Goede Vrijdag en de stille week

MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef: 05 apr 2023, 21:39
MGG schreef: 05 apr 2023, 21:38 Wij hebben ook maar 1x kerk op goede vrijdag. Op een enkele uitzondering na is dat in elke GG zo. Waarschijnlijk omdat het een werkdag is.
Dat zijn bid en dankdag ook.
Goed punt. Hemelvaart is wel een feestdag en dan hebben wij ook maar 1x kerk.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Mannetje schreef: 05 apr 2023, 20:00 Sommige kinderen leren elders meer dan op school.
En sommige tradities moet je gewoon accepteren en niet onder kritiek stellen.
Nou ja zeg... Befehl ist Befehl of zoiets?
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Ik vind het niet nodig om op iedere feest- of gedenkdag twee keer kerk te houden. Er zijn al zes lijdensweken aan voorafgegaan.

Los daarvan ben ik gisteren en vandaag wel naar een vesper geweest. Dat vind ik dan wel weer mooi, om wat extra stil te staan bij de Goede week.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef: 05 apr 2023, 23:08
Mannetje schreef: 05 apr 2023, 20:00 Sommige kinderen leren elders meer dan op school.
En sommige tradities moet je gewoon accepteren en niet onder kritiek stellen.
Nou ja zeg... Befehl ist Befehl of zoiets?

Misschien iets meer invoeling ? Jouw houding lijkt op “wij doen het goed en de rest is slecht “.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Mannetje »

Hendrikus schreef: 05 apr 2023, 23:08
Mannetje schreef: 05 apr 2023, 20:00 Sommige kinderen leren elders meer dan op school.
En sommige tradities moet je gewoon accepteren en niet onder kritiek stellen.
Nou ja zeg... Befehl ist Befehl of zoiets?
Ons bin et zo hewend hé? (Sorry voor de echte Zeeuwen, zo klinkt het in mijn oren)
Of anders gezegd: 's lands wijs, 's lands eer.

Dat jij meteen een linkje naar de Oosterburen legt zal bij jullie wel gewoonte zijn.
-
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef: 06 apr 2023, 07:41
Hendrikus schreef: 05 apr 2023, 23:08
Mannetje schreef: 05 apr 2023, 20:00 Sommige kinderen leren elders meer dan op school.
En sommige tradities moet je gewoon accepteren en niet onder kritiek stellen.
Nou ja zeg... Befehl ist Befehl of zoiets?
Ons bin et zo hewend hé? (Sorry voor de echte Zeeuwen, zo klinkt het in mijn oren)
Of anders gezegd: 's lands wijs, 's lands eer.

Dat jij meteen een linkje naar de Oosterburen legt zal bij jullie wel gewoonte zijn.
Je Zeeuws is best aardig. Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen met het accepteren van sommige tradities?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Ad Anker »

Dat Goede Vrijdag een vrije schooldag is. Wordt er op openbare scholen wel gewoon les gegeven op Goede Vrijdag trouwens? Omdat er speciaal over Reformatorische scholen wordt gesproken?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef: 06 apr 2023, 08:36 Dat Goede Vrijdag een vrije schooldag is. Wordt er op openbare scholen wel gewoon les gegeven op Goede Vrijdag trouwens? Omdat er speciaal over Reformatorische scholen wordt gesproken?
Ja, hier wel.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef: 06 apr 2023, 08:14 Je Zeeuws is best aardig. Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen met het accepteren van sommige tradities?
Dat ik vind dat het prima is dat kinderen op Goede Vrijdag vrij zijn, ondanks dat het alleen 's avonds kerk is. Is er een logische verklaring voor? Wellicht niet. Maar om de kinderen dan maar naar school te leren, zodat ze toch nog iets leren, vind ik dan weer onzin. Zo doen we het nu eenmaal.
-
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef: 06 apr 2023, 08:48
Zeeuw schreef: 06 apr 2023, 08:14 Je Zeeuws is best aardig. Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen met het accepteren van sommige tradities?
Dat ik vind dat het prima is dat kinderen op Goede Vrijdag vrij zijn, ondanks dat het alleen 's avonds kerk is. Is er een logische verklaring voor? Wellicht niet. Maar om de kinderen dan maar naar school te leren, zodat ze toch nog iets leren, vind ik dan weer onzin. Zo doen we het nu eenmaal.
Ik vind de oplossing van ons via de kinderclub dan wel een goede. Ik denk dat het wel goed is iets meer voor kinderen te doen rond Goede Vrijdag. Zeker als de dienst pas om 19.00 uur is, dan is dat voor jonge kinderen al best wel laat.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Bourdon16 »

Hendrikus schreef: 04 apr 2023, 23:02 De eerste twee avonden in de Stille week waren weer indrukwekkend. Grote opkomst uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart, en de kijkcijfers online zijn ook niet gering. Op de eerste avond bereikten we al met al zo'n 1500 mensen. Nog twee avonden te gaan: ik vind het altijd een waardevolle en inhoudsvolle voorbereiding op Goede Vrijdag.
Mooi dat er zoveel belangstelling voor is! Hopelijk is de belangstelling er ook voor alle diensten op 1e en 2 Paasdag.
Ik vond het mooi om mee te luisteren. Maar wat zijn die tv schermen toch lelijk in zo'n oude kerk. Ik begrijp wel dat het praktisch is maar toch.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Bourdon16 schreef: 06 apr 2023, 09:52 Ik vond het mooi om mee te luisteren. Maar wat zijn die tv schermen toch lelijk in zo'n oude kerk. Ik begrijp wel dat het praktisch is maar toch.
En dan worden ze hier gelukkig alleen maar als psalmbord gebruikt.

Op één van mijn andere plekken gaat álles via de schermen: lezingen, liederen, collectedoelen. Daar heeft dus bijna niemand meer een Bijbel en een liedboek bij zich. Dat vind ik wel echt een verarming. Je wilt toch ook eens even een relevante tekst kunnen opzoeken in een ander bijbelboek, of alvast even kijken hoe de melodie van het volgende lied ook alweer ging.
Je bent dan wel erg afhankelijk van de techniek. Valt het systeem in storing, of maakt de beamerpiloot een fout, dan heb je meteen een groot probleem...
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 06 apr 2023, 12:13 Je bent dan wel erg afhankelijk van de techniek. Valt het systeem in storing, of maakt de beamerpiloot een fout, dan heb je meteen een groot probleem...
Dat geldt niet alleen voor een kerk, maar dat geldt onze gehele samenleving.
Maar dat hebben we zelf zo gewild. Niet dan? Of niet? Misschien was het nog niet zo verkeerd om een oud psalmboek mee te nemen naar de kerk...
Stelt u zich even voor: een storing van enige omvang: Geen licht, geen water, geen telefoon, deuren op slot, mensen opgesloten in liften, en dat is dan nog maar een klein beetje...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef: 06 apr 2023, 12:13
Bourdon16 schreef: 06 apr 2023, 09:52 Ik vond het mooi om mee te luisteren. Maar wat zijn die tv schermen toch lelijk in zo'n oude kerk. Ik begrijp wel dat het praktisch is maar toch.
En dan worden ze hier gelukkig alleen maar als psalmbord gebruikt.

Op één van mijn andere plekken gaat álles via de schermen: lezingen, liederen, collectedoelen. Daar heeft dus bijna niemand meer een Bijbel en een liedboek bij zich. Dat vind ik wel echt een verarming. Je wilt toch ook eens even een relevante tekst kunnen opzoeken in een ander bijbelboek, of alvast even kijken hoe de melodie van het volgende lied ook alweer ging.
Je bent dan wel erg afhankelijk van de techniek. Valt het systeem in storing, of maakt de beamerpiloot een fout, dan heb je meteen een groot probleem...
Je kunt al die andere dingen ook opzoeken op je telefoon. Maar ik vind een boek ook wel prettig.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 06 apr 2023, 13:01
Hendrikus schreef: 06 apr 2023, 12:13
Bourdon16 schreef: 06 apr 2023, 09:52 Ik vond het mooi om mee te luisteren. Maar wat zijn die tv schermen toch lelijk in zo'n oude kerk. Ik begrijp wel dat het praktisch is maar toch.
En dan worden ze hier gelukkig alleen maar als psalmbord gebruikt.

Op één van mijn andere plekken gaat álles via de schermen: lezingen, liederen, collectedoelen. Daar heeft dus bijna niemand meer een Bijbel en een liedboek bij zich. Dat vind ik wel echt een verarming. Je wilt toch ook eens even een relevante tekst kunnen opzoeken in een ander bijbelboek, of alvast even kijken hoe de melodie van het volgende lied ook alweer ging.
Je bent dan wel erg afhankelijk van de techniek. Valt het systeem in storing, of maakt de beamerpiloot een fout, dan heb je meteen een groot probleem...
Je kunt al die andere dingen ook opzoeken op je telefoon. Maar ik vind een boek ook wel prettig.
Lang niet iedereen neemt z'n telefoon mee naar de kerk. Voor minder digitaal vaardige ouderen is dat al helemaal niet relevant.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie