Misbruik

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Misbruik

Bericht door Gian »

Ik heb te doen met al die kinderen die in '.....nesten' opgroeien. Gisteren werd een stichting die heel veel goed werk onder jongeren doet uitgemaakt met ongeveer dezelfde termen. Je zal maar zulke ouders hebben.

Wat ik op radio 1 vanochtend hoorde schrok ik behoorlijk van. Geweld en misbruik in de gereformeerde gezindte. Ik hoop dat ze deze dingen haarfijn uit gaan zoeken.

http://www.joop.nl/leven/detail/artikel ... n_doofpot/
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11440
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Satanskinderen

Bericht door Mister »

Gian schreef:Ik heb te doen met al die kinderen die in '.....nesten' opgroeien. Gisteren werd een stichting die heel veel goed werk onder jongeren doet uitgemaakt met ongeveer dezelfde termen. Je zal maar zulke ouders hebben.

Wat ik op radio 1 vanochtend hoorde schrok ik behoorlijk van. Geweld en misbruik in de gereformeerde gezindte. Ik hoop dat ze deze dingen haarfijn uit gaan zoeken.

http://www.joop.nl/leven/detail/artikel ... n_doofpot/
Aanvulling hierop: http://www.movisie.nl//Publicaties//201 ... liefde.pdf
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Satanskinderen

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Wat ik op radio 1 vanochtend hoorde schrok ik behoorlijk van. Geweld en misbruik in de gereformeerde gezindte. Ik hoop dat ze deze dingen haarfijn uit gaan zoeken.

http://www.joop.nl/leven/detail/artikel ... n_doofpot/
Een onderzoek door joop.nl: say no more. :deg
Dat is op basis van snelle flut-journalistiek een super eenzijdig stukje schrijven.

Het onderzoek van Movisie is inderdaad heel wat serieuzer.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Misbruik

Bericht door memento »

In geval van misbruik wat plaats heeft gevonden en nu al langere tijd gestopt is, moet aangifte geadviseerd worden. Maar wel met het besef, dat aan het daadwerkelijk aangifte doen vaak eerst een lang hulptraject vooraf gaat.

Indien misbruik nog niet gestopt is, moet een ieder die er van af weet per direct aangifte doen, zodat de kinderen beschermd kunnen gaan worden. Wie dat niet doet, is mede schuldig aan het misbruik. Sterker nog: Er is een wettelijke plicht om aangifte te doen als het slachtoffer nog steeds gevaar loopt.

Voor degenen die slachtoffer zijn van misbruik wat nog steeds plaatsvind: Ga per direct naar je huisarts, of neem contact op met een hulpinstantie, bijvoorbeeld Chris: http://www.chris.nl (heeft een chat en telefoonnummer).
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Misbruik

Bericht door helma »

Gian schreef:Ik heb te doen met al die kinderen die in '.....nesten' opgroeien. Gisteren werd een stichting die heel veel goed werk onder jongeren doet uitgemaakt met ongeveer dezelfde termen. Je zal maar zulke ouders hebben.

Wat ik op radio 1 vanochtend hoorde schrok ik behoorlijk van. Geweld en misbruik in de gereformeerde gezindte. Ik hoop dat ze deze dingen haarfijn uit gaan zoeken.

http://www.joop.nl/leven/detail/artikel ... n_doofpot/
Op Refoweb las ik dat joop bewust een verkeerde voorstelling gegeven heeft van (in elk geval) de online hulpvragen

http://www.refoweb.nl/nieuws/929/onderzoek-joop/


Dus betrouwbaar is het onderzoek alvast niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Misbruik

Bericht door eilander »

helma schreef:
Gian schreef:Ik heb te doen met al die kinderen die in '.....nesten' opgroeien. Gisteren werd een stichting die heel veel goed werk onder jongeren doet uitgemaakt met ongeveer dezelfde termen. Je zal maar zulke ouders hebben.

Wat ik op radio 1 vanochtend hoorde schrok ik behoorlijk van. Geweld en misbruik in de gereformeerde gezindte. Ik hoop dat ze deze dingen haarfijn uit gaan zoeken.

http://www.joop.nl/leven/detail/artikel ... n_doofpot/
Op Refoweb las ik dat joop bewust een verkeerde voorstelling gegeven heeft van (in elk geval) de online hulpvragen

http://www.refoweb.nl/nieuws/929/onderzoek-joop/


Dus betrouwbaar is het onderzoek alvast niet.
Wacht even: laten we niet twee dingen door elkaar halen. Joop heeft op de website ook een onderzoekje gezet, en dat is inderdaad heel venijnig en onbetrouwbaar.
Maar het onderzoek waar het eigenlijk over gaat, is getiteld "De mantel der liefde" en is uitgevoerd door Movisie. Ook als ik dat vluchtig lees (voor meer heb ik nog geen tijd gehad) krijg ik de indruk dat er een vertekend beeld wordt gegeven. Tenminste, dat hoop ik (bijvoorbeeld als het gaat om 1 op de 4 kinderen die NIET met incest te maken hebben; dat zal toch niet waar zijn, mag ik hopen?).
Maar ontkennen zonder onderbouwing of ervoor wegkruipen is uiteraard zinloos. En dat mag ook niet.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Misbruik

