Maar snap je wel wat '1931' heeft willen zeggen?huisman schreef:Ik heb "Om het behoud van een kerk" met genoegen gelezen. De essentie en noodzaak van 1931 heb ik idd nooit begrepen.Luther schreef:Hiermee toon je onomstotelijk aan dat je de essentie van '1931' niet hebt begrepen. Lees de ontstaansgeschiedenis in het boek van ds. Golverdingen 'Om het behoud van een kerk' en zijn opinie-artikel van gisteren.huisman schreef:Laatst weer verschillende GG predikanten beluisterd (MP3) Zo te horen hebben zij 1931 nooit gelezen . In ieder geval staat hun prediking niet onder de beheersing van 1931 en dat is winst .(Nee ik noem geen namen)
Overigens wel met dien verstande, dat mij tot op de dag van vandaag de meerwaarde van '1931' bóven de 3FvE nog erg duister is.
Een zich gereformeerd noemende kerk die aan de 3FvE niet genoeg heeft. Het lijkt de PKN wel
Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping? [2]
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Neehee !!!! Voor mijn begrippen totaal overbodig . De CGK heeft toch ook zijn vermeende drieverbondenleer niet vastgelegd in leeruitspraken. Was niet nodig omdat de Schrift en de 3FvE de drieverbonden genoegzaam ondersteunen.Luther schreef:Maar snap je wel wat '1931' heeft willen zeggen?huisman schreef:Ik heb "Om het behoud van een kerk" met genoegen gelezen. De essentie en noodzaak van 1931 heb ik idd nooit begrepen.Luther schreef:Hiermee toon je onomstotelijk aan dat je de essentie van '1931' niet hebt begrepen. Lees de ontstaansgeschiedenis in het boek van ds. Golverdingen 'Om het behoud van een kerk' en zijn opinie-artikel van gisteren.huisman schreef:Laatst weer verschillende GG predikanten beluisterd (MP3) Zo te horen hebben zij 1931 nooit gelezen . In ieder geval staat hun prediking niet onder de beheersing van 1931 en dat is winst .(Nee ik noem geen namen)
Overigens wel met dien verstande, dat mij tot op de dag van vandaag de meerwaarde van '1931' bóven de 3FvE nog erg duister is.
Een zich gereformeerd noemende kerk die aan de 3FvE niet genoeg heeft. Het lijkt de PKN wel
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Een zich gereformeerd noemende kerk die aan 2 verbonden niet genoeg heefthuisman schreef:Een zich gereformeerd noemende kerk die aan de 3FvE niet genoeg heeft.
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Maar de leeruitspraken zijn er toch gekomen om de gemeenten voor het gevaar van de verbreiding van de drieverbondenleer te behoeden!huisman schreef:
Neehee !!!! Voor mijn begrippen totaal overbodig . De CGK heeft toch ook zijn vermeende drieverbondenleer niet vastgelegd in leeruitspraken. Was niet nodig omdat de Schrift en de 3FvE de drieverbonden genoegzaam ondersteunen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Nou, dan moet je het boek van Golverdingen nog maar eens lezen.-DIA- schreef:Maar de leeruitspraken zijn er toch gekomen om de gemeenten voor het gevaar van de verbreiding van de drieverbondenleer te behoeden!huisman schreef:
Neehee !!!! Voor mijn begrippen totaal overbodig . De CGK heeft toch ook zijn vermeende drieverbondenleer niet vastgelegd in leeruitspraken. Was niet nodig omdat de Schrift en de 3FvE de drieverbonden genoegzaam ondersteunen.
Als je de 3-verbondenleer bijbels uitlegt, is er niets mis mee. Dat geldt overigens ook voor de 2-verbondenleer.
Misschien moet we voortaan spreken over 3 verbonden, maar dan wel als volgt genummerd: 1, 2a, 2b
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4791
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
De generale synode van 1931 heeft een nadere uitwerking gegeven over het verbond der genade en de plaats die de uitverkiezing hierbij inneemt.
Hiertoe zijn een viertal officiële leeruitspraken gedaan:
- het verbond der genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid;
- het wezen van het verbond geldt alléén de uitverkorenen;
- aard en wezen van het verbond der verlossing en het verbond der genade zijn één;
- God heeft het genadeverbond opgericht met Christus als het Hoofd van al de Zijnen.
Hiertoe zijn een viertal officiële leeruitspraken gedaan:
- het verbond der genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid;
- het wezen van het verbond geldt alléén de uitverkorenen;
- aard en wezen van het verbond der verlossing en het verbond der genade zijn één;
- God heeft het genadeverbond opgericht met Christus als het Hoofd van al de Zijnen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Ik zou zeggen neem eens contact op met de pastorie in Barneveld.Luther schreef:Nou, dan moet je het boek van Golverdingen nog maar eens lezen.-DIA- schreef:Maar de leeruitspraken zijn er toch gekomen om de gemeenten voor het gevaar van de verbreiding van de drieverbondenleer te behoeden!huisman schreef:
Neehee !!!! Voor mijn begrippen totaal overbodig . De CGK heeft toch ook zijn vermeende drieverbondenleer niet vastgelegd in leeruitspraken. Was niet nodig omdat de Schrift en de 3FvE de drieverbonden genoegzaam ondersteunen.
Als je de 3-verbondenleer bijbels uitlegt, is er niets mis mee. Dat geldt overigens ook voor de 2-verbondenleer.
Misschien moet we voortaan spreken over 3 verbonden, maar dan wel als volgt genummerd: 1, 2a, 2b
Ds. de Wit heeft voor onze vereniging een zeer uitgebreide inleiding gehouden
over de gevaren van de drieverbondenleer. Jammer dat ik het niet zo kan navertellen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Ik vind het niet zo jammer. Heeft deze predikant ook gewezen op de gevaren van de tweeverbondenleer? Die zijn namelijk net zo groot als de gevaren van de drieverbondenleer. Ik houd mij maar bij mijn onderschrift van Ds Wisse.-DIA- schreef:Ik zou zeggen neem eens contact op met de pastorie in Barneveld.Luther schreef:Nou, dan moet je het boek van Golverdingen nog maar eens lezen.-DIA- schreef:Maar de leeruitspraken zijn er toch gekomen om de gemeenten voor het gevaar van de verbreiding van de drieverbondenleer te behoeden!huisman schreef:
Neehee !!!! Voor mijn begrippen totaal overbodig . De CGK heeft toch ook zijn vermeende drieverbondenleer niet vastgelegd in leeruitspraken. Was niet nodig omdat de Schrift en de 3FvE de drieverbonden genoegzaam ondersteunen.
Als je de 3-verbondenleer bijbels uitlegt, is er niets mis mee. Dat geldt overigens ook voor de 2-verbondenleer.
Misschien moet we voortaan spreken over 3 verbonden, maar dan wel als volgt genummerd: 1, 2a, 2b
Ds. de Wit heeft voor onze vereniging een zeer uitgebreide inleiding gehouden
over de gevaren van de drieverbondenleer. Jammer dat ik het niet zo kan navertellen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Dat mag mag ook, maar bedenk dan wel in welke context deze woorden van prof. Wisse staan.huisman schreef:Ik vind het niet zo jammer. Heeft deze predikant ook gewezen op de gevaren van de tweeverbondenleer? Die zijn namelijk net zo groot als de gevaren van de drieverbondenleer. Ik houd mij maar bij mijn onderschrift van Ds Wisse.-DIA- schreef:
Ik zou zeggen neem eens contact op met de pastorie in Barneveld.
