje al dan niet ontkiemt. En dat gebeurd niet voor niets buiten onze waarneming, onder de grond.....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-
Het is niet uitpluizen maar een aanwijzen van de oorzaak: De genade van God, die een dode zondaar zo bewerkt dat deze naar de Levensbron uitgaat en Levend water leert drinken.jakobmarin schreef:Nee. Er staat: ... nadat hij tot zichzelf gekomen was .... Je mag ook zeggen: "in zichzelf gaande."alias schreef:In de waarachtige bekering werkt de Heilige Geest geloof, hoop en liefde in het hart. Dat kreeg de jongste zoon bij de zwijnentrog toen hij tot zichzelf werd gebracht. In de werkzaamheden die uit de genadegave van deze drieling vloeien, ging hij naar huis...
Klopt deze uitspraak?
'tot zichzelf werd gebracht' staat er niet.
En waarom moeten we dat zo uitpluizen? Het gaat erom of je vruchten draagt, daaraan ken je de boom, niet aan het moment waarop het zaadje al dan niet ontkiemt. En dat gebeurd niet voor niets buiten onze waarneming, onder de grond.....
Nee, m.i. is het de trekkende liefde van de Vader wat hem terug doet gaan.GJdeBruijn schreef:Er is dan wel enige kennis van Christus die hoop geeft, want wat is anders de reden om toch ondanks eigen verlorenheid het erop te wagen terug te gaan?alias schreef:Wanneer er nu géén geestelijk leven is buiten de kennis aan Christus...
Maar niet voordat er een zware hongersnood in dat verre land kwam, waar hij zijn vaders erfenis er vroegtijdig doorgheengedraaid had, en hij bijna stierf van de honger, dáárom ging hij terug naar zijn vader.(luk 15:18)alias schreef:Nee, m.i. is het de trekkende liefde van de Vader wat hem terug doet gaan.GJdeBruijn schreef:Er is dan wel enige kennis van Christus die hoop geeft, want wat is anders de reden om toch ondanks eigen verlorenheid het erop te wagen terug te gaan?alias schreef:Wanneer er nu géén geestelijk leven is buiten de kennis aan Christus...
Bovendien staat er dat hij bij zichzelf dacht, ''ik bied mij aan als een dagloner'', hij dacht door werken weer iets te kunnen verdienen.
(En was dus nog helemaal niet zo zeker van een hartelijke ontvangst van een liefdevolle Vader?)
De genade is echter voor niets.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
- jakobmarin
Ik lees dat hij dit bedenkt: En ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden. Maak mij als één van uw dagloners. en dit zegt: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegenover u. Ik ben niet meer waard uw zoon genoemd te worden.Simon schreef:Bovendien staat er dat hij bij zichzelf dacht, ''ik bied mij aan als een dagloner'', hij dacht door werken weer iets te kunnen verdienen.
(En was dus nog helemaal niet zo zeker van een hartelijke ontvangst van een liefdevolle Vader?) De genade is echter voor niets.
Ik lees niet dat hij wil gaan werken. Dat hij bedenkt dagloner te willen zijn staat tegenover het zoonschap, dat hij dat niet meer waard is.
Of het nou de liefde van de vader is, de genade van God, dat moet je allemaal niet los zien, het is ook niet los verkrijgbaar, dus niet uitpluizen, zou ik zeggen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
jakobmarin schreef:Ik lees dat hij dit bedenkt: En ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden. Maak mij als één van uw dagloners. en dit zegt: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegenover u. Ik ben niet meer waard uw zoon genoemd te worden.Simon schreef:Bovendien staat er dat hij bij zichzelf dacht, ''ik bied mij aan als een dagloner'', hij dacht door werken weer iets te kunnen verdienen.
(En was dus nog helemaal niet zo zeker van een hartelijke ontvangst van een liefdevolle Vader?) De genade is echter voor niets.
Ik lees niet dat hij wil gaan werken. Dat hij bedenkt dagloner te willen zijn staat tegenover het zoonschap, dat hij dat niet meer waard is.
Of het nou de liefde van de vader is, de genade van God, dat moet je allemaal niet los zien, het is ook niet los verkrijgbaar, dus niet uitpluizen, zou ik zeggen.
Klopt, maar feit is, dat de Vader met ontferming bewogen (!) de zoon ziet terugkeren, en er een feest is, waar de zoon niets voor hoefde te doen, niet als dagloner gelijkgesteld worden, dus.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -