Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door coco »

Dhr. O.M. van der Tang vanaf 9 juni beroepbaar gesteld. :)
:hi
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door -DIA- »

Volgens bovenstaand lijstje zou je deze kille cijfers krijgen:
1945-2007
6 x 0
18 x 1
17 x 2
15 x 3
4 x 4
3 x 5
Dat houdt in:
Meest 1 tot 3
Minder vaak 0
Af en toe 4 of 5
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:Volgens bovenstaand lijstje zou je deze kille cijfers krijgen:
1945-2007
6 x 0
18 x 1
17 x 2
15 x 3
4 x 4
3 x 5
Dat houdt in:
Meest 1 tot 3
Minder vaak 0
Af en toe 4 of 5
Dit zijn de cijfers, de vrucht wordt Elders geteld.
-
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door modesto »

Neehoor, volgens de Bijbel kunnen we de vrucht ook gewoon hier tellen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Leerling »

refo schreef:
Leerling schreef:O nee hoor. Ik laat mij graag geheel leiden en verbeteren door onze Dordtse vaderen. Alleen de eis/wens/roep om een universitaire opleiding is in deze tijd niet wenselijk. Gezien de sfeer die in de wetenschap hangt en de anti-christelijke houding van de samenleving. Je zou dat als een reden voor een universitaire opleiding kunnen zien, maar het heeft de denk ik twee kanten. De kerken die een dergelijke opleiding hebben, zijn stuk voor stuk aan de invloeden ervan onderhevig. Er komt verscheidenheid door. Er is daar vaak geen standvastiglijke eenheid meer te herkennen. Allerlei wind van leer komt om de hoek kijken en die hebben hun duizenden al verslagen.
In de GG blijft alles bij het oude. Ook dat verslaat zijn duizenden. Als God ergens is dan is het bij ons. Net als de Joden dachten. Geloof nu maar wat de kerk gelooft, dan alleen komt goed, net als de RK.
Die 'ware' kerkgedachte zit er aardig in gebakken ja! Voornamelijk bij de oudere garde, terwijl jongere generatie daar m.i. een stuk opener in zijn geworden. Toch moet je de leer van de GerGem (zeg ik als niet-GerGem'er) niet te snel afdoen als on-Bijbels. Of te snel in het verdachtenbankje zetten. Of dat het allemaal fout is wat men zegt. Maar goed wellicht ben ik ook niet het beste indicatiefiguur, aangezien ik mij totaal niet herken in de karikaturen die gemaakt worden van de GerGem-prediking. En ik (be)luister toch geregeld naar GG-predikanten uit de volle breedte.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Leerling »

ejvl schreef:
Leerling schreef:O nee hoor. Ik laat mij graag geheel leiden en verbeteren door onze Dordtse vaderen. Alleen de eis/wens/roep om een universitaire opleiding is in deze tijd niet wenselijk. Gezien de sfeer die in de wetenschap hangt en de anti-christelijke houding van de samenleving. Je zou dat als een reden voor een universitaire opleiding kunnen zien, maar het heeft de denk ik twee kanten. De kerken die een dergelijke opleiding hebben, zijn stuk voor stuk aan de invloeden ervan onderhevig. Er komt verscheidenheid door. Er is daar vaak geen standvastiglijke eenheid meer te herkennen. Allerlei wind van leer komt om de hoek kijken en die hebben hun duizenden al verslagen.
En in jullie gemeente wordt het sacrament van het heilig avondmaal ook tenminste eens per maand gehouden zoals deze vaderen voorschrijven?

In de praktijk blijkt, net wat Martijn zegt, de zaken worden overgenomen, totdat we iets anders beter vinden, of dat het toch wel anders kan.
Zo zijn er ook gemeenten waar ambtsdragers voor het leven gekozen worden, in tegenstelling tot Dordt.

Nu zeg ik zeker niet dat dat allemaal verkeerd is, maar er wordt wel een eigen draai gegeven.
Eens per maand? Wij het doen het zelfs eens per week, in navolging op Calvijn. Tjsa als je iets doet, moet je het gelijk goed doen! :?

Maar Dordt kan je niet 1-2-3 in de huidige context overzetten. Het is zeker een goed uitgangspunt, maar Dordt (en dan heb ik het weer niet over de Dordtse Leerregels, waar ik van harte achtersta) is niet onfeilbaar. Wat Dordt goed geacht heeft, hoeven wij niet als kuddedieren achterna te lopen. Al ben ik wel van mening dat we Dordt zoveel mogelijk na moeten volgen, maar in z'n geheel? Dat is onmogelijk. Je zit namelijk met een andere tijd en een andere context. Je voorbeeld van ambtsdragers voor het leven bijvoorbeeld. In sommige gemeenten zijn er niet genoeg mannenbroeders die ouderling kunnen worden. Voor diakenen is er al vaker een versoepelde regeling, maar dat vind men bij ouderlingen niet kunnen. Dus ja dan is het al snel 'voor het leven', omdat je gewoon weg geen geschikte broeders hebt. En dat is niet goed te praten, maar helaas is dat vrucht van de dorre en geesteloze tijd.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Martijn »

Leerling schreef:
ejvl schreef:
Leerling schreef:O nee hoor. Ik laat mij graag geheel leiden en verbeteren door onze Dordtse vaderen. Alleen de eis/wens/roep om een universitaire opleiding is in deze tijd niet wenselijk. Gezien de sfeer die in de wetenschap hangt en de anti-christelijke houding van de samenleving. Je zou dat als een reden voor een universitaire opleiding kunnen zien, maar het heeft de denk ik twee kanten. De kerken die een dergelijke opleiding hebben, zijn stuk voor stuk aan de invloeden ervan onderhevig. Er komt verscheidenheid door. Er is daar vaak geen standvastiglijke eenheid meer te herkennen. Allerlei wind van leer komt om de hoek kijken en die hebben hun duizenden al verslagen.
En in jullie gemeente wordt het sacrament van het heilig avondmaal ook tenminste eens per maand gehouden zoals deze vaderen voorschrijven?

In de praktijk blijkt, net wat Martijn zegt, de zaken worden overgenomen, totdat we iets anders beter vinden, of dat het toch wel anders kan.
Zo zijn er ook gemeenten waar ambtsdragers voor het leven gekozen worden, in tegenstelling tot Dordt.

Nu zeg ik zeker niet dat dat allemaal verkeerd is, maar er wordt wel een eigen draai gegeven.
Eens per maand? Wij het doen het zelfs eens per week, in navolging op Calvijn. Tjsa als je iets doet, moet je het gelijk goed doen! :?

Maar Dordt kan je niet 1-2-3 in de huidige context overzetten. Het is zeker een goed uitgangspunt, maar Dordt (en dan heb ik het weer niet over de Dordtse Leerregels, waar ik van harte achtersta) is niet onfeilbaar. Wat Dordt goed geacht heeft, hoeven wij niet als kuddedieren achterna te lopen. Al ben ik wel van mening dat we Dordt zoveel mogelijk na moeten volgen, maar in z'n geheel? Dat is onmogelijk. Je zit namelijk met een andere tijd en een andere context. Je voorbeeld van ambtsdragers voor het leven bijvoorbeeld. In sommige gemeenten zijn er niet genoeg mannenbroeders die ouderling kunnen worden. Voor diakenen is er al vaker een versoepelde regeling, maar dat vind men bij ouderlingen niet kunnen. Dus ja dan is het al snel 'voor het leven', omdat je gewoon weg geen geschikte broeders hebt. En dat is niet goed te praten, maar helaas is dat vrucht van de dorre en geesteloze tijd.
Vaak zijn er broeders genoeg alleen niet volgens de kerkenraad, dan krijg je ook versoepelde regelingen die helemaal niet nodig zijn.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Johannes 3:16 »

En als er ooit niet meer genoeg dominees gevonden kunnen worden, zou dan de regeling hiervoor ook worden aangepast?
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Onbemind »

Onbemind schreef:
We kunnen veel vragen hebben, niet alleen over dit maar bijvoorbeeld ook over het verkiezen van ambtsdragers. Maar als we nu eens meer op de knieën zouden gaan en vragen of de Heere wil geven wat wij nodig hebben, dan heb ik er vertrouwen in.
Een tijdje geleden dit al aangegeven... Volgens mij zat ik er toen niet naast. Dat naast de discussie van dominee's ook het verkiezen van ambtsdragers een hekelpunt is geworden.

