Ndl. Theoloog P.K. Baaij: Paulus niet anti-Torah
-
Ndl. Theoloog P.K. Baaij: Paulus niet anti-Torah
Baaij: “..de Brief aan de Romeinen [is] één grote lofzang aan op de Wet van God én op de Bekroning van de Wet” (p. 101). “De kern van de verkondiging in de Romeinen is dan ook niet ‘de leer van de rechtvaardiging door het geloof’, maar de opdracht te hóren naar de lévende Woorden van de God van Israël. Lees verder in De Farizese Paulus (Saulus).
Wat vinden jullie hiervan?
http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/ ... us-saulus/
Re: Ndl. Theoloog P.K. Baaij: Paulus niet anti-Torah
De leer van de rechtvaardiging door het geloof is zo wezenlijk voor de Romeinenbrief, maar ook voor andere gedeelten zoals de Galatenbrief, dat deze passage echt verwerpelijk is:LeviZoutendijk schreef:Baaij: “..de Brief aan de Romeinen [is] één grote lofzang aan op de Wet van God én op de Bekroning van de Wet” (p. 101). “De kern van de verkondiging in de Romeinen is dan ook niet ‘de leer van de rechtvaardiging door het geloof’, maar de opdracht te hóren naar de lévende Woorden van de God van Israël. Lees verder in De Farizese Paulus (Saulus).
Dus als het boek aangeprezen wordt als een "nieuwe blik op Paulus en de brief aan de Romeinen" dan kies ik toch voor de oude blik.Verkeerd vertaald is dan ook dat men niet zonder de werken der wet gered zou worden: men moet wel de Torah doen om daadwerkelijk zijn redding in Jeshua verder uit te werken. Men moet niet opnieuw gaan zondigen.
Overigens is het gegeven dat Paulus niet anti-Torah was, niet nieuw, maar Bijbels.
Romeinen 3:31:
Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
Romeinen 3:31:
Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
Ik begrijp niet helemaal wat het doel van het artikel is. Je kan je op meerdere zaken focussen in de Rom.brief.
We moeten wel in de gaten houden dat liefde (van Christus) de vervulling van de wet is. Dus eerst geloven, anders kennen we die liefde niet, laat staan in Christus de wet vervullen. Er is natuurlijk geen leven uit het houden van de wet. Alleen geloof brengt leven voort.
Leven hebben we, of hebben we niet. Als we leven hebben, en we zijn gehoorzaam, dan ervaren we vrede en kunnen we vruchtbaar zijn.
We moeten wel in de gaten houden dat liefde (van Christus) de vervulling van de wet is. Dus eerst geloven, anders kennen we die liefde niet, laat staan in Christus de wet vervullen. Er is natuurlijk geen leven uit het houden van de wet. Alleen geloof brengt leven voort.
Leven hebben we, of hebben we niet. Als we leven hebben, en we zijn gehoorzaam, dan ervaren we vrede en kunnen we vruchtbaar zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
-
Joden weten altijd al dat je niet gered wordt door werken, als zijn een echte zoon van Abraham zijn. Dat is dus niet nieuwe. Dat leert Paulus!De leer van de rechtvaardiging door het geloof is zo wezenlijk voor de Romeinenbrief, maar ook voor andere gedeelten zoals de Galatenbrief, dat deze passage echt verwerpelijk is:
Nu geloven wij in het zaad van Abraham, Jeshua (Jezus).
Maar de Torah, die erbij komt, en heilig en rechtvaardig en goed is, dient gewoon gehouden te worden!
Niet alleen voor Sha'ul, ook voor alle andere.
Jeshua leerde dat de Torah altijd bestaat, en dat zijn leerlingen dit aan alle volken moesten leren (ga heen en leer dan alles wat ik u bevolen heb!).
Hand. 15 leert dat vier geboden (uit midden v. Torah) opgelegd werd, die het hardst nodig waren. Meer kon noodzakerlijkerwijs (zo hoort vertaald) niet, want het was nieuw, maar elke week zou men verder leren...
Dat men gaat zien dat de Torah is Waar het op aankomt (Rom. 2), ook in Messias.
Want we moeten wel ons zelfs zaligheid verder uitwerken door gewoon te gehoorzamen aan Gods geboden. Jeshua vernieuwde alleen het Verbond, dat betere beloftes heeft, maar in wezen hetzelfde is. Prijs JHWH!
