Vertroebeld doopwater.

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door huisman »

Gian schreef:Alleen het feit al dat je het O.T. nodig hebt voor de kinderdoop zegt genoeg.
;)
Alleen al dat je het O.T. links kunt laten liggen als het gaat over de kinderdoop zegt mij genoeg. Je leest trouwens slecht. Ik heb het O.T. niet nodig voor de kinderdoop maar de gehele Schrift geïnspireerd door dezelfde Heilige Geest heeft mij zeer overtuigd van de Bijbelse grondslag van de kinderdoop en de onbijbelse grond van de geloofsdoop.
Ik geloof echt op grond van de Schrift dat de kinderdoop van God is en de geloofsdoop van de mens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:Er zijn twee benaderingen mogelijk als het om de doop gaat:

- je gaat uit van het persoonlijk geloof van de dopeling; dan zul je moeten wachten tot deze zijn of haar geloof persoonlijk beleden heeft
- je gaat uit van het lid zijn van de gemeente van de dopeling; dan dient deze als baby gedoopt te worden.
En ik ben van mening dat de combinatie van deze twee punten (persoonlijk geloof en het lid zijn van de gemeente) gecombineerd moeten worden om tot een bijbels standpunt te komen. Dat probeerde men in de reformatie volgens mij ook te doen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:Er zijn twee benaderingen mogelijk als het om de doop gaat:

- je gaat uit van het persoonlijk geloof van de dopeling; dan zul je moeten wachten tot deze zijn of haar geloof persoonlijk beleden heeft
- je gaat uit van het lid zijn van de gemeente van de dopeling; dan dient deze als baby gedoopt te worden.

De Bijbel geeft grond voor beide lijnen:
Enerzijds wordt benadrukt dat de doop de eenheid met Christus uitdrukt en dat het gaat om het geloof van de dopeling.
Anderzijds wordt in de Bijbel ook altijd het 'huis' van de gelovige erbij betrokken: "Heden is dezen huize zaligheid geschied"; "geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huis." Denk ook aan de zgn. huisteksten.

Ik denk dat men het elkaar in de christelijke kerk niet zo moeilijk moet maken op dit punt. Waar ik wel moeite mee heb, is dat er aan de kinderdoop meer wordt opgehangen dan deze aanduidt.
Een derde is hier van belang, en volgens mij de ENIGE mogenlijkheid:

alleen aannemen als lid degenen die belijden ware gelovigen te zijn, en welks leer en leven overeenkomen, en dus ook des Heeren Avondmaal getrouw onderhouden, diens kinderen (alleen) dopen. En in navolging van de vaderen de kinderen der gelovigen behandelen als ware gelovigen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door Bookreader »

Een lezenswaardig stukje van Ds P.L.D. Visser (CGK) in de Wekker.
Of hij op een avond iets wilde vertellen over doop en verbond aan christelijke gereformeerde jongeren. Het werd een avond van „intensief gesprek over de Schriften”, schrijft hoofdredacteur ds. P. L. D. Visser in het christelijke gereformeerde orgaan De Wekker, onder het kopje ”Vertroebeld doopwater”.

„Het werd een avond van intensief gesprek over de Schriften, vooral doordat er ook een jonge zuster aanwezig was die –ze was al jaren geen lid meer van een Chr. Geref. Kerk– zich had laten overdopen in een baptistengemeente. Wat mij opviel, en dat paste bij eerdere waarnemingen, was dat er bij de jongelui zoveel vragen leefden over iets fundamenteels als de doop. Er komt kennelijk zoveel wind van leer op jongeren af, dat het hard nodig is om duidelijk vanuit de Schrift de grondstructuren van doop en verbond aan te geven. Iets wat bij uitstek vanuit de catechismus in de leerdiensten zou moeten gebeuren en waar kerkenraden gehouden zijn op toe te zien…

