Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9943
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Thaise gele curry met kikkererwten, bloemkool en spinazie.
merel
Berichten: 9943
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ik heb nog venkel liggen en heb eerlijk gezegd nog nooit iets gegeten waarbij ik venkel echt smakelijk vond. Vanavond de volgende poging; gestoofde venkel met gekarameliseerde hazelnoten feta en gele rijst.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 333
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 02 jan 2024, 12:52 Ik heb nog venkel liggen en heb eerlijk gezegd nog nooit iets gegeten waarbij ik venkel echt smakelijk vond. (...)
In de winter eten we graag venkel uit de oven in combinatie met appels, aardappels, knoflook, rode en witte ui. In mijn hoekje van de ovenschaal voeg ik dan zelfs nog venkelzaad toe, mijn man is daar wat minder dol op. Dat pruttelt dan allemaal een half uurtje in de appelcider, en intussen grillen we er een goede bratwurst bij. De anijssmaak van de venkel werkt in onze ogen uitstekend samen met het vlees, en voor mij persoonlijk is het een van de lekkerste traktaties na het sneeuwruimen.
merel
Berichten: 9943
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 03 jan 2024, 15:12
merel schreef: 02 jan 2024, 12:52 Ik heb nog venkel liggen en heb eerlijk gezegd nog nooit iets gegeten waarbij ik venkel echt smakelijk vond. (...)
In de winter eten we graag venkel uit de oven in combinatie met appels, aardappels, knoflook, rode en witte ui. In mijn hoekje van de ovenschaal voeg ik dan zelfs nog venkelzaad toe, mijn man is daar wat minder dol op. Dat pruttelt dan allemaal een half uurtje in de appelcider, en intussen grillen we er een goede bratwurst bij. De anijssmaak van de venkel werkt in onze ogen uitstekend samen met het vlees, en voor mij persoonlijk is het een van de lekkerste traktaties na het sneeuwruimen.
Worden de appels op deze manier geen moes? Voeg jij dan appelcider toe?
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 333
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 03 jan 2024, 16:02 Worden de appels op deze manier geen moes? Voeg jij dan appelcider toe?
Als je een stevige appel neemt (ik gebruik een lokale appel die erg lijkt op de Nederlandse goudreinet), worden ze wat zacht maar zeker geen moes.
Samen met de andere ingrediënten gaan ze in een ovenschaal met een klein beetje olijfolie.
De appelcider is maar een kleine scheut, en giet ik er als laatste overheen. Dat is om te voorkomen dat de boel droogkookt, ondanks de olijfolie. Teveel cider maakt het weer een natte brij. De kunst is om het precies goed te doen, en ik heb het ook een paar keer moeten maken eer ik echt tevreden was.
Als je de specificaties wil, laat het gerust weten, dan typ ik het recept voor je uit!
merel
Berichten: 9943
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 03 jan 2024, 17:33
merel schreef: 03 jan 2024, 16:02 Worden de appels op deze manier geen moes? Voeg jij dan appelcider toe?
Als je een stevige appel neemt (ik gebruik een lokale appel die erg lijkt op de Nederlandse goudreinet), worden ze wat zacht maar zeker geen moes.
Samen met de andere ingrediënten gaan ze in een ovenschaal met een klein beetje olijfolie.
De appelcider is maar een kleine scheut, en giet ik er als laatste overheen. Dat is om te voorkomen dat de boel droogkookt, ondanks de olijfolie. Teveel cider maakt het weer een natte brij. De kunst is om het precies goed te doen, en ik heb het ook een paar keer moeten maken eer ik echt tevreden was.
Als je de specificaties wil, laat het gerust weten, dan typ ik het recept voor je uit!
Ik ga het eens proberen. De worst en appel erbij klinkt goed. Appelcider zal ik vervangen voor diksap
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 333
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 03 jan 2024, 21:11 Ik ga het eens proberen. De worst en appel erbij klinkt goed. Appelcider zal ik vervangen voor diksap
Diksap is een goede tip, dat ga ik dan weer proberen, dank!
Het recept voor 4 personen:

1 kg vastkokende aardappels
1 venkel
1 rode ui
2 witte ui
5 stevige appels (goudreinetten kunnen groot uitvallen, neem in dat geval 4. Indien die soort niet beschikbaar is, een stevige zoete appel werkt ook, en is net zo lekker)
5 tenen knoflook
olijfolie, zout en peper
1 tl venkelzaad als je dol op venkel bent
een scheut appelcider (of diksap dus), zeker niet meer dan 250 ml

Boen de aardappels, snij ze in dobbelsteentjes en kook ze 5-7 min. Afgieten en even uit laten dampen in een grote kom.
Venkel, uien en appels in stukjes snijden. Je kunt overigens zelf kiezen of je de appels schilt. Ik doe het zelf niet, ik hou van die extra bite die de schil behoudt.
Voeg die mix toe aan de aardappels in de kom, pers de knoflook er boven uit. Voeg de peper en het zout toe, en indien gewenst het venkelzaad, en hussel alles goed door elkaar.
Vet de bodem van een ovenschaal in met olijfolie en stort de mix hier vervolgens in. Dan gaat de scheut appelcider eroverheen.
Dat gaat vervolgens 35 minuten op 180 graden in de oven.
Even laten ademen wanneer het eruit komt, en dan smullen maar!
merel
Berichten: 9943
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Dankjewel voor het recept. Ik zal het eens proberen. Misschien vind ik de venkel dan wel lekker.

