Zijn tijd vooruit? RD citeert K. Schilder

Plaats reactie
Hendrikus

Zijn tijd vooruit? RD citeert K. Schilder

Bericht door Hendrikus »

Sommige muziekstukken uit het begin van de twintigste eeuw klinken de doorsnee luisteraar anno 2004 nog steeds modern in de oren en worden door menigeen zelfs als "te modern" van de hand gewezen. Dat zegt wellicht meer over die luisteraar dan over de muziek van Strawinsky of Messiaen, maar het geeft wel aan hoe zaken die bijna een eeuw oud zijn nog steeds actueel kunnen zijn, of zelfs hun tijd nog steeds vooruit!

De link met die "moderne" muziek van bijna honderd jaar geleden kwam in me op bij het lezen van het artikel over ds. Schilder in het RD van vandaag: daar worden uitspraken geciteerd uit de periode 1916-1919. Een paar voorbeelden:

"Wij hebben den bijbel niet van God gekregen om hem in behaaglijke zelfzucht voor ons zelf en geen mensch ander bruikbaar te maken. Breng Gods Woord aan het kind der eeuw in zijn éigen taal! Als de bijbel nog steken moet in het gewaad van voor 300 jaar, loopt gij dan ook in het costuum van de Dordtsche vaderen? Zijt gij meer waard dan de bijbel?"

Vrij-gereformeerden zijn volgens Schilder mensen die de lijdelijkheid preken, de absolute onmacht, terwijl voor het amen nog eventjes de wens geuit wordt "dat het je nog eens mocht komen te staan te gebeuren, dat je nog ereis daarvan komt verlost te worden". Hij vindt dat deze mensen de naam gereformeerd niet mogen dragen.

Hij ziet parallellen tussen de "ultra-gereformeerde" en de vrijzinnige richting: in beide gevallen hangt volgens hem de prediker de preek op aan een tekst. "Een tekst als waarborg en kenmerk van orthodoxie, maar geen verkondiging van het Woord, geen prediking van den tekst zelf. En in zoon geval geef ik de voorkeur aan den moderne: die is tenminste eerlijk en dekt zich niet onder onwaren schijn'".

Krasse taal, die menigeen ook nu -bijna 90 jaar na dato- nog niet welgevallig in de oren zal klinken. Maar goed, die mensen zullen waarschijnlijk hun schouders ophalen en zich afvragen waarom het RD zoveel papier verspilt aan de denkbeelden van die Schilder?

[Aangepast op 15/12/04 door Hendrikus]

[Aangepast op 15/12/04 door Hendrikus]
~~Soli Deo Gloria~~
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Poe... Schilder, de vader van de ger. vrijgemaakte kerk. Krasse taal jah...

Alhoewel hij nu net zo kras zou spreken over de GKV en dat weet ik zeker.
arend

Bericht door arend »

werken van Schilder zijn verplichte lectuur op de Hogeschool Rotterdam vd Ger Gem... opmerkelijk.
overigens: ik vind drie losse citaatjes van Schilder nou niet echt afdoende voor een goede beoordeling van de man of een discussie over de aangesneden thema's. Dan zul je de uitlatingen van Schilder toch in zijn context moeten zien...

[Aangepast op 16/12/04 door arend]
Plaats reactie