Gastleden

Plaats reactie
Lourens

Gastleden

Bericht door Lourens »

Diverse gemeente kennen in de gemeentegids 'gastleden' of 'meelevende leden'.

Ik ben daarover eens aan het bezinnen.
Gastleden kunnen m.i. zijn:
- bel.leden uit andere kerkverbanden door huwelijk met gemeentelid verbonden.
- doopleden uit andere kerkverbanden of eigen kerkverband met gemeentelid verbonden (bijv. verkering)
- niet kerkelijke gasten die regelmatig in diensten komen door bijv. verkering met een jongere uit de gemeente.

Kennen jullie deze term ook in de gemeentegids en hoe is het beleid van jullie gemeente hierop?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
-DIA-

Re: Gastleden

Bericht door -DIA- »

Lourens schreef:Diverse gemeente kennen in de gemeentegids 'gastleden' of 'meelevende leden'.

Ik ben daarover eens aan het bezinnen.
Gastleden kunnen m.i. zijn:
- bel.leden uit andere kerkverbanden door huwelijk met gemeentelid verbonden.
- doopleden uit andere kerkverbanden of eigen kerkverband met gemeentelid verbonden (bijv. verkering)
- niet kerkelijke gasten die regelmatig in diensten komen door bijv. verkering met een jongere uit de gemeente.

Kennen jullie deze term ook in de gemeentegids en hoe is het beleid van jullie gemeente hierop?
'

Er word wel eens gesproken over meelevende mensen, meelevend met de gemeente.
Ik herinner me ook wel eens rouwdiensten van met de gemeente meelevende mensen.
Die werden dan tenslotte toch door onze predikant begraven.
Toch... denk ik persoonlijk: wat is er dat je tegenhoudt om volwaardig lid te worden?
Dit soort "lidmaatschappen" kan ik niet goed begrijpen,

In de gemeentefids worden deze mensen niet genoemd.
Als zo iemand overlijdt wordt er wel melding van gemaakt in de gemeente
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

De term "meelevende leden" is bij mij wel bekend. Dat is dan meer uit een situatie van voormalige thuislezers, die (vaak in verband met hun kinderen) toch kerkelijk meelevend worden. Het beleid is dat ze zo gewoon mogelijk mee kunnen doen.
Lourens

Bericht door Lourens »

-DIA- schreef:
Toch... denk ik persoonlijk: wat is er dat je tegenhoudt om volwaardig lid te worden?
Dit soort "lidmaatschappen" kan ik niet goed begrijpen,

In de gemeentefids worden deze mensen niet genoemd.
Als zo iemand overlijdt wordt er wel melding van gemaakt in de gemeente
Ik was er zo over bezig. Je komt vaker tegen dat jongeren verkering hebben met onkerkelijken, die vaak ook niet gedoopt zijn.
Ik denk dat wij ieder jaar bij de belijdenisdienst ook wel een volwassendoop hebben.

Het lid worden van iemand die van huis uit niet-kerkelijk is, is dus niet zo eenvoudig.
Bij een 'gastlidmaatschap' zit ik zo te bedenken dat ze dan het gevoel alvast krijgen dat ze bij de gemeente horen. Daarnaast hebben ze met het lidmaatschap recht op pastorale bearbeiding.
Tegenover dit recht zou je bijvoorbeeld als 'plicht' kunnen stellen de trouwe kerkgang en de catechese.

Het is maar een idee. Misschien dat je deze jongeren zo wat bewuster kan maken van het gemeente-zijn.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
helma

Bericht door helma »

Lourens schreef: Ik was er zo over bezig. Je komt vaker tegen dat jongeren verkering hebben met onkerkelijken, die vaak ook niet gedoopt zijn.
Ik denk dat wij ieder jaar bij de belijdenisdienst ook wel een volwassendoop hebben.
Dat is best bijzonder!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
Lourens schreef: Ik was er zo over bezig. Je komt vaker tegen dat jongeren verkering hebben met onkerkelijken, die vaak ook niet gedoopt zijn.
Dat is best bijzonder!
En dat is eigenlijk best jammer!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marco

Bericht door Marco »

In de GKv zijn gastleden vaak studenten die ingeschreven staan in de gemeente waar zij op kamers wonen. In de gemeente waar zij vandaan komen zijn zij dan gastlid.

Voor toetreders die nog bezig zijn lid te worden worden verschillende termen gebruikt. Catechumenen, 'vrienden van de gemeente', enzovoort. Over het algemeen een situatie die niet langdurig is; mensen zijn daar geen jaren mee bezig.

Daarnaast komt het soms voor dat na een gesprek met de kerkenraad ook niet-leden aan het avondmaal gaan, en dan gaat het vaak om verkeringen waarvan één van de twee uit een ander kerkverband komt (mijn vrouw, voordat ze mijn vrouw was, bijvoorbeeld).
Plaats reactie