Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Natuurlijk kan dat ook van mindere kwaliteit zijn, maar je hebt geen draadjes in de sperziebonen/snijbonen. Die zijn er in Nederland uitgekweekt.
Gisteren aten wij bij vrienden, zilvervliesrijs met pompoen, tomaten en kikkererweten of rijst met hachee. En voor de kinderen frietjes.
Als het na de laatste kerkdienst van die zondag is, is dat prima. Maar er zitten soms mensen in de kerk die zo'n doordringende walm om zich heen hebben, van uien of knoflook. Niet prettig om daar anderhalf uur naast te zitten. Sorry. Ik ben nogal gevoelig voor luchtjes.
merel schreef:Ligt er net aan hoe de week verlopen is, wat er voor aankomende week op de planning en het menu staat.
Ik heb juist door de week meer tijd en zin. De kinderen komen vrij laat thuis, uit de file rollen of van een lange treinreis.
Toen ze de leeftijd van jouw kinderen hadden, was dat uiteraard anders. ;)
Maar hier is het behoorlijk verschoven, toen ze gingen studeren.
En je komt niet meer in de verleiding om vlak voor bedtijd te gaan snaaien, want je zit nog vol. :D
Ik heb net een paar broccolistruiken gemalen in de keukenmachine.
Het wordt dan iets fijner dan de gekochte broccolirijst.
Lekker met stukjes draadjesvlees erdoor en fijngesneden wokgroenten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2017 »

Wij hebben vanavond bij familie gegeten. Een groot stuk zalm gebakken in olijfolie en teriyaki saus met rijst en gekookte wilde spinazie. En sinaasappels als dessert.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Rode bietjes, aardappels en beenham. Heerlijk gegeten. Verse Ananas na.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Schimmel
Opgedragen aan De Zuivelhoeve

‘k Heb een stukske schimmel opgegeten.
Per ongeluk, dat wel.
Maar 't smaakte vreemd.
en was bepaald niet lekker.

Ik had hetzelve uit mijn mond uitgedaan
toen bleek het een stukske schimmel was
Oh Griezelige Groene Grote Schimmel

Een soort van 'plakske', mooi en rond
Het zat (hetzelve niet gezien)
bij mij op gouden gele vla
gemaakt bij Zuivelhoeve.

Niet over tijd, dat was het niet
maar heel gewone groene schimmel,
die zich voortijdig openbaarde.

Hoewel ‘k het stukske groen heb uitgespuwd
Heel keurig, op een nette manier
Zou ik dan toch wel wat resten
van dit griezel- groene goedje
in mijn ingewand hebben kunnen gehad.

Thans, enige dagen nadien:
Geen last noch plaag ervan gehad,
maar zal wellicht toch meer dan heden
alleen de datum moeten gaan bekijken

Eet smakelijk!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Natuurlijk kan dat ook van mindere kwaliteit zijn, maar je hebt geen draadjes in de sperziebonen/snijbonen. Die zijn er in Nederland uitgekweekt.
Gisteren aten wij bij vrienden, zilvervliesrijs met pompoen, tomaten en kikkererweten of rijst met hachee. En voor de kinderen frietjes.
Als het na de laatste kerkdienst van die zondag is, is dat prima. Maar er zitten soms mensen in de kerk die zo'n doordringende walm om zich heen hebben, van uien of knoflook. Niet prettig om daar anderhalf uur naast te zitten. Sorry. Ik ben nogal gevoelig voor luchtjes.
Wij zijn alleen naar de morgendienst geweest. De middagdienst overslaan leek ons na de ochtenddienst beter ;) Dus qua geurtjes maakte het niet uit. Als ik op zondag uitgebreid ga koken, doe ik vaak even wat makkelijks aan en kleed mij dan voor de avonddienst weer om.
Mara schreef:[Toen ze de leeftijd van jouw kinderen hadden, was dat uiteraard anders. ;)
Maar hier is het behoorlijk verschoven, toen ze gingen studeren.
En je komt niet meer in de verleiding om vlak voor bedtijd te gaan snaaien, want je zit nog vol. :D
Ik heb net een paar broccolistruiken gemalen in de keukenmachine.
Het wordt dan iets fijner dan de gekochte broccolirijst.
Lekker met stukjes draadjesvlees erdoor en fijngesneden wokgroenten.
Klinkt erg lekker. Wat is het recept? Welke kruiden gebruik jij dan?
Ik heb pas ook gekeken naar de broccoli en bloemkool rijs, het viel mij op dat het best prijzig is. Op deze manier kan je het misschien ondervangen. Maal jij dan ook de stronken fijn?

Ik merk nu de jongste 4 is dat het al heel veel scheelt t.o.v. een paar jaren gelden. Toen leefden wij met 4 kinderen onder de 5 jaar alleen maar op de klok. Dit is al een verademing.
Laatst gewijzigd door merel op 02 nov 2017, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Wij eten vanavond spaghetti taco's. Erg favoriet hier.
Overgebleven spaghetti van gister met ijsbergsla tussen een taco.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Als ik op zondag uitgebreid ga koken, doe ik vaak even wat makkelijks aan en kleed mij dan voor de avonddienst weer om.
Het probleem is dat bak- en braadluchtjes in je haar gaan zitten. Daar kwam ik achter toen ik mijn moeder op ging halen voor de kerk en dan vroeg ze: heb je vlees gebraden? Ik ruik het.
En ik had me verkleed.
merel schreef:Klinkt erg lekker. Wat is het recept? Welke kruiden gebruik jij dan?
Voor draadjesvlees? De ene keer de rundvleeskruiden van V.erstegen, de andere keer zout, peper, paprikapoeder, wat gemalen nootmuskaat. Als ik warm water toevoeg om te stoven, voeg ik 1/2 eetlepels ketchup erbij.
merel schreef:Ik heb pas ook gekeken naar de broccoli en bloemkool rijs, het viel mij op dat het best prijzig is. Op deze manier kan je het misschien ondervangen. Maal jij dan ook de stronken fijn?
Dat is echt goedkoper. Je weet wat een bloemkool kost en daar haal je 3 porties uit. Uit een bak 2.
Van de bloemkool korte stronken, de broccoli haal ik de blaadjes van de steel, het kontje en de rest van de stelen snijd ik fijn, anders kan mn keukenmachientje het niet aan. Pulserend malen, dan kun je zien waar je blijft. Het moet geen meel worden.
helma schreef:Wij eten vanavond spaghetti taco's.
Die ken ik niet.
Kun je die zo kopen, of moet je ze zelf maken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Nee, niet voor het draadjesvlees, maar voor de roerbak met broccolirijst. Dat lijkt mij ook best flauw als je verder geen kruiden, ui of knoflook toevoegt.

Geuren trekken inderdaad in haren, maar kan je maskeren met wax, olie of parfum. ;)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Nee, niet voor het draadjesvlees, maar voor de roerbak met broccolirijst. Dat lijkt mij ook best flauw als je verder geen kruiden, ui of knoflook toevoegt.
O sorry. Tijdens het roerbakken voeg ik zout, peper, paprikapoeder en gemalen chiliclokjes toe. Soms prov. kruiden. Ik varieer er mee. Als ik kip erdoor doe, neig ik meer naar kerrie en/of oosterse kruiden.
En er gaat wel een uitje door hoor, in de roerbakgroenten zit vaak ook een prei, wij zijn niet van de knoflook.
merel schreef:Geuren trekken inderdaad in haren, maar kan je maskeren met wax, olie of parfum.
Haarlak ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

@Mara; de spaghetti is een 'kliekje'. Dat schuiven ze met wat ijsbergsla tussen een Taco schelp.
Meer niet. De grootste kunst is om het zonder knoeien te eten :slurp
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

helma schreef:@Mara; de spaghetti is een 'kliekje'. Dat schuiven ze met wat ijsbergsla tussen een Taco schelp.
Meer niet. De grootste kunst is om het zonder knoeien te eten :slurp
O ha ha, wat grappig.
Net zo lekker als een opgewarmd stamppotje op een boterham :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Wij hebben een klein probleempje.
Het betreft het opwarmen van gebonden soepen in de magnetron.
We gebruiken magnetronschaaltjes en de gebonden soepen hebben de niet zo prettige gewoonte dat ze 'ontploffen', waardoor de magnetron wordt bevuild.
We zetten de magnetron op 700 w. en 2 minuten. Zo lang kan het in de praktijk niet om de ontploffing al snel plaatsvindt.

Weet iemand raad? Of heeft iemand advies? Of tips?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Wij hebben een klein probleempje.
Het betreft het opwarmen van gebonden soepen in de magnetron.
We gebruiken magnetronschaaltjes en de gebonden soepen hebben de niet zo prettige gewoonte dat ze 'ontploffen', waardoor de magnetron wordt bevuild.
We zetten de magnetron op 700 w. en 2 minuten. Zo lang kan het in de praktijk niet om de ontploffing al snel plaatsvindt.

Weet iemand raad? Of heeft iemand advies? Of tips?
Ik warm gebonden soep gewoon in een pan op. In de magnetron wordt het erg ongelijkmatig warm, vind ik. Als het toch persé in de magnetron moet: bord op de gevulde soepkom. Dan ontploft er niks. Halverwege wel een keer doorroeren.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef:Wij hebben een klein probleempje.
Het betreft het opwarmen van gebonden soepen in de magnetron.
We gebruiken magnetronschaaltjes en de gebonden soepen hebben de niet zo prettige gewoonte dat ze 'ontploffen', waardoor de magnetron wordt bevuild.
We zetten de magnetron op 700 w. en 2 minuten. Zo lang kan het in de praktijk niet om de ontploffing al snel plaatsvindt.

Weet iemand raad? Of heeft iemand advies? Of tips?
Eten opwarmen in de magnetron zou ik sowieso helemaal niet doen, want door de microgolven worden alle voedingsstoffen vernietigd.
Gebonden soep kan je het beste op een laag vuurtje langzaam opwarmen en niet aan de kook brengen, dat gaat ook ten koste van de smaak.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef:Wij hebben een klein probleempje.
Het betreft het opwarmen van gebonden soepen in de magnetron.
We gebruiken magnetronschaaltjes en de gebonden soepen hebben de niet zo prettige gewoonte dat ze 'ontploffen', waardoor de magnetron wordt bevuild.
We zetten de magnetron op 700 w. en 2 minuten. Zo lang kan het in de praktijk niet om de ontploffing al snel plaatsvindt.

Weet iemand raad? Of heeft iemand advies? Of tips?
Eten opwarmen in de magnetron zou ik sowieso helemaal niet doen, want door de microgolven worden alle voedingsstoffen vernietigd.
Gebonden soep kan je het beste op een laag vuurtje langzaam opwarmen en niet aan de kook brengen, dat gaat ook ten koste van de smaak.
Klets, de golven vernietigen niets. Ze brengen watermoleculen in beweging, die daardoor warm worden. Net als op gas of elektrisch fornuis.
Wat er gebeurt is dit: de warmte wordt geconcentreerd op één plek in de soep. Als het dunne soep is wordt de warmte doorgegeven aan de rest van de vloeistof. Bij gebonden soepen gaat dat niet zo snel, zodat je een soort warmteballon krijgt, waaromheen nog koude soep zit. Op een gegeven moment zoekt dat met een plof een uitweg.
Oplossingen: schoteltje erop of telkens even roeren.
Plaats reactie