Vrijheid in exegese?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door refo »

DWW schreef:
Mister schreef:
DWW schreef: Nu weet ik naruurlijk wel wat je gaat zeggen.....maar jij bent Petrus en Jona niet. Nee, dat klopt....want ik ben gewoon DJK en spreek vanuit hetgeen God me heeft laten zien.
Wat bedoel je hier precies mee?
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen. Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij. (2 Tim. 4:2-5)
En jij bent wakker en de rest van de wereld kittelachtig van gehoor?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door huisman »

DWW schreef:
Mister schreef:
DWW schreef: Nu weet ik naruurlijk wel wat je gaat zeggen.....maar jij bent Petrus en Jona niet. Nee, dat klopt....want ik ben gewoon DJK en spreek vanuit hetgeen God me heeft laten zien.
Wat bedoel je hier precies mee?
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen. Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij. (2 Tim. 4:2-5)


...het kwaad zit nog dieper. Ze volgen eerst leraars na naar hun eigen begeerlijkheden...en daarna maken zij zichzelf leraar.
Zonder enig ambtelijk toezicht denken zij de waarheid te brengen in een samenknoping van verwarring.
Laten wij ons maar houden aan de orde die de HEERE zelf heeft ingesteld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door henriët »

huisman schreef:
DWW schreef:
Mister schreef:
DWW schreef: Nu weet ik naruurlijk wel wat je gaat zeggen.....maar jij bent Petrus en Jona niet. Nee, dat klopt....want ik ben gewoon DJK en spreek vanuit hetgeen God me heeft laten zien.
Wat bedoel je hier precies mee?
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen. Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij. (2 Tim. 4:2-5)


...het kwaad zit nog dieper. Ze volgen eerst leraars na naar hun eigen begeerlijkheden...en daarna maken zij zichzelf leraar.
Zonder enig ambtelijk toezicht denken zij de waarheid te brengen in een samenknoping van verwarring.
Laten wij ons maar houden aan de orde die de HEERE zelf heeft ingesteld.
Dat ben ik nu echt helemaal eens!!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Luther »

huisman schreef:...het kwaad zit nog dieper. Ze volgen eerst leraars na naar hun eigen begeerlijkheden...en daarna maken zij zichzelf leraar.
Zonder enig ambtelijk toezicht denken zij de waarheid te brengen in een samenknoping van verwarring.
Laten wij ons maar houden aan de orde die de HEERE zelf heeft ingesteld.
Inderdaad!
Ik zag gisterenavond op de site www.dewoesteweg.nl dat er ook preekoefeningen van DJK op staan. Inderdaad, buiten Gods instellingen om, buiten de ambtelijke weg om... Alzo behoort het niet te zijn.
(Nog afgezien van het feit dat er erg oneerbiedig gezongen werd...)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Marieke »

Luther schreef:
huisman schreef:...het kwaad zit nog dieper. Ze volgen eerst leraars na naar hun eigen begeerlijkheden...en daarna maken zij zichzelf leraar.
Zonder enig ambtelijk toezicht denken zij de waarheid te brengen in een samenknoping van verwarring.
Laten wij ons maar houden aan de orde die de HEERE zelf heeft ingesteld.
Inderdaad!
Ik zag gisterenavond op de site http://www.dewoesteweg.nl dat er ook preekoefeningen van DJK op staan. Inderdaad, buiten Gods instellingen om, buiten de ambtelijke weg om... Alzo behoort het niet te zijn.
(Nog afgezien van het feit dat er erg oneerbiedig gezongen werd...)
Ik vroeg me wel af hoeveel mensen er in de kerk zaten...t klinkt niet echt als massale samenzang.
DJK, in welk kerkverband houd je deze preken?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Erasmiaan »

vragensteller schreef:
Erasmiaan schreef:
vragensteller schreef:
Erasmiaan schreef:Nou dit gaat allemaal wat al te snel. Het is volkomen Bijbels om te stellen dat de gang van de Borg, de gang van de Kerk is. Voor het gemak wijs ik op deze twee artikelen van ds. Van Eckeveld. Daar bewijst hij uit de Bijbel dat de gang van de Borg de gang van de Kerk is.

http://bit.ly/wJiivq
http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 55&docid=2
Het zou aardig zijn de ktt eens te raadplegen bij de teksten die ds. noemt. Daarnaast is het opmerkelijk dat als een dergelijk standpunt verdedigd wordt, er altijd dezelfde, overkoepelende aspecten uit de gang van de Borg worden genoemd. Wat Gods kind dan wel en niet moet doormaken uit de gang van de Borg, wordt zo wat willekeurig. Ik bedoel: er is veel meer navolgbaar van de Borg dan wat steeds in dit verband genoemd wordt.
Die kanttekeningen heb ik zeker geraadpleegd, maar zoals in dit topic gesteld, exegese is vrij. Ik vind de verklaring van ds. Van Eckeveld aannemelijk en duidelijk. Overigens is de gang van de Borg: van kribbe naar kruis. Dat is Zijn aardse gang. Daar zien ook de teksten op, die ds. Van Eckeveld aanhaalt. Er is zonder meer nog veel meer navolgbaar van de Heere Jezus Christus, onze bede zou dan ook wel moeten zijn: O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk. Maar dan gaat het erover hoe we ons leven in moeten richten, en waar ds. Van Eckeveld in deze artikelen op doelt is hoe de Heere in het geestelijke leven met ons handelt.
In het deel waar jij je nu op focust, gaat het puur om het lijden (van kribbe naar kruis) zoals dat in de heiligmaking voorkomt (zegt ds. in dat art.). Het wordt een lastige als tegelijkertijd de (vruchten van de) heilsfeiten chronologisch "beleefd" moeten worden. De exegese is weliswaar vrij, maar mag niet strijden met andere passages uit de Schrift. Dat doet het wbt dit aspect ook niet, maar ik vind dat er wel heel snel een beroep op deze stelling gedaan wordt, als er iets verdedigd wordt wat niet letterlijk in de Bijbel staat. Ik vind het ook gevaarlijk. Je kunt gemakkelijk tot onbijbelse standpunten komen op basis van je vrije exegese. Bovendien vraag ik me af, of je de ktt alleen moet navolgen, als ze in je visie passen, of dat ze ook kunnen dienen om tot een bepaalde visie te komen.

De gelijkmaking met het Beeld Gods is trouwens allereerst innerlijk: kennis, gerechtigheid, heiligheid.
Heb je dit artikel wel goed gelezen: http://bit.ly/wJiivq? Hier gaat het echt over de rechtvaardigmaking. Wat hier staat strijdt echt niet met andere plaatsen in de Schrift. Er wordt hier niet iets verdedigt wat niet letterlijk in de Bijbel staat. Je hebt een vrije exegese dus je kan wel eens wat anders kiezen dan de kanttekeningen, als het maar op goede gronden is.
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door vragensteller »

Erasmiaan schreef: Heb je dit artikel wel goed gelezen: http://bit.ly/wJiivq? Hier gaat het echt over de rechtvaardigmaking. Wat hier staat strijdt echt niet met andere plaatsen in de Schrift. Er wordt hier niet iets verdedigt wat niet letterlijk in de Bijbel staat. Je hebt een vrije exegese dus je kan wel eens wat anders kiezen dan de kanttekeningen, als het maar op goede gronden is.
Het gaat toch om lijden met Christus? Zijn voetstappen navolgen in de gemeenschap met Hem. Bewust leven met Christus voor de bewuste rechtvaardiging (als je dat bedoelt) lijkt me onmogelijk. De aangehaalde teksten gaan over de heiligmaking.

Met je laatste zin eens, maar ik vraag me af of er echt goede gronden voor zijn. We vinden deze zaken bijv niet terug in de DL en NGB. In de HC moet je het er inleggen, alvorens je het eruit kunt halen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door huisman »

vragensteller schreef:
Erasmiaan schreef: Heb je dit artikel wel goed gelezen: http://bit.ly/wJiivq? Hier gaat het echt over de rechtvaardigmaking. Wat hier staat strijdt echt niet met andere plaatsen in de Schrift. Er wordt hier niet iets verdedigt wat niet letterlijk in de Bijbel staat. Je hebt een vrije exegese dus je kan wel eens wat anders kiezen dan de kanttekeningen, als het maar op goede gronden is.
Het gaat toch om lijden met Christus? Zijn voetstappen navolgen in de gemeenschap met Hem. Bewust leven met Christus voor de bewuste rechtvaardiging (als je dat bedoelt) lijkt me onmogelijk. De aangehaalde teksten gaan over de heiligmaking.

Met je laatste zin eens, maar ik vraag me af of er echt goede gronden voor zijn. We vinden deze zaken bijv niet terug in de DL en NGB. In de HC moet je het er inleggen, alvorens je het eruit kunt halen.
zo, zo vragensteller wij gaan het eens zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Erasmiaan »

vragensteller schreef:
Erasmiaan schreef: Heb je dit artikel wel goed gelezen: http://bit.ly/wJiivq? Hier gaat het echt over de rechtvaardigmaking. Wat hier staat strijdt echt niet met andere plaatsen in de Schrift. Er wordt hier niet iets verdedigt wat niet letterlijk in de Bijbel staat. Je hebt een vrije exegese dus je kan wel eens wat anders kiezen dan de kanttekeningen, als het maar op goede gronden is.
Het gaat toch om lijden met Christus? Zijn voetstappen navolgen in de gemeenschap met Hem. Bewust leven met Christus voor de bewuste rechtvaardiging (als je dat bedoelt) lijkt me onmogelijk. De aangehaalde teksten gaan over de heiligmaking.

Met je laatste zin eens, maar ik vraag me af of er echt goede gronden voor zijn. We vinden deze zaken bijv niet terug in de DL en NGB. In de HC moet je het er inleggen, alvorens je het eruit kunt halen.
Ik citeer een klein stukje uit een preek van Philpot om te tonen wat ik bedoel:
U dus de aard en de omstandigheden van Christus' sterven aangetoond hebbende, ga ik voort om u de gelijkmaking van dien dood aan te tonen. Want Gij zult u herinneren, dat de voornaamste kracht van onze tekst hierin vervat is: dat ‘wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking van dien dood’. Wij kunnen niet werkelijk sterven gelijk Christus stierf, al werden wij zelfs letterlijk gelijk Hij gekruist; want zelfs in dat geval zouden wij alleen voor onszelf sterven, maar Hij stierf voor de Gemeente. Zo wij dus met Christus zullen gekruist worden, worden wij niet werkelijk en letterlijk in onze lichamen gekruist, maar in de gelijkmaking van dien dood in onze zielen. Laat mij dit een weinig duidelijker en vollediger verklaren, en dan zult gij zien hoe wij, als wij één plant moeten worden in de gelijkmaking van Christus' sterven, onder dezelfde zaken moeten sterven onder welke Christus stierf, of anders zal er geen
gelijkmaking zijn.
a. Ten eerste dan, moeten wij onder de wet sterven, of anders is er in dat opzicht geen gelijkmaking aan Christus' sterven. Maar wanneer sterft gij onder de wet? Wanneer gij haren
plechtige vloek op uw geweten gevoelt; wanneer gij er door veroordeeld bent en schuldig voor God ingebracht bent; wanneer gij door haar moordend vonnis in uw hart van alle hoop afgesneden bent en bijna in wanhoop verzonken bent onder een kennis van hetgeen de wet eist en uw onbekwaamheid om die te volbrengen. Indien gij nu nooit onder de vloek en de veroordeling der wet gestorven bent, bent gij ook nimmer in de gelijkmaking van Christus' dood een plant geworden, daar Hij, gelijk wij gezien hebben, onder haren vloek lag.
b. Wederom, Christus stierf onder de zonde, die op Zijn heilig hoofd geladen werd, toen Hij zonde voor ons gemaakt werd. Nu moet gij op dezelfde wijze sterven of anders bent gij geen plant geworden in de gelijkmaking Zijns doods. Sommigen van Uw kunnen wellicht dit sterven onder het gewicht van uw zonden duidelijker zien, dan het punt dat ik zo even behandeld heb in het sterven onder de wet. Ik geloof volkomen dat velen van de kinderen Gods in hun bevinding duidelijker kunnen nagaan wat zij gevoeld hebben van het gewicht der zonde, dat hen verpletterde en doodde aan alle wettische hoop, dan de strengen vloek en de veroordeling der wet gelijk ik aangetoond heb. Wij weten dat de kruisiging een langzame dood was. Zo sterven velen een langzame dood onder de last der zonden, die, althans in hun eigen gevoel, geen plotselinge dood sterven, onder de vloek der wet. Heeft de zonde nu immer als een zeer zware last op uw geweten gelegen? Bent gij ooit schuldig voor Gods vierschaar gedaagd? Waren uw zonden nooit bergen hoog en zeeën diep in uw schatting? Was gij ooit afgesneden,. door een kennis van uw ontzettende zonden, van alle hoop om in uzelf behouden te worden? Dan bent gij gestorven onder derzelver beschuldiging op u en door het sterven bent gij één plant geworden in de gelijkmaking van Christus' dood.
c. Wederom, gij moet sterven onder een bewustzijn van Gods wraak, die uw zonden heeft veroorzaakt, het misnoegen des Almachtigen op uw geweten gevoelen en onder hetzelve sterven, zodat gij geen hoop van zaligheid hebt door dien toorn weg te nemen door iets, dat gij kunt verrichten; of anders is er geen gelijkmaking van Christus' dood. Wij moeten één plant worden in die gelijkmaking. Maar als er zulk een sterven niet is als ik beschreven heb onder de wet, noch onder het gewicht der zonden, noch onder de toorn Gods, waar is die gelijkmaking dan? Iemand brengt mij een foto van een vriend om te bezien. ‘Wie is dat?’ zo vraag ik: ‘Ik weet niet dat ik hem ooit gezien heb’. ‘0 ja, voorzeker, het is die en die.’ ‘Wel neen, dat kan niet zijn, het moet een vergissing zijn; het gelijkt niet.’ Hij brengt mij een ander om te zien. ‘0 ja,’ roep ik uit, ‘Ik zie in een ogenblik wie het is. Welk een wonderlijke, welk een treffende gelijkenis’. Past nu dit beeld toe. Zo gij nooit één plant geworden bent in de gelijkmaking van Christus' dood, door te sterven onder de wet, onder de last der zonde en onder de toorn des Almachtigen: gij brengt mij uw bevinding, ik bezie dezelve; maar waar is de gelijkmaking? Ik kan er Christus niet in zien; er is niet één trek in van het beeld Zijns lijdens. Maar als gij een sterven onder de wet, onder het gewicht der zonde en onder de toorn des Almachtigen hebt ondervonden, dan is er gelijkmaking: Christus in het beeld Zijns lijdens wordt dan in uw ziel teruggekaatst.
Dit is het één plant worden met hem in de gelijkmaking zijns doods. En dat is voor de rechtvaardigmaking maar komt telkens in het leven terug. En deze zaak vinden we zeker wel terug in de DL en NGB.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Dit is het één plant worden met hem in de gelijkmaking zijns doods.
Nee, dat is het niet.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Dit is het één plant worden met hem in de gelijkmaking zijns doods.
Nee, dat is het niet.
J.C. Philpot schreef:"Zo wij dus met Christus zullen gekruist worden, worden wij niet werkelijk en letterlijk in onze lichamen gekruist, maar in de gelijkmaking van dien dood in onze zielen." (....)

"a. Maar wanneer sterft gij onder de wet? Wanneer gij haren plechtige vloek op uw geweten gevoelt; wanneer gij er door veroordeeld bent en schuldig voor God ingebracht bent; wanneer gij door haar moordend vonnis in uw hart van alle hoop afgesneden bent en bijna in wanhoop verzonken bent onder een kennis van hetgeen de wet eist en uw onbekwaamheid om die te volbrengen. Indien gij nu nooit onder de vloek en de veroordeling der wet gestorven bent, bent gij ook nimmer in de gelijkmaking van Christus' dood een plant geworden, daar Hij, gelijk wij gezien hebben, onder haren vloek lag." (....)

"b. Bent gij ooit schuldig voor Gods vierschaar gedaagd? Waren uw zonden nooit bergen hoog en zeeën diep in uw schatting? Was gij ooit afgesneden,. door een kennis van uw ontzettende zonden, van alle hoop om in uzelf behouden te worden? Dan bent gij gestorven onder derzelver beschuldiging op u en door het sterven bent gij één plant geworden in de gelijkmaking van Christus' dood." (....)

"c. Wederom, gij moet sterven onder een bewustzijn van Gods wraak, die uw zonden heeft veroorzaakt, het misnoegen des Almachtigen op uw geweten gevoelen en onder hetzelve sterven, zodat gij geen hoop van zaligheid hebt door dien toorn weg te nemen door iets, dat gij kunt verrichten; of anders is er geen gelijkmaking van Christus' dood. Wij moeten één plant worden in die gelijkmaking." (....)

