vooralsnog loopt het niet leeg maar is het drukker als ooit tevoren.DDD schreef:Dit zijn dus volstrekt nutteloze bijdragen, mijns inziens. Het voegt niets inhoudelijks toe.Roeline schreef:Dikke, zware, diepe, harde zucht.samanthi schreef:Schijnt van welRoeline schreef:Is deze uitleg voor alle forummers nieuw? Is hier niet al vaker over gediscussieerd?
Mijns inziens is zo'n standpunt een dwaling. Ik hoop niet dat de gemeente daar leeg om loopt. Dat zal van de kerkenraad afhangen.
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Dat is niet waar. Er zijn al een aantal betrokken kerkleden vertrokken. En dat is ook zo benoemd in de kerk.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Ik ben heel goed op de hoogte. Wat jij zegt, is gewoon apert onjuist. Het is framing, om het maar even modern te zeggen.Erasmiaan schreef:Aan dit soort vragenspelletjes doe ik niet mee.samanthi schreef:Erasmiaan schreef:samanthi schreef: Aan dorstigen naar wat?
@DDD: zijt gij alleen een vreemdeling in Jeruzalem en weet gij deze dingen niet?
Het standpunt dat er geen beloften voor onbekeerden in de bijbel zouden staan, is expliciet in strijd met de verklarende toelichting die de synode daarover heeft gegeven in 'Louter genade'.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Precies. Voorwaardelijke beloften voor onbekeerden. Al is die Gergem - vondst wel wat ingewikkeld.
Het standpunt dat er geen beloften voor onbekeerden in de bijbel zouden staan, is expliciet in strijd met de verklarende toelichting die de synode daarover heeft gegeven in 'Louter genade'.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Mij heeft het juist deze week zo verwonderd dat God een verbond zo serieus neemt dat Jozua de Gibeonieten moest behandelen als bondelingen; ook al waren zij op slinkse wijze in dat verbondsvolk binnengedrongen. Ze hoorden er eigenlijk niet bij maar toch was het verbond voor God van kracht.
Niet wat de bondelingen zelf zijn geeft houvast, maar de God van het verbond Zelf is betrouwbaar. Zijn belofte met Zijn Naam aan ons en onze kinderen gegeven is zó betrouwbaar. Niets in de kinderen zelf, en helemaal niets in de ouders.
We lazen van de week de verbondsluiting met Abraham. En omdat de Heere weet dat Abraham zich nooit aan zijn kant van het verbond zal en kan houden, laat Hij Abrahanm in slaap vallen en laat Hij zien dat het allemaal bij Hem vandaan komt.
God neemt alle verplichtingen op Zich.
Er is niets wat van ons afhangt, maar de kracht ligt in Gods toezegging.
Niet wat de bondelingen zelf zijn geeft houvast, maar de God van het verbond Zelf is betrouwbaar. Zijn belofte met Zijn Naam aan ons en onze kinderen gegeven is zó betrouwbaar. Niets in de kinderen zelf, en helemaal niets in de ouders.
We lazen van de week de verbondsluiting met Abraham. En omdat de Heere weet dat Abraham zich nooit aan zijn kant van het verbond zal en kan houden, laat Hij Abrahanm in slaap vallen en laat Hij zien dat het allemaal bij Hem vandaan komt.
God neemt alle verplichtingen op Zich.
Er is niets wat van ons afhangt, maar de kracht ligt in Gods toezegging.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02 nov 2017, 14:09
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Prachtig Helma!!helma schreef:Mij heeft het juist deze week zo verwonderd dat God een verbond zo serieus neemt dat Jozua de Gibeonieten moest behandelen als bondelingen; ook al waren zij op slinkse wijze in dat verbondsvolk binnengedrongen. Ze hoorden er eigenlijk niet bij maar toch was het verbond voor God van kracht.
Niet wat de bondelingen zelf zijn geeft houvast, maar de God van het verbond Zelf is betrouwbaar. Zijn belofte met Zijn Naam aan ons en onze kinderen gegeven is zó betrouwbaar. Niets in de kinderen zelf, en helemaal niets in de ouders.
We lazen van de week de verbondsluiting met Abraham. En omdat de Heere weet dat Abraham zich nooit aan zijn kant van het verbond zal en kan houden, laat Hij Abrahanm in slaap vallen en laat Hij zien dat het allemaal bij Hem vandaan komt.
God neemt alle verplichtingen op Zich.
Er is niets wat van ons afhangt, maar de kracht ligt in Gods toezegging.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Het is allemaal een kwestie van definitie. De vrijgemaakte kerken leren ook dat de beloften in de weg van het gelovig aanvaarden daarvan hun werking hebben. Je moet nu eenmaal iets doen met het feit dat niet allen die de beloften krijgen, daar ook iets mee doen. Of je moet een semi-baptistisch standpunt innemen, zoals hier aan de orde is.Ad Anker schreef:Precies. Voorwaardelijke beloften voor onbekeerden. Al is die Gergem - vondst wel wat ingewikkeld.
Het standpunt dat er geen beloften voor onbekeerden in de bijbel zouden staan, is expliciet in strijd met de verklarende toelichting die de synode daarover heeft gegeven in 'Louter genade'.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Ook bij een (semi-)baptistisch standpunt heb je daarmee te maken, tenzij je hypercalvinist bent. De beloften worden aan allen gepredikt, maar niet door allen aangenomen.DDD schreef:Je moet nu eenmaal iets doen met het feit dat niet allen die de beloften krijgen, daar ook iets mee doen. Of je moet een semi-baptistisch standpunt innemen, zoals hier aan de orde is.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Het grappige is dat je ook weer niet zonder meer kunt zeggen dat deze dominee hypercalvinistisch is. Het blijft een ingewikkeld geval;-)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Zo dan. Toch maar eens zondag 27 uit de Catechismus van ds. G.H. Kersten lezen. Zie ook de Gereformeerde Dogmatiek van ds. Kersten, deel 2, p. 274. Over apert onjuist gesproken.DDD schreef:Ik ben heel goed op de hoogte. Wat jij zegt, is gewoon apert onjuist. Het is framing, om het maar even modern te zeggen.Erasmiaan schreef:Aan dit soort vragenspelletjes doe ik niet mee.samanthi schreef: Aan dorstigen naar wat?
@DDD: zijt gij alleen een vreemdeling in Jeruzalem en weet gij deze dingen niet?
Over de beloften: als je geen kind van God bent, ben je een vijand van God. De enige beloften voor vijanden van God zijn eigenlijk bedreigingen.
Maar een vijand kan een vriend worden. Als vijanden zich bekeren, gaan de schatkameren van Gods Woord open. Dat zijn inderdaad de voorwaardelijke beloften.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 03 nov 2017, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Erasmiaan schreef:Zo dan. Toch maar eens zondag 27 uit de Catechismus van ds. G.H. Kersten lezen. Zie ook de Gereformeerde Dogmatiek van ds. Kersten, deel 2, p. 274. Over apert onjuist gesproken.DDD schreef:Ik ben heel goed op de hoogte. Wat jij zegt, is gewoon apert onjuist. Het is framing, om het maar even modern te zeggen.Erasmiaan schreef:Aan dit soort vragenspelletjes doe ik niet mee.samanthi schreef: Aan dorstigen naar wat?
@DDD: zijt gij alleen een vreemdeling in Jeruzalem en weet gij deze dingen niet?
Over de beloften: als je geen kind van God bent, ben je een vijand van God. De enige beloften voor vijanden van God zijn eigenlijk bedreigingen.
Maar een vijand kan een vriend worden. Als vijanden zich bekeren, gaan de schatkameren van Gods Woord open. Dat zijn inderdaad de voorwaardelijke beloften.
...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Dit zette ds Kersten in 1931 in de Samenbinder:
Eindelijk, wij prediken Christus zoowel aan verworpelingen als uitverkorenen om verschil-lende redenen; neem eens omdat onze last mede.. brengt „het Evangelie aan alle creaturen te prediken”, omdat wij ook in Gods verborgen raad niet hebben ingezien, noch volmacht gekregen hebben om Christus aan de menschen eerst aan te bieden als zij naar onzen zin diep genoeg vernederd zijn of wij eenige waarschijnlijkheden ontdekken, dat ze onder het zegel der verkiezing liggen. Wij stellen eenvoudig den weg voor om op Gods aanbieding en bevel in Zijn verbond, in den Middelaar des verbonds, den tweeden Adam, in te treden en er door een levendig geloof de voordeelen van te trekken. Die deze welmeenende aanbiedingen verwerpt, heeft het voor zijn rekening. Daar tegenover staat de heilrijke vrucht, in allen die door Gods genade tot het geloof in Christus gebracht worden, in welke ook van achteren blijkt dat zij in dat verbond van God met Christus waarlijk begrepen waren. En deze manier van prediken strijdt zoomin tegen de waarheid van Gods eeuwig verbond in Christus, als de leer der bijzondere verkiezing de algemeene plichtpredìking wegneemt. Ja ’t is veeleer de wijze ordinantie van den Heere Jezus om alle verontschuldigingen aan de verworpelìngen te benemen en om tevens alle uitverkorenen, die voor het gehoor des Woords vatbaar zijn, op een redelijke,. overredende en door den H. Geest krachtige wijze tot de gemeenschap aan dit verbond te brengen en daar in te besturen, te vertroosten en te bewaren. En als wij hierin eenvoudig Jezus’ bevel en het voorbeeld van Hem
en zijn apostelen volgen, dunkt mij dat wij best aan onzen plicht voldoen, de genadeleer best staven en volgens het ambt van Evangeliedienaren, geen wettìsche predikers des geloofs zijn, maar predikers van de wet des geloofs blijven.
Eindelijk, wij prediken Christus zoowel aan verworpelingen als uitverkorenen om verschil-lende redenen; neem eens omdat onze last mede.. brengt „het Evangelie aan alle creaturen te prediken”, omdat wij ook in Gods verborgen raad niet hebben ingezien, noch volmacht gekregen hebben om Christus aan de menschen eerst aan te bieden als zij naar onzen zin diep genoeg vernederd zijn of wij eenige waarschijnlijkheden ontdekken, dat ze onder het zegel der verkiezing liggen. Wij stellen eenvoudig den weg voor om op Gods aanbieding en bevel in Zijn verbond, in den Middelaar des verbonds, den tweeden Adam, in te treden en er door een levendig geloof de voordeelen van te trekken. Die deze welmeenende aanbiedingen verwerpt, heeft het voor zijn rekening. Daar tegenover staat de heilrijke vrucht, in allen die door Gods genade tot het geloof in Christus gebracht worden, in welke ook van achteren blijkt dat zij in dat verbond van God met Christus waarlijk begrepen waren. En deze manier van prediken strijdt zoomin tegen de waarheid van Gods eeuwig verbond in Christus, als de leer der bijzondere verkiezing de algemeene plichtpredìking wegneemt. Ja ’t is veeleer de wijze ordinantie van den Heere Jezus om alle verontschuldigingen aan de verworpelìngen te benemen en om tevens alle uitverkorenen, die voor het gehoor des Woords vatbaar zijn, op een redelijke,. overredende en door den H. Geest krachtige wijze tot de gemeenschap aan dit verbond te brengen en daar in te besturen, te vertroosten en te bewaren. En als wij hierin eenvoudig Jezus’ bevel en het voorbeeld van Hem
en zijn apostelen volgen, dunkt mij dat wij best aan onzen plicht voldoen, de genadeleer best staven en volgens het ambt van Evangeliedienaren, geen wettìsche predikers des geloofs zijn, maar predikers van de wet des geloofs blijven.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
ik vind dit heel erg, God roept allen en een ieder toe wendt u tot Mij toe en wordt behouden, laat U met God verzoenen, en dat meent Hij, dat zegt Hij niet omdat je dan niets meer kan zeggen als je niet uitverkoren bent.refo schreef:Dit zette ds Kersten in 1931 in de Samenbinder:
Eindelijk, wij prediken Christus zoowel aan verworpelingen als uitverkorenen om verschil-lende redenen; neem eens omdat onze last mede.. brengt „het Evangelie aan alle creaturen te prediken”, omdat wij ook in Gods verborgen raad niet hebben ingezien, noch volmacht gekregen hebben om Christus aan de menschen eerst aan te bieden als zij naar onzen zin diep genoeg vernederd zijn of wij eenige waarschijnlijkheden ontdekken, dat ze onder het zegel der verkiezing liggen. Wij stellen eenvoudig den weg voor om op Gods aanbieding en bevel in Zijn verbond, in den Middelaar des verbonds, den tweeden Adam, in te treden en er door een levendig geloof de voordeelen van te trekken. Die deze welmeenende aanbiedingen verwerpt, heeft het voor zijn rekening. Daar tegenover staat de heilrijke vrucht, in allen die door Gods genade tot het geloof in Christus gebracht worden, in welke ook van achteren blijkt dat zij in dat verbond van God met Christus waarlijk begrepen waren. En deze manier van prediken strijdt zoomin tegen de waarheid van Gods eeuwig verbond in Christus, als de leer der bijzondere verkiezing de algemeene plichtpredìking wegneemt. Ja ’t is veeleer de wijze ordinantie van den Heere Jezus om alle verontschuldigingen aan de verworpelìngen te benemen en om tevens alle uitverkorenen, die voor het gehoor des Woords vatbaar zijn, op een redelijke,. overredende en door den H. Geest krachtige wijze tot de gemeenschap aan dit verbond te brengen en daar in te besturen, te vertroosten en te bewaren. En als wij hierin eenvoudig Jezus’ bevel en het voorbeeld van Hem
en zijn apostelen volgen, dunkt mij dat wij best aan onzen plicht voldoen, de genadeleer best staven en volgens het ambt van Evangeliedienaren, geen wettìsche predikers des geloofs zijn, maar predikers van de wet des geloofs blijven.
Hij meent het Hij liegt niet, nooit!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Maar dat ontkent ds. Kersten toch niet?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Dat er een verkiezing van eeuwigheid is, dat is voluit Bijbels en volledig Gereformeerd. Dat sluit mensen niet buiten, maar juist in. Omdat er een verkiezing is, kan men zalig worden. Dan is de grond voor het Evangelie niet de verkiezing, maar juist Gods onvoorwaardelijke zondaarsliefde. Maar tegelijkertijd ontslaat de verkiezing ons niet van onze verantwoordelijkheid. Als wij niet gehoord hebben, dan hebben wij op het genadige Evangelie geen acht geslagen. Maar dan zijn wij niet te verontschuldigen, want het is onze eigen schuld.