Oudejaarsavond gedachten

Plaats reactie
Jelle

Oudejaarsavond gedachten

Bericht door Jelle »

OUDEJAARSAVOND

Mijlpalen, wie kent ze niet langs onze verkeerswegen? 't Gebeurt, dat we er even bij stilstaan om te zien welke kant we zullen uitgaan.

Mijlpalen zijn er ook in ons leven, waarbij wij ook wel eens een moment stilstaan! Zo’n mijlpaal vormt b.v. ook de Oudejaarsavond. Binnenkort hopen we bij de oudejaarsavond te komen maar ook de laatste avond van 2004! Dit jaar vloog voorbij met al zijn lief en leed en wordt straks bijgezet in het graf der eeuwen door Hem, Die de tijden en jaren in Zijn handen heeft.
We zijn weer een mijlpaal genaderd. We willen even stilstaan! We blikken ook even terug over de afgelegde weg. We denken een moment aan het vervlogen jaar. Wat heeft het ons alzo gebracht? Het antwoord zal zeer uiteenlopend zijn, al denken we alleen maar aan het hele gebeuren rond de PKN.
Maar laten we al die verschillende antwoorden nu eens laten rusten en ons voor de eenvoudige vraag stellen: heeft dit jaar ons dichter tot God de Heere gebracht? O, zeker, we weten dat er zijn, die door tegenslag en verdriet zich, van God hebben afgewend, omdat zij naar hun opvatting al dat leed niet hadden verdiend.
Ach, arme mens, in dit jaareinde schrijnt toch de onvrede door je hart, want buiten God zal je nooit het ware geluk en de vrede vinden. Zou het dan toch waar zijn wat in de Bijbel staat, dat, het ware geluk slechts gekend wordt door hen, die de Heere vrezen en liefhebben? Ja, dat is waar! Voor alle ongelukkige mensen, voor allen, die ten einde raad zijn en die geen uitkomst meer zien, die zich als verloren, doemwaardige schepselen leerden kennen, heeft Jezus gezegd: “Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven." En ken je nu dit ware geluk? Of was dit jaar, ondanks alles wat ook de Heere in je leven bracht, onvruchtbaar voor je? En kan dat soms ook hiervan komen, dat je je geluk gezocht hebt, waar je het niet moest zoeken? Laten we daar eens ernstig over nadenken.

Oudejaarsavond, we staan bij de mijlpaal even stil, we blikken terug, maar we zien dan ook vooruit. We denken aan het komende jaar! Wat zal je daar zoeken, en wat zal je daar ontmoeten? Wat zal het brengen? Veel en velerlei kan het zijn! Dat is nog een groot vraagteken. De Heere alleen weet het. Hij houdt de teugels in handen. Hij leidt alles naar Zijn eeuwige raad in ons persoonlijk leven en in het leven der volkeren!
Maar wat ook de toekomst moge brengen, dit is het allerbelangrijkste: of ons leven in Christus verborgen is bij God! Dan alleen zal niets ons kunnen schaden, dan moet zelfs alles meewerken ten goede!
Stilstaande bij de mijlpaal, dat ons gebed mag zijn: “Zie Heere, of er bij mij een schadelijke weg zij, en leid mij op de eeuwige weg!â€
vlinder

Bericht door vlinder »

nou ja klein, als ik een zo dichtbeschreven lange posting zie, krijg ik al de neiging om hem over te slaan en verder te lezen, maar ja, dan mis je soms wel mooie stukken, dat moet ook gezegd worden. Natuurlijk is het vreselijk als je alweer een jaar niet hebt gebruikt om je te bekeren tot God.

Overigens, ik vind dat je gelijk hebt, dat we mogen terug blikken, maar ik hou dan niet van die geladen spanning de hele avond. Van mij mag ook de jaarwisseling wel een beetje vrolijk zijn.

Natuurlijk zijn er ook momenten om stil te staan bij moeilijke dingen, maar vergeet dan ook niet de dingen om blij en dankbaar voor te zijn. Vooral dankbaar.
Ook namens mij: Hele goede en gezellige Kerstdagen en een Gelukkig 2005 toegewenst!!!
Plaats reactie