Heeft Christus de kloof overbrugd?

-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door -DIA- »

Ik zal me even moeten verontschuldigen.
Ik heb geprobeerd om de teksten van W. punt voot punt na te gaan.
Ik ben begonnen om alles wat ik niet kon plaatsen op te schrijven en daar wat vragen bij te stellen.
Ik ben er na een tijdje mee gestopt, want de leer die W. verkondigd heb ik nog nooit gehoord,
kan die niet plaatsen, en kan er zelfs geen goed antwoord op geven daat het zo verschillend is van
de reformatorische leer, dat er geen vergelijking mogelik is, tenminste niet voor een
ongeletterd iemand als ik.
Sorry, als ik verwachtingen gewekt heb die ik niet kan waarmaken, maar het is mijn onvermogen
om hier een lijn in te zien. Normaal zou je dingen kunnnen weerleggen, aan de hand van het Woord
en de belijdenisgeschriften. Maar dit is zo fundamenteel anders, dat ik zelfs in de belijdenisgeschrifen
nauwelijks handvaten kan vinden dit een dergelijke leer verwerpen. Mijn slotsom moet dan ook zijn:
Is dit de christelijke leer nog of is het een theorie die door een mens is ontworpen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Het is best triest dat ik, als gelovige, probeer gedachten vanuit de Schrift te weerleggen met voorbeelden( die soms mank gaan,) , blijkbaar niet in staat ben om aan de ander ook zichzelf noemende Christen het Woord uit te leggen dan wel te doen verstaan.

Hoe kunnen wij dan in staat worden geacht om uit te gaan en het evangelie te prediken?

Heeft Christus de kloof overbrugd is blijkbaar een dusdanige vraag dat niemand er een antwoord op heeft.

Iedereen doet zijn best om het plaatje in te kleuren, de één met andere beelden en de ander met een letterlijke kloof gezien vanuit het verhaal van de arme Lazarus en de rijke man.
Waarvan bij nader inzien de rijke man arm was en de arme Lazarus rijk.
Gaandeweg bracht mij dat bij de symboliek van de naam van deze man omdat merkwaardigerwijze de rijke man niet met name genoemd wordt en de arme man wel.
Dan zou er toch een lampje moeten gaan branden DIA en daar heb je toch geen dogma's of leerstelligheden voor nodig. Een kind kan begrijpen wat er met het verhaal bedoeld wordt.
Dus niet.

Je zou je ook kunnen afvragen of de vraagstelling juist is. Op de verkeerde vragen moet je geen passend antwoord verwachten.
Een kloof stelt voor in dit beeld dat er een verbroken relatie is. En dan is mijn voorbeeld van Lazarus niet op zijn plaats want daar was wel een relatie, men sprak met elkaar.

Als we 2 Korinthe 5 vers 11-21 lezen dan gaat het daar om een andere ja betere nieuwe relatie met God door de dood en opstanding van Christus. Dat heet wedergeboorte.

Wedergeboorte is geen verzoening.
Maar een ander kan zeggen dat hij vindt dat verzoening het sleutelwoord is voor de overbrugging van de kloof en beiden hebben gelijk.
Toch wordt men niet zalig of behouden door verzoening van zonden, dat is een misverstand.
Wij zijn zalig of behouden geworden door verzoening met God, namelijk wij hebben als gelovigen een andere, betere hogere, onverbrekelijke, onschendbare relatie met God.

Het doel van de prediking is de mensen tot geloof te brengen. De mens moet niet zitten wachten tot God geloof geeft anders gezegd dat iemand een plank over die kloof legt.
Het is precies andersom. God wacht op het moment dat wij gaan geloven.
God verwacht dat wij ons hart openstellen om het Woord Gods in ons hart te laten schrijven.
Geloof ontvang je niet, wij zullen zelf de deur van ons hart open moeten zetten ofwel met zachtmoedigheid Het Woord in ons moeten laten planten Openb 3 vers 20 en Jak. 1 vers 21.

Er is verschil tussen Gods voorkennis en Gods wil daarom kunnen wij iedereen het evangelie prediken, want God wil dat alle mensen zalig worden.
God gaf geen lijstje aan de discipelen tot wie ze moesten gaan omdat zij wisten wie God van tevoren had gekozen, nee zij predikten aan iedereen.

Bij een kloof denk ik aan een zwaard een tweesnijdend zwaard en dat maakt scheiding tussen ziek en geest. Ziel is oude schepping en geest is nieuwe schepping.
Wat de kloof betreft is de vraag niet is hij overbrugd, de vraag is aan welke kant sta jij.
"Eén deur, één deur alleen twee zijden zijn erbij,
Ik sta erbinnen aan welke kant sta jij? "
Zegt een kinderliedje.

Hoor jij bij een oude schepping of hoor jij bij een nieuwe schepping?
Daarom noemde ik het witte linnen van de Hogepriester want die hoort naar de ordening van Melchizédek bij een nieuw verbond.

Als je aan de goede kant van de kloof staat betekent dat een andere positie t.o.v. een ander partij.
En in dit geval is het een betere positie.
Het woord is katalassoo voor verzoening een ander woord hebben wij er niet voor.
De wereld stond vijandig t.o. God, maar God stond niet vijandig t.o. de wereld.
Onze zonden zijn niet verzoend nee die zijn in de dood gebracht en die oude mens erbij, want Eén is gestorven dus zijn allen gestorven.
Er is nog een woord vertaald in verzoening en dat is waar gezegd wordt dat de Hogepriester de zonden van het volk ging verzoenen, maar hier staat een ander woord, namelijk ons woord, bedekken, helaas niet goed vertaald in de SV, hier gaat het niet om relatie maar over wegdoen van iets.
Hier staat het woord "Hilaskomai". En dat wil zeggen "wegdoen". Het woord verzoendeksel is danook "Hilasterion". ( Hebr. 9 vers 5).

Misschien kun je dan uiteindelijk zeggen dat Christus de kloof overbrugd heeft zo je wilt door verzoening tussen God en mens.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door -DIA- »

Overbrugd is zwak uitgedrukt.
Ik zei ook gedempt
Christus is een volkomen Zaligmaker...
maar dan alleen voor een volkomen zondaar.
Dan is een overbrugging te zwak naar mijn gevoel, omdat de weg tot Christus niet alleen overbrugd is,
nee, veel sterker, er is een effen baan,
Dan lezen we ook: Ik zie geen zonde meer in Mijn Jakob en geen overtreding in Mijn Israël.
Gods werk is een volkomen werk,
Gods weg is een volmaakte weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Zo zou je het ook kunnen zeggen.
In de uitleg zijn vele wegen naar Rome, maar bij God is er maar Eén weg tot behoud. "Laat u met God verzoenen!"
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Dan lezen we ook: Ik zie geen zonde meer in Mijn Jakob en geen overtreding in Mijn Israël.
Kun je de hele tekst binnen Zijn verband noemen want ik denk dat er iets aan vooraf ging.

Geloof je dan dat God ook onze zonden en overtredingen niet meer ziet?
En staat in die tekst zonde of zonden?
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Simon »

albion schreef:En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.

24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam.

Bovenstaande lijkt me toch heel duidelijk dat het niet alleen maar om een dodenrijk gaat waar de mensen lijdelijk wachten tot de opstanding der doden.
Zelfs de heidenen (Grieken) hadden het over een Hades waar zij hun straffen niet konden ontgaan. (Tantalus kwelling, b.v.)
Waarom wilde de rijke man dat zijn broers gewaarschuwd werden? Niet omdat hij hun zielenheil op het oog had, nee, hij wilde hun verwijten niet aanhoren omdat die zijn straf vermeerderen zullen (heb ik wel eens vanaf de kansel gehoord).

Stel je voor dat je eeuwig God zal vervloeken, eeuwig door de duivel gepijnigd zal worden, eeuwig zelfverwijt zult hebben had ik maar... had ik maar...,
De duivel pijnigt helemaal niemand, want hij wordt in de eeuwige poel des verderfs gesmeten, met zijn gevolg.
De inlegkunde vanaf een of andere kansel snijdt geen hout.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

De geschiedenis van deze arme Lazarus en de rijke man is uiteraard een illustratie, en het is opmerkelijk dat eerst vanuit de roomse traditie en later overgenomen door het calvinisme men echt denkt dat God eeuwig mensen zal pijnigen en martelen. Dat geloof ik niet.