Elke week zou men verder leren?? Er zou geen meerdere last opgelegd worden dan deze vier geboden. Waar staat dat men daarna deze vier zou uitbreiden met andere zaken?LeviZoutendijk schreef:Hand. 15 leert dat vier geboden (uit midden v. Torah) opgelegd werd, die het hardst nodig waren. Meer kon noodzakerlijkerwijs (zo hoort vertaald) niet, want het was nieuw, maar elke week zou men verder leren...De leer van de rechtvaardiging door het geloof is zo wezenlijk voor de Romeinenbrief, maar ook voor andere gedeelten zoals de Galatenbrief, dat deze passage echt verwerpelijk is:
Dan zou er niemand zalig kunnen worden! Als wij onze zaligheid zelf (verder) moesten uitwerken door te gehoorzamen aan Gods geboden, dan zou niemand behouden worden.LeviZoutendijk schreef:Dat men gaat zien dat de Torah is Waar het op aankomt (Rom. 2), ook in Messias.
Want we moeten wel ons zelfs zaligheid verder uitwerken door gewoon te gehoorzamen aan Gods geboden. Jeshua vernieuwde alleen het Verbond, dat betere beloftes heeft, maar in wezen hetzelfde is. Prijs JHWH!
Inderdaad is het "nieuwe verbond" niet wezenlijk anders dan het "oude": ook Abraham is door zijn geloof gerechtvaardigd en niet door de werken.
(de tekst "Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven" gaat over het gebruik van de middelen der genade).
Wat doe je dan met teksten uit Galaten en Romeinen:
Gal. 5:1 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
Gal. 3:11 11 En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
Rom. 4:5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.
Rom.3:28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
De wet is in Jeshua vervuld en dient gehouden te worden uit dankbaarheid. Bovenstaande is vooral een aansporing om buiten Jezus aan de wet te voldoen; dat zal nooit gaan. Daarover is Paulus ook helder: "Want uit de werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden."LeviZoutendijk schreef:Joden weten altijd al dat je niet gered wordt door werken, als zijn een echte zoon van Abraham zijn. Dat is dus niet nieuwe. Dat leert Paulus!De leer van de rechtvaardiging door het geloof is zo wezenlijk voor de Romeinenbrief, maar ook voor andere gedeelten zoals de Galatenbrief, dat deze passage echt verwerpelijk is:
Nu geloven wij in het zaad van Abraham, Jeshua (Jezus).
Maar de Torah, die erbij komt, en heilig en rechtvaardig en goed is, dient gewoon gehouden te worden!
Niet alleen voor Sha'ul, ook voor alle andere.
Jeshua leerde dat de Torah altijd bestaat, en dat zijn leerlingen dit aan alle volken moesten leren (ga heen en leer dan alles wat ik u bevolen heb!).
Hand. 15 leert dat vier geboden (uit midden v. Torah) opgelegd werd, die het hardst nodig waren. Meer kon noodzakerlijkerwijs (zo hoort vertaald) niet, want het was nieuw, maar elke week zou men verder leren...
Dat men gaat zien dat de Torah is Waar het op aankomt (Rom. 2), ook in Messias.
Wat ik hierboven mis, is het geestelijk karakter van de wet. Vgl. de geschiedenis van het aren plukken en eten op sabbat. Daar vermaant de Heere Jezus de Farizeeën dat sabbat niet is gemaakt om de mens, maar andersom. De Farizeeën hadden geen idee van de geestelijkheid van de wet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Heeft u dit wel eens gelezen?Inderdaad is het "nieuwe verbond" niet wezenlijk anders dan het "oude": ook Abraham is door zijn geloof gerechtvaardigd en niet door de werken.
Jak. 2:20 Wilt gij weten, gij dwaze mens, dat het geloof zonder de werken niets uitwerkt? 21 Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde?
Fil. 2:20 laat ik even.
De geboden die men wekelijks tijdens de Schriftlezing (die Jeshua ook deed, Jes. 53) werd gelezen, gaan heel de Torah door. De Torah is volmaakt, het is geen last. Als je het op de goede manier houdt. Niet om gered te worden, maar uit liefde voor God. Dat kan nu nog beter door de heilige Geest. Maar ook bv. de ouders van Johannes de Doper en Saulus wandelden onberispelijk (zonder zware overtreding). God zei dat wij de Torah konden doen.
Maar inderdaad niet volmaakt, daarvoor hebben we Jeshua nodig.
Maar in hem opnieuw gaan zondigen (1Jh. 3:4 zondigen is het overtreden van de Torah) ?????
Dit is nooit de bedoeling geweest!!
Wel moeten we ons niemand laten vertellen dat men om gerechtvaardig verklaard te worden, werken moeten doen. Dat wordt je al door Jeshua (of in een tegenbeeld, door het uittrekken uit Egypte) en later komt de leer van God doen, uit dankbaarheid (SinaÏ).
Maar we kunnen 'tevergeefs tot geloof' komen (1Co15,2), als wij ontrouw worden!! God laat niet met Zich spotten. Hoe weet je of je trouw bent, door je aan de geboden te houden!
Jeshua leerde Torah te doen in Hem, dat is geen zwaar juk. Wel om gered te worden. Niet om je redding te bevestigen. God gaat er vanuit dat wij de rustdag eren etc. Niet moeilijk.
Rom. 3:28 staat niet 'zonder werken der wet', maar 'onderscheiden van werken der wet' (Baaij). Dus nooit alléén door de Torah. Niets nieuws voor de echte Jood, die weet al lang dat hij niet uit werken alleen gered kan worden, maar vooreerst geloof.
Dat dit in uw harten duidelijk mag worden!!
Shalom
Dank u, liever niet.LeviZoutendijk schreef:Dat dit in uw harten duidelijk mag worden!!
Een vermenging van wet en Evangelie is iets waar Paulus tegen ageert in zijn Galatenbrief: "Hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees?"
-
Zo simpel is het niet, en zo zeg ik het ook niet. U zou het nog eens door moeten lezen, maar ik denk dat anderen het wel zullen begrijpen.
Als we denken dat we door alleen werken, OF ALLÉÉN DOOR GELOOF, gerechtvaardigd zullen WORDEN in het oordeel (als zijn we nu r. verklaard), dan zouden we echt dwaas zijn, zoals Jakobus schreef.
Het spijt me dit te zeggen.
We hebben beiden een Hebr. naam, maar we moeten ook zo leren denken.
Vul voor Recht Torah in. Voor zonde Torhaloosheid.
We zijn rechtv. verklaard, alsof we de Torah deden.
Maar we moeten er wel naar blijven handelen.
Jezus: Ga weg van mij, werkers der ongerechtigheid (Torahloosheid), ik heb je nooit gekend.
Dit zei hij tegen mensen die de Torah kenden. Wij horen hem ook te kennen.
Als we denken dat we door alleen werken, OF ALLÉÉN DOOR GELOOF, gerechtvaardigd zullen WORDEN in het oordeel (als zijn we nu r. verklaard), dan zouden we echt dwaas zijn, zoals Jakobus schreef.
Het spijt me dit te zeggen.
We hebben beiden een Hebr. naam, maar we moeten ook zo leren denken.
Vul voor Recht Torah in. Voor zonde Torhaloosheid.
Maar we moeten er wel naar blijven handelen.
Jezus: Ga weg van mij, werkers der ongerechtigheid (Torahloosheid), ik heb je nooit gekend.
Inderdaad. Zoals hier staat (Heidelbergse Catechismus):LeviZoutendijk schreef: Vul voor Recht Torah in. Voor zonde Torhaloosheid.
Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem
Dit betreft de uitgaande daad des geloofs, het zijn de zogenaamde geloofswerken. Eérst: door het geloof rechtvaardig voor God, zonder de werken (in de rechtvaardigmaking van de mens door het geloof komt er niet één werk van de mens aan de pas), dan heiligmaking: door het geloof gaan we vruchten der dankbaarheid voortbrengen. Niet als grond van onze zaligheid, maar uit liefde tot God en Zijn wet. En dan nog wat: Christus is onze heiligmaking. Wij kunnen ons nooit beroemen op onze geloofsvruchten, want die dragen we in, door en uit Christus!LeviZoutendijk schreef:Heeft u dit wel eens gelezen?Inderdaad is het "nieuwe verbond" niet wezenlijk anders dan het "oude": ook Abraham is door zijn geloof gerechtvaardigd en niet door de werken.
Jak. 2:20 Wilt gij weten, gij dwaze mens, dat het geloof zonder de werken niets uitwerkt? 21 Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde?
De rechtvaardiging is uit het geloof. De werken zijn daar de vrucht van.LeviZoutendijk schreef:Als we denken dat we door alleen werken, OF ALLÉÉN DOOR GELOOF, gerechtvaardigd zullen WORDEN in het oordeel (als zijn we nu r. verklaard), dan zouden we echt dwaas zijn, zoals Jakobus schreef.
Jakobus wijst daar op bij Abraham: zijn geloof bleek uit zijn werken. Hij zegt dan ook: "Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen."
En dat we "echt dwaas" zijn in jouw ogen, dat zij zo.
De prediking van het Evangelie, van het geloof in Christus, is altijd al een dwaasheid en een gruwel gevonden.
Ik heb geen Hebreeuwse naam, zelfs mijn nickname is dat niet. Maar ik zie ook niet in wat dat met deze discussie te maken heeft.LeviZoutendijk schreef:We hebben beiden een Hebr. naam, maar we moeten ook zo leren denken.
Jezus zei "Ga weg van mij, werkers der ongerechtheid". Niet zozeer tegen mensen die de wet kenden, maar die door het houden van de wet de zaligheid meenden te verkrijgen.LeviZoutendijk schreef:Jezus: Ga weg van mij, werkers der ongerechtigheid (Torahloosheid), ik heb je nooit gekend.
-
Niet als grond schrijft u.
Nee, maar wel is het Recht (Torah) bij God nog steeds de grondslag van zijn Troon.
Als wij die troon naderen, moeten wij toch wel enig werk hebben gedaan.
God zal beoordelen of we Godvruchtig genoeg wandelden.
We moeten dus toch wel werken, zijn we het met elkaar eens.
U zegt dat we de geboden Gods moeten doen en liefhebben.
Maar als we de zondag door de rk laten invoeren en nog veel meer,
dan moeten we wel 'terug' naar het echte. We doen dat uit liefde en dat is een bewijs van onze liefde.
Vgl. het geven aan armen. Je doet dit uit liefde, dit 'werk'. Maar als je trouweloos blijkt, kun je afgewezen worden.
Paulus vraagt er om: 2Co 8:24 Geeft hun dus voor de ogen der gemeenten het bewijs van uw liefde en van ons roemen over u.
Hieraan onderkennen wij dat wij Hem liefhebben, indien wij Zijn geboden bewaren, die zijn niet te moeilijk etc.
Gods Leer is samengevat in 2 geboden, maar alles 'hangt er nog mee samen'. We horen alles nog te doen wat mogelijk is zonder dat we in een Theocratie leven. De eredienst is wel veranderd.
Jeshua komt terug als Koning en wij zullen als Koningen over de aarde heersen. De Torah zal uitgaan van Sion. !!
Nee, maar wel is het Recht (Torah) bij God nog steeds de grondslag van zijn Troon.
U zegt dat we de geboden Gods moeten doen en liefhebben.
Maar als we de zondag door de rk laten invoeren en nog veel meer,
dan moeten we wel 'terug' naar het echte. We doen dat uit liefde en dat is een bewijs van onze liefde.
Vgl. het geven aan armen. Je doet dit uit liefde, dit 'werk'. Maar als je trouweloos blijkt, kun je afgewezen worden.
Paulus vraagt er om: 2Co 8:24 Geeft hun dus voor de ogen der gemeenten het bewijs van uw liefde en van ons roemen over u.
Hieraan onderkennen wij dat wij Hem liefhebben, indien wij Zijn geboden bewaren, die zijn niet te moeilijk etc.
Gods Leer is samengevat in 2 geboden, maar alles 'hangt er nog mee samen'. We horen alles nog te doen wat mogelijk is zonder dat we in een Theocratie leven. De eredienst is wel veranderd.
Jeshua komt terug als Koning en wij zullen als Koningen over de aarde heersen. De Torah zal uitgaan van Sion. !!
Absoluut niet eens.LeviZoutendijk schreef:Niet als grond schrijft u.
Niet werken (niets dus): Rom. 4:5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.
Wel werken: het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid (HC, vraag 64)
Als er bij het woord "werken" ook het woord "moeten" staat, moet je opletten dat je niet onbijbels bezig bent!
Het recht de grondslag van Gods troon, zeg je. Dat is waar. Maar als wij tot die troon naderen, moeten en mogen wij dat doen met het werk van een Ander, nl. Christus. Ons werk telt daar voor 0,0 (zegge: nul komma nul).