Een andere ontmoeting had ik met jonge scholieren en hun leiding afkomstig uit de Gereformeerde Gemeenten. Aan het einde vroeg ik nog even aan de leiding hoe het nu stond met de ”twee­verbondenleer”. Leefde die nog zo sterk als in mijn jeugd, waaruit ik mij verhitte debatten herinnerde over het aantal verbonden? Waren er nu drie (christelijke gereformeerden) of waren het er twee (gereformeerde gemeenten)? Het verschil was van belang voor de prediking: was de doop een pleitgrond voor ieder, of alleen voor de uitverkorenen? Het bleek dat de theorie in ieder geval niet meer zo leefde bij deze broeders en zusters. Hier dus geen geharnaste tegenstanders van de drieverbondenleer meer.

Ten slotte had ik een ontmoeting met vrijgemaakt-gereformeerde christenen. Ik verwachtte een degelijke verbondsvisie te zullen horen. Maar grote verwarring bleek te heersen over geloofsdoop, verbondsdoop, doop met de Heilige Geest, en de doop van Johannes. Zouden al die dopen niet door elkaar toegepast kunnen worden? Was de Bijbel zelf niet heel onduidelijk over al deze kwesties? De broeders en zusters sliepen er niet meer van.

Er is nog steeds veel werk te doen (...).”
Wat die vrijgemaakt-gereformeerden betreft: vanouds waren zij inderdaad krachtige verdedigers van Gods verbond, en de grote waarde daarvan. Maar in diezelfde alinea wordt meteen de huidige situatie geschetst: die van grote verwarring. Dr. W. van 't Spijker heeft eens gezegd, dat die verwarring komt door de grote invloed van de evangelische beweging in dat kerkverband. Het lijkt mij dat hij daarin gelijk heeft. Het gereformeerde karakter van de GKV staat daardoor best wel behoorlijk onder druk. In ieder geval zijn ze vandaag de dag behoorlijk anders dan hoe ze vanouds waren.

Een leer waarin de inhoudelijke kant van de doop niet wezenlijk voor je geldt, tenzij dat er dit en dat in je leven is gebeurd, lijkt mij niet erg houdbaar. Dat komt nogal vreemd op mij over.
Bovendien, het verbond is toch niet alleen maar zegen? Er is toch ook de vloek van het verbond, in geval van onbekeerd blijven? Deuteronomium 28 bijvoorbeeld spreekt van de zegen van het verbond met Israël, maar ook van de vloek (en niet zo kort ook!).
Natuurlijk zul je geen deel krijgen aan de zegen van het verbond als je onbekeerd blijft. Maar het komt nogal kunstmatig op mij over, om dan te gaan zeggen dat je niet wezenlijk in het verbond bent. Is in zo'n geval de bekeerdendoop dan niet logischer? (Dat was meen ik ook de praktijk in het Schotland, waar die geliefde oude geschriften vandaan komen.)
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door Afgewezen »

Bookreader schreef:
Een lezenswaardig stukje van Ds P.L.D. Visser (CGK) in de Wekker.
Of hij op een avond iets wilde vertellen over doop en verbond aan christelijke gereformeerde jongeren. Het werd een avond van „intensief gesprek over de Schriften”, schrijft hoofdredacteur ds. P. L. D. Visser in het christelijke gereformeerde orgaan De Wekker, onder het kopje ”Vertroebeld doopwater”.

„Het werd een avond van intensief gesprek over de Schriften, vooral doordat er ook een jonge zuster aanwezig was die –ze was al jaren geen lid meer van een Chr. Geref. Kerk– zich had laten overdopen in een baptistengemeente. Wat mij opviel, en dat paste bij eerdere waarnemingen, was dat er bij de jongelui zoveel vragen leefden over iets fundamenteels als de doop. Er komt kennelijk zoveel wind van leer op jongeren af, dat het hard nodig is om duidelijk vanuit de Schrift de grondstructuren van doop en verbond aan te geven. Iets wat bij uitstek vanuit de catechismus in de leerdiensten zou moeten gebeuren en waar kerkenraden gehouden zijn op toe te zien…

