op de gergem-hoop gesmeten

elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Hoho Adrianus, anemoon wil het concreet over het 9e gebod hebben en dan met name toegespitst op het over het generaliserend spreken over mensen, zie ook Zondag 43 van de H.C.

[Aangepast op 5/11/04 door OSW Moderator]
arend

Bericht door arend »

Ik denk dat Elbert daar een punt heeft. wellicht is de openingspost van Annemoon niet volkomen helder, maar ze snijdt wel een punt aan. "Weest in liefde elkander genegen", "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeelt worde", zo zijn er nog wel een paar teksten te vinden die je kunt gebruiken om geen oordeel te vellen.
Aan de andere kant: Paulus waarschuuwt in zijn brieven ook fel tegen allerlei 'wind van leer'. Hij oordeelt wel degelijk!

De vraag zou dus kunnen zijn: Hoe gaan wij, reformatorische christenen, om met dit spanningsveld? Zijn we té veroordelend, of zijn we te mild? Moeten we anderen aanspreken op hun verkeerde leer, en zo ja: hoe? wanneer? waarom?
Mijn persoonlijke ervaring is dat er soms hard geoordeeld wordt, ook binnen mijn eigen kerk. een bezinning hierop kan imo geen kwaad. Is daar ruimte voor op dit forum?
(open, onbevooroordeelde vraag naar de moderatoren, met alle respect voor hetgeen waar het forum voor staat)
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Anemoon, als ik het voorbeeld wat je in je openingspost stelde zo lees, dan denk ik dat veel mensen, als het gesprek moeilijk en persoonlijk wordt, de neiging hebben om te gaan generaliseren.

Dat is een neiging die we van nature hebben om onszelf te verdedigen. Op die manier maskeren we onze diepste gevoelens ten opzichte van de ander. Eigenlijk is dit ook weer een bewijs van de zondeval, want ook Adam en Eva verborgen zich voor God. Het is een gevolg van schaamte dat we gaan generaliseren. Het is iets waar in principe iedereen wel in meerdere of mindere mate mee behept is en daarom is het ook iets wat iedereen aangaat.

[Aangepast op 5/11/04 door elbert]
limosa

Bericht door limosa »

wat is nu precies de vraag?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ok, de meesten hebben er dus totaal niets van begrepen
in ieder geval niet gelezen wat ik heb geschreven
dit lijkt me nou weer nodeloos generaliserend, in je vorige topic is bijna niet on-topic gereageerd dus kun je helemaal niet weten of men er iets van begrepen heeft
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
. . .
o, jij bent zeker ook zo'n gergemmer?
. . .
dat was niet generaliserend, dat was de uitroep van het feest van de herkenning
Plaats reactie