Behoudend, maar niet behouden

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door huisman »

Wat niet klopt in het verhaal van de sollicitant is dat hij wel kan instemmen met de 3FvE en tegelijk kritiek heeft op de Bijbel. Daar laat onze confessie geen enkel ruimte voor. Zo wordt er gedaan als of onze belijdenis er voor zou zorgen dat iemand een verknipt idee heeft van wat Schriftuurlijk bevindelijk is. Verder heb ik het verhaal met een glimlach gelezen. Het is een doortrekken van een leer tot het uiterste. Zulke prediking hoor ik in onze kerk (CGK BhP) nooit.
Is er iemand die de prediking die de "sollicitant" beschrijft herkent ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door eilander »

huisman schreef:Verder heb ik het verhaal met een glimlach gelezen. Het is een doortrekken van een leer tot het uiterste. Zulke prediking hoor ik in onze kerk (CGK BhP) nooit.
Is er iemand die de prediking die de "sollicitant" beschrijft herkent ?
Natuurlijk wordt dit in het verhaal allemaal wat aangedikt. Als je dit wat weg filtert, herken ik er wel iets van, ja.
Overigens zijn er in de afgelopen jaren een aantal geruchtmakende boeken (soms heel dik, of twee dunne) verschenen die een vergelijkbare thematiek aansneden. Op z'n minst zou je dan toch zeggen dat iets wel herkend wordt.
Maar ik heb in mijn posting hiervóór al aangegeven hoe ik ermee probeer om te gaan.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
-DIA- schreef:
Jongere schreef:
-DIA- schreef:We gaan verder... Vegetende wat achter is...
Óf gewoon mee-discussieren
óf zeggen dat je een eenling bent die niet meer gehoord wordt en daarom vertrekt. Maar dan ook écht vertrekken.
Want op deze manier werkt het wat frustrerend voor de discussie.

On topic: ik heb er niet zo veel behoefte aan om dit boekje te lezen.
Het staat me ook een beetje tegen dat de ondertitel van het boekje iets theologisch zegt, maar dat het boekje zelf niets theologisch wil zijn. (Met andere woorden: het boekje wil gewoon "preken" zonder teveel te onderbouwen.) Op zich is dat prima, er zijn veel pamfletten die dat doen. Maar stel dan ook niet iets theologisch in de titel.
Als ik de eerste verslagen lees, bestaat het boekje vooral uit verhalen en voorbeelden die de mening van de schrijver moeten weergeven over de manier waarop mensen omgaan met het evangelie. Ik lees zelf graag liever wat andere boeken.
Ik wil best wel... maar als je altijd de grond in wordt getrapt -en niet dat het om mij gaat- dat beneemt je zo de moed, en maakt je zo diep, diep, diep, verdrietig.
Ik denk dat men (waaronder ook ik) juist jouw behoud op het oog heeft, maar dat mensen zich geschopt en geslagen voelen door jouw veroordelingen.
Wederzijds respect is zo belangrijk!
Als ik iemand onbewust geschopt en geslagen heb wil ik wel zevenduizend keer vergiffenis vragen. Maar ik ben het me niet bewust...
Wel weet ik dat de het Woord Gods hard kan aankomen voor het vrome vlees, maar dat is niet een schoppen en slaan. Dan zou de
Bijbel immers wel een erg wreed boek zijn... Wat hard kan lijken is niet hard bedoeld. Maar zowel ik als iedereen hebben wel een harde
klappen nodig, en dan is het niet te hopen dat we die van mensenhanden ontvangen, want de barmhartigjheden der goddelozen zijn
wreed. David bad ook: laat mij in de handen van mensen niet vallen. Die had er ook wat van in de bevinding geleerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door SecorDabar »

