Een verzuchting van een evangelist: "Voldoet oude rijm nog?"

Wilhelm

Een verzuchting van een evangelist: "Voldoet oude rijm nog?"

Bericht door Wilhelm »

Ik las in een kerkblad de onderstaande verzuchting van een evangelist.
Begrijpelijk dat deze vragen leven op een evangelisatiepost. Wij kunnen makkelijk onze meningen hebben vanuit een bestaande gemeente.
Een evangelist (of een zendeling) is vaak afhankelijk van vastgestelde kerkelijke regels, vaak opgesteld door mensen die zelf veel verder van het werkveld afstaan.
Zelf denk ik wel eens, zou een evangelist niet veel meer vrijheid moeten hebben hoe hij de samenkomsten inricht?

Ik dien m’n beklag in

Het kan niemand van ‘ons’ zijn ontgaan dat er de laatste tijd veel geschreven wordt over onze psalmberijming.
De één vindt dat ‘1773’ niet meer kan en herzien moet worden.
Een ander wijst op de troost die velen in deze berijming hebben gevonden en nog vinden. Weer een ander pleit voor een nieuwe berijming waar al voorbeelden van zijn.
Iemand opperde om de ‘nieuwe berijming’ samen met 1773 te gaan gebruiken.
Hoe dan ook: er zijn vele meningen.

Ook in onze evangelisatiepost zingen we de berijming van 1773. Zoals u weet heb je in een evangelisatiepost te maken met een gemêleerd gezelschap.
De één kent de berijming van 1773 van huis uit. Een ander was gewend de ‘nieuwe rijm’ van 1967 te zingen. Anderen zijn gewend de gezangen uit de Hervormde bundel van 1938 of uit het Liedboek voor de Kerken te zingen.

Als je wekelijks de psalmen moet uitzoeken voor de samenkomsten, zie je die mensen in gedachten voor je. Een hele opgave als je je daarbij afvraagt of ze de regels van onze psalmen zullen begrijpen.
Wat begrijpen ze van ‘Zij rukken aan met opgesperden mond’? Of: ‘Wie vet is, eet en knielt voor Israels Heer’?
Wat zullen ze begrijpen van: ‘Stiet zelf dit rot, dat mij benauwt en haat, Den voet en viel; omdat het God verlaat’? Of: ‘Een godd’loos rot heeft mij ten roof gesteld’?
Zomaar een paar voorbeelden. Overdreven, zegt u misschien?

Ik zie ze nog voor me staan aan het einde van een samenkomst.
Op z’n Amsterdams zei ze pittig: ‘ik dien m’n beklag bij je in. Ik begrijp niets van die psalmen. Wat een moeilijke regels soms en rare zinnen. Moet dat nu zo? Bij ons vroeger in de kerk zongen we o.a. ‘Welk een vriend is onze Jezus’. Dat begrepen we tenminste’.
Zij is niet de enige die hierover klaagt.
Dan heb ik het nog niet over de hele noten of het tempo. Ook dat is soms een bron van klagen. Begrijp me goed: de berijming van 1773 is me hartelijk lief. Maar, we zijn al verschillende mensen kwijtgeraakt door dit soort ergernissen. Dit betekent dat we deze mensen ook niet meer bereiken met het Woord. Dat is ronduit schokkend. Is dit het waard? Moeten we sommige dingen in stand houden met het gevolg dat mensen weglopen van de boodschap van zonde en genade? Van het evangelie van Christus Jezus? Begrijpt u het dilemma? En wees eens eerlijk: begrijpen wij altijd wat we zingen? U zult het met mij eens zijn, ook wat dit betreft is er nog veel om over na te denken. Bid en denk met ons mee.
Bonny
Contacteer:

Re: Een verzuchting van een evangelist: "Voldoet oude rijm n

Bericht door Bonny »

Tja, voor sommigen geldt soms 'mijn voorkeur = de enige juiste'. Dan krijg je natuurlijk gedoe.
The Groom's still waiting at the altar
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jammer hoor, zo'n stukje. Ik zou de door hem geciteerde psalmen niet zingen. Er zijn nog legio andere psalmen die wel verstaanbaar zijn. Waarom moet zo'n stukje geschreven worden?

Ik herinner me onlangs een stukje in onze kerkbode. 't Was in de evangelisatiepost van Merksem. Daar was iemand op bezoek die normaliter een baptistengemeente bezocht, meen ik. Hij schreef een briefje aan de evangelist na een bezoek aan de dienst. Hij schreef dat het een verademing was om een gemeleerd gezelschap te ontmoeten onder een 'ouderwetse ellende-verlossing-dankbaarheidpreek'. Hij schreef dat het hem trof dat het dus gewoon kon: niks geen opsmuk, niks geen liederen, eenvoudig het Woord en de oude psalmen. Jammer dat ik het stukje niet meer heb. Anders zou ik het plaatsen. Als tegenwicht tegen onderstaand stukje.

Mijn antwoord op je vraag is: Nee. Houd het eenvoudig, bij het aloude Woord van God en bij de aloude psalmen. Wanneer mensen daar een punt van maken heeft het Woord geen kracht gedaan.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:Jammer hoor, zo'n stukje. Ik zou de door hem geciteerde psalmen niet zingen. Er zijn nog legio andere psalmen die wel verstaanbaar zijn. Waarom moet zo'n stukje geschreven worden?

Ik herinner me onlangs een stukje in onze kerkbode. 't Was in de evangelisatiepost van Merksem. Daar was iemand op bezoek die normaliter een baptistengemeente bezocht, meen ik. Hij schreef een briefje aan de evangelist na een bezoek aan de dienst. Hij schreef dat het een verademing was om een gemeleerd gezelschap te ontmoeten onder een 'ouderwetse ellende-verlossing-dankbaarheidpreek'. Hij schreef dat het hem trof dat het dus gewoon kon: niks geen opsmuk, niks geen liederen, eenvoudig het Woord en de oude psalmen. Jammer dat ik het stukje niet meer heb. Anders zou ik het plaatsen. Als tegenwicht tegen onderstaand stukje.

Mijn antwoord op je vraag is: Nee. Houd het eenvoudig, bij het aloude Woord van God en bij de aloude psalmen. Wanneer mensen daar een punt van maken heeft het Woord geen kracht gedaan.
Heb je ervaring in het evangelisatie werk ?
Ik vraag dit omdat ik weet van andere , niet kerkelijk gebonden evangelisatie activiteiten, waar men heel beperkt psalmen zingt. Omdat dit echt niet meer aansluit bij de seculiere mens van deze tijd, die nog helemaal geen binding heeft met de kerkelijke traditie. En dan gaat het niet alleen over de tekst, maar ook over melodie, en ritme. In de door mij bedoelde context werden vele liederen wel redelijk meegezongen, maar bij psalmen (zeker niet-ritmisch) wilde dat niet lukken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Anker schreef:Jammer hoor, zo'n stukje. Ik zou de door hem geciteerde psalmen niet zingen. Er zijn nog legio andere psalmen die wel verstaanbaar zijn. Waarom moet zo'n stukje geschreven worden?

Ik vraag dit omdat ik weet van andere , niet kerkelijke evangelisatie activieteiten, waar men heel beperkt psalmen zingt. Omdat dit echt niet meer aansluit bij de seculiere mens van deze tijd, die nog helemaal geen binding heeft met de kerkelijke traditie. En dan gaat het niet alleen over de tekst, maar ook over melodie, en ritme. In de door mij bedoelde context werden vele liederen wel redelijk meegezongen, maar bij psalmen (zeker niet-ritmisch) wilde dat niet lukken.
Wat ik hier postte komt bij een evangelisatiepost vandaan. Maar goed, als je alleen mag reageren als je ervaring hebt met evangelisatiewerk dan hou ik mijn mond. Mijn onkerkelijke buurmeisje gaat incidenteel mee naar de kerk. Ze zingt heel dapper de psalmen mee. Laatst vertelde haar moeder dat ze 's avonds boven haar psalmboekje in slaap valt. Ik heb deze week mijn klas ps. 18:15 berijmd aangeleerd. 't Is een berijming, da's waar. Die evangelist moet dat versje maar vaak laten zingen.
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:

Ik vraag dit omdat ik weet van andere , niet kerkelijk gebonden evangelisatie activiteiten, waar men heel beperkt psalmen zingt. Omdat dit echt niet meer aansluit bij de seculiere mens van deze tijd, die nog helemaal geen binding heeft met de kerkelijke traditie. En dan gaat het niet alleen over de tekst, maar ook over melodie, en ritme. In de door mij bedoelde context werden vele liederen wel redelijk meegezongen, maar bij psalmen (zeker niet-ritmisch) wilde dat niet lukken.
Toch ben ik het eens met Anker. Je kunt ook in het Evangelisatiewerk heel goed met de Psalmen werken.Natuurlijk moet je in het begin veel uitleggen en de keuze wat beperken. Maar de geestelijke rijkdom van de psalmen zou ik niet aan buitenkerkelijken willen onthouden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Anker schreef: Ik heb deze week mijn klas ps. 18:15 berijmd aangeleerd. 't Is een berijming, da's waar. Die evangelist moet dat versje maar vaak laten zingen.
Merkwaardig toch dat in psalmendiscussies (ze zijn niet van de lucht, de laatste tijd, er komt zelfs een symposium over binnenkort) steeds weer wordt verwezen naar juist dat psalmversje met als centrale punt die regel die er door de berijmers van 1773 is ingerijmd terwijl het in de onberijmde psalm niet staat: met psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt.

Daarom, o HEER, zal ik U eer bewijzen;
Bij 't heidendom Uw naam eerbiedig prijzen
Met psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt,
Hij heeft het heil Zijns Konings groot gemaakt;
Hij wil Zijn gunst aan Zijn gezalfde schenken;
Aan David en zijn nakroost eeuwig denken.

50 Daarom zal ik U, o HEERE! loven onder de heidenen; en Uw Naam zal ik psalmzingen; [geen woord over een hart dat moet worden geraakt]
51 Die de verlossingen Zijns konings groot maakt, en goedertierenheid doet aan Zijn gezalfde, aan David en aan zijn zaad tot in eeuwigheid.

Als juist dat regeltje van de statenberijmers nog belangrijker is dan de woorden uit de Bijbel, zit men op dezelfde golflengte als de mensen die Bijbelteksten terzijde schuiven met de woorden "maar Gods volk leert het anders".
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

En stond die aanvulling nu nog maar cursief of tussen haken....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Anker schreef:Ik herinner me onlangs een stukje in onze kerkbode. 't Was in de evangelisatiepost van Merksem.
Dat was deze:
E-mail bericht
Hallo meneer Van Setten.
Naar mijn bescheiden mening was het een goede ontmoeting gisteren! Ik vond het fijn om met je van gedachten te wisselen. Ik schrijf nog wel eens een stukje in het gemeenteblad van de Baptistengemeente waar wij ingeschreven zijn. Ik wilde het bijgevoegd stukje insturen.
Wij liggen ondertussen te lossen in Merksem en straks vertrekken we richting Rotterdam. Het kan even duren, maar we zien elkaar vanzelf weer een keer. 2 Thess. 2 vers 16-17: En onze Heere Jezus Christus Zelf, en onze God en Vader, Die ons heeft liefgehad, en gegeven heeft een eeuwige vertroosting en goede hoop in genade, vertrooste uw harten, en versterke u in alle goed woord en werk.

Bijlage
We liggen in Merksem, een aan Antwerpen vastgegroeide stad aan het Albertkanaal. Vandaag ga ik hier in Merksem naar de zendingspost van de Gereformeerde Gemeenten. De hele week door is de post geopend voor verschillende activiteiten. Er zijn Bijbelstudies, vrouwenochtenden, koffie-middagen. Er worden maaltijden verzorgd en op zondag is er twee keer dienst, één ’s morgens en één ’s middags.
Ik zou het vanaf het schip naar de zendingspost kunnen lopen, maar ik heb enige ervaring met Belgen en wegwijzers. Dus ik besluit de auto en de daarbij behorende TomTom te gebruiken. Vervolgens komt het erop neer dat ik de auto pas een kilometer bij de zendingspost vandaan kwijt kan, en ik alsnog beter had kunnen gaan lopen. Er gaat geen dag voorbij of het oefenen in geduld en zelfbeheersing maakt er onderdeel vanuit.
Ik kom bij een opvallend keurig gebouwtje en binnengekomen is er een zaaltje dat al aardig vol zit. Er zitten echte kerkmensen en ook mensen die een wat minder kerks voorkomen hebben. Ik val zoals gewoonlijk overal tussenin. Met het orgel op volle sterkte zetten we een paar Psalmen in en het valt mij weer eens op dat er helemaal niks mis is met het zingen van een Psalm op zijn tijd. En dan verschijnt de evangelist A. van Setten ten tonele om het Woord te brengen. En het Woord dat hij brengt raakt mij diep van binnen. Ik kan het niet anders zeggen. Hij preekt uit Psalm 34:7.
Een eenvoudige ‘ellende, verlossing, dankbaarheid’preek, duidelijk en zonder poespas. Gefundeerd en krachtig. Geen jip-en-janneke taal in deze zendingspost, geen drempelverlagende toestanden. Hier wordt maar weer eens bewezen dat het helemaal niet nodig is om af te dalen naar het niveau van de wereld om de wereld te winnen. Gods Woord is prima in staat om de wereld te winnen die gewonnen moet worden, zonder show, zonder multimedia, zonder pakkende band maar met een duidelijk verhaal: als je Christus niet kent ben je verloren tot de eeuwige verdoemenis. In mij wordt het stil en ik zie de trots en hoogmoed waarmee ik mij door het leven beweeg, en ik dank God dat Hij het goede werk in mij zal voltooien tot op de dag dat ik Hem zal zien.
Dat ademt inderdaad wel een heel andere sfeer dan Wilhelms evangelist!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Dat mag een hele andere sfeer ademen, het gaat ook duidelijk heel ergens anders over.
Het stukje dat ik heb gepost is, voor de duidelijkheid, geschreven door een collega van ev. van Setten. En het stukje stelt niet meer dan de vraag wat onopgeefbaar is en wat we eventueel wat aan mogen passen om onze onkerkelijke naasten te bereiken.
Want het stukje van ev. van Setten gaat natuurlijk wel over iemand die al een christelijke achtergrond heeft, en blijkbaar zelfs stukjes schrijft in zijn eigen kerkbode.
De doelgroep waar het in mijn geposte artikeltje om gaat is een heel andere. Dat zijn de tollenaren en de hoeren. Mensen die nooit met Gods Woord in aanraking komen. Veelal beschadigd vanuit hun jeugd door de kerk. En die door de wonderlijke leiding van God onder het Woord terecht komen.

Ik vraag me af of wij als kerkmensen, de kloof echt wel kunnen peilen. Wij zijn zo vergroeid met onze traditie, dat we geen enkel besef hebben wat voor een drempel dat kan zijn voor buitenkerkelijken. En zeker voor onze allochtone medemens. Zelf denk ik dat het goed zou zijn als er een soort van Missionaire gemeenten zouden komen, met een eigen liturgie, met een eigen invulling, met andere vormen, met een eigen cultuur. Maar wel gebaseerd op Schrift en belijdenis! Dan worden Evangelisatieposten geen "mini Gg's" maar nieuwe gemeenten , met eigen cultuur en uitstraling, waar de drempel lager is dan in veel van onze traditionele kerken.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 10 mar 2012, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon

Bericht door Simon »

refo schreef:En stond die aanvulling nu nog maar cursief of tussen haken....
Precies.
Niet de letter, maar de GEEST maakt levend.
En wie niet begrijpt wat hij zingt.....
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hendrikus schreef:
Anker schreef: Ik heb deze week mijn klas ps. 18:15 berijmd aangeleerd. 't Is een berijming, da's waar. Die evangelist moet dat versje maar vaak laten zingen.
Merkwaardig toch dat in psalmendiscussies (ze zijn niet van de lucht, de laatste tijd, er komt zelfs een symposium over binnenkort) steeds weer wordt verwezen naar juist dat psalmversje met als centrale punt die regel die er door de berijmers van 1773 is ingerijmd terwijl het in de onberijmde psalm niet staat: met psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt.

Daarom, o HEER, zal ik U eer bewijzen;
Bij 't heidendom Uw naam eerbiedig prijzen
Met psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt,
Hij heeft het heil Zijns Konings groot gemaakt;
Hij wil Zijn gunst aan Zijn gezalfde schenken;
Aan David en zijn nakroost eeuwig denken.

50 Daarom zal ik U, o HEERE! loven onder de heidenen; en Uw Naam zal ik psalmzingen; [geen woord over een hart dat moet worden geraakt]
51 Die de verlossingen Zijns konings groot maakt, en goedertierenheid doet aan Zijn gezalfde, aan David en aan zijn zaad tot in eeuwigheid.

Als juist dat regeltje van de statenberijmers nog belangrijker is dan de woorden uit de Bijbel, zit men op dezelfde golflengte als de mensen die Bijbelteksten terzijde schuiven met de woorden "maar Gods volk leert het anders".
Haha, ik zei al: 't Is maar een berijming. Na de recente psalmendiscussie heb ik natuurlijk gelijk even gezocht of in de tekst van psalm 18 daar ook wat over stond. Maar nee, 't is door de berijmers toegevoegd. En de laatste zin van Hendrikus is ook duidelijk. Ik weet weer in welk hokje ik hoor.

Maar goed, mijn punt is: zelfs in 1773 waren ze er van overtuigd dat het zingen van psalmen harten raakt. En dan is het triest dat de collega van de evangelist uit Merksem zo nodig daar moeilijk over moet gaan doen. De kerk past zich aan, en volgens mij moet het net andersom. Een heilloze weg dus.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Beste mensen,

Ik voel weer een typische RF-polarisatie aankomen...
Om de discussie op een wat zinvoller niveau te kunnen voeren, moeten beide partijen over hun eigen schaduw heen willen springen. (En voor het geval iemand denkt, of ik zelf geen positie heb: persoonlijk kan ik me in deze geheel vinden in de visie van Wilhelm.)

Het gaat me om deze passage uit het bericht van de evangelist die door Wilhelm werd geciteerd, let vooral op de onderstreepte zinnen:
Dan heb ik het nog niet over de hele noten of het tempo. Ook dat is soms een bron van klagen. Begrijp me goed: de berijming van 1773 is me hartelijk lief. Maar, we zijn al verschillende mensen kwijtgeraakt door dit soort ergernissen. Dit betekent dat we deze mensen ook niet meer bereiken met het Woord. Dat is ronduit schokkend. Is dit het waard? Moeten we sommige dingen in stand houden met het gevolg dat mensen weglopen van de boodschap van zonde en genade? Van het evangelie van Christus Jezus? Begrijpt u het dilemma?
Dan kunnen we dat gaan bagatelliseren met andere mails van andere evangelisten. Uiteraard zijn die andere ervaringen er ook. Vanuit mijn eigen ervaring met het eangelisatiewerk kan ik beide geluiden plaatsen en komen ze voor.

De vraag is, of we zaken als psalmberijming, liedkeuze, zangwijze, bijbelvertaling, liturgie belangrijk genoeg vinden om in het ultieme geval ook mensen voor eeuwig verloren te zien gaan, omdat we hen daardoor niet meer bereiken.

(En ja, dat betekent dus dat de kerk soms mee moet gaan met de tijd. Maar let wel: Dat is iets heel anders dan meegaan met de tijdgeest.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:Beste mensen,

Ik voel weer een typische RF-polarisatie aankomen...
Ja, die blijven er, hè?
Om de discussie op een wat zinvoller niveau te kunnen voeren, moeten beide partijen over hun eigen schaduw heen willen springen. (En voor het geval iemand denkt, of ik zelf geen positie heb: persoonlijk kan ik me in deze geheel vinden in de visie van Wilhelm.)
Wat is de zin van deze opmerking? We gaan het zinvoller doen, maar ik ben het eens met Wilhelm. Inderdaad heel zinvol.
Het gaat me om deze passage uit het bericht van de evangelist die door Wilhelm werd geciteerd, let vooral op de onderstreepte zinnen:
Dan heb ik het nog niet over de hele noten of het tempo. Ook dat is soms een bron van klagen. Begrijp me goed: de berijming van 1773 is me hartelijk lief. Maar, we zijn al verschillende mensen kwijtgeraakt door dit soort ergernissen. Dit betekent dat we deze mensen ook niet meer bereiken met het Woord. Dat is ronduit schokkend. Is dit het waard? Moeten we sommige dingen in stand houden met het gevolg dat mensen weglopen van de boodschap van zonde en genade? Van het evangelie van Christus Jezus? Begrijpt u het dilemma?
Dan kunnen we dat gaan bagatelliseren met andere mails van andere evangelisten. Uiteraard zijn die andere ervaringen er ook. Vanuit mijn eigen ervaring met het eangelisatiewerk kan ik beide geluiden plaatsen en komen ze voor.

De vraag is, of we zaken als psalmberijming, liedkeuze, zangwijze, bijbelvertaling, liturgie belangrijk genoeg vinden om in het ultieme geval ook mensen voor eeuwig verloren te zien gaan, omdat we hen daardoor niet meer bereiken.

(En ja, dat betekent dus dat de kerk soms mee moet gaan met de tijd. Maar let wel: Dat is iets heel anders dan meegaan met de tijdgeest.)
De behoudende kerken raken met grote regelmaat mensen kwijt door dit soort ergenissen. Maar andere liederen gaan zingen in de refokerken, om de jeugd vast te houden, om de mensen de zin te geven die wat anders willen? Alsof onze berijming, liedkeuze, Bijbelvertaling ook maar enige invloed heeft op het 'zien verloren gaan van mensen omdat we hen daardoor niet meer bereiken'. Ik had je wijzer gedacht, Luther.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef:Om de discussie op een wat zinvoller niveau te kunnen voeren, moeten beide partijen over hun eigen schaduw heen willen springen. (En voor het geval iemand denkt, of ik zelf geen positie heb: persoonlijk kan ik me in deze geheel vinden in de visie van Wilhelm.)
Wat is de zin van deze opmerking? We gaan het zinvoller doen, maar ik ben het eens met Wilhelm. Inderdaad heel zinvol.
Ik heb dit alleen maar toegevoegd, om het verwijt te voorkomen, alsof ik boven de partijen zou staan. Maar ik zie het al: het is ook nooit goed...
Anker schreef:

De behoudende kerken raken met grote regelmaat mensen kwijt door dit soort ergenissen. Maar andere liederen gaan zingen in de refokerken, om de jeugd vast te houden, om de mensen de zin te geven die wat anders willen? Alsof onze berijming, liedkeuze, Bijbelvertaling ook maar enige invloed heeft op het 'zien verloren gaan van mensen omdat we hen daardoor niet meer bereiken'. Ik had je wijzer gedacht, Luther.
Volgens mij hadden we het over evangelisatiesamenkomsten en niet over reguliere kerken...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie