Tekenen der tijden... zien we ze?

-DIA-

Tekenen der tijden... zien we ze?

Bericht door -DIA- »

Ik dacht eraan toen ik een stukje las uit het boek waar ik in een ander topic iets uit heb overgenomen.
Het jong ingaan, in de eeuwige heerlijkheid van Janny, zoals ds. P. Blok dat beschreef in "Uit de opperzaal, deel 1.

Daar we rondom toch dingen kunnen waarnemen die duidelijk wijzen op de tijd waarin wijn samen leven, dacht
ik dat het niet verkeerd zou zijn elkaar op te scherpen.

Bij het lezen van onderstaand stukje werd het me weer opnieuw opgebonden: We zijn verder weg dan we denken.
En ik bedoel toch geen zwartkijker of onheilsprofeet te zijn, maar het is maar om er samen eens wat over na te denken.
als God het geeft.

Ik zal het stukje even citeren:

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
HET WORDT DONKER

Het wordt donker op de aarde. In de natuur wil dat zeggen dat de zon ondergaat. De schemering valt. Het licht wordt gedoofd.
Het maanlicht verlicht flauw de aarde.
Dit alles bevat een prediking. Het leert een levensles aan de gevallen mens. Dat wij die lessen mogen leren. De Heere openbaart
Zich aan de mens in het teken van het zonlicht. In de Openbaring aan Johannes kunnen wij dat lezen. “En er werd een groot teken
gezien in den hemel, namelijk een vrouw, bekleed met de zon, en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van
twaalf sterren.”
Met het zonlicht wordt het verkeren onder het bijzondere licht van de Godsopenbaring bedoeld. Met het maanlicht wordt de algemene
verlichting door Gods Geest en de kracht daarvan in de consciëntie bedoeld.
Het wordt donker op de aarde! De Heere dooft het bijzondere licht van de Godsopenbaring. De wereldakker wordt verlaten en aan
zichzelf overgegeven. Het is een ontzaglijke gebeurtenis.
De duisternis is over de aarde. De nacht is gekomen, waarin niemand meer werken kan. De akker van Gods gemeente wordt niet meer
bearbeid, de schemering is gevallen. Daarmee is ook de kracht van Gods Woord in de consciëntie verdwenen.
De tekenen der tijden openbaren zich in de gevallen mens. Het maanlicht van de algemene openbaring bewaart nog voor de algehele
duisternis, maar deze werkt alleen beteugelend. Nu het licht van Gods Woord niet meer wordt gevonden, en de mens bij kunstlicht leeft,
zien wij ook de werken van deze mens openbaar komen. Daarvan schreef Paulus aan zijn geestelijke zoon Timotheüs. “De mensen zullen
zelfzuchtig zijn.”Het grauwe bestaan openbaart zich in egoïsme. De zelfzucht viert heerschappij. Daarmee wordt het dienen en leven voor
en met elkaar gedood.
Wat de mens ook doet, in welke verpakking het ook te koop wordt aangeboden, het oogmerk is zelfzucht. Men wil en kan niet meer leven
voor anderen, het liefdevuur is gedoofd.
De loze kreten van lief zijn en lief doen beogen niets anders dan de door eigen liefde gedrongen mens. Zonder liefdevuur is het zo dood,
zo koud, zo leeg. De Heere zegt: “en omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigt, zo zal de liefde van velen verkouden.”
Er is een nieuw dogma. Het is de leer van de gevallen mens. Niet God boven alles, maar de mens boven alles.
Het is donker op de aarde! De wijze maagden bereiden hun lampen. In de schemering klinkt het geroep: “De Bruidegom komt!”
Dan zullen de dwaze maagden tevergeefs trachten hun lampen te laten branden. Immers, het licht van de algemene belijdenis deed voor een
tijd de lamp branden. Slechts een uitgebrande lamp bleef over. Met een in eigen kracht ontstoken vuur is de lamp niet gaan branden. Daartoe
zijn wel pogingen gedaan. Ze zijn mislukt.
Het is donker op de aarde. Het geroep van de naderende Bruidegom wordt vernomen. Door de geopende deur gaan de wijze maagden binnen.

Uit: Uit de Opperzaal, door ds. P. Blok (1998)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Desiree

Re: Tekenen der tijden... zien we ze?