Beste Dia, ik ben het met je eens hoor :)
Alleen met harde klappen blijft een mens wel leven ....
Ik heb ook weleens een draai om de oren gehad, dat doet wel pijn, maar dood nog niet.
Wij moeten afgesneden worden van de eerste adam, om ingelijfd te worden in De Tweede Adam.
Wie zijn leven zal zoeken te behouden, dezelve zal het verliezen. Maar wie zijn leven zal verliezen om Christus wil, die zal hetzelve behouden, omdat Hij Het Leven is.
Dezulke krijgen een welgevallen aan de straf der ongerechtigheid (Leviticus 26:41)
Ik weet ook wel dat dit niet genoeg is, want dan zal ik inderdaad wel voor hyper-calvinist aangezien worden, nee, dan wordt voor zulk een missend, albedervend, onwaardig, doodschuldige zondaar de aanbieding van dat eeuwig vrije soevereine verkiezende welbehagen juist een opening van dat genadeheil. Hoe ruimer het aanbod, hoe nauwer het leven der heiliging wordt. Zelf wordt je dan als maar onheiliger, maar dat Christus de Heiligmaker in mijn leven wordt door de Heilige Geest.

Klinkt misschien allemaal terminologisch, als een systeem, maar zo bedoel ik het niet.
Bewoordingen schieten voor mij hierin te kort om dat beter uit te drukken.
Gezien de vele reacties hier vandaag gegeven, zeg ik er bij dat ik het bij deze ene reactie wil laten. Ik ga dan niet verder over dit onderwerp discussiëren.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:Beste Dia, ik ben het met je eens hoor :)
Alleen met harde klappen blijft een mens wel leven ....
Ik heb ook weleens een draai om de oren gehad, dat doet wel pijn, maar dood nog niet.
Wij moeten afgesneden worden van de eerste adam, om ingelijfd te worden in De Tweede Adam.
Wie zijn leven zal zoeken te behouden, dezelve zal het verliezen. Maar wie zijn leven zal verliezen om Christus wil, die zal hetzelve behouden, omdat Hij Het Leven is.
Dezulke krijgen een welgevallen aan de straf der ongerechtigheid (Leviticus 26:41)
Ik weet ook wel dat dit niet genoeg is, want dan zal ik inderdaad wel voor hyper-calvinist aangezien worden, nee, dan wordt voor zulk een missend, albedervend, onwaardig, doodschuldige zondaar de aanbieding van dat eeuwig vrije soevereine verkiezende welbehagen juist een opening van dat genadeheil. Hoe ruimer het aanbod, hoe nauwer het leven der heiliging wordt. Zelf wordt je dan als maar onheiliger, maar dat Christus de Heiligmaker in mijn leven wordt door de Heilige Geest.

Klinkt misschien allemaal terminologisch, als een systeem, maar zo bedoel ik het niet.
Bewoordingen schieten voor mij hierin te kort om dat beter uit te drukken.
Gezien de vele reacties hier vandaag gegeven, zeg ik er bij dat ik het bij deze ene reactie wil laten. Ik ga dan niet verder over dit onderwerp discussiëren.
Ik hoef de diiscssie ook niet, er meer dan genoeg gezegd, en zeker niet tot de eer van God, maar ik val hier wel helemaal bovenop!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Simon »

huisman schreef:Wat niet klopt in het verhaal van de sollicitant is dat hij wel kan instemmen met de 3FvE en tegelijk kritiek heeft op de Bijbel. Daar laat onze confessie geen enkel ruimte voor. Zo wordt er gedaan als of onze belijdenis er voor zou zorgen dat iemand een verknipt idee heeft van wat Schriftuurlijk bevindelijk is. Verder heb ik het verhaal met een glimlach gelezen. Het is een doortrekken van een leer tot het uiterste. Zulke prediking hoor ik in onze kerk (CGK BhP) nooit.
Is er iemand die de prediking die de "sollicitant" beschrijft herkent ?
Je hebt maar weinig begrepen van de strekking van het verhaal, heb ik het idee.
Waardoor is het bij Luther dan wel geland?
Maar vertel eens , wat is er doorgetrokken tot in het uiterste , waardoor het niet bijbels meer zou zijn?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Germanicus »

Wat hypercalvinisme is? Mag ik een stukje citeren uit een gesprek met Van der Zwaag over zijn boek Afwachten of verwachten??

'Van der Zwaag constateert dat de reformatorische zuil gaandeweg in eenzijdigheden is vervallen, ook wel hypercalvinisme genoemd. Hij traceerde het begin van deze stroming in kringen van Engelse baptisten en bij groeperingen in Nederland, in beide gevallen aan het einde van de achttiende eeuw. Het gaat ten diepste om de spanning in de gereformeerde leer tussen Gods uitverkiezing en de verantwoordelijkheid van de mens. Het hypercalvinisme probeert die spanning weg te nemen door alle nadruk te leggen op Gods soevereiniteit: Hij kiest zijn kinderen uit. Keerzijde is dat kerkgangers slechts kunnen afwachten of ze door de Geest wedergeboren worden of niet. Gods beloften komen hun niet toe, als ze geen teken hebben gekregen dat ze uitverkoren zijn. Van lieverlede is in deze kringen uitgewerkt welke stadia een kerkganger moet doorlopen voordat hij zich als uitverkorene kan beschouwen.'

Bron: http://www.afwachtenofverwachten.nl/mot ... ussies.htm
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:Sjonge, dit is wel een schokkende spiegel, die ons voorgehouden wordt.
En helaas zit er veel waars in, bepaalde segmenten van de gereformeerde gezindte is getekend in dit sollicitatiegesprek.

Ik vraag me af, of DIA dit ook vind.
Een van de kerstpreken ging bij ons over 1 Tim. 1: 15 "Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard". In de preek werd benadrukt dat er zoveel mensen zijn die menselijke gevoelens of ervaringen bóven het Woord stellen. Onwillekeurig moest ik denken aan de uitdrukking die ik een ouderling uit een niet nader te noemen kerkverband eens hoorde gebruiken m.b.t. een bepaalde bijbeltekst: "Maar Gods volk leert het anders". En zo gaat het ook hier, als we niet oppassen.
Die bepaalde bijbeltekst was zeker uit Psalm 14 :1 "De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God." ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Sjonge, dit is wel een schokkende spiegel, die ons voorgehouden wordt.
Maar wel een spiegel, waarin niemand zichzelf herkent, alleen een ander. Daarom missen dit soort verhaaltjes altijd hun doel.
Overigens geeft ds. De Heer op de achterpagina van het RD van gisteren een helder antwoord op deze, inderdaad glimlachtrekkende, karikatuur.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door -DIA- »

mathilde schreef:
Tiberius schreef:
mathilde schreef:
Luther schreef:Maar dit topic wordt nu een beetje gekaapt.

Mijn startvraag was: Wie kent het boekje en wie heeft het gelezen?

Er zijn nu inmiddels 3 pagina's volgetikt, maar ik ben nog geen kenner of lezer tegen gekomen, klopt dat?
Ik heb het gelezen. Wat vond je van het verhaal over de sollicitant? :)
Bedoel je deze: http://www.christelijkeverhalen.nl/?p=369
De sollicitant
Het sollicitatiegesprek is bijna afgerond. Het laatste dat nog aan de
orde moet komen is de identiteit. In de advertentie is wat dit betreft
duidelijk vermeld dat de sollicitanten Gods Woord en de Drie
Formulieren van Enigheid van harte moeten onderschrijven.
“Het is wellicht overbodig om het te vragen” zegt de voorzitter, “maar
sta je helemaal en zonder meer achter de Drie Formulieren van
Enigheid?”
“Jazeker” antwoordt de sollicitant, “ik onderschrijf die van harte,
hoewel ik liever gehad zou hebben dat de eerste paragrafen van de
hoofdstukken in de Dordtse Leerregels wat anders geformuleerd
zouden zijn. Er wordt daar tegenwoordig zoveel misbruik van
gemaakt. Als de opstellers dat geweten zouden hebben, zouden ze
zich wel wat zorgvuldiger uitgedrukt hebben, denk ik. Maar goed, u
hoeft wat dat betreft niet bang te zijn dat ik onzuiver in de leer ben!”
De voorzitter knikt en vervolgt: “Je hebt volgens mij wel over deze
zaken nagedacht. Uit je antwoord blijkt namelijk dat je stevig in
de bevindelijk-gereformeerde traditie staat en dat je je niet laat
meeslepen met allerlei wind van leer. Als laatste punt dan nog een
vraag. Let wel, het is een formele vraag, want nodig is het eigenlijk
niet, maar formeel moet ik je de vraag toch echt stellen. Onderschrijf
je de Bijbel werkelijk van kaft tot kaft?”
De sollicitant aarzelt even en zegt dan, tot grote schrik van de
benoemingscommissie: “Nou, u zult het wel vreemd vinden, maar
eerlijk gezegd, niet helemaal…”.
Het is even stil in de kamer. Dan vraagt de voorzitter verbaasd:
“Hoezo dan niet? Niet helemaal….? Dit verdient enige uitleg, dat
begrijp je wel”.
De voorzitter gaat wat rechter zitten en zo ook de andere aanwezigen.
Allen kijken nu naar de sollicitant. Ondertussen proberen
enkele leden in gedachten te raden wat de reden kan zijn van dit
onverwachte antwoord. Misschien iemand die beïnvloed is door de
moderne theologie, denkt iemand. Maar nee, uit het antwoord van
zojuist kan toch opgemaakt worden dat de sollicitant echt stevig in
de gereformeerde traditie staat.
Na een lastige stilte vervolgt de sollicitant: “Tsja, ik begrijp dat ik dit
uit moet leggen. Eens even kijken, waar moet ik beginnen? Wel, iets
waar ik bijvoorbeeld grote moeite mee heb is dat Bijbel zoveel keer
oproept tot bekering. Ik bedoel oproepen als:‘bekeert u, bekeert u’.
Ik heb eens geteld met behulp van de Concordantie en kom zo op
een paar honderd keer! Ik begrijp dat niet. Misschien zijn het wel
vertaalfouten, maar dat ga ik nog uitzoeken. Weet u, volgens mij zou
er moeten staan: ‘u moet bekeerd wórden, u moet bekeerd wórden’.
Dat is wat onze dominees tenminste altijd zeggen en schrijven. Wij
moeten vragen aan God of Hij ons wil bekeren, en dat staat er nu net
maar een paar keer in. Hebben de Bijbelschrijvers dan niet begrepen
dat een mens zich niet kan bekeren, of hebben theologen uit de 19e
en 20e eeuw dat pas ontdekt?”
“Nou nou …” onderbreekt een van de commissieleden verschrikt,
“dat kun je niet zomaar zeggen. Er staat ook ergens dat de Heilige
Geest de Bijbelschrijvers geïnspireerd heeft. Dus wees alsjeblieft
voorzichtig met zulke opmerkingen!”
De anderen knikken instemmend.
De voorzitter vraagt de sollicitant om verder te gaan. Deze vervolgt:
“Waar ik ook moeite mee heb is dat ik regelmatig in de Bijbel lees dat
mensen zomaar opgeroepen worden om tot Christus te gaan, zonder