Bericht door henriët »

eilander schreef:
helma schreef:
Gian schreef:Ik heb te doen met al die kinderen die in '.....nesten' opgroeien. Gisteren werd een stichting die heel veel goed werk onder jongeren doet uitgemaakt met ongeveer dezelfde termen. Je zal maar zulke ouders hebben.

Wat ik op radio 1 vanochtend hoorde schrok ik behoorlijk van. Geweld en misbruik in de gereformeerde gezindte. Ik hoop dat ze deze dingen haarfijn uit gaan zoeken.

http://www.joop.nl/leven/detail/artikel ... n_doofpot/
Op Refoweb las ik dat joop bewust een verkeerde voorstelling gegeven heeft van (in elk geval) de online hulpvragen

http://www.refoweb.nl/nieuws/929/onderzoek-joop/


Dus betrouwbaar is het onderzoek alvast niet.
Wacht even: laten we niet twee dingen door elkaar halen. Joop heeft op de website ook een onderzoekje gezet, en dat is inderdaad heel venijnig en onbetrouwbaar.
Maar het onderzoek waar het eigenlijk over gaat, is getiteld "De mantel der liefde" en is uitgevoerd door Movisie. Ook als ik dat vluchtig lees (voor meer heb ik nog geen tijd gehad) krijg ik de indruk dat er een vertekend beeld wordt gegeven. Tenminste, dat hoop ik (bijvoorbeeld als het gaat om 1 op de 4 kinderen die NIET met incest te maken hebben; dat zal toch niet waar zijn, mag ik hopen?).
Maar ontkennen zonder onderbouwing of ervoor wegkruipen is uiteraard zinloos. En dat mag ook niet.
Wij leerden op de pabo al dat statistisch gezien 1 op de 4 kinderen zouden zijn van een vorm van misbruik.
Als je gaat kijken in groeperingen met een gesloten karakter, zoals binnen de ger. gez. of bijv in moslimgemeenschappen blijkt dat incest een heel hoog percentagecijfer heeft.

De manier waarover gesproken wordt door deze 'uitzoekers' wat mantel der liefde betreft, is een getekend beeld. Veel gevallen zijn bekend waarin inderdaad, hoe pijnlijk voor het slachtoffer ook, de dader/ de daden omringd wordt met de mantel der liefde. Maar juist ook in deze tijd wordt daar ook binnen de christelijke instanties hard aan gewerkt om het slachtoffer te laten praten ook tegen een vertrouwenspersoon van bijv. kerk. Waarbij de hulpverlening ook zorgt voor begeleiding daarin.
Ook zie je binnen het pastoraat dat er meer en meer oog voor komt. Ook in de rechtse kant van de flank. Jeugdwerkers/ predikanten/ ambstdragers krijgen scholing op dit gebied. Zodat er niet meer 'zomaar' wat bedenkt wordt met de mantel der liefde.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Re: Misbruik

Bericht door Zosinus »

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Misbruik

Bericht door Luther »

AFSCHUWELIJK!

Wat ik echt niet snap, is de reactie van ouderling Janssen. Is er iemand die deze houding kan verhelderen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Misbruik

Bericht door gallio »

Luther schreef:
AFSCHUWELIJK!

Wat ik echt niet snap, is de reactie van ouderling Janssen. Is er iemand die deze houding kan verhelderen?
Trouw schreef:
De kerk wist zich er geen raad mee. Als we er niet over praten, is het er niet, denken ze.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Misbruik

Bericht door Luther »

gallio schreef:
Luther schreef:
AFSCHUWELIJK!

Wat ik echt niet snap, is de reactie van ouderling Janssen. Is er iemand die deze houding kan verhelderen?
Trouw schreef:
De kerk wist zich er geen raad mee. Als we er niet over praten, is het er niet, denken ze.
Vanavond in het RD opnieuw een dergelijk verhaal. (Of is het dezelfde mevrouw?)
Het blijft wonderlijk dat men er zo ontzettend verlegen mee is, dat er weggekeken wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Misbruik

Bericht door Simon »

in 1 Cor 5 staat precies wat de ware gemeente doet, wanneer iets dergelijks zich heeft voorgedaan.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Misbruik

Bericht door Jongere »

Even iets anders, maar wel gerelateerd aan een mogelijk terughoudende houding van een ambtsdrager: het komt ook wel voor dat er mensen bij je komen die zo'n verhaal wél verzinnen. Ik heb dat wel eens gehoord over een leraar die deze beschuldiging van leerlingen kreeg. Hij was totaal onschuldig, maar stond voor zijn gevoel direct gebrandmerkt als schuldigen. Ook toen duidelijk was gemaakt dat hij onschuldig was, bleef dat gevoel. Ik weet dat ook dit voorbeeld geen uitzondering is, ook dit gebeurt.

Dat is natuurlijk op geen enkele manier een goed praten van de totaal verkeerde houding van deze ouderling. Maar ik kan me wel voorstellen dat het lastig is... Welke keuze moet je maken als ambtsdrager? Voorop staat dat deze reactie hoe dan ook fout is. Maar geloof je de kinderen op hun woord en schakel je de politie in (met bij verkeerd bericht de 'brandmerking')? Of neem je eerst contact op met de betrokkenen zelf (met alle mogelijke erge gevolgen van dien)? Het lijkt me allebei niet direct begaanbaar.
Of ziet iemand nog een andere weg?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Misbruik

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:Even iets anders, maar wel gerelateerd aan een mogelijk terughoudende houding van een ambtsdrager: het komt ook wel voor dat er mensen bij je komen die zo'n verhaal wél verzinnen. Ik heb dat wel eens gehoord over een leraar die deze beschuldiging van leerlingen kreeg. Hij was totaal onschuldig, maar stond voor zijn gevoel direct gebrandmerkt als schuldigen. Ook toen duidelijk was gemaakt dat hij onschuldig was, bleef dat gevoel. Ik weet dat ook dit voorbeeld geen uitzondering is, ook dit gebeurt.

Dat is natuurlijk op geen enkele manier een goed praten van de totaal verkeerde houding van deze ouderling. Maar ik kan me wel voorstellen dat het lastig is... Welke keuze moet je maken als ambtsdrager? Voorop staat dat deze reactie hoe dan ook fout is. Maar geloof je de kinderen op hun woord en schakel je de politie in (met bij verkeerd bericht de 'brandmerking')? Of neem je eerst contact op met de betrokkenen zelf (met alle mogelijke erge gevolgen van dien)? Het lijkt me allebei niet direct begaanbaar.
Of ziet iemand nog een andere weg?
DNA test...

Als iemand met een beschuldiging tegen iemand naar een ambtsdrager stapt, dan heeft de kerkenraad de dure PLICHT, voor God, om zoiets te onderzoeken. Maar in dit verhaal wordt gezegd dat het in de doofstop gestopt werd. En dat mag in GEEN geval, dat is altijd fout.

Dat meisje in het verhaal EERDE haar ouders! (en allen over haar gesteld) door naar de kerkenraad te stappen. In plaats daarvan werd ze van het tegenovergestelde beschuldigd...

Liefde, die dit meisje hier in dit geval toonde, is niet hetgene doen wat makkelijk is, maar wat het beste voor haar naaste is. Ze zocht het goede voor haar vader door naar de kerkenraad te gaan...

Die kerkenraad heeft haar bloed, en dat van haar vader aan hun handen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Misbruik

Bericht door memento »

Jongere schreef:Even iets anders, maar wel gerelateerd aan een mogelijk terughoudende houding van een ambtsdrager: het komt ook wel voor dat er mensen bij je komen die zo'n verhaal wél verzinnen. Ik heb dat wel eens gehoord over een leraar die deze beschuldiging van leerlingen kreeg. Hij was totaal onschuldig, maar stond voor zijn gevoel direct gebrandmerkt als schuldigen. Ook toen duidelijk was gemaakt dat hij onschuldig was, bleef dat gevoel. Ik weet dat ook dit voorbeeld geen uitzondering is, ook dit gebeurt.

Dat is natuurlijk op geen enkele manier een goed praten van de totaal verkeerde houding van deze ouderling. Maar ik kan me wel voorstellen dat het lastig is... Welke keuze moet je maken als ambtsdrager? Voorop staat dat deze reactie hoe dan ook fout is. Maar geloof je de kinderen op hun woord en schakel je de politie in (met bij verkeerd bericht de 'brandmerking')? Of neem je eerst contact op met de betrokkenen zelf (met alle mogelijke erge gevolgen van dien)? Het lijkt me allebei niet direct begaanbaar.
Of ziet iemand nog een andere weg?
Ik zou zeggen: Niet zelf gaan hobbyen, maar overlaten aan professionals. De afdeling zeden van de politie is erin getraind om een eventueel liegend "slachtoffer" te herkennen. Zo'n onderzoek door zeden kan heel discreet, zeker zolang het misbruik nog niet vaststaat.

Daarbij komt: Weten van misbruik, maar geen aangifte doen terwijl het slachtoffer mogelijk nog wel gevaar loopt, is strafbaar. Ook voor ambtsdragers.
Plaats reactie