Mara schreef:Leuk, maar de opvoeders van tegenwoordig gebruiken soms geen hoofdletters

Excuseer me, ik zal een poging wagen
Nou daar gaat ie dan....
Ik werk al 10 jaar als sociaal pedagogisch medewerker in een leefgroep voor jongeren.
En ondanks alle mooie theorieen en onderzoeken, werk ik als 10 jaar volgens het oude weeshuisprincipe van de 3 R-ren.
Rust
Reinheid en
Regelmaat.
In modern nederlands...structuur, structuur en structuur.
Dat werkt...En het is heel simpel, maar je moet er wel eelt voor op je hart kweken, een brede gladde rug hebben en ogen achterin je hoofd, plus een uithoudingsvermogen van een topsporter.
Elk kind weet bij ons wat mag en wat moet, wat kan en wat niet kan..en dat gaat van het eten met mes en vork, tot uitgaan.
Niet aan de afspraak gehouden is een consequentie, wel aan de afspraak gehouden is meer vertrouwen en dus meer vrijheden..
Als ze iets stuk maken , moeten ze dat zelf betalen EN gaan kopen...binnen een bepaalde termijn. Alles is leren en ervaren..
Op de pc of playstation of WII mogen ze maar 30 min per dag...let wel, OF OF..niet EN EN. En de tv gaat pas om 19.00 aan. Kids varen daar wel bij...die vragen om regels,middels wangedrag...Ik geef die regels graag. Want ik zie dat het werkt.
Heel dat gezeur van..poeh, wat zijn jullie streng....blablabla. Niks ervan. We zijn helemaal niet streng, de anderen zijn te laks.
Een meiske van 14 gaat bij ons gewoon om 21.15 naar haar kamer..en om 21.30 gaat het licht uit. Er wordt niet meer gebeld, geXboxt of wat dan ook...lezen mag wel...elk kind heeft een biebabo..Maar dat betekent dus dat je als opvoeder ook es met ze naar de bieb moet gaan. Moeite doen als ouder/opvoeder...
Ik merk tot mijn spijt dat ouders moe zijn...Moe van het werken, en helaas zijn er veel 1-ouder gezinnen waar men MOET werken om het hoofd boven water te houden...Moe van de voortdurende dwang van de omgeving om dit te doen en dat te doen..En moe van het gezeur van hun kids..Moe van de teleurstellingen die het leven in zich meedraagt...en moe van de mislukking die ze ervaren omdat hun kind uit huis geplaatst is.
De wereld is ook zo veranderd...kinderen leren hele andere vaardigheden..op pc gebied..moeten heel vroeg een beroepsrichting kiezen --> ik was 21 toen ik me bedacht dat ik wel creatief dramatherapeute wilde worden..en 24 toen dat toch niet zo bleek te zijn en ik alsnog van studie wisselde..En daarvoor heb ik wat rondgehangen op de middelbare school die toen nog gewoon havo en mavo heette...Ouders moeten dat allemaal bijbenen en bijhouden...en kinderen ook. Ze worden overstroomd met keuzes en beelden, elke dag weer..
Dus ik ben een groot voorstander van enige strengheid...ik vind niet dat kleine kinderen zo zelfstandig kunnen denken in hun doen en laten...Die moeten begeleid worden..en daar moet een betrouwbare basis voor zijn. Iedereen maakt ook overal zo`n ophef over tegenwoordig...
Als ik nu klein was geweest had ik 100 % zeker het stempel " ADHD" gekregen...maar voor mijn ouders was ik gewoon een levendig, druk kind..We woonden op het platteland en dus kom ik naar hartelust rennen en buiten spelen en ravotten..En ik mocht ook lekker vies worden, want daar heb je gewoon wasmachines voor. Ik kreeg gewoon geen dure kleding ( is ook niet nodig voor kleine kids ) want ik had steeds kniegaten en altijd wel ergens een schaafwond. Je kind is geen popje, het is gemaakt om te bewegen en te friemelen en te rennen.
Maar in de stad wonen is geen excuus..dan ga je met kind lekker naar het park elke dag...kost nix...alleen moeite.
Allen hier in het rijke westen hebben kinderen zindelijkheidsproblemen...Allemaal de schuld van pampers, die hun luiers zo maken, dat de kleine niks voelt van zijn ontlasting...en het dus helemaal niet erg vind als hij zich onder schijt. En dus blijven ouders ze kopen en verzuchten ze de hoge kosten...eigen schuld...ben maar wat strenger..( en ik heb het zelf gedaan met 1 van onze ukken van 1.5 ) gewoon geen luier en laat maar een dagje lopen , buiten, in de koude wind, heel onplezierig..die zijn in no time zindelijk. Alle kids die bij ons uitvoerig getest werden omdat ze maar in bed bleven piesen...bleken volkomen gezond te zijn..
Ouders kunnen zoveel meer dan ze denken...mits ze wat meer moeite doen. Men is het ouder-zijn verleerd.
Gezinnen zijn ook heel klein...terwijl er vroeger meer sociale controle was...en ja, mamma thuis maakt echt een verschil. dan is zij de basis die er altijd is..en dat merk je ook aan kinderen...
Maar scholen moet ook es ophouden met zeuren..Het is waar dat zij geen grote opvoedkundige rol hoeven in te nemen...Wat mij betreft helemaal niet zelfs, maar ik wil wel dat scholen weer eens gaan lesgeven...gewoon elke dag van 8.30 tot 16.00...MET huiswerk..en als er een les uitvalt...op school blijven,en dingen doen die je zoal op school doet...geen eerste uren vrij..een gewone dag, zodat kinderen leren wat een werkdag eigenlijk is..En dan de inhoud, die mag ook wel omhoog....
3 van onze kids hebben de eerste week na de vakantie een " doe rustig aan-week " gehad..en daarna een " workshop-week "
Mijn mening?
Dat meen je toch niet serieus he?! Gewoon in de banken en les volgen...Wij maken van onze kids mietjes en kleine tirannetjes..die vinden dat ze overal wat op te zeggen moeten hebben...maar , de ouders zijn de baas. En hoe je het ook draait of keert...zo hoort het ook.
Dus aan alle ouders: neem de macht weer in eigen handen..en besef dat je kinderen wilde, en dat je vrijheid dus ingeperkt is, cijfer je niet weg, en laat niet over je heen lopen, maar ben wel altijd bezig met je kids op hun nivo.