Bericht door Desiree »

Ja en nee. Ik weet namelijk niet hoe het vroeger was en heb me er niet zo in verdiept.

Mogelijk ben ik altijd van de positieve kant. Ik weet dat toen ik klein was, altijd positieve psalmen opgaf om te zingen.

Als het zwart wordt van binnen, dan ben ik liever kluizenaar.... heel raar. Kom ik erweer uit als het zonnetje schijnt.

Toch moet ik je even bemoedigen met de woorden van jouw eigen dominee. Na de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden zei hij:

zo vertroost elkander met deze woorden. Jij snapt wel wie met elkander wordt bedoeld.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Wordt het donker ??, Is het donker met het oog op de tekenen der tijden ???
Ik begrijp het wel, en gevoel het wel dat het donker kan zijn in de wereld, in ons persoonlijk leven, maar:

Laten we zingen Psalm 33: 10 laatste gedeelte
In de grootste smarten
Blijven onze harten
in den HEER' gerust
'k zal Hem nooit vergeten
Hem mijn Helper heten
Al mijn hoop en lust

en lezen: Habakuk 3:17 en 18
Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 06 mar 2012, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:Ik dacht eraan toen ik een stukje las uit het boek waar ik in een ander topic iets uit heb overgenomen.
Het jong ingaan, in de eeuwige heerlijkheid van Janny, zoals ds. P. Blok dat beschreef in "Uit de opperzaal, deel 1.

Daar we rondom toch dingen kunnen waarnemen die duidelijk wijzen op de tijd waarin wijn samen leven, dacht
ik dat het niet verkeerd zou zijn elkaar op te scherpen.

Bij het lezen van onderstaand stukje werd het me weer opnieuw opgebonden: We zijn verder weg dan we denken.
En ik bedoel toch geen zwartkijker of onheilsprofeet te zijn, maar het is maar om er samen eens wat over na te denken.
als God het geeft.

Ik zal het stukje even citeren:

HET WORDT DONKER

Het wordt donker op de aarde. In de natuur wil dat zeggen dat de zon ondergaat. De schemering valt. Het licht wordt gedoofd.
Het maanlicht verlicht flauw de aarde.
Dit alles bevat een prediking. Het leert een levensles aan de gevallen mens. Dat wij die lessen mogen leren. De Heere openbaart
Zich aan de mens in het teken van het zonlicht. In de Openbaring aan Johannes kunnen wij dat lezen. “En er werd een groot teken
gezien in den hemel, namelijk een vrouw, bekleed met de zon, en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van
twaalf sterren.”
Met het zonlicht wordt het verkeren onder het bijzondere licht van de Godsopenbaring bedoeld. Met het maanlicht wordt de algemene
Het wordt donker op de aarde! De Heere dooft het bijzondere licht van de Godsopenbaring. De wereldakker wordt verlaten en aan
zichzelf overgegeven. Het is een ontzaglijke gebeurtenis.
De duisternis is over de aarde. De nacht is gekomen, waarin niemand meer werken kan. De akker van Gods gemeente wordt niet meer
bearbeid, de schemering is gevallen. Daarmee is ook de kracht van Gods Woord in de consciëntie verdwenen.
De tekenen der tijden openbaren zich in de gevallen mens. Het maanlicht van de algemene openbaring bewaart nog voor de algehele
duisternis, maar deze werkt alleen beteugelend. Nu het licht van Gods Woord niet meer wordt gevonden, en de mens bij kunstlicht leeft,
zien wij ook de werken van deze mens openbaar komen. Daarvan schreef Paulus aan zijn geestelijke zoon Timotheüs. “De mensen zullen
zelfzuchtig zijn.”Het grauwe bestaan openbaart zich in egoïsme. De zelfzucht viert heerschappij. Daarmee wordt het dienen en leven voor
en met elkaar gedood.
Wat de mens ook doet, in welke verpakking het ook te koop wordt aangeboden, het oogmerk is zelfzucht. Men wil en kan niet meer leven
voor anderen, het liefdevuur is gedoofd.
De loze kreten van lief zijn en lief doen beogen niets anders dan de door eigen liefde gedrongen mens. Zonder liefdevuur is het zo dood,
zo koud, zo leeg. De Heere zegt: “en omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigt, zo zal de liefde van velen verkouden.”
Er is een nieuw dogma. Het is de leer van de gevallen mens. Niet God boven alles, maar de mens boven alles.
Het is donker op de aarde! De wijze maagden bereiden hun lampen. In de schemering klinkt het geroep: “De Bruidegom komt!”
Dan zullen de dwaze maagden tevergeefs trachten hun lampen te laten branden. Immers, het licht van de algemene belijdenis deed voor een
tijd de lamp branden. Slechts een uitgebrande lamp bleef over. Met een in eigen kracht ontstoken vuur is de lamp niet gaan branden. Daartoe
zijn wel pogingen gedaan. Ze zijn mislukt.
Het is donker op de aarde. Het geroep van de naderende Bruidegom wordt vernomen. Door de geopende deur gaan de wijze maagden binnen.

