Heeft Christus de kloof overbrugd?

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door SecorDabar »

Laatst kreeg ik een evangelisatiefolder met daarin een plaatje, een afbeelding, een tekening:
Aan de ene kant de zondaar, en aan de andere kant de heilige en rechtvaardige God.
Door de zondeval is er een grote ontzaggelijke kloof ontstaan tussen ons en God, onze Schepper.
De ontzettende kloof wordt in de afbeelding door het kruis van Christus "overbrugd".
Het kruis werd op het plaatje als een brug voorgesteld tussen de zondaar en onze heilige en rechtvaardige Schepper.

Ik hoor en lees deze omschrijving en voorstelling ook weleens in preken en meditaties:
Christus heeft de kloof overbrugd....

Is dit wel juist gesproken in preken en geschreven in meditaties ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Jongere »

Wat zou precies je bezwaar zijn?

- Hij heeft dat niet voor iedereen gedaan
of
- Zo lijkt het alsof de Vader alleen 'tevreden gesteld' moest worden, terwijl het toch ook de Vader is Die heeft geliefd en gegeven (Joh. 3:16)
of
- Er was helemaal geen kloof
of
- ?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door -DIA- »

De kloof gedempt...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:De kloof gedempt...
Nee Dia, de kloof is er nog steeds tussen God en mensen.
Zonden maken nog altijd scheiding tussen die twee.
Maar er is een Weg, dé Weg...
Christus is de Weg, de brug....

Ik zie geen bezwaar tegen die formulering, maar ben benieuwd waar SD aan denkt als hij/zij de vraag opwerpt...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door learsi »

Een onvolledige boodschap............Te horizontaal(ook als afbeelding).

Bekeert u en geloof het evangelie.

h.g.

Learsi
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door rekcor »

learsi schreef:Een onvolledige boodschap............Te horizontaal(ook als afbeelding).

Bekeert u en geloof het evangelie.

h.g.

Learsi
Eh... wat is nu precies een onvolledige boodschap? Het plaatje met de brug, of 'Bekeert u en geloof het evangelie.'?
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door SecorDabar »

Heeft Christus de kloof overbrugd?

Laat ik voorop stellen dat ik er geen bezwaar als zodanig tegen deze uitdrukking heb.
Ik denk ook dat voorgangers deze uitdrukking ook met de meest goede bedoelingen zullen uitspreken in een preek of schrijven in een meditatie.

Als ik Micha 7:19 19 lees dan lezen wij daar: Hij zal Zich onzer weder ontfermen; Hij zal onze gerechtigheden dempen, ja, Gij zult al hun zonden in de diepten der zee werpen.

De kanttekening heeft bij het woordje DEMPEN staan: Of, tenonderbrengen, onderwerpen, zodat zij niet kunnen opkomen of opstaan tegen ons in het gericht; en voorts door zijne Geest de heerschappij en tirannie der zonden [onder welke wij als dienstknechten en slaven verkocht waren] afschaffen, en ons heilig maken en vernieuwen, hier aanvankelijk, hierna volkomenlijk op welke laatste weldaad dit sommigen alleen duiden. Zie Jes. 52:1; Rom. 6:7.

Wat een diepgang van de betaling van de schuld door Sions betalende Borg en Middelaar vind u hier in dat woordje dempen, en dat die zonden voor Zijn uitverkorenen en gelovigen (Zie kanttekening 97) in de diepten der zee geworpen zijn.

Ook al zegt men dan weleens dat Christus de kloof tussen de zondaar en God de Vader heeft overbrugd, dan is dat toch niet helemaal volledig gezegd. Want, met eerbied gezegd, kan men door een brug heen zakken, in een ravijn, of in de kolkende golven.
Nee, Christus heeft de kloof volledig gedempt, omdat Hij op Golgotha onder God is doorgegaan, opdat Zijn Kerk voor God zonder vlek of rimpel volkomen rein zou staan.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door dennis »

Hier zijn een aantal inzendingen weg, zie ik....
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door rekcor »

SecorDabar schreef:Ook al zegt men dan weleens dat Christus de kloof tussen de zondaar en God de Vader heeft overbrugd, dan is dat toch niet helemaal volledig gezegd. Want, met eerbied gezegd, kan men door een brug heen zakken, in een ravijn, of in de kolkende golven.
Nu overvraag je het beeld vind ik. De Heere is mijn Herder, maar een (menselijke) herder kan verdwalen, van achteren besprongen worden door een leeuw, enz.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door SecorDabar »

rekcor schreef:
SecorDabar schreef:Ook al zegt men dan weleens dat Christus de kloof tussen de zondaar en God de Vader heeft overbrugd, dan is dat toch niet helemaal volledig gezegd. Want, met eerbied gezegd, kan men door een brug heen zakken, in een ravijn, of in de kolkende golven.
Nu overvraag je het beeld vind ik. De Heere is mijn Herder, maar een (menselijke) herder kan verdwalen, van achteren besprongen worden door een leeuw, enz.
Beste Redcor,
Goed dat u hierop deze reactie geeft, ik ben het helemaal met u eens.
Van reacties kunnen wij leren, ons eigen voordeel er mee doen. Zo ook uw reactie.
Ik wil de beeldspraak van "Brug", dan ook voorzichtigheidshalve gebruiken.
Wel is het zo, dat uw beeldtypering van Christus als "Herder" in de bijbel in verschillende bijbelteksten genoemd wordt, en bij mijn weten vind ik geen enkele bijbeltekst die als beeldspraak het woord "Brug" gebruikt.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
irmo
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jul 2011, 23:53
Locatie: Belgie

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door irmo »

@SecorDabar

Bedoel je dit?

http://home.zonnet.nl/wolsheimer/jfd/plan.htm

Iets anders dan dit ken ik namelijk niet....
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door TAF »

Ik ken het beeld goed en heb er totaal geen moeite mee :

De kloof tussen de mens zelf en God staat en zal staan in eeuwigheid.
op generlij wege kan hijzelf deze kloof overbruggen, in gesprekken zegt men dan wel eens, wat maakt het nu uit of jouw kloof 1000 meter is en die van hem 10000 meter.. het is en blijft veel te ver om overheen te springen..

en daarmee benadrukt word dat alleen dankzij het volbrachte werk van Christus men behouden word, en uiteraard stelt Christus eisen aan hen die hij op deze brug toelaat.
(het is dus geen alverzoening want de kloof is breed, maar de brug is smal)

Je kunt ook stellen, dat slechts weinigen deze brug zullen kunnen vinden, omdat Christus hun eerst door verkiezing de weg weest.

Want inderdaad je zou toch zeggen als daar een brug is, en voor je een kloof, loop je als welnadekend mens toch naar die brug toe. maar het punt is dat de mens, uit zichzelfe blind is voor het bestaan van die kloof (en er zo inloopt) laat staan van de noodzaak te bidden om de "kruisbrug"" van Christus.. slechts als een mens door verkiezing hiervan bewust is gemaakt doordat God de schellen van zijn ogen nam, zal hij dit inzien.

En dat is ook het doel van deze prent, de mens bewustmaken van de kloof en de noodzaak van Christus genade.. en zoals wij ook weten, niemand dan die door Hem verkozen zijn, zullen werkelijk begrijpen wat dat inhoud.. en zullen dus ook de betekenis van deze prent niet begrijpen.

http://www.one4given.com/images/step2b.gif
http://www.one4given.com/images/step3.gif

Maar gezien dat deze afbeeldingen vaak worden gemaakt door armeniasten hebben ze dus ook vaak een dieneenovereenkomstig verloop.
(ik heb nog geen prent gezien waar mensjes in volstrekte duisternis wandelend in een kloop wandelen.. tot God voor hen hen licht aandeed zodat ze die kloof zagen, en zich daardoor af gingen vragen hoe kom ik daaroverheen.. misschien een opdracht voor de tekentalenten onder ons;))
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Tiberius »

dennis schreef:Hier zijn een aantal inzendingen weg, zie ik....
Volgens de moderatorslog is hier niets verwijderd, maar misschien bedoel je een ander topic?
Wat mis je concreet?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door rekcor »

TAF schreef:http://www.one4given.com/images/step2b.gif
http://www.one4given.com/images/step3.gif

Maar gezien dat deze afbeeldingen vaak worden gemaakt door armeniasten hebben ze dus ook vaak een dieneenovereenkomstig verloop.
(ik heb nog geen prent gezien waar mensjes in volstrekte duisternis wandelend in een kloop wandelen.. tot God voor hen hen licht aandeed zodat ze die kloof zagen, en zich daardoor af gingen vragen hoe kom ik daaroverheen.. misschien een opdracht voor de tekentalenten onder ons;))
Volgens mij overvraag jij het beeld ook een beetje. De plaatjes gaan m.i. niet zozeer om de doodstaat van de mens af te beelden, maar om te laten zien dat we God nooit kunnen bereiken met onze eigen inspanningen.

Om in jouw beeld te blijven: ik zou de mens afbeelden als iemand die in het donker in de kloof loopt.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door dennis »

Tiberius schreef:
dennis schreef:Hier zijn een aantal inzendingen weg, zie ik....
Volgens de moderatorslog is hier niets verwijderd, maar misschien bedoel je een ander topic?
Wat mis je concreet?
Ik had hier ook gereageerd, maar ik snap het al. Er is een dag verdwenen door de storing ...
Plaats reactie