Een andere ontmoeting had ik met jonge scholieren en hun leiding afkomstig uit de Gereformeerde Gemeenten. Aan het einde vroeg ik nog even aan de leiding hoe het nu stond met de ”twee­verbondenleer”. Leefde die nog zo sterk als in mijn jeugd, waaruit ik mij verhitte debatten herinnerde over het aantal verbonden? Waren er nu drie (christelijke gereformeerden) of waren het er twee (gereformeerde gemeenten)? Het verschil was van belang voor de prediking: was de doop een pleitgrond voor ieder, of alleen voor de uitverkorenen? Het bleek dat de theorie in ieder geval niet meer zo leefde bij deze broeders en zusters. Hier dus geen geharnaste tegenstanders van de drieverbondenleer meer.

Ten slotte had ik een ontmoeting met vrijgemaakt-gereformeerde christenen. Ik verwachtte een degelijke verbondsvisie te zullen horen. Maar grote verwarring bleek te heersen over geloofsdoop, verbondsdoop, doop met de Heilige Geest, en de doop van Johannes. Zouden al die dopen niet door elkaar toegepast kunnen worden? Was de Bijbel zelf niet heel onduidelijk over al deze kwesties? De broeders en zusters sliepen er niet meer van.

Er is nog steeds veel werk te doen (...).”
Wat die vrijgemaakt-gereformeerden betreft: vanouds waren zij inderdaad krachtige verdedigers van Gods verbond, en de grote waarde daarvan. Maar in diezelfde alinea wordt meteen de huidige situatie geschetst: die van grote verwarring. Dr. W. van 't Spijker heeft eens gezegd, dat die verwarring komt door de grote invloed van de evangelische beweging in dat kerkverband. Het lijkt mij dat hij daarin gelijk heeft. Het gereformeerde karakter van de GKV staat daardoor best wel behoorlijk onder druk. In ieder geval zijn ze vandaag de dag behoorlijk anders dan hoe ze vanouds waren.

Een leer waarin de inhoudelijke kant van de doop niet wezenlijk voor je geldt, tenzij dat er dit en dat in je leven is gebeurd, lijkt mij niet erg houdbaar. Dat komt nogal vreemd op mij over.
Bovendien, het verbond is toch niet alleen maar zegen? Er is toch ook de vloek van het verbond, in geval van onbekeerd blijven? Deuteronomium 28 bijvoorbeeld spreekt van de zegen van het verbond met Israël, maar ook van de vloek (en niet zo kort ook!).
Natuurlijk zul je geen deel krijgen aan de zegen van het verbond als je onbekeerd blijft. Maar het komt nogal kunstmatig op mij over, om dan te gaan zeggen dat je niet wezenlijk in het verbond bent. Is in zo'n geval de bekeerdendoop dan niet logischer? (Dat was meen ik ook de praktijk in het Schotland, waar die geliefde oude geschriften vandaan komen.)
Volgens mij zijn we deze discussie al aan het voeren: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 20&start=0. Welkom!
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door Bookreader »

Gian schreef:Alleen het feit al dat je het O.T. nodig hebt voor de kinderdoop zegt genoeg.
;)
Een pleidooi om toch vooral veel - of misschien zelfs: altijd - met onze snufferd in het laatste kwart van de Bijbel te zitten neuzen?

Iets wat overigens in de praktijk al erg veel gebeurt. Een eenzijdigheid die mij veel geïrriteerd heeft. :banghead Een eenzijdigheid die mij ertoe aangezet heeft om zelf het tegenovergestelde te gaan doen voor een lange tijd (diverse jaren). Inmiddels ben ik maar over die irritatie heengestapt, want die irritatie heeft ook weer flinke nadelen. Blijkbaar is de kerk niet de plek waar je moet verwachten de Bijbel als geheel naar verhouding onderwezen te krijgen. Zo zijn de evangelieën bijvoorbeeld zwaar favoriet, terwijl we de kleine profeten in de regel maar dicht laten. Dat zij dan maar zo. Voor mijzelf kan ik het anders doen.
Ik heb me inmiddels bovendien al zoveel in het OT verdiept, dat ik ook al aardig wat gecompenseerd heb. Dan wordt het eens tijd om weer 'onbevangen' te werk te kunnen gaan. Dan kan ik bij het lezen van het NT de vruchten plukken, door meer te kunnen met die OT-citaten in het NT.

Ik kan je in ieder geval wel zeggen, dat een zin zoals hierboven geciteerd, mij als verachting van het OT behoorlijk in het verkeerde keelgat kan schieten! Dan gaan er wel wat vonken bij mij overslaan! :wiz
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door Bookreader »

Afgewezen schreef:Volgens mij zijn we deze discussie al aan het voeren: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 20&start=0. Welkom!
Oké, bedankt!
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door Erasmiaan »

Bookreader schreef:
Gian schreef:Alleen het feit al dat je het O.T. nodig hebt voor de kinderdoop zegt genoeg.
;)
Een pleidooi om toch vooral veel - of misschien zelfs: altijd - met onze snufferd in het laatste kwart van de Bijbel te zitten neuzen?

Iets wat overigens in de praktijk al erg veel gebeurt. Een eenzijdigheid die mij veel geïrriteerd heeft. :banghead Een eenzijdigheid die mij ertoe aangezet heeft om zelf het tegenovergestelde te gaan doen voor een lange tijd (diverse jaren). Inmiddels ben ik maar over die irritatie heengestapt, want die irritatie heeft ook weer flinke nadelen. Blijkbaar is de kerk niet de plek waar je moet verwachten de Bijbel als geheel naar verhouding onderwezen te krijgen. Zo zijn de evangelieën bijvoorbeeld zwaar favoriet, terwijl we de kleine profeten in de regel maar dicht laten. Dat zij dan maar zo. Voor mijzelf kan ik het anders doen.
Ik heb me inmiddels bovendien al zoveel in het OT verdiept, dat ik ook al aardig wat gecompenseerd heb. Dan wordt het eens tijd om weer 'onbevangen' te werk te kunnen gaan. Dan kan ik bij het lezen van het NT de vruchten plukken, door meer te kunnen met die OT-citaten in het NT.

Ik kan je in ieder geval wel zeggen, dat een zin zoals hierboven geciteerd, mij als verachting van het OT behoorlijk in het verkeerde keelgat kan schieten! Dan gaan er wel wat vonken bij mij overslaan! :wiz
Och, de Gereformeerde Gemeenten worden verweten te weinig uit het Nieuwe Testament te preken. Van dat soort praat trek ik me niet zoveel meer aan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
Bookreader schreef:
Gian schreef:Alleen het feit al dat je het O.T. nodig hebt voor de kinderdoop zegt genoeg.
;)
Een pleidooi om toch vooral veel - of misschien zelfs: altijd - met onze snufferd in het laatste kwart van de Bijbel te zitten neuzen?

Iets wat overigens in de praktijk al erg veel gebeurt. Een eenzijdigheid die mij veel geïrriteerd heeft. :banghead Een eenzijdigheid die mij ertoe aangezet heeft om zelf het tegenovergestelde te gaan doen voor een lange tijd (diverse jaren). Inmiddels ben ik maar over die irritatie heengestapt, want die irritatie heeft ook weer flinke nadelen. Blijkbaar is de kerk niet de plek waar je moet verwachten de Bijbel als geheel naar verhouding onderwezen te krijgen. Zo zijn de evangelieën bijvoorbeeld zwaar favoriet, terwijl we de kleine profeten in de regel maar dicht laten. Dat zij dan maar zo. Voor mijzelf kan ik het anders doen.
Ik heb me inmiddels bovendien al zoveel in het OT verdiept, dat ik ook al aardig wat gecompenseerd heb. Dan wordt het eens tijd om weer 'onbevangen' te werk te kunnen gaan. Dan kan ik bij het lezen van het NT de vruchten plukken, door meer te kunnen met die OT-citaten in het NT.

Ik kan je in ieder geval wel zeggen, dat een zin zoals hierboven geciteerd, mij als verachting van het OT behoorlijk in het verkeerde keelgat kan schieten! Dan gaan er wel wat vonken bij mij overslaan! :wiz
Och, de Gereformeerde Gemeenten worden verweten te weinig uit het Nieuwe Testament te preken. Van dat soort praat trek ik me niet zoveel meer aan.
Je ziet altijd bij twijfelaars over de kinderdoop dat zij het O.T. van minder belang achten dan het N.T. De eenheid van de Schrift is vaak zoek bij deze mensen.
Laten ze dit boek van Kohlbrugge maar eens lezen.
http://www.theologienet.nl/documenten/K ... tament.pdf
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door Bookreader »

Erasmiaan schreef:Och, de Gereformeerde Gemeenten worden verweten te weinig uit het Nieuwe Testament te preken. Van dat soort praat trek ik me niet zoveel meer aan.
Dat is dan blijkbaar anders dan hoe ik het in de HHK ervaar.
Toch twijfel ik een beetje aan wat je zegt. Want ik herinner mij een onderzoek waaruit de genoemde gegeven bleken, en ik kan mij niet herinneren dat daarin gezegd werd dat de Gereformeerde Gemeenten een grote uitzondering vormden.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:Och, de Gereformeerde Gemeenten worden verweten te weinig uit het Nieuwe Testament te preken. Van dat soort praat trek ik me niet zoveel meer aan.
Nee, maar jij maakt de ook de preken niet, dus hoef je jezelf er ook niets van aan te trekken ;)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door Gian »

Bookreader schreef:
Gian schreef:Alleen het feit al dat je het O.T. nodig hebt voor de kinderdoop zegt genoeg.
;)
Een pleidooi om toch vooral veel - of misschien zelfs: altijd - met onze snufferd in het laatste kwart van de Bijbel te zitten neuzen?

Iets wat overigens in de praktijk al erg veel gebeurt. Een eenzijdigheid die mij veel geïrriteerd heeft. :banghead Een eenzijdigheid die mij ertoe aangezet heeft om zelf het tegenovergestelde te gaan doen voor een lange tijd (diverse jaren). Inmiddels ben ik maar over die irritatie heengestapt, want die irritatie heeft ook weer flinke nadelen. Blijkbaar is de kerk niet de plek waar je moet verwachten de Bijbel als geheel naar verhouding onderwezen te krijgen. Zo zijn de evangelieën bijvoorbeeld zwaar favoriet, terwijl we de kleine profeten in de regel maar dicht laten. Dat zij dan maar zo. Voor mijzelf kan ik het anders doen.
Ik heb me inmiddels bovendien al zoveel in het OT verdiept, dat ik ook al aardig wat gecompenseerd heb. Dan wordt het eens tijd om weer 'onbevangen' te werk te kunnen gaan. Dan kan ik bij het lezen van het NT de vruchten plukken, door meer te kunnen met die OT-citaten in het NT.

Ik kan je in ieder geval wel zeggen, dat een zin zoals hierboven geciteerd, mij als verachting van het OT behoorlijk in het verkeerde keelgat kan schieten! Dan gaan er wel wat vonken bij mij overslaan! :wiz
Wees gerust Bookreader, ik zeg nergens het ot over te slaan. Integendeel!
Ik zie wel verschillen tussen Gods wegen met Israel en Gods wegen met de Gemeente. Als het over de doop gaat (en daar ging het toch over?), heb ik daar een nieuw-testamentische gedachte over omdat de doop een instelling is die bij het nieuwe verbond hoort. Over het nieuwe verbond is geprofeteerd in het ot, en van de aanvankelijke vervulling lees ik (idd, alleen) in het nt.(Hebr.8-10,2Kor.3).
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door huisman »

Gian schreef:
Bookreader schreef:
Gian schreef:Alleen het feit al dat je het O.T. nodig hebt voor de kinderdoop zegt genoeg.
;)
Een pleidooi om toch vooral veel - of misschien zelfs: altijd - met onze snufferd in het laatste kwart van de Bijbel te zitten neuzen?

Iets wat overigens in de praktijk al erg veel gebeurt. Een eenzijdigheid die mij veel geïrriteerd heeft. :banghead Een eenzijdigheid die mij ertoe aangezet heeft om zelf het tegenovergestelde te gaan doen voor een lange tijd (diverse jaren). Inmiddels ben ik maar over die irritatie heengestapt, want die irritatie heeft ook weer flinke nadelen. Blijkbaar is de kerk niet de plek waar je moet verwachten de Bijbel als geheel naar verhouding onderwezen te krijgen. Zo zijn de evangelieën bijvoorbeeld zwaar favoriet, terwijl we de kleine profeten in de regel maar dicht laten. Dat zij dan maar zo. Voor mijzelf kan ik het anders doen.
Ik heb me inmiddels bovendien al zoveel in het OT verdiept, dat ik ook al aardig wat gecompenseerd heb. Dan wordt het eens tijd om weer 'onbevangen' te werk te kunnen gaan. Dan kan ik bij het lezen van het NT de vruchten plukken, door meer te kunnen met die OT-citaten in het NT.

Ik kan je in ieder geval wel zeggen, dat een zin zoals hierboven geciteerd, mij als verachting van het OT behoorlijk in het verkeerde keelgat kan schieten! Dan gaan er wel wat vonken bij mij overslaan! :wiz
Wees gerust Bookreader, ik zeg nergens het ot over te slaan. Integendeel!
Ik zie wel verschillen tussen Gods wegen met Israel en Gods wegen met de Gemeente. Als het over de doop gaat (en daar ging het toch over?), heb ik daar een nieuw-testamentische gedachte over omdat de doop een instelling is die bij het nieuwe verbond hoort. Over het nieuwe verbond is geprofeteerd in het ot, en van de aanvankelijke vervulling lees ik (idd, alleen) in het nt.(Hebr.8-10,2Kor.3).
Paulus zag die verschillen toch minder lees b.v. in 1 Kor 10
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door Bookreader »

Gian schreef:Ik zie wel verschillen tussen Gods wegen met Israel en Gods wegen met de Gemeente.
Volgens mij behoren sinds Handelingen 10 joden èn niet-joden tot de ene gemeente van Christus. Toen werd de scheidende muur (μεσότοιχον) onderuit gehaald. Dus je maakt volgens mij een nogal vreemd onderscheid. (Tweewegenleer?)
Aan Abraham was al voorzegd dat hij de vader zou worden, niet van een volk, maar van een menigte van volkeren. (Genesis 17:4-5) Dat was zelfs de reden van zijn naamsverandering.
Gian schreef:Over het nieuwe verbond is geprofeteerd in het ot...
Jeremia 31 is een bekend voorbeeld.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Vertroebeld doopwater.

Bericht door Simon »

Bookreader schreef:
Gian schreef:Ik zie wel verschillen tussen Gods wegen met Israel en Gods wegen met de Gemeente.
Volgens mij behoren sinds Handelingen 10 joden èn niet-joden tot de ene gemeente van Christus. Toen werd de scheidende muur (μεσότοιχον) onderuit gehaald. Dus je maakt volgens mij een nogal vreemd onderscheid. (Tweewegenleer?)
Aan Abraham was al voorzegd dat hij de vader zou worden, niet van een volk, maar van een menigte van volkeren. (Genesis 17:4-5) Dat was zelfs de reden van zijn naamsverandering.
Gian schreef:Over het nieuwe verbond is geprofeteerd in het ot...
Jeremia 31 is een bekend voorbeeld.
Als je even verder leest, ná jer 31 :31,met name 38-40, kun je zien dat dit nog te gebeuren staat.
nadat wij, volheid der heidenen zal zijn ingegaan.
(Rom 11:26, )
Er wordt hier door Paulus wel degelijk een scheiding gemaakt tussen israel en heidenen.
Hoe zie je dat dan?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie