Pactum Salutis

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Pactum Salutis

Bericht door Gian »

Ik zoek de schriftuurlijke onderbouwing van de stelling dat er van eeuwigheid een 'verbond' gesloten zou zijn tussen de goddelijke personen om de mensheid te redden? Wie kan mij helpen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Pactum Salutis

Bericht door GJdeBruijn »

Gian schreef:Ik zoek de schriftuurlijke onderbouwing van de stelling dat er van eeuwigheid een 'verbond' gesloten zou zijn tussen de goddelijke personen om de mensheid te redden? Wie kan mij helpen?
http://www.reformed.org/documents/wcf_w ... h_VII.html
Wel in engels
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Pactum Salutis

Bericht door refo »

GJdeBruijn schreef:
Gian schreef:Ik zoek de schriftuurlijke onderbouwing van de stelling dat er van eeuwigheid een 'verbond' gesloten zou zijn tussen de goddelijke personen om de mensheid te redden? Wie kan mij helpen?
http://www.reformed.org/documents/wcf_w ... h_VII.html
Wel in engels
Dat is het niet. Dat hoofdstuk heet: Of God's Covenant with Man
Bazuin
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 feb 2012, 22:47

Re: Pactum Salutis

Bericht door Bazuin »

Gian, zelf ben ik eens gewezen op Zacharia 6:13 "Ja, Hij zal den tempel des HEEREN bouwen, en Hij zal het sieraad dragen, en Hij zal zitten, en heersen op Zijn troon; en Hij zal priester zijn op Zijn troon; en de raad des vredes zal tussen die Beiden wezen.

Of dit exegetisch gezien juist is, durf ik niet te beamen. Wellicht dat meer onderlegde forumleden dit kunnen beamen of ontkrachten?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Pactum Salutis

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Ik zoek de schriftuurlijke onderbouwing van de stelling dat er van eeuwigheid een 'verbond' gesloten zou zijn tussen de goddelijke personen om de mensheid te redden? Wie kan mij helpen?
Dan moet je de dissertatie van dr. B. Loonstra, Verkiezing-verzoening-verbond, die daar helemaal aan gewijd is, lezen, met name het exegetische gedeelte en de conclusie.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Pactum Salutis

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Ik zoek de schriftuurlijke onderbouwing van de stelling dat er van eeuwigheid een 'verbond' gesloten zou zijn tussen de goddelijke personen om de mensheid te redden? Wie kan mij helpen?
Dan moet je de dissertatie van dr. B. Loonstra, Verkiezing-verzoening-verbond, die daar helemaal aan gewijd is, lezen, met name het exegetische gedeelte en de conclusie.
Dat is nu juist niet mijn manier. Het gaat niet zomaar over een dingetje. Als dat zonder dissertatie niet duidelijk gemaakt kan worden geef ik er niet veel om.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Pactum Salutis

Bericht door refo »

Gian schreef:
Afgewezen schreef:
Gian schreef:Ik zoek de schriftuurlijke onderbouwing van de stelling dat er van eeuwigheid een 'verbond' gesloten zou zijn tussen de goddelijke personen om de mensheid te redden? Wie kan mij helpen?
Dan moet je de dissertatie van dr. B. Loonstra, Verkiezing-verzoening-verbond, die daar helemaal aan gewijd is, lezen, met name het exegetische gedeelte en de conclusie.
Dat is nu juist niet mijn manier. Het gaat niet zomaar over een dingetje. Als dat zonder dissertatie niet duidelijk gemaakt kan worden geef ik er niet veel om.
Indeed.
Net als die discussie over de staatsverwisseling. Als dat zo ingewikkeld is, dan is er óf ergens iets misgegaan in het theologisch denken daarover óf de bijbel bekommert zich er niet over en is de bewijsvoering dáárom zo onmogelijk (lastig).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Pactum Salutis

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Dat is nu juist niet mijn manier. Het gaat niet zomaar over een dingetje. Als dat zonder dissertatie niet duidelijk gemaakt kan worden geef ik er niet veel om.
O, ik denk dat dat best kan. Maar ik heb de hoofdlijnen van dat boek niet meer paraat.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Pactum Salutis

Bericht door Erasmiaan »

Zie onder andere psalm 2:7, psalm 89:29 en 35, Lukas 22:29, Galaten 3:16 en 17.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Pactum Salutis

Bericht door Simon »

Bazuin schreef:Gian, zelf ben ik eens gewezen op Zacharia 6:13 "Ja, Hij zal den tempel des HEEREN bouwen, en Hij zal het sieraad dragen, en Hij zal zitten, en heersen op Zijn troon; en Hij zal priester zijn op Zijn troon; en de raad des vredes zal tussen die Beiden wezen.

Of dit exegetisch gezien juist is, durf ik niet te beamen. Wellicht dat meer onderlegde forumleden dit kunnen beamen of ontkrachten?
Het lijkt me dat met ''tussen deze beiden'' God en Christus bedoeld worden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Pactum Salutis

Bericht door Afgewezen »

Bazuin schreef:Gian, zelf ben ik eens gewezen op Zacharia 6:13 "Ja, Hij zal den tempel des HEEREN bouwen, en Hij zal het sieraad dragen, en Hij zal zitten, en heersen op Zijn troon; en Hij zal priester zijn op Zijn troon; en de raad des vredes zal tussen die Beiden wezen.

Of dit exegetisch gezien juist is, durf ik niet te beamen. Wellicht dat meer onderlegde forumleden dit kunnen beamen of ontkrachten?
Kijk, voor zulke gevallen is een boek als dat van Loonstra heel handig. ;)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Pactum Salutis

Bericht door Fjodor »

Gian schreef:Ik zoek de schriftuurlijke onderbouwing van de stelling dat er van eeuwigheid een 'verbond' gesloten zou zijn tussen de goddelijke personen om de mensheid te redden? Wie kan mij helpen?
Uitverkoren van voor de grondlegging van de wereld in Christus Jezus (Efeze 2 toch?).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Pactum Salutis

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:Zie onder andere psalm 2:7, psalm 89:29 en 35, Lukas 22:29, Galaten 3:16 en 17.
Geen van deze teksten zegt iets over een verbond van eeuwigheid tussen de Vader en de Zoon om de mensheid te redden.
Fjodor schreef:
Gian schreef:Ik zoek de schriftuurlijke onderbouwing van de stelling dat er van eeuwigheid een 'verbond' gesloten zou zijn tussen de goddelijke personen om de mensheid te redden? Wie kan mij helpen?
Uitverkoren van voor de grondlegging van de wereld in Christus Jezus (Efeze 2 toch?).
Dit is niet wat ik bedoel. Het gaat me om het verbondsmatige aspect tussen Vader en Zoon van eeuwigheid. Maw, over de leer dat God uitsluitend verbondsmatig met mensen handelt/gehandeld heeft.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pactum Salutis

Bericht door huisman »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef:Zie onder andere psalm 2:7, psalm 89:29 en 35, Lukas 22:29, Galaten 3:16 en 17.
Geen van deze teksten zegt iets over een verbond van eeuwigheid tussen de Vader en de Zoon om de mensheid te redden.
Fjodor schreef:
Gian schreef:Ik zoek de schriftuurlijke onderbouwing van de stelling dat er van eeuwigheid een 'verbond' gesloten zou zijn tussen de goddelijke personen om de mensheid te redden? Wie kan mij helpen?
Uitverkoren van voor de grondlegging van de wereld in Christus Jezus (Efeze 2 toch?).
Dit is niet wat ik bedoel. Het gaat me om het verbondsmatige aspect tussen Vader en Zoon van eeuwigheid. Maw, over de leer dat God uitsluitend verbondsmatig met mensen handelt/gehandeld heeft.

@Gian een paar leestips.
Prof J. van Genderen, Verbond en verkiezing (Kampen 1983)
Prof C. Graafland, Van Calvijn tot Comrie. Oorsprong en ontwikkeling van de leer van het verbond in het gereformeerd protestantisme, I-III(Zoetermeer 1992-1996)
Het verbond neemt in het Oude Testament een belangrijke plaats in. God sluit zijn verbond met Noach (Gen. 6:18), met Abraham (Gen. 17:7), met Israël bij de Sinai (Ex. 20:2) en met David (Ps. 89:4). Bij de profeten (bijvoorbeeld Jer. 31:31-34) klinkt de belofte van een nieuw verbond, waarin God zijn genade nog rijker zal schenken. Het Nieuwe Testament spreekt over de vervulling van die belofte in Christus (bijvoorbeeld Hebr. 8).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Pactum Salutis

Bericht door Cees »

Weet je, ik krijg het gevoel dat Gian zich er al lang in verdiept heeft. Dat die boekjes die genoemd worden door verschillende allang gelezen zijn, maar voor hem niet overtuigend waren. Dat hij vervolgens al veel eerder een heel verhaal over gehoord heeft dat de benadering van de Gereformeerden tav Verbond onbijbels is en dat die conclusie al lang getrokken is. En nu hoopt op een discussie, waar uiteindelijk de conclusie gedumpt kan worden "NIET BIJBELS".

@Gian, zit ik er naast?

(Misschien lijkt dit negatief, maar ik probeer dit forum zo veel mogelijk tussen mijn werkzaamheden te volgen en dan komt zo'n opzet van een topic op deze manier op mij over, maar ik hoop dat ik er naast zit)
Plaats reactie