Ederveen is toch een hele kleine gemeente.......en toch beroepen??Gijs83 schreef:oud geref. gem. in ned.
Beroepen: te Ederveen, A. Kort te Krimpen a/d IJssel.
bron: http://www.kerktijden.nl
Kleine gemeente, toch beroepen? (Uit: beroepingswerk)
Kleine gemeente, toch beroepen? (Uit: beroepingswerk)
Re: Beroepingswerk [10]
Utrecht is ook een kleine gemeente. Mag ook een eigen herder en leraar in de volle bediening ontvangen.HHKtE schreef:Ederveen is toch een hele kleine gemeente.......en toch beroepen??Gijs83 schreef:oud geref. gem. in ned.
Als geldt: 'En Hij moest door Samaria gaan', dan kan Hij wel een van Zijn knechten daarvoor gebruiken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
En in OGG Benthuizen hebben ze ook een eigen predikant. En dat met een ledental die ergens tussen de 50 en 80 zit.
-
Ik heb meer begrip voor een kleine gemeente die wel beroept, dan voor een grote gemeente die niet beroept (OGG Geldermalsen).HHKtE schreef:Ederveen is toch een hele kleine gemeente.......en toch beroepen??Gijs83 schreef:oud geref. gem. in ned.
helemaal mee eensJohannes 3:16 schreef:Ik heb meer begrip voor een kleine gemeente die wel beroept, dan voor een grote gemeente die niet beroept (OGG Geldermalsen).HHKtE schreef:Ederveen is toch een hele kleine gemeente.......en toch beroepen??Gijs83 schreef:oud geref. gem. in ned.
Re: Kleine gemeente, toch beroepen? (Uit: beroepingswerk)
Ik heb deze discussie even uit het topic "beroepingswerk" gesplitst. Niet direct om concrete gevallen aan de kaak te stellen. Maar wel omdat we hierover best eens van gedachten kunnen wisselen.
Ik vind dit best een lastige kwestie namelijk. Een grote(re) gemeente hoort te beroepen, dat kan ik nog wel volgen. Maar waar ligt de grens? Voor een kleine(re) gemeente is het financieel niet haalbaar een eigen predikant te hebben. Is dat een doorslaggevend argument?
Ik vind dit best een lastige kwestie namelijk. Een grote(re) gemeente hoort te beroepen, dat kan ik nog wel volgen. Maar waar ligt de grens? Voor een kleine(re) gemeente is het financieel niet haalbaar een eigen predikant te hebben. Is dat een doorslaggevend argument?
een kleine gemeente kan wel heel vermogend zijn. Als er een paar rijke mensen zijn die royaal willen geven ....
Ze zullen heus vooraf de kosten wel overrekend hebben.
- J.C. Philpot
Een predikant neemt, vooral in kringen waar minder predikanten beschiklbaar zijn, ook vaak veel extra toehoorders mee. En dus extra inkomsten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat is de clou, inderdaad. De grootte van de gemeente zegt niet alles, met een paar vermogende gemeenteleden kom je ook een heel eind.helma schreef:een kleine gemeente kan wel heel vermogend zijn. Als er een paar rijke mensen zijn die royaal willen geven ....
@ Philpot: het bekende voorbeeld van Oostereind (Texel) zal niet veel extra toehoorderd hebben opgeleverd, daarvoor ligt het toch te geïsoleerd

~~Soli Deo Gloria~~
Er zijn mij wel gevallen bekend van gemeenten waar de kosten niet overrekend zijn.
Nu wil ik daar in géén geval op afgeven. Mijn vraag is juist: moet je dit wel heel zakelijk bekijken? Of moet je hierin ook (alleen maar) vertrouwen dat het goed komt, als de Heere iemand stuurt?
Nu wil ik daar in géén geval op afgeven. Mijn vraag is juist: moet je dit wel heel zakelijk bekijken? Of moet je hierin ook (alleen maar) vertrouwen dat het goed komt, als de Heere iemand stuurt?
ik denk dat beide factoren een rol moeten spelen.eilander schreef:Er zijn mij wel gevallen bekend van gemeenten waar de kosten niet overrekend zijn.
Zoiets kan ook niet zonder het biddend zoeken naar Gods leiding.
Ik kerk ook in een kleine(r wordende) gemeente en dat is best een grote zorg. Eens bloeiend, en nu ingezonken tot een vergrijzende, dus via natuurlijke weg, krimpende gemeente. Heel soms meldt zich een nieuw lid aan.
Een dominee fulltime is niet meer mogelijk. Je moet met steeds minder mensen meer geld inbrengen en eens houdt dat op.
De k.r. oriënteert zich nu op een Godsdienstleraar die 50% predikant wil zijn.
Samengaan met een andere gemeente en dus gezamenlijk een dominee te beroepen, is op niets uitgelopen, omdat de beide gemeentes te ver van elkaar liggen, geestelijk.
Het is een neerwaartse spiraal, geen predikant, komen er ook geen nieuwe gezinnen. En de ene week staat er een moderne jonge dominee op de kansel en de andere week een wat rechtsere. Als je vacant bent en er worden preekbeurten "geprikt", kom je heel goed tot het verdrietige besef hoe verdeeld de CGK is.
En de jongere predikanten die wij laten komen, vind ik niet echt hoopvol. Als dat de volgende generatie wordt die de CGK door de storm moet loodsen, zie ik het persoonlijk somber in.
Misschien dat de CGKers hier het niet met me eens zijn, maar die kerken ongetwijfeld bij één van de aansprekende (BhP) predikanten.
Maar luister dan eens op internet, naar een pas afgestudeerde predikant, namen kun je bij me opvragen.
Maar als je in een kleine gemeente zit, voel je je al schuldig als je een zondag elders moet kerken, vanwege familiebezoek of vakantie. Of je bent wat langer ziek. Het is meteen een hele opvallende lege plek.
Een dominee fulltime is niet meer mogelijk. Je moet met steeds minder mensen meer geld inbrengen en eens houdt dat op.
Samengaan met een andere gemeente en dus gezamenlijk een dominee te beroepen, is op niets uitgelopen, omdat de beide gemeentes te ver van elkaar liggen, geestelijk.
Het is een neerwaartse spiraal, geen predikant, komen er ook geen nieuwe gezinnen. En de ene week staat er een moderne jonge dominee op de kansel en de andere week een wat rechtsere. Als je vacant bent en er worden preekbeurten "geprikt", kom je heel goed tot het verdrietige besef hoe verdeeld de CGK is.

En de jongere predikanten die wij laten komen, vind ik niet echt hoopvol. Als dat de volgende generatie wordt die de CGK door de storm moet loodsen, zie ik het persoonlijk somber in.
Misschien dat de CGKers hier het niet met me eens zijn, maar die kerken ongetwijfeld bij één van de aansprekende (BhP) predikanten.
Maar luister dan eens op internet, naar een pas afgestudeerde predikant, namen kun je bij me opvragen.
Maar als je in een kleine gemeente zit, voel je je al schuldig als je een zondag elders moet kerken, vanwege familiebezoek of vakantie. Of je bent wat langer ziek. Het is meteen een hele opvallende lege plek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Je bent erg negatief over de afgestudeerde predikanten. Ik hoorde onlangs een 25-jarige kandidaat, die een preek hield waar jong en oud, 'links' en 'rechts' van onder de indruk was.Mara schreef:Ik kerk ook in een kleine(r wordende) gemeente en dat is best een grote zorg. Eens bloeiend, en nu ingezonken tot een vergrijzende, dus via natuurlijke weg, krimpende gemeente. Heel soms meldt zich een nieuw lid aan.
Het is een neerwaartse spiraal, geen predikant, komen er ook geen nieuwe gezinnen. En de ene week staat er een moderne jonge dominee op de kansel en de andere week een wat rechtsere. Als je vacant bent en er worden preekbeurten "geprikt", kom je heel goed tot het verdrietige besef hoe verdeeld de CGK is.![]()
Ik ga geen namen noemen, maar er zijn heel wat jonge CGK-predikanten, ook in BhP-kring, die met vuur en verve het Woord verkondigen.
Dat onderschrijf ik.freek schreef:Je bent erg negatief over de afgestudeerde predikanten. Ik hoorde onlangs een 25-jarige kandidaat, die een preek hield waar jong en oud, 'links' en 'rechts' van onder de indruk was.Mara schreef:Ik kerk ook in een kleine(r wordende) gemeente en dat is best een grote zorg. Eens bloeiend, en nu ingezonken tot een vergrijzende, dus via natuurlijke weg, krimpende gemeente. Heel soms meldt zich een nieuw lid aan.
Het is een neerwaartse spiraal, geen predikant, komen er ook geen nieuwe gezinnen. En de ene week staat er een moderne jonge dominee op de kansel en de andere week een wat rechtsere. Als je vacant bent en er worden preekbeurten "geprikt", kom je heel goed tot het verdrietige besef hoe verdeeld de CGK is.![]()
Ik ga geen namen noemen, maar er zijn heel wat jonge CGK-predikanten, ook in BhP-kring, die met vuur en verve het Woord verkondigen.
Verder vind ik het een kwalijke zaak dat je mensen oproept te gaan luisteren naar pas afgestudeerde predikanten. Niet met het doel Gods Woord te horen, maar om te 'wegen'. Dat is niet de bedoeling van preekluisteren. Als je moeite hebt met een preek van zoiemand, bel hem dan op en leg het uit waar je zorgen liggen. En zaai geen verdeeldheid.
Er zijn voldoende dominees die nog niet zo lang (vgk) predikant zijn en het Woord recht brengen.
Gisteren hoorde ik in de preek dat de discipelen eendrachtiglijk bijeen waren en volhardden in het gebed.
Laat ons dat ten voorbeeld mogen zijn.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
De verschillen in CGK studenten bestaat al heel erg lang. Je kerkenraad is verantwoordelijk voor het uitnodigen van predikanten/studenten. Het zou vreemd en verwarrend zijn als zij elke student uitnodigen. Daarvoor zijn de verschillen te groot. Juist de laatste 10 jaar zijn er betrekkelijk veel studenten van behoudende signatuur. Ik ben dus best hoopvol.Mara schreef:Ik kerk ook in een kleine(r wordende) gemeente en dat is best een grote zorg. Eens bloeiend, en nu ingezonken tot een vergrijzende, dus via natuurlijke weg, krimpende gemeente. Heel soms meldt zich een nieuw lid aan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.