dat ze aan hun schuld en verloren staat ontdekt worden. De doodstaat
wordt gemist, zeg maar. Dat is nu net iets waar onze predikanten zo
voor waarschuwen. Dan krijg je mensen met een Jezus van vijf letters,
mensen met een ingebeelde hemel.
Neem nu teksten als Spreuken 1 vers 20 tot 26. Daar worden mensen
opgeroepen zich tot de opperste Wijsheid te keren, terwijl ze hun
slechtigheid beminnen. Daar had moeten staan: betreuren! Eerst
ellende, dan verlossing! Paulus en de ander apostelen hebben dat
ook nog niet helemaal begrepen, denk ik. Er staat in de Handelingen
verschillende keren dat ze ergens kwamen, Christus verkondigden en
de mensen bewogen tot geloof. Gelukkig hebben onze predikanten
dat Evangelie wat bijgesteld. Zij zeggen altijd dat Christus alleen
verkondigd mag worden aan de schuldverslagenen, aan degenen die
helwaardig zijn. De wet moet dus altijd eerst gepredikt worden. Want
wat hebben mensen nu bij Jezus te zoeken als ze nog niet aan hun
schuld ontdekt zijn?”
De sollicitant zwijgt even. Hij haalt een zakdoek te voorschijn en veegt
daarmee zijn bezwete voorhoofd af. In de kamer is het nog steeds
doodstil. Dan neemt de voorzitter weer het woord. “Zo zo, dit is nogal
wat. Wat moet ik hierop zeggen? Het zijn nogal beschuldigingen,
maar het klinkt wel, ja, hoe moet ik het zeggen, eh.. vrij rechtzinnig.”
“Ja”, vervolgt de sollicitant, “ik hoop dat u begrijpt dat ik dit niet
zomaar zeg. Maar ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat ik dingen
in de Bijbel tegenkom, waar onze dominees nu juist zo tegen
waarschuwen. Vooral over dat geloven. Als de stokbewaarder aan
Paulus vraagt wat hij moet doen om behouden te worden, zegt hij
nota bene gelijk: geloof in Jezus Christus! Dat is nu het gevaar…
Tegenwoordig hoor je dat overal, je moet maar geloven, gewoon
geloven. Onze dominee zegt altijd, we kunnen niet, we zullen niet en
we willen niet. Ik geloof overigens wel dat Paulus begrepen heeft dat
het geloof een gave is, maar het lijkt erop dat hij dat soms gewoon
vergeet. Neem nou die teksten in 2 Korinthe 5. Daar schrijft hij dat
hij de mensen beweegt tot het geloof. Ja, sterker nog, hij smeekt de
mensen, namens God staat erbij, maar dat moet een latere toevoeging
zijn, om zich met God te laten verzoenen! Alsof het van de mens
af zou hangen…. Onbegrijpelijk vind ik ook in dit verband dat de
Heere Zelf ook gelijk begint met de oproep tot geloof en bekering. Ik
vraag me werkelijk af of dat wel zo gegaan is. Nogmaals, we kunnen
ons toch niet bekeren en we kunnen toch niet geloven? Als je dan
oproept om dat toch te doen, dan krijg je van die doe-het-zelvers, en
die hebben we al genoeg in onze dagen, zegt onze predikant.
En wat denkt u van die levensgevaarlijke leer van de algemene
verzoening? Ik vraag me echt af waarom de Bijbelschrijvers niet
zorgvuldiger waren als het gaat om de reikwijdte van de verzoening.
Zo hebben ze die algemene-verzoeningsdrijvers een stok in de hand
gegeven. Al die teksten waarin staat dat God ‘de wereld’ liefheeft, dat
Hij een verzoening is voor de zonden der, ja, let op, der ‘gehele wereld’,
dat Hij een Behouder is ‘aller mensen’, dat de zaligmakende genade
Gods verschenen is aan ‘alle mensen’, dat Hij wil dat ‘alle mensen’
zalig worden, enzovoort, enzovoort. Waarom hebben de auteurs
er niet gelijk bijgeschreven dat eigenlijk de ‘uitverkoren wereld’ en
‘allerlei mensen’ bedoeld worden. Dan hadden onze predikanten dat
niet hoeven uit te leggen en zou er niet zoveel misbruik van gemaakt
worden.”
Hier zwijgt hij. In de kamer is het nog steeds doodstil, hoewel hier en
daar wat ongemakkelijk heen en weer geschoven wordt.