Bron: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 56#p575756
Vergelijk dit nu eens met hetgeen Van der Groe schrijft in zijn toetssteen der ware en valse genade opmerkt over het gericht des hemels, lees hier:

"Deze Goddelijke sententie, eenmaal uitgesproken in het heilige gericht des hemels, is vast en onherroepelijk en even zomin als God Zijn wezen en deugden kan veranderen, kan Hij die sententie veranderen. Daarom zal nooit een enig zondaar uit genade gerechtvaardigd worden door het geloof in Christus, over wiens ziel dit veroordelend vonnis van de Goddelijke gerechtigheid niet eerst bevindelijk gegaan en uitgesproken is, door het inwendige licht van de Heilige Geest, hetwelk hem die waarheid duidelijk genoeg doet kennen, hartelijk geloven en personeel doet toe-eigenen, alzo dat de Geest hier zelf spreekt in het hart van de zondaar: gij zijt een goddeloos en vervloekt zondaar; gij ligt onder Gods toorn; gij zijt gevallen in de misdaad van de gekwetste Goddelijke Majesteit en hebt de dood en de helse straffen eeuwig verdiend; vervloekt is uw lichaam en ziel, uw gaan en staan, uw eten en drinken, ja ook uw eigenwillige en ongelovige godsdienst en uw beste deugden en werken; gij hebt met dat alles van Gods barmhartigheid niets te hopen; want Hij is een rechtvaardig Richter, een God die alle dagen toornt; "al wiest gij u schoon met salpeter en naamt u veel zeep, zo is toch uw ongerechtigheid voor Mijn aangezicht getekend, spreekt de Heere, Heere", Jer. 2:22. (....)

"O zondaar", zegt de Geest, "uw bidden uw schreien, uw kermen, uw op de borst slaan, uw vasten, uw aalmoezen, het kan u allemaal niets baten, omdat gij in de schuld en in de toorn zijt gevallen; want zo velen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder de vloek", Gal. 3:10. Op die wijze drukt de Heilige Geest dan Gods vloek en toorn de uitverkorenen, welke Hij oprecht wil bekeren en Christus inlijven door een zaligmakend geloof, zodanig op het hart, dat zij daaronder geheel vernederd worden, voor de voeten van Gods Majesteit. O, zij erkennen nu, uit een volkomen gemoedsoverreding, dat zij niet alleen zondaars zijn van de buik af aan, en dat al wat in of aan hen is, en wat ooit door hen gedaan is, enkel zonde is, maar dat zij ook vervloekte zondaars zijn, die de hel, dood en eeuwige verdoemenis zekerlijk verdiend hebben, en dat God oneindig heilig en vlekkeloos rechtvaardig is, die de schuldigen geenszins wil onschuldig houden. Zij moeten die rechtvaardigheid in God nu ook volkomen billijken en toestemmen, ja, die aanbidden en prijzen, daarvoor beven, en zich daaraan geheel onderwerpen, met te erkennen, dat God hun geenszins onrecht zou doen, indien Hij hen voor eeuwig in de hel wilde werpen. Hun mond is hier, voor de hoge en heilige God, geheel gesloten en verstomd, en zij hebben niets voor Hem in te brengen tot hun verschoning; ach nee, maar zij roepen uit met David: Ik ben verstomd, ik zal mijn mond niet open doen, Ps. 39:10. Bij U, o Heere, is de gerechtigheid, bij ons de beschaamdheid der aangezichten, Dan. 9:7. (....)

Zo wordt de uitverkoren zondaar eerst recht voor God verslagen en verootmoedigd, verbrijzeld en verbroken van hart. Zo komt hij geheel aan het einde van zijn eigen wettisch leven, en laat al zijn eigen werk en gerechtigheid geheel varen, en treedt in zijn verloren staat, als een arme Tollenaar, en roept uit: dat het nu buiten hoop is. Zie, zo breekt Gods Geest dan nu de fundamenten van het oude Werkverbond in het hart van de zondaar geheel op, dat er ook zelfs niet een steen meer van blijft liggen, ten einde in die diepe, ledige en ontblote grond van 's mensen hart, het vaste en eeuwige fundament van het geloof, Christus Jezus, nu te plaatsen, door middel van de gewisse beloften van het Evangelie, en daarop dan het heerlijke gebouw van het nieuwe Genade verbond, in Zijn bloed, neer te zetten, hetwelk de poorten der hel niet zullen overweldigen.

