Citaat ds. J. Plantinga (CGK Groningen): "Laten we toch onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken. We kunnen ons eenvoudig de luxe van de verdeeldheid in deze tijd niet permitteren. En ik merk, ondanks de verschillen, dat de persoonlijke prediking ons samenbindt. Dat geeft me hoop voor onze kerk."
M.i. kunnen we voor "onze kerk" ook invullen "kerkelijk Nederland in de breedste zin van het woord".
Een 'breekje' van Breekijzertje
Kerkelijke verdeeldheid: Een "luxe"!?
Enkele jaren geleden haalde onze predikant dat al aan in dezelfde bewoordingen.Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Citaat ds. J. Plantinga (CGK Groningen): "Laten we toch onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken. We kunnen ons eenvoudig de luxe van de verdeeldheid in deze tijd niet permitteren. En ik merk, ondanks de verschillen, dat de persoonlijke prediking ons samenbindt. Dat geeft me hoop voor onze kerk."
M.i. kunnen we voor "onze kerk" ook invullen "kerkelijk Nederland in de breedste zin van het woord".
Een 'breekje' van Breekijzertje
De verschillen zitten vaak meer in tradities en vormen. Zodra de Bijbel open gaat dan kunnen er diverse genootschappen heel goed aan een tafel zitten.
De luxe is denk ik dit: Ieder kiest zijn kerk uit waar hij zich lekker voelt. De luxe van de keuzevrijheid, de luxe van het shoppen, de luxe van een makkelijke, goede gemeente met een degelijke prediking uitkiezen boven een gemeente die kwijnende is door een eenzijdige prediking. Voor ieder wat wils: Dat bedoelt de integere ds. Plantinga met luxe.
En ik val hem daar helemaal in bij. De nood zou ons naar elkaar moeten drijven. Maar zie: Wij blijven gescheiden optrekken omdat dat nu eenmaal het gemakkelijkst is.
En ik val hem daar helemaal in bij. De nood zou ons naar elkaar moeten drijven. Maar zie: Wij blijven gescheiden optrekken omdat dat nu eenmaal het gemakkelijkst is.
pas als we een gezamenlijke vijand hebben lukt het samen één te zijn.Oorspronkelijk gepost door HansBWe blijven gescheiden optrekken omdat de vervolging nog niet groot genoeg is.Wij blijven gescheiden optrekken omdat dat nu eenmaal het gemakkelijkst is.
vorige week gemerkt dat het kan , van pinkstergemeente tot gergem, allemaal bij elkaar in de geestelijke strijd......