Om zijn opvattingen nog wat verder te onderbouwen, vervolgt de
sollicitant: “Weet u, eigenlijk zit het Evangelie heel logisch in elkaar:
God is almachtig, dat staat vast. Als Hij wil dat alle mensen zalig
worden, dan zou dat ook gebeuren. Straks zal blijken dat niet alle
mensen zalig zijn, dus dan heeft God dat ook niet gewild. En die
teksten die aangeven dat God dat wel wil, nou ja, dat kun je verklaren
door het gegeven dat God een geopenbaarde en een verborgen wil
heeft. Wel, en als God niet wil dat alle mensen verlost worden, dan
is het logisch dat je niet iedereen op moet roepen tot geloof en
bekering, want dan bied je wellicht iemand iets aan voor wie het niet
bestemd is.
En daar waar staat dat het Evangelie aan alle mensen gepredikt moet
worden, wordt de uitwendige roeping bedoeld. Je moet dus voor de
zekerheid de beloften aan de mensen voorstellen en niet aanbieden. Je
moet ze vertellen dat ze eerst aan hun schuld ontdekt moeten worden
en vertellen hoe dat gaat. Het beste is als een ware dienstknecht
daarbij zijn eigen weg als voorbeeld en maatstaf gebruikt.
Ik vind het trouwens ook belangrijk dat een predikant vooral in
wensende zin spreekt, zoals ik al gezegd heb, bijvoorbeeld: we moeten
bekeerd worden, mocht de Heere ons dat ware geloof nog eens schenken,
God mocht ons nog eens genadig zijn, we moeten een nieuw hart ontvangen,
schenke God ons die wederbarende genade, enzovoorts. Dat is de ware
prediking!
Veel passages in de Bijbel komen hier wel niet mee overeen, maar er
zijn tegenwoordig gelukkig nog predikers in het land, die nog meer
licht kregen en dat gecorrigeerd hebben.
Even zwijgt de sollicitant, kijkt de kring rond en vervolgt: “Ik voel
me soms echt geroepen om mensen te waarschuwen tegen allerlei
wind van leer. We worden de laatste tijd steeds meer overspoeld met
geluiden die tegen de zuivere waarheid ingaan. Als je je verdiept
hebt in de aloude waarheid die bij ons nog gehoord mag worden en
die te vinden is in de prekenboeken, die de laatste tijd gelukkig op
grote schaal uitgegeven worden, zult u dat wel met mij eens zijn.
Even terzijde, vindt u het ook zo fijn dat onze predikanten zo vaak
de behoefte hebben om hun preken alvast in schrift uit te laten
geven? Ik zeg altijd tegen de jongeren: Jongelui, lees ze toch veel!
We hebben natuurlijk ook nog wat Oudvaders en Puriteinen, maar
eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ook velen van hen niet zo
dicht bij de waarheid gekomen zijn als de predikanten in onze tijd.
Maar goed, ik zei net aloude waarheid, omdat die al zeker meer dan
honderd jaar oud is en zelfs te vinden is bij sommige theologen die
nog eerder leefden! Hoe meer je je in die waarheid verdiept, hoe
meer je erachter komt dat er zoveel is dat de toets van rechtzinnigheid
niet kan doorstaan. En weet u, niet alleen nu hebben we te maken
met allerlei wind van leer, zelfs heel vroeger was dat al zo. U mag
best weten dat het voor mij dan ook schrikken was dat, nadat ik me
verdiepte in onze bevindelijk-gereformeerde waarheid, zelfs iemand
als Paulus die waarheid dus toch niet ten volle bracht. Ik heb het
daar al over gehad en ik begrijp dat dat veel onbegrip oproept. Ik wil
dan ook, als dat mag, toch nog even kort uitleggen wat ik daarmee
bedoelde. Kan dat nog even?”
De voorzitter kijkt de andere commissieleden aan. Omdat hij ziet dat
iedereen aandachtig luistert, knikt hij en zegt: “Ga door, we hebben
de tijd.”
De sollicitant vervolgt. “Ik wil dat dan doen aan de hand van enkele
van zijn preken die opgetekend staan in het boek Handelingen. U
weet dat onze predikanten altijd veel nadruk leggen op de totale
onmacht van de mens en heel voorzichtig zijn als het gaat om het
aanbod van genade, als er eigenlijk wel van aanbod gesproken kan
worden. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat Paulus dat toch
niet altijd ingezien heeft. In hoofdstuk 2 bijvoorbeeld spreekt Petrus
de Joden en allen die in Jeruzalem wonen toe. Hij geeft eerst een
verklaring van de gebeurtenissen (de vervulling met de Heilige
Geest). Vervolgens gaat hij vanuit het Oude Testament bewijzen dat
de Heere Jezus de Messias is. Voorts beschuldigt hij de Joden van
het feit dat zij Jezus hebben verworpen en zelfs gekruisigd hebben.
Gelukkig spreekt hij nog wel over schuld, over zondekennis. Maar
dan? Alle toehoorders worden verslagen, staat in vers 37, en roepen
uit: wat zullen wij doen mannen broeders? Dan volgt het antwoord
van Petrus aan allen: Bekeert u en een ieder van u worde gedoopt…
Er wordt in deze preek helemaal niet gesproken over de val, de
onmacht van de mens en de uitverkiezing! Nee sterker nog, er staat
dat niet alle verslagenen worden gedoopt, alleen diegenen die zijn
woord gaarne aannemen en geloven, vers 41en 44.
Gelukkig staat er aan het eind van het hoofdstuk nog wel dat de
Heere dagelijks toedeed tot de gemeente die zalig werden. Maar
helaas komt deze dingen in de preek zelf niet aan de orde!
Bij ons is het juist andersom. Gelukkig maar! De schuld wordt
aangewezen, de uitverkiezing gepredikt en de onmacht van de
mens benadrukt. Die oproep tot bekering, laat staan dat spreken
over aannemen, dat hoor je bij ons nauwelijks. We vinden dat maar
remonstrants. Logisch eigenlijk ook, wat de Heere Zelf zal dat wel
uitwerken in Zijn uitverkoren volk. Daar hoef je toch in de preek niet
zo op aan te dringen… Dan krijg je dus allemaal van die mensen die
het zelf kunnen.
Ook in hoofdstuk 13 van Handelingen komt duidelijk naar voren
dat Paulus de aloude waarheid nog niet helemaal begrepen
had. Paulus en de zijnen zijn in Antiochie en worden daar in de
synagoge uitgenodigd om een woord te spreken. Hij begint met
de geschiedenis om aan te tonen dat Jezus de beloofde Messias
is. Daarna zegt hij zomaar tot allen, u!, vers 26, dat het woord der
zaligheid tot hen gezonden is. Een algemeen aanbod dus! Hoe kon
hij nu weten of al die mensen wel uitverkoren waren? Hij verkondigt
vervolgens aan allen de belofte, namelijk dat een iegelijk die gelooft,
gerechtvaardigd wordt. Weer zo algemeen! Beseft Paulus dan niet
dat die belofte alleen voor de Zijnen geldt? Aangezien een prediker
niet weet wie dat zijn, moet hij de kenmerken preken en de belofte
alleen de schuldverslagenen voorhouden. En dan staat er gelukkig
wel weer aan het eind van het gedeelte dat er zovelen geloofden als er
verordineerd waren tot het eeuwige leven (vs. 48). Maar ook in deze
prediking wordt niet gesproken over de val, de onmacht van de mens,
de voorwaarde om eerst van zonden overtuigd te zijn, de weg van
Gods volk en de uitverkiezing. Snapt u nu wat ik bedoel?
Maar goed, het is weer een lang antwoord geworden en ik zou nog
veel meer kunnen noemen. In ieder geval onderschrijf ik de Bijbel
zeker, behalve dan de zojuist genoemde zaken.”
Inmiddels is het veel later geworden dan de bedoeling was. De
voorzitter staat op, bedankt de sollicitant voor zijn uitvoerige
antwoorden en vraagt hem even de kamer uit te gaan. Na enige
tijd wordt hij geroepen en ontvangt een blijde boodschap. Hij mag
werknemer worden. Dankbaar neemt hij dan ook dat aanbod aan.
Op de gang wordt hij nog even aangesproken door een van de oudere
bestuursleden. “Zeg” zo spreekt hij, terwijl hij de sollicitant even apart
neemt, “we zijn het bij ons wel niet zo gewend, maar ik wil je toch
vragen of je er nou ook persoonlijk iets van mag kennen..”
De sollicitant kijkt hem wat verbaasd aan, staart vervolgens naar zijn
schoenen en zegt niets. Even blijft het stil. Dan zegt het bestuurlid:
“Bid er maar veel om. Het is je in ieder geval van harte gegund! En
blijf maar volharden in deze leer der zaligheid.”
Ze nemen afscheid van elkaar en gaan hun eigen weg.
Dat dit getolereerd wordt op een forum dat zich reformatorisch noemt...
Is dit niet Godslasterlijk!?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Sjonge, dit is wel een schokkende spiegel, die ons voorgehouden wordt.
Maar wel een spiegel, waarin niemand zichzelf herkent, alleen een ander. Daarom missen dit soort verhaaltjes altijd hun doel.
Overigens geeft ds. De Heer op de achterpagina van het RD van gisteren een helder antwoord op deze, inderdaad glimlachtrekkende, karikatuur.
Maar wel een karikatuur waar ook een kern van waarheid in zit. Alleen de titel is al spiegel genoeg. Hoevelen zijn er niet in onze gezindte, die wel behoudend zijn, maar niet behouden?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Dat dit getolereerd wordt op een forum dat zich reformatorisch noemt...
Is dit niet Godslasterlijk!?
Nee, dit mag tot nadenken stemmen!
memento schreef: Maar wel een karikatuur waar ook een kern van waarheid in zit. Alleen de titel is al spiegel genoeg. Hoevelen zijn er niet in onze gezindte, die wel behoudend zijn, maar niet behouden?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Sjonge, dit is wel een schokkende spiegel, die ons voorgehouden wordt.
Maar wel een spiegel, waarin niemand zichzelf herkent, alleen een ander. Daarom missen dit soort verhaaltjes altijd hun doel.
Overigens geeft ds. De Heer op de achterpagina van het RD van gisteren een helder antwoord op deze, inderdaad glimlachtrekkende, karikatuur.
Maar wel een karikatuur waar ook een kern van waarheid in zit. Alleen de titel is al spiegel genoeg. Hoevelen zijn er niet in onze gezindte, die wel behoudend zijn, maar niet behouden?
Dat ben ik helemaal met je eens.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Sjonge, dit is wel een schokkende spiegel, die ons voorgehouden wordt.
Maar wel een spiegel, waarin niemand zichzelf herkent, alleen een ander. Daarom missen dit soort verhaaltjes altijd hun doel.
Overigens geeft ds. De Heer op de achterpagina van het RD van gisteren een helder antwoord op deze, inderdaad glimlachtrekkende, karikatuur.
Maar wel een karikatuur waar ook een kern van waarheid in zit. Alleen de titel is al spiegel genoeg. Hoevelen zijn er niet in onze gezindte, die wel behoudend zijn, maar niet behouden?
Ja...Daar moet een ieder, u en ik antwoord op kunnen geven tussen God en zijn ziel.
Je kunt bezet zijn met een Jehu's ijver.. En... je kunt de gave der profetie hebben als een Bileam...
En.. Weet God ervan? Gaat het om God of om mijn Godsdienst...
Heb ik lief die God liefhebben? Ik meen dat dit toch wel een kenmerk is.
Zo wij de broeders liefhebben...
Ook weten we dat we de smaadheid van Christus zullen moeten dragen.
Niet als een martelaar dioor onzelf daar in de wringen. Dat niet. Maar al het volk des Heeren heeft
daat toch weet van.

Verder heb ik geen lust meer om nog wat te zeggen. De moed wordt me geheel benonem.
Het lijkt wel of iedereen bezet is met een dodelijke haat tegen dat éne groepje mensen dat niet
met allles mee kan... En is het een wonder?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Tiberius »

Ik heb geen dodelijke haat jegens iemand, denk ik.
Maar wat vind je precies godslasterlijk aan dat sollicitanten-verhaaltje?
Plaats reactie