En op die wijze komt dan een ware Gereformeerde bekering, die geheel veel verschilt van alle Pelagiaanse of Enthusiastische schone konterfeitsels (namaaksels) van bekering, waar er zo velen ongelukkig mee gaan naar het eeuwige verderf. Mensen, die wel de genade van het Evangelie willen geloven, maar die de vloek van de wet nooit willen geloven. Waarlijk, dan is de genade geen genade meer, indien de mens die niet zuiver en alleen door Christus, maar ook door zijn tranen, gebeden en werken nog heeft weten te verkrijgen, hoe mooi Evangelisch de wijze van zijn wettische handel hier ook al mag liggen, en hoe subtiel zijn bedrog ook mocht zijn. Want waar slechts een half volkomen overtuiging is, die de mens niet geheel en al brengt tot het gevoelen van zijn verloren staat in Adam, gelijk als nu is aangewezen, daar wordt nooit oprecht gelovig, maar altijd wettisch, ongelovig en door eigenwerk met Christus en met het Evangelie gehandeld. De bekommerde ziel slaat daar haar ogen niet zuiver alleen op de beloften van Gods genade, en op de vrije aanbieding van Christus in dezelve aan alle arme radeloze zondaren, zonder onderscheid, die maar van harte gewillig zijn, om Hem, geheel om niet, te ontvangen en aan te nemen. Ach nee! Dat zalig Evangelie blijft voor haar dan nog bedekt, omdat het voorhangsel van haar vlees nog niet geheel in stukken gescheurd is, van boven tot beneden. (= hartverscheurend berouw! DWW) De mens, hoe benauwd en bekommerd hij ook zijn mag, ligt dan nog zo vast niet gebonden onder de overtuiging van zijn schuld, vloekwaardigheid en onmacht, dat hij zichzelf niet meer roeren of bewegen kan, maar het in een heilige radeloosheid en waarachtige zielsverlegenheid allemaal aan zijn kant, voor de vrije genade Gods in Christus, geheel moet opgeven. Nee, hij werkt in een wettisch en een Evangelisch werkwijze, om met zijn tranen, gebeden en uitroepingen, met zijn belijdenis van zonde, en met allerhande arbeid en plichtsbetrachtingen, God te willen bewegen tot genade, en om een Zaligmaker aan hem te schenken, terwijl hij door enkele blindheid en ongelovigheid niets recht kan zien van de gewilligheid, van de algenoegzaamheid en van de nodiging en vrije aanbieding van Christus, in de beloften van het Evangelie. Indien zóeen hier door een nadere ontdekking en inlichting van de Heilige Geest, van deze zijn ongelovigheid niet wordt overtuigd en niet recht wordt ingeleid in zijn verloren staat, hoe hij met al zijn bidden, tranen, werken en begeerten, enz. geheel verdoemelijk is voor God, dan blijft hij in dat ongelovig, wettische werk gewoonlijk zo lang bekommerd en verlegen staan, totdat hij op de een of andere wijze, door een waan- of tijdgeloof uit zijn benauwde angst en overtuiging gered wordt."


Bron: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... hemels.pdf
Laatst gewijzigd door DWW op 05 mar 2012, 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Afgewezen »

Wat wil je me duidelijk maken, DWW?
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:Wat wil je me duidelijk maken, DWW?
Namelijk, dat hetgeen uit die preek van J.C. Philpot door Erasmiaan werd geciteerd omtrent de geestelijke afsnijding, ofwel, de eenwording met Christus in Zijn kruisdood, ofwel, de geestelijke doop....is de vloekdood sterven in het geweten, hetgeen ik eerder van hem citeerde, niet in tegenspraak is met hetgeen ik citeerde uit de toetssteen van Theodorus Van der Groe. Met dit onderscheid dat, waar in de leer bij Van der Groe in het hart de zonden zijn gaan leven door de geestelijke inkomst der wet.....dit bij Philpot (onterecht/helaas) alrede voor levendmaking werd gerekend. Maar evenwel niet vergeten dat een zondaar bij hem pas werd gedoopt en mocht deelnemen aan het HA indien hij kon verklaren hoe Christus zijn Deel geworden was. (Dat is wel even anders als in onze afgescheiden kerken!!) Maar in het kardinale punt van geestelijke afsnijding en inlijving verschilden zij niet. Toen ik dit prachtige citaat van Philpot las, kon ik het niet laten om dat citaat van Van der Groe ernaast te zetten. Het geloof en mijnen van de vloek gaat vooraf aan het geloof en het mijnen van de zegen. Waar hoor je dit nog?
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door Afgewezen »

Waar het mij om gaat, is dat wat Philpot beschrijft, niet het 'één plant worden met Christus in de gelijkmaking Zijns doods is'.
Onze bevinding, hoe noodzakelijk ook, voegt niets toe aan het zalig worden. Het één worden met de dood en de opstanding van Christus, gebeurt door het geloof. Door het geloof ontvangen wij deel aan wat Christus heeft verworven: de doding van het vlees en de vernieuwing van het leven. En daarom moeten wij het ervoor houden, dat wij wel der zonde dood zijn, maar Gode levend zijn in Christus Jezus onze Heere. Dat is dus wat anders dan onze bevinding de doding van het vlees te noemen!
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Vrijheid in exegese?

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:Waar het mij om gaat, is dat wat Philpot beschrijft, niet het 'één plant worden met Christus in de gelijkmaking Zijns doods is'.
Onze bevinding, hoe noodzakelijk ook, voegt niets toe aan het zalig worden. Het één worden met de dood en de opstanding van Christus, gebeurt door het geloof. Door het geloof ontvangen wij deel aan wat Christus heeft verworven: de doding van het vlees en de vernieuwing van het leven. En daarom moeten wij het ervoor houden, dat wij wel der zonde dood zijn, maar Gode levend zijn in Christus Jezus onze Heere. Dat is dus wat anders dan onze bevinding de doding van het vlees te noemen!
De bevinding is geen voorwaarde om tot Christus te komen, maar buiten deze bevinding wordt niemand door de Vader tot de geloofsgemeenschap met Christus getrokken. Voordat een zondaar omhangen wordt met Zijn Kleed, moet zijn eigen kleed ontdaan worden. Dat is het kleed van ongeloof, ongerechtigheid en eigengerechtigheid. Als jij van een groot schip valt is het geen voorwaarde om hard te schreeuwen om gered te worden, dat heeft niemand jou bevolen, maar evenwel wordt er geen drenkeling gered zonder hulp geroepen te hebben vanuit een onhoudbare nood. PHilpot en Van der Groe zeggen hier heel eenduidig dat een zondaar eerst (met Hem) verdronken moet zijn in het badwater der wedergeboorte wil die zondaar (met Hem) uit dat water oprijzen ten eeuwige leven, versta vanuit Rom. 6:7. Ook Calvijn zegt in zijn Institutie dat het ware zaligmakende geloof uit een stondelijke doding en levendmaking bestaat.

Verder begint de (standelijke) doding van het vlees en de opwas in Christus pas NA de geestelijke afsnijding door de weg van het hemels gericht, en dus NA de eenwording met Christus in Zijn kruisdood en opstanding. Christus kan in ons niet opwassen, wanneer we nog niet zijn afgesneden van de oude Adam en nog niet zijn ingelijfd in de Tweede Adam.

Ten laatste nog dit, wat je vast over het hoofd hebt gezien: "Mensen, die wel de genade van het Evangelie willen geloven, maar die de vloek van de wet nooit willen geloven. Waarlijk, dan is de genade geen genade meer, indien de mens die niet zuiver en alleen door Christus, maar ook door zijn tranen, gebeden en werken nog heeft weten te verkrijgen, hoe mooi Evangelisch de wijze van zijn wettische handel hier ook al mag liggen, en hoe subtiel zijn bedrog ook mocht zijn. Want waar slechts een half volkomen overtuiging is, die de mens niet geheel en al brengt tot het gevoelen van zijn verloren staat in Adam, gelijk als nu is aangewezen, daar wordt nooit oprecht gelovig, maar altijd wettisch, ongelovig en door eigenwerk met Christus en met het Evangelie gehandeld. De bekommerde ziel slaat daar haar ogen niet zuiver alleen op de beloften van Gods genade, en op de vrije aanbieding van Christus in dezelve aan alle arme radeloze zondaren, zonder onderscheid, die maar van harte gewillig zijn, om Hem, geheel om niet, te ontvangen en aan te nemen. (Van der Groe)"
Laatst gewijzigd door DWW op 05 mar 2012, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Plaats reactie