Uit: Uit de Opperzaal, door ds. P. Blok (1998)
“En er werd een groot teken
twaalf sterren.”
Enige bijbelse onderbouwing voor wie de vrouw is?En waar de 12 sterren voor staan?
''Met een in eigen kracht ontstoken vuur is de lamp niet gaan branden. Daartoe
zijn wel pogingen gedaan. Ze zijn mislukt.''
Er zat geen olie in de lamp, dus die lamp heeft nooit gebrand.
Naamchristenen dus, zonder levend geloof, uiterlijk geen verschil te zien, maar innerlijk leeg, geen olie, geen licht op hun pad.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Ja en nee. Ik weet namelijk niet hoe het vroeger was en heb me er niet zo in verdiept.

Mogelijk ben ik altijd van de positieve kant. Ik weet dat toen ik klein was, altijd positieve psalmen opgaf om te zingen.

Als het zwart wordt van binnen, dan ben ik liever kluizenaar.... heel raar. Kom ik erweer uit als het zonnetje schijnt.

Toch moet ik je even bemoedigen met de woorden van jouw eigen dominee. Na de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden zei hij:

zo vertroost elkander met deze woorden. Jij snapt wel wie met elkander wordt bedoeld.
Ja je hoeft ook niet negatief te denken, maar als je op goede gronden je hooft opwaarts mag verheffen, en verlangend uit mag zien naar
de dag des Heeren. Dat zal immers voor de Kerk de grootste verlossing wezen, en dan eeuwig!
Wat we in Jesaja 51 lezen, zal ook gelden voor de kerk dan: eeuwige blijdschap zal op hun hoofd wezen; vreugde en blijdschap zullen zij aangrijpen, treuring en zuchting zullen wegvlieden.
We zullen dat wel op goede gronden moeten kennen. Anders zal de dag des Heeren mij, en allen die dat niet recht kennen, alleen maar verschrikken.
De heerlijkheid Gods,
de majesteit Gods,
de heiligheid Gods,
waar voorbeelden zijn te vinden in onder meer Jesja, Jeremia, Ezechiël, Daniël, Openbaring etc.
Wat groot is 's Heeren heerlijkheid
Zijn majesteit
ten top gestegen...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:Wordt het donker ??, Is het donker met het oog op de tekenen der tijden ???
Ik begrijp het wel, en gevoel het wel dat het donker kan zijn in de wereld, in ons persoonlijk leven, maar:

In de grootste smarten
Blijven onze harten
in den HEER' gerust
Hem mijn Helper heten
Al mijn hoop en lust

Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.
Dat is het ook!
maar wat we ook meer en meer waarnemen:
Gods volk gaat meer en meer de oordelen aabidden en dan zijn ze niet meer af te bidden.
Aan Gods kant vallen...
Maar ook niet lijdelijk, als Eli: Hij is de Heere, Hij doe wat goed is in Zijn ogen!
Simon

Bericht door Simon »

SecorDabar schreef:Wordt het donker ??, Is het donker met het oog op de tekenen der tijden ???

