Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door refo »

Leerling schreef:O nee hoor. Ik laat mij graag geheel leiden en verbeteren door onze Dordtse vaderen. Alleen de eis/wens/roep om een universitaire opleiding is in deze tijd niet wenselijk. Gezien de sfeer die in de wetenschap hangt en de anti-christelijke houding van de samenleving. Je zou dat als een reden voor een universitaire opleiding kunnen zien, maar het heeft de denk ik twee kanten. De kerken die een dergelijke opleiding hebben, zijn stuk voor stuk aan de invloeden ervan onderhevig. Er komt verscheidenheid door. Er is daar vaak geen standvastiglijke eenheid meer te herkennen. Allerlei wind van leer komt om de hoek kijken en die hebben hun duizenden al verslagen.
In de GG blijft alles bij het oude. Ook dat verslaat zijn duizenden. Als God ergens is dan is het bij ons. Net als de Joden dachten. Geloof nu maar wat de kerk gelooft, dan alleen komt goed, net als de RK.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door ejvl »

CvdW schreef:Bij CGK en HHK een universitaire opleiding, bij de Gereformeerden een Hogeschool en bij GG (GGiN) is de theologische school mbo-opleiding?
Naar mijn weten heeft de GG, GGIN, OGG geen officieel erkende classificatie als het gaat om opleiding.
Het moeten in ieder geval hooggeleerde personen zijn die men toelaat tot het ambt van predikant, dat houd ik in dat er bijvoorbeeld grondige kennis van de grondtalen aanwezig moet zijn.

Een enkele uitzondering daargelaten als het gaat om de uitzonderingsregel.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door parsifal »

jadovi schreef:
parsifal schreef:Even een vraagje uit pure nieuwsgierigheid, gaat Dhr Vlot voor vrienden door het leven als Peter of Pieter? Het zou zomaar een oud klasgenoot van me kunnen zijn.
Peter
Ik vind het mooi dat hij deze roeping heeft. Het zou een behoorlijk verrassing zijn voor de kleuterschooljuf (als ze nog leeft) als ze hoort dat de druktemaker van de klas de opleiding voor predikant gaat volgen :).

Meer terzake. Ik denk dat het in een kerk een gemis is als alle predikanten "wetenschappers" zijn, maar ook als er weinig van hen zijn. Ik weet niet hoe de situatie in de gergem. nu is, Dhr Vlot lijkt me niet degene die een natuurlijke aanleg heeft voor diepe studie en verbanden zien tussen verschillende teksten. En ik weet dat het niet om natuurlijke aanleg gaat en zeker niet iedere predikant hoeft die gave te hebben (er zijn goede commentaren en het risico van "kennis showen" in de dienst is aanwezig). Ik heb echter wel het idee dat ook in de gergem veel hoogopgeleiden verdwijnen (uit de kerk of naar andere gemeenten), wat voor een deel kan komen doordat er geen plaats is waar de vragen serieus genomen worden (of de kennis ontbreekt om er op in te gaan).

Ik ben me er van bewust dat het ook de andere kant op werkt: Dat de kerk wordt gezien als de plaats voor mensen met een kantoorbaan en de bouwvakker of chauffeur zich niet begrepen voelt. Daarom is breedte denk ik belangijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door ejvl »

Leerling schreef:O nee hoor. Ik laat mij graag geheel leiden en verbeteren door onze Dordtse vaderen. Alleen de eis/wens/roep om een universitaire opleiding is in deze tijd niet wenselijk. Gezien de sfeer die in de wetenschap hangt en de anti-christelijke houding van de samenleving. Je zou dat als een reden voor een universitaire opleiding kunnen zien, maar het heeft de denk ik twee kanten. De kerken die een dergelijke opleiding hebben, zijn stuk voor stuk aan de invloeden ervan onderhevig. Er komt verscheidenheid door. Er is daar vaak geen standvastiglijke eenheid meer te herkennen. Allerlei wind van leer komt om de hoek kijken en die hebben hun duizenden al verslagen.
En in jullie gemeente wordt het sacrament van het heilig avondmaal ook tenminste eens per maand gehouden zoals deze vaderen voorschrijven?

In de praktijk blijkt, net wat Martijn zegt, de zaken worden overgenomen, totdat we iets anders beter vinden, of dat het toch wel anders kan.
Zo zijn er ook gemeenten waar ambtsdragers voor het leven gekozen worden, in tegenstelling tot Dordt.

Nu zeg ik zeker niet dat dat allemaal verkeerd is, maar er wordt wel een eigen draai gegeven.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:
CvdW schreef:Bij CGK en HHK een universitaire opleiding, bij de Gereformeerden een Hogeschool en bij GG (GGiN) is de theologische school mbo-opleiding?
Naar mijn weten heeft de GG, GGIN, OGG geen officieel erkende classificatie als het gaat om opleiding.
Het moeten in ieder geval hooggeleerde personen zijn die men toelaat tot het ambt van predikant, dat houd ik in dat er bijvoorbeeld grondige kennis van de grondtalen aanwezig moet zijn.

Een enkele uitzondering daargelaten als het gaat om de uitzonderingsregel.
"hooggeleerd" in de zin van professor of in staat een universitaire opleiding te volgen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door ejvl »

parsifal schreef:"hooggeleerd" in de zin van professor of in staat een universitaire opleiding te volgen?
Naar mijn weten, een universitaire opleiding gevolgd te hebben en daar op geëxamineerd te zijn.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:
parsifal schreef:"hooggeleerd" in de zin van professor of in staat een universitaire opleiding te volgen?
Naar mijn weten, een universitaire opleiding gevolgd te hebben en daar op geëxamineerd te zijn.
okee, in strikte zin dus "weledelgeleerd" https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanspreek ... _onderwijs

Zelf denk ik inderdaad dat het misschien goed is dat de meeste predikanten hoog opgeleid zijn. Zolang de kerk zelf maar niet een plaats wordt waar alleen de witte of alleen de blauwe boorden met hun vragen terecht kunnen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door CvdW »

Het valt mij op dat predikanten binnen HHK (heb ze niet allemaal beluisterd) anders preken dan binnen de GG.
Ik denk dat dit toch te maken heeft met de vooropleiding.
Is het geen idee om de theologische opleidingen samen te voegen. Dat de studenten van de GG gaan studeren bij HHK?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Jeremiah »

CvdW schreef:Het valt mij op dat predikanten binnen HHK (heb ze niet allemaal beluisterd) anders preken dan binnen de GG.
Ik denk dat dit toch te maken heeft met de vooropleiding.
Is het geen idee om de theologische opleidingen samen te voegen. Dat de studenten van de GG gaan studeren bij HHK?
Dat zal niet gebeuren, daar is de HHK veelste breed voor. Dit artikel bijvoorbeeld http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/236 ... tsgronden/ zal door de meeste GGdominees niet onderschreven worden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Posthoorn »

CvdW schreef:Het valt mij op dat predikanten binnen HHK (heb ze niet allemaal beluisterd) anders preken dan binnen de GG.
Ik denk dat dit toch te maken heeft met de vooropleiding.
Is het geen idee om de theologische opleidingen samen te voegen. Dat de studenten van de GG gaan studeren bij HHK?
Ik denk dat dat niets te maken heeft met de vooropleiding. Onze predikant heeft ook theologie gestudeerd, maar is echt geen briljante theoloog.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door -DIA- »

Tom schreef:Het curatorium is geen orakel. Het is toch geen goede denkwijze wat hier geschreven wordt?
Stel ik richt een kerkverband op waarbij er niemand dominee mag en kan worden en er dus geen systeem van toelating is. Volgens de theorie van Onbemind zou dat niet erg zijn want als God iemand roept, dan wordt hij toch predikant in mijn kerkverband. Ik vraag me dat af.

Is het trouwens vaker voorgekomen slechts 2 studenten in twee jaar?
Ik heb de jaarboeken vanaf ongeveer 1970. Aan de hand van die boeken zou ik een lijst kunnen maken hoeveel en welke studenten
er vanaf 1970 zijn toegelaten. Er waren inderdaad jaren bij waarin niemand werd toegelaten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
CvdW schreef:Het valt mij op dat predikanten binnen HHK (heb ze niet allemaal beluisterd) anders preken dan binnen de GG.
Ik denk dat dit toch te maken heeft met de vooropleiding.
Is het geen idee om de theologische opleidingen samen te voegen. Dat de studenten van de GG gaan studeren bij HHK?
Ik denk dat dat niets te maken heeft met de vooropleiding. Onze predikant heeft ook theologie gestudeerd, maar is echt geen briljante theoloog.
Zei ze bescheiden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nipo
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 mei 2009, 12:10
Locatie: Classis Kampen

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Nipo »

Dit lijstje stond hier een paar jaar geleden al, met dank aan refo, meneer Van 't Zelfde en mijn persoon.........

Naam student Student in:
G.M. de Leeuw 1985
P. Melis 1985
C. Hogchem 1987
P. Mulder 1987
C. de Jongste 1988
W. Visscher 1988
J.B. Zippro 1989
M. Karens 1990
W. Silfhout 1990
A. Vermeij 1990
G. Clements 1990
G.J. Baan 1991
F. Mulder 1991
G.J.N. Moens 1992
W.J. Karels 1992
A. Schreuder 1992
C. van Krimpen 1994
J. Schipper 1994
A. Schot 1994
C. Neele 1995
D. de Wit 1996
A.A. Brugge 1997
D.W. Tuinier 1997
B.J. van Boven 1998
G. Hoogerland 1998
A. Verschuure 1998
G. Pater 1999
E. Bakker 2000
G. Beens 2000
J.M.D. de Heer 2001
G. van Manen 2001
J. van Belzen 2002
L. Terlouw 2002
G. Heijkamp 2003
M. Joosse 2003
A.J. de Waard 2003
B. Labee 2004
K. Boeder 2005
G. Bredeweg 2005
J. van Rijswijk 2005
S. Maljaars 2006
G.W.S. Mulder 2006
J. Ijsselstein 2006
A.P. Baaijens 2007
R.A.M. Visser 2007


Mag ik nog wat aanvullen?

F.J. Dieleman 1945
J. Hagestein 1945
F. Mallan 1945
J.W. Kersten 1946
H. van Gilst 1946
A. Vergunst 1946
G. Zwerus 1946
L. Kieboom 1947
L. Vogelaar 1948
T. Cabaret 1948
W. Hage 1948
A.F. Honkoop 1949
A. Elshout 1951
C. Molenaar 1952
H. Rijksen 1953
A. Hofman 1954
P. Blok 1955
J. van Haaren 1955
C. Wisse 1955
W.C.J. Bosschaart 1956
H. Ligtenberg 1956
L. Huisman 1957
A. Kok 1957
G. Schipaanboord 1957
C. Harinck 1958
G. Kuijt 1958
W. Suyker 1958
J. Karens 1959
A.W. Verhoef 1959
A. Bregman 1960
D. Hakkenberg 1960
F. Harinck 1960
G. Mouw 1960
J.C. Weststrate 1960
A. Hoogerland 1961
G.J. van den Noort 1961
P. Honkoop 1962
C. de Ridder 1963
N.W. Schreuder 1963
J. Baaijens 1964
A.M. den Boer 1964
J.M. Commelin 1964
A. Snoep 1964
R. Boogaard 1965
J. Mol 1965
Th. van Stuijvenberg 1965
L. Blok 1966
J. Mijnders 1966
M.J. van Gelder 1967
J.M. Kleppe 1967
J. Koster 1967
D. Rietdijk 1967
J.W. Verweij 1967 (ook 5 dus!)
A. Bac 1968
H. Hofman 1968
J. Driessen 1969
M. Mondria 1969
H. Paul 1969
B. Reinders 1969
C.G. Vreugdenhil 1969 (weer vijf!)
J. Karels 1971
J.J. van Eckeveld 1972
A. Moerkerken 1972
J.S. van der Net 1972
R. Kattenberg 1973
C. Vogelaar 1973
A.B. van der Heiden 1975
J. de Pater 1975
M.J. Visser 1975
M. Golverdingen 1976
J.J. Tanis 1976
M. Burggraaf 1978
T.M. van Dijk 1978
G. Mouw jr. 1978
C. Sonnevelt 1978
B. van der Heiden 1979
C.J. Meeuse 1979
J. Beens 1980
A.J. Gunst 1981
G.J. van Aalst 1982
P. van Ruitenburg 1983
W. Harinck 1984

met dank aan een oud-forumlid.
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Zeemeeuw »

Aanvulling:

Ds. C.A. van Dieren is ook toegelaten in 1985.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Zeemeeuw »

Aanvulling 2:

Ds. Chr. van der Poel is ook in 1961 aangenomen.
Plaats reactie