Ds. de Wit heeft voor onze vereniging een zeer uitgebreide inleiding gehouden
over de gevaren van de drieverbondenleer. Jammer dat ik het niet zo kan navertellen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Je vergeet dat ook wordt aangegeven dat er twee verbonden zijn: verbond der werken en verbond der genade.Johann Gottfried Walther schreef:De generale synode van 1931 heeft een nadere uitwerking gegeven over het verbond der genade en de plaats die de uitverkiezing hierbij inneemt.
Hiertoe zijn een viertal officiële leeruitspraken gedaan:
- het verbond der genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid;
- het wezen van het verbond geldt alléén de uitverkorenen;
- aard en wezen van het verbond der verlossing en het verbond der genade zijn één;
- God heeft het genadeverbond opgericht met Christus als het Hoofd van al de Zijnen.
Waarmee er dus drie verbonden in '1931' worden genoemd, om de 2-verbondenleer te onderstrepen...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Prachtig en fijnzinnig antwoord van Ds Wilschut op ds Golverdingen. Hopelijk reageert ds Golverdingen hier nog op.
http://www.refdag.nl/opinie/leeruitspra ... e_1_631971
http://www.refdag.nl/opinie/leeruitspra ... e_1_631971
3. Ten aanzien van de leeruitspraken van 1931 zegt drs. Golverdingen dat de synode slechts beoogde het oude gereformeerde belijden over verbond en verkiezing te expliciteren. Het ging om een traditie met oude papieren.
Dat laatste is voorzichtiger gezegd dan het eerste. Mijns inziens werd er in 1931 niet geëxpliciteerd wat impliciet al in de belijdenis staat, maar werd die belijdenis geïnterpreteerd in één richting. Namelijk dat de verkiezing het verbond zodanig beheerst dat alleen de van eeuwigheid uitverkorenen ertoe behoren.
Alleen al terminologisch zeggen antwoord 74 van de Heidelbergse Catechismus en Dordtse Leerregels hoofdstuk I artikel 17 het anders. Maar dat is een discussie apart.
4. De leeruitspraken van 1931 zouden niet „exclusief confessioneel” bedoeld zijn. Het zou gaan om een dogmatische verduidelijking van de bestaande leer en dus om een onderconfessionele binding binnen de Gereformeerde Gemeenten.
Deze visie op de uitspraken van 1931 getuigt van de diepe overtuiging dat de gereformeerde belijdenisgeschriften leren wat de leeruitspraken zeggen over verbond en verkiezing.
Diezelfde overtuiging vind ik in het geschrift namens de generale synode 2001/2002 van de Gereformeerde Gemeenten ”Louter genade. Over verbond, beloften en prediking” (2002). Ook daar is te lezen dat de leeruitspraken niets nieuws bevatten, maar alleen de gereformeerde belijdenisgeschriften volgen (blz. 34).
Evident is dat er in het Nederlandse gereformeerde protestantisme binnen het kader van Schrift en belijdenis steeds twee denklijnen zijn geweest over verbond en verkiezing. Wie dan eigen denklijn verabsoluteert (er mag niet van de leeruitspraken worden afgeweken) en dieidentificeert met de belijdenis, veroordeelt daarmee de ander als niet-gereformeerd.
Ds. G. H. Kersten heeft dat gedaan in zijn discussie met dr. J. G. Woelderink. Hij verweet Woelderink gemis aan liefde voor de rechte leer. Tot aan het einde van zijn leven liet Kersten geen ruimte voor de drieverbondenleer. Men zie zijn ”De gereformeerde dogmatiek voor de gemeenten toegelicht”.
5. Drs. Golverdingen noemt bij de drieverbondenleer de naam van Bullinger. Ik meen dat bij Bullinger het onderwijs van Calvijn herkenbaar is. Dat neemt niet weg dat er naar mijn overtuiging in een brede gereformeerde kerk ruimte moet zijn voor degenen, die de tweeverbondenleer aanhangen. Een ‘smalle’ verbondsopvatting kan samengaan met een ‘brede’ prediking, waarin het heil van God ruim en royaal verkondigd wordt.
Mijn bezwaar begint waar een bepaalde interpretatie van de belijdenis gecanoniseerd wordt, mede om de kerkelijke eigenheid te dienen. Zoals gebeurde in 1931 om de Gereformeerde Gemeenten af te grenzen tegenover de christelijke gereformeerden en het ”Lesboek over de gereformeerde geloofsleer” van ds. J. Jongeleen.
Wanneer durven we in de gereformeerde gezindte over onze eigen schaduw heen te springen om elkaar te vinden bij Gods Woord en het gereformeerde belijden? En om elkaar wederzijds ruimte te laten binnen deze grenzen? Heere, ontferm U!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Correctie (of verduidelijking, zo je wilt ): twee verbonden met "betrekking tot des menschen eeuwigen staat".Luther schreef:Je vergeet dat ook wordt aangegeven dat er twee verbonden zijn: verbond der werken en verbond der genade.Johann Gottfried Walther schreef:De generale synode van 1931 heeft een nadere uitwerking gegeven over het verbond der genade en de plaats die de uitverkiezing hierbij inneemt.
Hiertoe zijn een viertal officiële leeruitspraken gedaan:
- het verbond der genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid;
- het wezen van het verbond geldt alléén de uitverkorenen;
- aard en wezen van het verbond der verlossing en het verbond der genade zijn één;
- God heeft het genadeverbond opgericht met Christus als het Hoofd van al de Zijnen.
Overigens, JWG, staan die leeruitspraken helemaal aan het begin van dit topic, op de 1e of 2e pagina destijds (04/09/2006 21:28) door Mister gepost.
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Tijdens deze periode van het genade-verbond, geldt het werk-verbond toch niet?Tiberius schreef:Correctie (of verduidelijking, zo je wilt ): twee verbonden met "betrekking tot des menschen eeuwigen staat".Luther schreef:Je vergeet dat ook wordt aangegeven dat er twee verbonden zijn: verbond der werken en verbond der genade.Johann Gottfried Walther schreef:De generale synode van 1931 heeft een nadere uitwerking gegeven over het verbond der genade en de plaats die de uitverkiezing hierbij inneemt.
Hiertoe zijn een viertal officiële leeruitspraken gedaan:
- het verbond der genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid;
- het wezen van het verbond geldt alléén de uitverkorenen;
- aard en wezen van het verbond der verlossing en het verbond der genade zijn één;
- God heeft het genadeverbond opgericht met Christus als het Hoofd van al de Zijnen.
Overigens, JWG, staan die leeruitspraken helemaal aan het begin van dit topic, op de 1e of 2e pagina destijds (04/09/2006 21:28) door Mister gepost.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Dat hangt ervan af wat je bedoelt.Simon schreef:Tijdens deze periode van het genade-verbond, geldt het werk-verbond toch niet?
De Heere heeft de mens goed en naar Zijn evenbeeld geschapen, zodat hij de eisen van het werkverbond kón inwilligen. Die eisen zijn niet veranderd: tot Gods eer, zonde zonden leven. Die eis komt nog steeds voort uit het werkverbond dat God sloot met Adam en in hem met het gehele menselijke geslacht. Daaraan is niets veranderd.
Wat na Genesis 3 wél veranderd is, is de wil en de mogelijkheid om de verbondseisen van het werkverbond in te willigen. En met die vaststelling is tegelijk ook de groot voor onze eeuwige verlorenheid getekend: wij willen en kunnen na Genesis 3 onze Schepper niet meer geven waartoe wij geschapen zijn.
Als de Heere naast het werkverbond niet ook het verbond der verlossing tussen de drie Goddelijke Personen had gesloten en het verbond der genade had geopenbaard, zou niemand meer ooit tot God kunnen komen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Precies.
Geldig of niet, er wordt niet over een tijdsperiode gesproken in deze leeruitspraken.
Geldig of niet, er wordt niet over een tijdsperiode gesproken in deze leeruitspraken.