Laat ik dit zeggen: Deze vergadering voor het verkiezen van ambtsdragers wordt door sommige ouderlingen als de zwaarste / moeilijkste vergadering gezien. Zijn er eventuele kandidaten? Zijn ze van God geroepen? Etc etc.
Ignoti nulla cupido.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door refo »

Allemaal mooi gepraat, maar zolang het gaat zoals nu is bidden niet zo nodig. Pas bij vrije verkiezingen of lot werpen kan God nog werken. Anders zijn we aangewezen op voorkeur van de kerkenraad.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Onbemind »

refo schreef:Allemaal mooi gepraat, maar zolang het gaat zoals nu is bidden niet zo nodig. Pas bij vrije verkiezingen of lot werpen kan God nog werken. Anders zijn we aangewezen op voorkeur van de kerkenraad.
Beste refo,

Hoe gebeurt het dan volgens jou bij het verkiezen van ambtsdragers, en waarom is er geen gebed nodig? Zou er voor de vergadering niet gebeden worden? En nog Verder op het moment dat er een groslijst opgesteld moet gaan worden. Kan het al weken van te voren een worsteling worden wie is er geschikt? En wie moet ik op schrijven of noemen..

Mooie praat zeker, maar gebeurde het maar eens. En werd er niet alleen maar op de buitenkant gelet bij de personen. Zoals ik aangaf bij sommigen wordt het gezien als de zwaarste vergadering, en werkelijk dat is omdat er veel mensenwerk tussen zit.
Ignoti nulla cupido.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door modesto »

... omdat jullie er mensenwerk van maken.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Reiziger »

refo schreef:Allemaal mooi gepraat, maar zolang het gaat zoals nu is bidden niet zo nodig. Pas bij vrije verkiezingen of lot werpen kan God nog werken. Anders zijn we aangewezen op voorkeur van de kerkenraad.
Ik zou u inmiddels van het forum hebben gegooid. Gód regeert, door alle mensen heen, ook al zien wij het niet. Gebed is áltijd nodig, en hoe wij onze dingen ook organiseren, God regeert en wat Hij wil, zal gebeuren. Gebed is dus, nogmaals, altijd nodig. God werkt door alle voorkeuren en menselijke plannen heen.
Dat u dat niet erkent (of u bent het vergeten) is zeer, zeer dieptriest.
U ontkent hiermee het bestaan van God
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Leerling »

Martijn schreef:Vaak zijn er broeders genoeg alleen niet volgens de kerkenraad, dan krijg je ook versoepelde regelingen die helemaal niet nodig zijn.
Blijkbaar niet, anders hadden niet zoveel gemeenten er last van.

@Onbemind: Terecht punt, eens! Bidden en vragen om de komst van de Heilige Geest is hierin nodig.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Terri »

Forummer schreef:
refo schreef:Allemaal mooi gepraat, maar zolang het gaat zoals nu is bidden niet zo nodig. Pas bij vrije verkiezingen of lot werpen kan God nog werken. Anders zijn we aangewezen op voorkeur van de kerkenraad.
Ik zou u inmiddels van het forum hebben gegooid. Gód regeert, door alle mensen heen, ook al zien wij het niet. Gebed is áltijd nodig, en hoe wij onze dingen ook organiseren, God regeert en wat Hij wil, zal gebeuren. Gebed is dus, nogmaals, altijd nodig. God werkt door alle voorkeuren en menselijke plannen heen.
Dat u dat niet erkent (of u bent het vergeten) is zeer, zeer dieptriest.
U ontkent hiermee het bestaan van God
Nou nou.......
Je trekt wel een grote broek aan zeg.
Als je menselijk handelen bekritiseert ontken je echt niet het bestaan van God hoor.
Plaats reactie