Ik geloof in een Rechtvaardig God, ik geloof in de gelovigen van de genadetijd die voor de Rechterstoel verschijnen waar Paulus over spreekt niet om een oordeel te ontvangen maar loon.
En ik geloof in een jongste dag waar men verschijnt voor de Grote Witte Troon , een andere groep dan die van de Rechterstoel, maar als de Bijbel leert ( en ja... ik geloof in een holle aarde) dat wie opgerold wordt en weggedaan , inclusief het dodenrijk , en de satan en zijn engelen ,dan leert de Bijbel dat dat de poel des vuurs of verderfs is.
Die is buiten de aardbol. Want het maakt geen onderdeel uit van de schepping.
En als de aarde dus wordt weggerold en de rest van het zootje, ...ja dan wordt dat opgebrand, want immers 2 Petrus 3 vers 5-7 leert dat de oude wereld van Genesis 1 is vergaan door water en herschapen, maar dat deze huidige wereld is weggelegd "ten vure', en heus mensen opgebrand is opgebrand en geen eeuwig vagevuur of hoe je het noemen wilt.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

De duivel pijnigt helemaal niemand, want hij wordt in de eeuwige poel des verderfs gesmeten, met zijn gevolg.
De inlegkunde vanaf een of andere kansel snijdt geen hout.


Precies Simon. Wat triest dat men zo denkt en dat men waarde hecht aan een gevallen cherub die zoveel ellende aan deze wereld heeft gebracht en denk je nu echt dat nadat zijn kop vermorzeld is hij nog enige macht of kracht heeft. Ja wat stuiptrekkingen net als de slang en de paling en daar worden mij nu met geconfronteerd, maar de definieve vernietiging van deze gevallen rebellerende cherub vindt nog plaats.

Geloof in de kracht van de overwinning van Jezus Christus.
"Hem is gegeven alle macht in hemel en op aarde".
Bazuin
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 feb 2012, 22:47

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Bazuin »

Wilsophie schreef:en het is opmerkelijk dat eerst vanuit de roomse traditie en later overgenomen door het calvinisme men echt denkt dat God eeuwig mensen zal pijnigen en martelen. Dat geloof ik niet.
O nee? Laten we de Bijbel er even bijpakken:

2 Thess.1 vers 8 & 9: Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn. Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte.

Mattheus 25 vers 41: Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Mattheus 25 vers 46: En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Het eeuwig verderf, het eeuwige vuur en de eeuwige pijn is niet iets wat het Calvinisme overgenomen heeft van de Roomse leer. Het is Bijbels!
Laatst gewijzigd door Bazuin op 08 mar 2012, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Het is jammer dat je teksten citeert die binnen een bepaalde tijdséénheid staat, de Bijbel noemt dat bedelingen.
En een bedeling is geen tijdséénheid maar komt van het woord oikonomea, wij kennen dat als ons woord economie. Waar in en waarop en waartoe God altijd Dezelfde is, maar niet altijd hetzelfde handelt. Onderzoek dat eerst voor dat je dit soort teksten uit zijn verband rukt.
Bazuin
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 feb 2012, 22:47

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Bazuin »

Ruk ik de teksten uit Mattheus 25 uit z'n verband?
Mattheus 25 schreef:31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.
32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand.
34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.
41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
42 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
Bazuin
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 feb 2012, 22:47

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Bazuin »

Even uit Studiebijbel.nl
140 αἰὼνιος aiōnios
Het bijvoeglijk naamwoord aiōnios betekent ‘eeuwig’.
In het algemeen geeft aiōnios aan dat iets of iemand ‘zonder begin of zonder einde in de tijd’ is. In die zin wordt het gebruikt voor de ‘eeuwige’ God (Rom.16:26) en de ‘eeuwige’ Geest (Heb.9:14).
Wanneer men naar het verleden kijkt, geeft aiōnios aan dat er geen duidelijk begin is aan te wijzen (Rom.16:25; Tit.1:2).
Meestal is de blik op de toekomst gericht, waar het bestaan van een andere orde zal zijn en het eindige, vergankelijke verdwenen. Het nieuwe leven dat Christus de mens aanbiedt is ‘eeuwig’(bv. Mat.19:16; Joh.3:15v.). Volgens Joh.17:3 is ‘eeuwig’ leven het kennen van de Vader en de Zoon. Het leven dat God aanbiedt is, in tegenstelling tot het aardse leven, eeuwig, onvergankelijk, niet onderhevig aan verval. De onzichtbare heerlijkheid in Christus is in tegenstelling tot de zichtbare aardse werkelijkheid ‘eeuwig’ (2Kor.4:18).
Woordvormen
1 αἰὼνιος aiōnios eeuwig (1 ev m/v)
2 αἰὼνιον aiōnion eeuwig (4 ev m/v ^ 1/4 ev o)
3 αἰωνίου aiōniou eeuwig (2 ev m/v/o)
4 αἰωνίους aiōnious eeuwig (4 mv m/v)
8 αἰωνίων aiōniōn eeuwig (2 mv m/v/o)
9 αἰωνίοις aiōniois eeuwig (3 mv m/v/o)
10 αἰωνίαν aiōnian eeuwig (4 ev v)
13 αἰὼνια aiōnia eeuwig (1/4 mv o)
Concordantie
Matteüs 18:8 dan ...in het eeuwige vuur geworpen te worden. 2
Matteüs 19:16 wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven? 2
Matteüs 19:29 ieder ... zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven. 2
Matteüs 25:41 Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, 2
Matteüs 25:46 En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, 2
Matteüs 25:46 maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven. 2
Marcus 3:29 maar staat schuldig aan eeuwige zonde. 3
Marcus 10:17 Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? 2
Marcus 10:30 en in de toekomende eeuw het eeuwige leven. 2
Lucas 10:25 Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? 2
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door eilander »

Wilsophie schreef:Het is jammer dat je teksten citeert die binnen een bepaalde tijdséénheid staat, de Bijbel noemt dat bedelingen.
En een bedeling is geen tijdséénheid maar komt van het woord oikonomea, wij kennen dat als ons woord economie. Waar in en waarop en waartoe God altijd Dezelfde is, maar niet altijd hetzelfde handelt. Onderzoek dat eerst voor dat je dit soort teksten uit zijn verband rukt.
Dit is taalgebruik dat ik niet snap. Wil je concreet uitleggen wat jij denkt dat er bedoeld wordt met de teksten die Bazuin opnoemt, zoals:
Mattheus 25 vers 46: En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
of
Op. 20:15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Afgewezen »

Wilsophie schreef:De geschiedenis van deze arme Lazarus en de rijke man is uiteraard een illustratie, en het is opmerkelijk dat eerst vanuit de roomse traditie en later overgenomen door het calvinisme men echt denkt dat God eeuwig mensen zal pijnigen en martelen. Dat geloof ik niet.
Zonder inhoudelijk aan deze discussie deel te willen nemen - omdat me dat helemaal niet zinvol lijkt - wil ik het volgende opmerken: Het is goed om in een bepaalde 'traditie' te staan als je de Bijbel leest. We staan niet op onszelf, we lezen de Schriften in gemeenschap met ál de heiligen, ook met degenen die ver voor ons geleefd hebben. Met termen als 'roomse traditie' en 'calvinisme' hoef je ons dus echt geen schrik aan te jagen (als dat wellicht de bedoeling was).
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Met termen als 'roomse traditie' en 'calvinisme' hoef je ons dus echt geen schrik aan te jagen (als dat wellicht de bedoeling was).
Nee dat was niet de bedoeling, maar het heeft mij wel op de stuipen gejaagd toen ik wat jonger was.

Wat ik bedoel met Mattheus 24 en 25 is dat er een periode komt waar de genadetijd voorbij is en een periode komt van wat de Bijbel noemt "De benauwdheid van Jakob" een verdrukking over Israël en vervolgens over de volkeren.
Die tijd is opgetekend in Daniël en in nog meer profeten en in Openbaring en in Mattheus 24 en 25.
Binnen die huishouding waarin God anders zal handelen gebeuren deze dingen.
Eeuwig zal geen eind hebben, maar een eeuw wel en soms is het laatste woord in de Bijbel vertaald als eeuwig.
Mattheus gaat over het aanbreken van het Koninkrijk dan gevestigd op aarde.
Degenen die weggenomen worden en de anderen die gelaten worden, of achtergelaten worden daarvan is de laatste groep het beste af, zij gaan het koninkrijk binnen.
Het gaat om mensen die in de grote verdrukking tot geloof komen.

De gelovigen van nà de opstanding tot de volgende bedeling aanbreekt zijn dan al in de hemel.
Zij hebben vanuit een positie in Christus wel een aandeel in de betrokkenheid van die gebeurtenissen, maar dat kan ik niet Bijbels nauwkeurig onderbouwen.
Ik denk niet dat zij op een wolkje zitten met een harpje, maar een taak krijgen.
Het begint immers met die 2 getuigen in Jeruzalem en vervolgens de 144.000 die alle volkeren het evangelie zullen prediken, maar dit gaat denk ik offtopic.
Plaats reactie