Kerkelijke verdeeldheid: Een "luxe"!?

Plaats reactie
Breekijzertje

Kerkelijke verdeeldheid: Een "luxe"!?

Bericht door Breekijzertje »

Citaat ds. J. Plantinga (CGK Groningen): "Laten we toch onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken. We kunnen ons eenvoudig de luxe van de verdeeldheid in deze tijd niet permitteren. En ik merk, ondanks de verschillen, dat de persoonlijke prediking ons samenbindt. Dat geeft me hoop voor onze kerk."

M.i. kunnen we voor "onze kerk" ook invullen "kerkelijk Nederland in de breedste zin van het woord".

Een 'breekje' van Breekijzertje
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Open je hier een topic voor? Ik dacht toch duidelijk wel te kunnen lezen dat hij dit sceptisch, ja zelf cynisch bedoelt.
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Open je hier een topic voor? Ik dacht toch duidelijk wel te kunnen lezen dat hij dit sceptisch, ja zelf cynisch bedoelt.
Pardon? Dominee Plantinga is een zeer integere man, die dit zeker niet cynisch bedoelt!

hardinxvelder

Bericht door hardinxvelder »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Citaat ds. J. Plantinga (CGK Groningen): "Laten we toch onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken. We kunnen ons eenvoudig de luxe van de verdeeldheid in deze tijd niet permitteren. En ik merk, ondanks de verschillen, dat de persoonlijke prediking ons samenbindt. Dat geeft me hoop voor onze kerk."

M.i. kunnen we voor "onze kerk" ook invullen "kerkelijk Nederland in de breedste zin van het woord".

Enkele jaren geleden haalde onze predikant dat al aan in dezelfde bewoordingen.

De verschillen zitten vaak meer in tradities en vormen. Zodra de Bijbel open gaat dan kunnen er diverse genootschappen heel goed aan een tafel zitten.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

"De luxe van verdeeldheid" dat is een cynische uitdrukking voor de ellende van de verdeeldheid.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

De luxe is denk ik dit: Ieder kiest zijn kerk uit waar hij zich lekker voelt. De luxe van de keuzevrijheid, de luxe van het shoppen, de luxe van een makkelijke, goede gemeente met een degelijke prediking uitkiezen boven een gemeente die kwijnende is door een eenzijdige prediking. Voor ieder wat wils: Dat bedoelt de integere ds. Plantinga met luxe.

En ik val hem daar helemaal in bij. De nood zou ons naar elkaar moeten drijven. Maar zie: Wij blijven gescheiden optrekken omdat dat nu eenmaal het gemakkelijkst is.
HansB

Bericht door HansB »

Wij blijven gescheiden optrekken omdat dat nu eenmaal het gemakkelijkst is.
We blijven gescheiden optrekken omdat de vervolging nog niet groot genoeg is.
Doortje

Bericht door Doortje »

We blijven gescheiden optrekken omdat we te vaak alleen maar zoeken naar de verschillen en niet de overeenkomsten.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door HansB
Wij blijven gescheiden optrekken omdat dat nu eenmaal het gemakkelijkst is.
We blijven gescheiden optrekken omdat de vervolging nog niet groot genoeg is.
pas als we een gezamenlijke vijand hebben lukt het samen één te zijn.
vorige week gemerkt dat het kan , van pinkstergemeente tot gergem, allemaal bij elkaar in de geestelijke strijd......
Unionist

Bericht door Unionist »

We hebben toch geen vervolging nodig om elkaar in Jezus Christus te vinden?

Laten we beginnen! Omdat Hij het zo graag wil!

Mooi stukje trouwens van Ds. Plantinga.
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Unionist.........Mooi stukje trouwens van Ds. Plantinga.
Jaha.....goeie vent hè!!! ;-))
Plaats reactie