In de grootste smarten
Blijven onze harten
in den HEER' gerust
Hem mijn Helper heten
Al mijn hoop en lust

Tekenen der tijden zijn dat de vijgeboom's hout week wordt en dat zijn bladeren wel degelijk weer zullen uitspruiten. (Matteüs 24:32)
Israel is de vijgeboom, volgens mij.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Donker? Dan zal je lichtje des te helderder zijn!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-DIA-

Bericht door -DIA- »

JolandaOudshoorn schreef:Donker? Dan zal je lichtje des te helderder zijn!
Als het uit God is zeker, maar anderzijds lezen we ook niet dat de lampen van zowel de wijze als de dwaze maagden uitgingen?
Dat is toch het teken van het laatste der dagen? Zal Ik nog geloof op de aarde vinden? Dat laatste wijst ons er wel op dat het alsdan maar
een zeer klein overblijfsel zal zijn.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ja. In die context bedoelde jullie dominee het. Ik zeg het even in mijn eigen woorden.

Al ken je de Heere, al heb je de zekerheid, dan nog heb je een strijd op aarde. Die strijd is niet altijd een beste strijd.. De olie, dat is het nieuwe van God. De lampen, die hebben wij allemaal. Maar het vuur kan uitgedoofd zijn door je druk te maken over van alles en nog wat in deze wereld en niet dicht bij de Heere te leven. Voor jezelf kan dat verdrietig zijn, ik noem dat nu even liefdessmart. Maar de Heere komt op een dag, mogelijk door een ziekte waardoor je stil komt te staan... want ja, zit er dan olie in je lamp, of door iets anders wat heel erg is, of door de komst van de Heere Jezus op de wolken. Dan blijkt die olie toch nog in de lamp te zitten. Want de Heere 'steekt' als het ware het vuur weer aan. Of er zit geen olie in je lamp.

Daarom denk ik dat die dominee bedoelde ter bemoediging van de kinderen van God met een uitgedoofd vuurtje, zo vertroost elkander(heel lief) met deze woorden.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

dennis

Bericht door dennis »

Kijk niet teveel naar de omstandigheden. Zie op Jezus. Hij is het Licht der wereld. En dat Licht wordt niet minder.
ejvl

Bericht door ejvl »

En daarnaast, ook al is het een donkere tijd, laten we de tijd ook niet donkerder maken dan deze al is.
Laten we ook zien op de positieve zaken, in Nederland mag Gods woord nog gelezen worden, er mogen nog kerken zijn, in vrijheid onze godsdienst belijden.
In hoeveel landen is dit anders? Waar men in het verborgene moet samenkomen? Waar de doodstraf staat op het lezen van de bijbel?
Wat doen wij als we een pistool op ons hoofd gedrukt krijgen? God vervloeken of standvastig zijn in het geloof?

Laten we God danken dat wij nog de bijbel mogen hebben en naar de kerk mogen gaan en bidden voor de verdrukte en verdreven christenen en tot uitbreiding van Zijn koninkrijk!
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

ejvl schreef:En daarnaast, ook al is het een donkere tijd, laten we de tijd ook niet donkerder maken dan deze al is.
Laten we ook zien op de positieve zaken, in Nederland mag Gods woord nog gelezen worden, er mogen nog kerken zijn, in vrijheid onze godsdienst belijden.
In hoeveel landen is dit anders? Waar men in het verborgene moet samenkomen? Waar de doodstraf staat op het lezen van de bijbel?
Wat doen wij als we een pistool op ons hoofd gedrukt krijgen? God vervloeken of standvastig zijn in het geloof?

Laten we God danken dat wij nog de bijbel mogen hebben en naar de kerk mogen gaan en bidden voor de verdrukte en verdreven christenen en tot uitbreiding van Zijn koninkrijk!
Beste ejvl,
Ik ben het met u eens.
Er zijn ook mensen die graag praten over donkere tijden, en dat er geen mens bekeerd word, etc. etc. klinkt in hun ogen zo degelijk, zo behoudend, maar met al dat donkere gepraat menen zij in te kunnen gaan......maar kunnen ze wel ingaan? Ik ga niet oordelen over zulke kerkmensen, als ik dat wel zou doen, dan bied ik meteen mijn excuses aan als zij dat meenden....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
dennis

Bericht door dennis »

SecorDabar schreef:
ejvl schreef:En daarnaast, ook al is het een donkere tijd, laten we de tijd ook niet donkerder maken dan deze al is.