Vanavond eten wij hutspot met suddervlees.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Vandaag nog even wat appelbeignets bakken
Verleden week niet aan toegekomen en we hadden genoeg oliebollen en andere lekkere hapjes dus nu de goudreinetten geschild, beslag klaargemaakt, de olie nog even "vervuilen" en we hebben dit weekend wéér lekkers
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9943
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 06 jan 2024, 12:07 Vandaag nog even wat appelbeignets bakken Afbeelding
Verleden week niet aan toegekomen en we hadden genoeg oliebollen en andere lekkere hapjes dus nu de goudreinetten geschild, beslag klaargemaakt, de olie nog even "vervuilen" en we hebben dit weekend wéér lekkers Afbeelding
O heerlijk, appelbeignets heb ik nog nooit gemaakt. Wij maken altijd appelflappen. Wat is jouw recept voor de beignets?
2e Hans
Berichten: 180
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door 2e Hans »

merel schreef: 06 jan 2024, 13:08
Orchidee schreef: 06 jan 2024, 12:07 Vandaag nog even wat appelbeignets bakken Afbeelding
Verleden week niet aan toegekomen en we hadden genoeg oliebollen en andere lekkere hapjes dus nu de goudreinetten geschild, beslag klaargemaakt, de olie nog even "vervuilen" en we hebben dit weekend wéér lekkers Afbeelding
O heerlijk, appelbeignets heb ik nog nooit gemaakt. Wij maken altijd appelflappen. Wat is jouw recept voor de beignets?
De recepten van Holtkamp zijn een feestje: https://youtu.be/-1kK437mZWw?si=8NpPhVEothc48Xux
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 333
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 06 jan 2024, 11:25 Dankjewel voor het recept. Ik zal het eens proberen. Misschien vind ik de venkel dan wel lekker.
Graag gedaan, en ik kijk er naar uit om te horen wat je er van vindt!

2e Hans schreef: 06 jan 2024, 13:41 De recepten van Holtkamp zijn een feestje: https://youtu.be/-1kK437mZWw?si=8NpPhVEothc48Xux
Wat een prettig recept is dit!
Ik gebruik zijn recept voor garnalenkroketjes, dat is ook zo'n traktatie.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Orchidee schreef: 06 jan 2024, 12:07 Vandaag nog even wat appelbeignets bakken Afbeelding
Verleden week niet aan toegekomen en we hadden genoeg oliebollen en andere lekkere hapjes dus nu de goudreinetten geschild, beslag klaargemaakt, de olie nog even "vervuilen" en we hebben dit weekend wéér lekkers Afbeelding
O heerlijk, appelbeignets heb ik nog nooit gemaakt. Wij maken altijd appelflappen. Wat is jouw recept voor de beignets?
Ik heb deze keer gewoon de kant en klare Koopmans pakken gebruikt (waren deze week voor de helft) en mooie grote goudreinetten.
Ze zijn inmiddels al opAfbeeldingAfbeelding
Had onverwacht bezoek + schoonzoon en dochter hadden nogal lekkere trek Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
2e Hans
Berichten: 180
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door 2e Hans »

Edelweiss schreef: 06 jan 2024, 14:13
merel schreef: 06 jan 2024, 11:25 Dankjewel voor het recept. Ik zal het eens proberen. Misschien vind ik de venkel dan wel lekker.
Graag gedaan, en ik kijk er naar uit om te horen wat je er van vindt!

2e Hans schreef: 06 jan 2024, 13:41 De recepten van Holtkamp zijn een feestje: https://youtu.be/-1kK437mZWw?si=8NpPhVEothc48Xux
Wat een prettig recept is dit!
Ik gebruik zijn recept voor garnalenkroketjes, dat is ook zo'n traktatie.
Ken je zijn kook/bakboek “de banketbakker” echt een heel fijn boek!
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 333
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Edelweiss »

2e Hans schreef: 06 jan 2024, 21:10 Ken je zijn kook/bakboek “de banketbakker” echt een heel fijn boek!
Nee, maar ik heb het zojuist opgezocht en ik kwam na een paar minuten tot de conclusie dat ik 'm absoluut ga bestellen! Heel hartelijk bedankt voor de tip!
Plaats reactie