Vrijheid in exegese?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Afgewezen »

We praten langs elkaar heen. Inderdaad is het nodig dat we leren kennen wat Philpot en Van der Groe beschrijven, maar dat is niet het één plant worden met Christus.
Eén plant met Christus worden we door het geloof. Op geen enkele andere manier. Ook niet door 'mee te maken' wat Hij heeft meegemaakt, of hoe je het ook noemen wil.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:We praten langs elkaar heen. Inderdaad is het nodig dat we leren kennen wat Philpot en Van der Groe beschrijven, maar dat is niet het één plant worden met Christus.
"Eén plant met Christus worden we door het geloof. Op geen enkele andere manier. Ook niet door 'mee te maken' wat Hij heeft meegemaakt, of hoe je het ook noemen wil.
Past nu dit beeld toe. Zo gij nooit één plant geworden bent in de gelijkmaking van Christus' dood, door te sterven onder de wet, onder de last der zonde en onder de toorn des Almachtigen: gij brengt mij uw bevinding, ik bezie dezelve; maar waar is de gelijkmaking? Ik kan er Christus niet in zien; er is niet één trek in van het beeld Zijns lijdens. Maar als gij een sterven onder de wet, onder het gewicht der zonde en onder de toorn des Almachtigen hebt ondervonden, dan is er gelijkmaking: Christus in het beeld Zijns lijdens wordt dan in uw ziel teruggekaatst." J.C. Philpot

http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... m0605.html


Deze doorleving werkt het evanglisch berouw...!!
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:We praten langs elkaar heen. Inderdaad is het nodig dat we leren kennen wat Philpot en Van der Groe beschrijven, maar dat is niet het één plant worden met Christus.
"Eén plant met Christus worden we door het geloof. Op geen enkele andere manier. Ook niet door 'mee te maken' wat Hij heeft meegemaakt, of hoe je het ook noemen wil.
Past nu dit beeld toe. Zo gij nooit één plant geworden bent in de gelijkmaking van Christus' dood, door te sterven onder de wet, onder de last der zonde en onder de toorn des Almachtigen: gij brengt mij uw bevinding, ik bezie dezelve; maar waar is de gelijkmaking? Ik kan er Christus niet in zien; er is niet één trek in van het beeld Zijns lijdens. Maar als gij een sterven onder de wet, onder het gewicht der zonde en onder de toorn des Almachtigen hebt ondervonden, dan is er gelijkmaking: Christus in het beeld Zijns lijdens wordt dan in uw ziel teruggekaatst." J.C. Philpot

http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... m0605.html
Ja, ik weet inmiddels dat Philpot dit zegt. Maar het gaat erom wat Paulus, dus de Heilige Geest, bedoelt te zeggen in Romeinen 6. Daar gaat het helemaal niet over wat de zondaar meemaakt voor hij tot geloof komt, maar waar we deel aan hebben wanneer we tot geloof gekomen zijn.
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door vragensteller »

Het is of in Christus of buiten Christus. De vereniging met Christus is het 1 plant met Hem worden. Ktt boven het hoofdstuk Rom. 6 mbt vers 5 zegt dit ook. Gelovigen zijn in Hem der zonde (aan de zonde) gestorven (leven er niet meer in, vallen er soms nog wel in: oude mens), en tot een nieuw leven opgewekt. Ktt 12 bij vers 5 wijst duidelijk op de heiligmaking, zoals je die ook in HC zondag 33 vindt. Het is een sterven van de oude mens. Dit sterven mag je niet de gang van de Borg noemen vind ik, want de Borg hoefde niet aan zonden te sterven. Bovendien was Zijn leven een lijdensgang en geen stervensgang.

Ik heb zelf trouwens het idee dat men die gang van de Borg op 2 plaatsen benoemt: voor zondag 7 (volgens mij bedoelt Erasmiaan dat) en tussen zondag 7 en 23, wat ik uit het artikel van ds. Van Eckeveld opmaak (Het is al Kerst voor de ziel geweest en moet nog Pasen worden). Het moge duidelijk zijn dat ik moeite heb met deze terminologie.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Erasmiaan »

Het gaat over de doop, het sacrament der inlijving. Er staat niet voor niets: Want indien wij met Hem een plant geworden zijn12 in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding Anders had er gestaan: we zijn een plant met Hem, zowel in de gelijkmaking zijns doods als in de gelijkmaking Zijner opstanding (vers 5a is een samenvatting van vers 4, over de doop). De tekst ziet duidelijk in een opvolging in tijd. Eerst één plant met Hem worden in de gelijkmaking Zijns doods (= rechtvaardigmaking en start van de heiligmaking), dan één plant in de gelijkmaking Zijner opstanding (=heiligmaking). Zie ook kanttekening 8.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door henriët »

vragensteller schreef:Het is of in Christus of buiten Christus. De vereniging met Christus is het 1 plant met Hem worden. Ktt boven het hoofdstuk Rom. 6 mbt vers 5 zegt dit ook. Gelovigen zijn in Hem der zonde (aan de zonde) gestorven (leven er niet meer in, vallen er soms nog wel in: oude mens), en tot een nieuw leven opgewekt. Ktt 12 bij vers 5 wijst duidelijk op de heiligmaking, zoals je die ook in HC zondag 33 vindt. Het is een sterven van de oude mens. Dit sterven mag je niet de gang van de Borg noemen vind ik, want de Borg hoefde niet aan zonden te sterven. Bovendien was Zijn leven een lijdensgang en geen stervensgang.

Ik heb zelf trouwens het idee dat men die gang van de Borg op 2 plaatsen benoemt: voor zondag 7 (volgens mij bedoelt Erasmiaan dat) en tussen zondag 7 en 23, wat ik uit het artikel van ds. Van Eckeveld opmaak (Het is al Kerst voor de ziel geweest en moet nog Pasen worden). Het moge duidelijk zijn dat ik moeite heb met deze terminologie.
Dat is ook niet bijbels.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door vragensteller »

Erasmiaan schreef:Het gaat over de doop, het sacrament der inlijving. Er staat niet voor niets: Want indien wij met Hem een plant geworden zijn12 in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding Anders had er gestaan: we zijn een plant met Hem, zowel in de gelijkmaking zijns doods als in de gelijkmaking Zijner opstanding (vers 5a is een samenvatting van vers 4, over de doop). De tekst ziet duidelijk in een opvolging in tijd. Eerst één plant met Hem worden in de gelijkmaking Zijns doods (= rechtvaardigmaking en start van de heiligmaking), dan één plant in de gelijkmaking Zijner opstanding (=heiligmaking). Zie ook kanttekening 8.
Ik denk toch dat je dit verkeerd interpreteert, hoor. Het gaat niet zozeer over de doop, die wordt er als voorbeeld bijgehaald. Je moet eerst in vers 1 en 2 kijken. Dit is een mogelijke tegenwerping die zou kunnen opkomen uit de laatste 2 verzen van hoofdstuk 5, namelijk dat het gerechtvaardigd worden uit genade wetteloosheid in de hand zou werken. Dat is namelijk niet aan de orde, omdat we der zonde gestorven zijn, daarvan is de doop een beeld. (zie ook HC vraag en antw 69, daarbij wordt naar dit hoofdstuk verwezen). Ktt 5 zegt heel duidelijk dat gelovigen door Christus' Geest van de heersende kracht van de zonde zijn verlost. Dat is het der zonde gestorven zijn. Ktt 8 zegt dat je gemeenschap hebt aan Zijn dood. Dat betekent niet: langdurig met Hem sterven oid, alsof het hier een proces is (daar ageer ik tegen, niet tegen het feit dat het aan bewust leven voorafgaat, dat is even een ander punt), maar dat betekent dat in de wedergeboorte (ktt 8) onze zonden voor God verzoend zijn en de Heilige Geest is verworven, waardoor aan de zonde haar heersende kracht is ontnomen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Het gaat over de doop, het sacrament der inlijving. Er staat niet voor niets: Want indien wij met Hem een plant geworden zijn12 in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding Anders had er gestaan: we zijn een plant met Hem, zowel in de gelijkmaking zijns doods als in de gelijkmaking Zijner opstanding (vers 5a is een samenvatting van vers 4, over de doop). De tekst ziet duidelijk in een opvolging in tijd. Eerst één plant met Hem worden in de gelijkmaking Zijns doods (= rechtvaardigmaking en start van de heiligmaking), dan één plant in de gelijkmaking Zijner opstanding (=heiligmaking). Zie ook kanttekening 8.
De fout die steeds gemaakt wordt, is het stellen dat wat wij ervaren deel uitmaakt van de doding van Christus. Maar dat is een misvatting. Wij krijgen door het geloof deel aan de doding van Christus, zoals wij ook door het geloof deel krijgen aan de opstanding van Christus. Het is dus niet zo dat wij voordat we gerechtvaardigd worden, gedood worden, d.w.z. deel krijgen aan de dood van Christus, nee, pas als wij gerechtvaardigd worden, krijgen wij deel aan de dood en opstanding van Christus. De doop is dan ook een teken van dat deelhebben aan Christus.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:
Afgewezen schreef:We praten langs elkaar heen. Inderdaad is het nodig dat we leren kennen wat Philpot en Van der Groe beschrijven, maar dat is niet het één plant worden met Christus.
"Eén plant met Christus worden we door het geloof. Op geen enkele andere manier. Ook niet door 'mee te maken' wat Hij heeft meegemaakt, of hoe je het ook noemen wil.
Past nu dit beeld toe. Zo gij nooit één plant geworden bent in de gelijkmaking van Christus' dood, door te sterven onder de wet, onder de last der zonde en onder de toorn des Almachtigen: gij brengt mij uw bevinding, ik bezie dezelve; maar waar is de gelijkmaking? Ik kan er Christus niet in zien; er is niet één trek in van het beeld Zijns lijdens. Maar als gij een sterven onder de wet, onder het gewicht der zonde en onder de toorn des Almachtigen hebt ondervonden, dan is er gelijkmaking: Christus in het beeld Zijns lijdens wordt dan in uw ziel teruggekaatst." J.C. Philpot

http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... m0605.html
Ja, ik weet inmiddels dat Philpot dit zegt. Maar het gaat erom wat Paulus, dus de Heilige Geest, bedoelt te zeggen in Romeinen 6. Daar gaat het helemaal niet over wat de zondaar meemaakt voor hij tot geloof komt, maar waar we deel aan hebben wanneer we tot geloof gekomen zijn.
Niet alleen waar we deel aan hebben, maar ook wat er zielsbevindelijk doorleefd is in het uur der minne....en daar wil jij jammergenoeg kennelijk niet van weten/horen, zo schijnt het mij toe. Het is een verduidelijking van wat er geschiedt is in de rechtvaardiging door het geloof, zoals omschreven in Rom. 5:1-5....tot nader onderwijs. Deze geloofsrechtvaardiging herhaalt de apostel zelfs drie keer, in Rom. 6:3-7...maar ook aan het begin van Rom. 7:1-6 en Rom. 8:1-4....maar dan steeds door andere beelden en andere verwoordingen. Maar de bedoelde zaak is telkens dezelfde van inhoud.

Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. (Rom. 6:3-7)

Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan) dat de wet heerst over den mens, zo langen tijd als hij leeft? Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans. Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt. Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden. Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen. Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter. (Rom. 7:1-6)

Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods. Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees. Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. (Rom. 8:2-4)

DRIEMAAL DEZELFDE ZAAK, TERUGWIJZEND NAAR ROM. 5 vers 1-5.
DRIEMAAL OVER DE RECHTVAARDIGING, EN DRIEMAAL OVER DE HEILIGING DAAROP VOLGEND.
Laatst gewijzigd door DWW op 05 mar 2012, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door vragensteller »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:
DWW schreef:
Afgewezen schreef:We praten langs elkaar heen. Inderdaad is het nodig dat we leren kennen wat Philpot en Van der Groe beschrijven, maar dat is niet het één plant worden met Christus.
"Eén plant met Christus worden we door het geloof. Op geen enkele andere manier. Ook niet door 'mee te maken' wat Hij heeft meegemaakt, of hoe je het ook noemen wil.
Past nu dit beeld toe. Zo gij nooit één plant geworden bent in de gelijkmaking van Christus' dood, door te sterven onder de wet, onder de last der zonde en onder de toorn des Almachtigen: gij brengt mij uw bevinding, ik bezie dezelve; maar waar is de gelijkmaking? Ik kan er Christus niet in zien; er is niet één trek in van het beeld Zijns lijdens. Maar als gij een sterven onder de wet, onder het gewicht der zonde en onder de toorn des Almachtigen hebt ondervonden, dan is er gelijkmaking: Christus in het beeld Zijns lijdens wordt dan in uw ziel teruggekaatst." J.C. Philpot

http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... m0605.html
Ja, ik weet inmiddels dat Philpot dit zegt. Maar het gaat erom wat Paulus, dus de Heilige Geest, bedoelt te zeggen in Romeinen 6. Daar gaat het helemaal niet over wat de zondaar meemaakt voor hij tot geloof komt, maar waar we deel aan hebben wanneer we tot geloof gekomen zijn.
Niet alleen waar we deel aan hebben, maar ook wat er zielsbevindelijk doorleefd is in het uur der minne....en daar wil jij jammergenoeg kennelijk niet van weten/horen, zo schijnt het mij toe. Het is een verduidelijking van wat er geschiedt is in de rechtvaardiging door het geloof, zoals omschreven in Rom. 5:1-5....tot nader onderwijs. Deze geloofsrechtvaardiging herhaalt de apostel zelfs drie keer, in Rom. 6:3-8...maar ook aan het begin van Rom. 7:1-6 en Rom. 8:1-4....maar dan steeds door andere beelden en andere verwoordingen. Maar de bedoelde zaak is telkens dezelfde van inhoud.

Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan) dat de wet heerst over den mens, zo langen tijd als hij leeft? Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans. Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt. Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden. Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen. Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter. (Rom. 7:1-6)

Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods. Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees. Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. (Rom. 8:2-4)
Rom. 7 en 8 en ktt zeggen ook dat de zonde haar heersende kracht verloren heeft over iemand die in Christus is.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Erasmiaan »

vragensteller schreef:
Erasmiaan schreef:Het gaat over de doop, het sacrament der inlijving. Er staat niet voor niets: Want indien wij met Hem een plant geworden zijn12 in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding Anders had er gestaan: we zijn een plant met Hem, zowel in de gelijkmaking zijns doods als in de gelijkmaking Zijner opstanding (vers 5a is een samenvatting van vers 4, over de doop). De tekst ziet duidelijk in een opvolging in tijd. Eerst één plant met Hem worden in de gelijkmaking Zijns doods (= rechtvaardigmaking en start van de heiligmaking), dan één plant in de gelijkmaking Zijner opstanding (=heiligmaking). Zie ook kanttekening 8.
Ik denk toch dat je dit verkeerd interpreteert, hoor. Het gaat niet zozeer over de doop, die wordt er als voorbeeld bijgehaald. Je moet eerst in vers 1 en 2 kijken. Dit is een mogelijke tegenwerping die zou kunnen opkomen uit de laatste 2 verzen van hoofdstuk 5, namelijk dat het gerechtvaardigd worden uit genade wetteloosheid in de hand zou werken. Dat is namelijk niet aan de orde, omdat we der zonde gestorven zijn, daarvan is de doop een beeld. (zie ook HC vraag en antw 69, daarbij wordt naar dit hoofdstuk verwezen). Ktt 5 zegt heel duidelijk dat gelovigen door Christus' Geest van de heersende kracht van de zonde zijn verlost. Dat is het der zonde gestorven zijn. Ktt 8 zegt dat je gemeenschap hebt aan Zijn dood. Dat betekent niet: langdurig met Hem sterven oid, alsof het hier een proces is (daar ageer ik tegen, niet tegen het feit dat het aan bewust leven voorafgaat, dat is even een ander punt), maar dat betekent dat in de wedergeboorte (ktt 8) onze zonden voor God verzoend zijn en de Heilige Geest is verworven, waardoor aan de zonde haar heersende kracht is ontnomen.
Ik denk dat je even de bril van de kanttekeningen af moet zetten. Dat zal moeilijk worden nu je ze al kent, maar niet onmogelijk. Philpot benaderde dit tekstgedeelte ook zonder dat hij de kanttekeningen kende (die hem een richting in konden sturen) en kwam tot een iets andere exegese. Het moge duidelijk zijn dat ik daar veel voor voel.

@Afgewezen: waar zeg ik dat we deel uitmaken van de dood van Christus? Gelijk Christus stierf voordat hij opstond uit het graf, zo zal de zondaar eerst van alles wat geen God en Christus is af moeten sterven, opdat hij door het geloof Christus verkrijgt en in een nieuw en Godzalig leven zal gaan wandelen, de opstanding van Christus.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door DWW »

@ Afgewezen,

Rom. 5:1-5 vertolkt de rechtvaardiging, met nadere uitleg over eerste en Tweede Adam.

Rom. 6:3-8 grijpt terug naar begin van Rom. 5, met daarop volgend de heiliging des levens.

Rom. 7:1-6 grijpt weer terug naar begin van Rom. 5, met volgend de doorleving van de heiliging des levens.

Rom. 8:1-4 grijpt weer terug naar Rom. 5:1-5, met volgend heiliging des levens en over de vrijheid die in Christus is.

Drie keer dezelfde zaak, met andere woorden en beelden. Jij maakt er een standenleer van!! Nee, zoals Israel in de woestijn door de tabernakeldienst telkens nader in haar verlossing uit het diensthuis onderwezen werd, zo onderwijst de Heilige Geest de verloste KERK van Christus ook nader in haar verlossing uit het diensthuis der verderfenis....TOT DRIEMAAL TOE, niet alleen tot nader onderwijs maar ook tot nadere vertroosting.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door DWW »

Erasmiaan schreef:@Afgewezen: waar zeg ik dat we deel uitmaken van de dood van Christus? Gelijk Christus stierf voordat hij opstond uit het graf, zo zal de zondaar eerst van alles wat geen God en Christus is af moeten sterven, opdat hij door het geloof Christus verkrijgt en in een nieuw en Godzalig leven zal gaan wandelen, de opstanding van Christus.
Amen! Dit is de geestelijke doop! Niet standelijk verstaan hoor, want het is een stondelijke ondergang en opkomst in en uit het badwater der wedergeboorte.

Lees de kanttekening bij Efeze 1:13......nadat gij geloofd hebt zij gij verzegeld geworden...etc.
De opkomst uit dit water is de verzegeling door de Geest, ofwel, de wedergeboorte.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door vragensteller »

Erasmiaan schreef:
vragensteller schreef:
Erasmiaan schreef:Het gaat over de doop, het sacrament der inlijving. Er staat niet voor niets: Want indien wij met Hem een plant geworden zijn12 in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding Anders had er gestaan: we zijn een plant met Hem, zowel in de gelijkmaking zijns doods als in de gelijkmaking Zijner opstanding (vers 5a is een samenvatting van vers 4, over de doop). De tekst ziet duidelijk in een opvolging in tijd. Eerst één plant met Hem worden in de gelijkmaking Zijns doods (= rechtvaardigmaking en start van de heiligmaking), dan één plant in de gelijkmaking Zijner opstanding (=heiligmaking). Zie ook kanttekening 8.
Ik denk toch dat je dit verkeerd interpreteert, hoor. Het gaat niet zozeer over de doop, die wordt er als voorbeeld bijgehaald. Je moet eerst in vers 1 en 2 kijken. Dit is een mogelijke tegenwerping die zou kunnen opkomen uit de laatste 2 verzen van hoofdstuk 5, namelijk dat het gerechtvaardigd worden uit genade wetteloosheid in de hand zou werken. Dat is namelijk niet aan de orde, omdat we der zonde gestorven zijn, daarvan is de doop een beeld. (zie ook HC vraag en antw 69, daarbij wordt naar dit hoofdstuk verwezen). Ktt 5 zegt heel duidelijk dat gelovigen door Christus' Geest van de heersende kracht van de zonde zijn verlost. Dat is het der zonde gestorven zijn. Ktt 8 zegt dat je gemeenschap hebt aan Zijn dood. Dat betekent niet: langdurig met Hem sterven oid, alsof het hier een proces is (daar ageer ik tegen, niet tegen het feit dat het aan bewust leven voorafgaat, dat is even een ander punt), maar dat betekent dat in de wedergeboorte (ktt 8) onze zonden voor God verzoend zijn en de Heilige Geest is verworven, waardoor aan de zonde haar heersende kracht is ontnomen.
Ik denk dat je even de bril van de kanttekeningen af moet zetten. Dat zal moeilijk worden nu je ze al kent, maar niet onmogelijk. Philpot benaderde dit tekstgedeelte ook zonder dat hij de kanttekeningen kende (die hem een richting in konden sturen) en kwam tot een iets andere exegese. Het moge duidelijk zijn dat ik daar veel voor voel..
De vraag is, of ik dat wel wil. De uitleg van de ktt ligt op 1 lijn met die van Calvijn, die evenmin als Philpot ktt had, en eerlijk gezegd legt de exegese van Calvijn voor mij meer gewicht in de schaal dan die van Philpot. Mede gezien het gebruik van dit gedeelte in de HC, vr en a 69, zie ik vooralsnog geen reden de ktt in te ruilen voor Philpot.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:@Afgewezen: waar zeg ik dat we deel uitmaken van de dood van Christus? Gelijk Christus stierf voordat hij opstond uit het graf, zo zal de zondaar eerst van alles wat geen God en Christus is af moeten sterven, opdat hij door het geloof Christus verkrijgt en in een nieuw en Godzalig leven zal gaan wandelen, de opstanding van Christus.
Met deze uitleg ben ik het dus niet eens, wat ik al steeds probeer uit te leggen. Het is niet 'gelijk Christus stierf.... zo zal de zondaar.... moeten sterven', nee, doordat de zondaar Christus toebehoort, is hij mét Christus gestorven.
Dat laat onverlet dat ik het met je eens ben, dat een zondaar aan het al eigene moet sterven, alleen, dit is niet de betekenis van de tekst in Romeinen 6.

@Vragensteller, Philpot kon Nederlands lezen. En hij beschikte over de Nederlandse Statenbijbel met kanttekeningen (van die kantt. ben ik niet helemaal zeker, zou ik even moeten nazoeken in Der Pelgrims metgezel, maar die heb ik niet zelf).
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 05 mar 2012, 19:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie