Mara schreef:Leuk, maar de opvoeders van tegenwoordig gebruiken soms geen hoofdletters

Excuseer me, ik zal een poging wagen
Nou daar gaat ie dan....
Ik werk al 10 jaar als sociaal pedagogisch medewerker in een leefgroep voor jongeren.
En ondanks alle mooie theorieen en onderzoeken, werk ik als 10 jaar volgens het oude weeshuisprincipe van de 3 R-ren.
Rust
Reinheid en
Regelmaat.
In modern nederlands...structuur, structuur en structuur.
Dat werkt...En het is heel simpel, maar je moet er wel eelt voor op je hart kweken, een brede gladde rug hebben en ogen achterin je hoofd, plus een uithoudingsvermogen van een topsporter.
Elk kind weet bij ons wat mag en wat moet, wat kan en wat niet kan..en dat gaat van het eten met mes en vork, tot uitgaan.
Niet aan de afspraak gehouden is een consequentie, wel aan de afspraak gehouden is meer vertrouwen en dus meer vrijheden..
Als ze iets stuk maken , moeten ze dat zelf betalen EN gaan kopen...binnen een bepaalde termijn. Alles is leren en ervaren..
Op de pc of playstation of WII mogen ze maar 30 min per dag...let wel, OF OF..niet EN EN. En de tv gaat pas om 19.00 aan. Kids varen daar wel bij...die vragen om regels,middels wangedrag...Ik geef die regels graag. Want ik zie dat het werkt.
Heel dat gezeur van..poeh, wat zijn jullie streng....blablabla. Niks ervan. We zijn helemaal niet streng, de anderen zijn te laks.
Een meiske van 14 gaat bij ons gewoon om 21.15 naar haar kamer..en om 21.30 gaat het licht uit. Er wordt niet meer gebeld, geXboxt of wat dan ook...lezen mag wel...elk kind heeft een biebabo..Maar dat betekent dus dat je als opvoeder ook es met ze naar de bieb moet gaan. Moeite doen als ouder/opvoeder...