Beste ejvl,
Ik ben het met u eens.
Er zijn ook mensen die graag praten over donkere tijden, en dat er geen mens bekeerd word, etc. etc. klinkt in hun ogen zo degelijk, zo behoudend, maar met al dat donkere gepraat menen zij in te kunnen gaan......maar kunnen ze wel ingaan? Ik ga niet oordelen over zulke kerkmensen, als ik dat wel zou doen, dan bied ik meteen mijn excuses aan als zij dat meenden....
Het valt te vrezen dat degenen die zo 'donker' spreken, zelf weinig van het Licht zien. Als het geloof niet in beoefening is zien we overal leeuwen en beren, maar mag het geloof in oefening zijn, dan zijn alle dingen mogelijk, door Christus die ons kracht geeft.
caprice

Bericht door caprice »

Laten wij een stukje meelezen uit de Boet-Bazuin geblazen in Nederlands Kerke van Ds. Johannes Barueth (1709-1782), in een preek over 2 Koningen 9 vers 22:
Het geschiedde nu als Joram Jehu zag, dat hij zeide: Is het ook vrede, Jehu? Maar hij zeide: Wat vrede, zolang als de hoererijen uwer moeder Izébel en haar toverijen zovele zijn?

Maar wat zal ik zeggen? Gij vraagt al naar vrede met Joram, zal het Vrede wezen? Ik antwoorde met Jehu: Wat Vrede? Gij wacht al naar vrede, maar daar schijnt niets goeds te wezen, naar tijd van genezing, maar ziet, daar is verschrikking, Jer. 8:15. Legt er niet als een vloek in onze vrede? Zodat wij klagen moeten: ziet in den vrede is ons de bitterheid zeer bitter, Jes 38: 17. Beleven we niet die dagen? Waarvan ik lees in Job 15: 21. In den vrede zelve komt de verwoester ons over. En kunnen wij ons wel veel goeds beloven? Zo lang de oorzaken, om welke God een goede vrede schenken en verlengen wil, bij Neerlands volk niet gevonden worden; geloof, bekering, godzaligheid.

Alle redenen, om welke God den oorlog een volk toezend, zijn onder ons: allerlei hoererijen en toverijen. Billijke redenen hebben we dan, om, uit den Naam van God, in welke wij spreken in deze dagen uit te donderen:
Wat vrede? Wat spreekt ge van vrede? Wat roept ge om vrede? Wat wacht ge naar de vrede?
Gij Neerlands inwoonderen! Gij burgeren dezer stad! Zo lang uwe hoererijen en toverijen zo vele zijn? Zo we alle Neerlands gruwelzonden hier wilden ophalen, uren en dagen zouden ons te kort schieten; ja! Waar zou ik beginnen? Waar eindigen?

Wat vrede? Mogen we wel zeggen, zo lang de eigenlijke hoererijen en ontuchtigheden in Neerland zo vele zijn. Is er een hoofdzonde onder ons, het is de hoererij en ontuchtigheid. Staat er een volk in het Christendom aan schuldig, het is Neerlands volk. Ons Israel is onbandig, als een onbandige koe, de geest der hoererij verleidt ze, Hoz. 4 vers 12, 16. God weet, hoe vele hoerewinkelen in eene stad van Neerland, neem eens een stad als deze is (Dordrecht), wel gevonden worden.

Wat vrede? Zo lang ook de toverijen in ons Neerland zo vele zijn; zo lang men zich laat betoveren door allerlei dartelheden en wereldse ijdelheden. Wat al betoverende gezelschappen zijn er in den lande? Daar men zich vermaakt met dobbelen en kaartspelen, met danserijen, met brasserij en dronkenschap, opdat ik zwijge van komedien en zondige vertoogspelen: rechte toverijen van den duivel, om de wereldlingen vrolijk naar de hel te slepen. Wat al betoverende pracht en praal onder vele rijken en aanzienlijken? Absaloms haren en Izebels blanketsel schijnen in deze dagen de algemene afgod te zijn geworden, waar ouden en jongen zich door betoveren laten. Zijn het niet, als zo vele Izebels, die men dagelijks ziet in allerlei vreemd gewaad, en lichtvaardige tooiselen? 't Geen de hoofse kleermakers te Parijs dromen, moet stiptelijk in ons Neerland gevolgd worden. Alles moet naar de Franse zwier en mode wezen. Is het niet te vrezen, mijne vrienden! dat God in deze dagen den oordele nadert, om Neerlands trotse hoogmoed te fnuiken, haar hovaardij ter aarde te werpen, en dat wel door diezelve Franse natie, welkers toverijen en dartelheden men navolgt? En hoe de tijden slechter lopen, hoe het in dezen al erger gaat. Waar is de oude zedigheid, zuinigheid, matigheid onzer voorvaderen gebleven? Zo die hunne hoofden eens onder de zerken, ten grave uitstaken, zouden ze hunne kinderen wel kennen? Gij uitzinnige Nederlanders! Wie heeft u betoverd, om de wereld zo geheel gelijkvormig te worden? Wij vrezen, dat er eerlang over u zal komen kaalheid in plaats van haarvlechten, en omgodringe enes zaks in plaats van een wijden rok. Ei! laat dit woord u niet verbitteren, maar verbeteren. Het is niet mijn woord, maar Gods Woord.

Lees eens met opmerking de goddelijke bedrijging over alle hovaardige dochteren Sions, Jes. 3: 17-26. De Heere zal den schedel der dochteren Sions schurftig maken, en Hij zal hare schaamte ontbloten. Ten zelven dage zal de Heere wegnemen den sieraad der kousebanden, de netjes en de maantjes, de rietdoosjes, de kleine kettinkjes, en de glinsterende klederen. De hoofdkroningen, de armversierselen, de bindselen, de reukballetjes, en de oorringen. De ringen en de voorhoofdsierselen. De wisselklederen, de mantels, de hoeden en de buidels. De spiegels, de fijne linnen deksels, de hulledoeken en de sluiers. En het zal geschieden, dat er voor specerij stank zal zijn, en kaalheid in plaats van haarvlechten, en omgordinge eens zaks in plaats van een wijden rok; en verbranding in plaats van schoonheid. En wat volgt er dan op? Al die toverijen zullen den vrede van een volk wegnemen, en er het zwaard over brengen: uwe mannen zullen door het zwaard vallen, en uwe helden in den strijd. En hare poorten zullen treuren, en leed dragen, en zij zal, ledig gemaakt zijnde, op de aarde zitten.

Wat zal ik meer zeggen van Neerlands toverijen; allerlei zonden, daar men zich door betoveren laat? Waarlijk! wanneer wij op alle die gruwelen zien, die nog in het midden van Gods kastijdingen onder ons gepleegd worden, onze ingewanden worden verschrikt, ons harte smelt in ons binnenste. Verzinkt niet ons land onder zo vele valse eden en godloos vloeken? Het liegen en zijnen naasten te bedriegen wordt maar voor kinderspel gerekend. De dronkenschap, wordt ze niet bij velen maar voor spel en geoorloofd vermaak geacht? Wat vrede dan? (mag ik met Jehu wel uitroepen).

Wat vrede? Zo lang Gods heiligen Naam met vloeken en zweren zo ver wordt aangetast? Hoe zou ik overzulks u vergeven? vraagt God: uwe kinderen verlaten mij, en zweren bij dien, die geen God zijn, Jer. 5: 7.

Wat vrede? Zo lang gij onder de genademiddelen zo onverbeterlijk blijft, onder Gods weldaden zo ondankbaar, onder Zijn oordelen zo onbekeerlijk? Dit volk en keert zich niet tot dien, die het slaat, en den Heere der heirscharen zoeken zij niet: Daarom zal de Heere afhouwen uit Israel, den kop, en den staart, de tak en de bieze, op enen dag, Jes. 9: 12,13.

Wel, daar nu de hoererijen en toverijen in ons Neerland zo vele zijn, wat staat kunnen wij maken op verlenging van onze vrede? Wij vrezen, wij vrezen, dat God eerlang allen zegen en welvaart van ons zal wegnemen, en onzen vrede veranderen in enen woedenden oorlog. Denk niet, dat het ijdele dromen en hersenschimmen zijn. Want waarlijk! Elk verstandige, die aandachtig op de wegen Gods let, en daarbij een bekommerd hart heeft, onder alle die oordelen, die in deze benauwde dagen ons zo zeer drukken, en nog dreigen, en waardoor de Heere in het midden van den vrede het ons zo bitter maakt, ons plaag op plaag, breuk op breuk toezendende, zulk een (zeg ik) zal niet zonder grond beducht wezen, of God niet wel een einde met ons zou willen maken. God weet, of de tegenwoordige rampen geen voorlopers zijn van een aanstaande verwoesting.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie