Driestar geeft les op bid/dankdag

Vortigern

Driestar geeft les op bid/dankdag

Bericht door Vortigern »

Ik heb gisteren gelezen in de kerkbode van de Gereformeerde Gemeente in Houten, dat het driestar college voortaan op bid en dankdagen de lessen smorgens gewoon laat door gaan.

De leerlingen kunnen wel vrijkrijgen. De gemeenteraad kon het niet begrijpen en vond het erg jammer. En dat vind ik ook... Ik kan de reden er achter niet bedenken. Maar ik vind het nog al leip.

Als er gesproken wordt over leerlingen, kunnen ze wel de school dicht doen?

Hebben ze het hier over DE Driestar of is er in Houten nog een andere Driestar??

Als dat zo is vind ik het wel een teken aan de wand.
memento

Bericht door memento »

In veel gemeentes is er alleen 's middags en 's avonds dienst. Dus waarom dan 's ochtends geen school?
refo

Bericht door refo »

De reden is denk ik dat veel van de leerlingen niet naar een dankdagdienst gaan, denk ik. In ieder geval vaak 's morgens niet. En die hebben dan een onnodige vrije middag of morgen. Anderen hebben volgende week dankdag, die hebben dan twee dagen vrij.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Berts

Bericht door Berts »

Oorspronkelijk gepost door memento
In veel gemeentes is er alleen 's middags en 's avonds dienst. Dus waarom dan 's ochtends geen school?
Niet zo moeilijk te begrijpen toch?
Het is dankdág, en het is niet 'twee dankdíensten'. Die diensten maken slechts onderdeel uit van de dág.

Oorspronkelijk gepost door refo
De reden is denk ik dat veel van de leerlingen niet naar een dankdagdienst gaan, denk ik. In ieder geval vaak 's morgens niet. En die hebben dan een onnodige vrije middag of morgen. Anderen hebben volgende week dankdag, die hebben dan twee dagen vrij.
Ook het feit dat leerlingen niet daar de dankdagdienst van ochtend/middag gaan mag geen reden zijn voor een reformatorische school om dan maar gewoon les te gaan geven, want:
- De docenten moeten dus ook werken (of kunnen die ook vrij krijgen???)
- Hiermee wordt gesuggereerd dat er niets mis is om niet naar een dankdagdienst te gaan

Het enige waar 'iets' inzit is het argument dat een aantal mensen op een andere dag dankdag heeft. Maar aangezien de grote meerderheid (volgens mij?) nog steeds bid/dankdag op de landelijke datum houdt, gaat dat niet helemaal op. De rest is dermate verspreid dat daar moeilijk rekening mee te houden valt.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

oke, ik dacht dat in deze regionen iedereen afgelopen woensdag biddag had. Dat alleen Zeeland een afwijkende datum heeft.

Maar dat de jongeren niet meer naar de kerk gaan en dan daarom maar school te geven lijkt me ook niet de oplossing.

Is het zo trouwens dat er op dankdagen minder jongeren in de kerk zitten dan op zondagen??
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
oke, ik dacht dat in deze regionen iedereen afgelopen woensdag biddag had. Dat alleen Zeeland een afwijkende datum heeft.
Vacante gemeenten hadden geen dankdag omdat ze geen dominee konden versieren.

[Aangepast op 5/11/04 door lo-ruchama]
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern.........Is het zo trouwens dat er op dankdagen minder jongeren in de kerk zitten dan op zondagen??
Bij ons (vrolijk hervormd) beduidend minder iig dan op zondag.

Terwijl je met een uur weer buiten staat, dus om de lengte van dienst hoeven ze het niet te laten....................
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door lo-ruchama
Vacante gemeenten hadden geen dankdag als ze dominee konden versieren.
Volgens mij ben je een woord vergeten...

Want je zin klopt niet.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door Vortigern.........Is het zo trouwens dat er op dankdagen minder jongeren in de kerk zitten dan op zondagen??
Bij ons (vrolijk hervormd) beduidend minder iig dan op zondag.

Terwijl je met een uur weer buiten staat, dus om de lengte van dienst hoeven ze het niet te laten....................
Bij ons (vrolijk GG) nog niet eens de helft. Maargoed, ik zeg zelf niets, ik was er ook niet, was op vakantie. De GG waar ik afgelopen woensdag was, was ut enorm druk (echt stampesvol).
Kokje

Bericht door Kokje »

Ik vind het juist het mooie van een dienst op dankdag dat iedereen overdag gewoon gewerkt heeft of naar school is geweest. Het is een voorrecht om na een dag werken de kerk binnen te gaan, daar tot rust te komen en God te danken dat je werken mag en kunt!
Heel anders dan op zondag...
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door memento......Bij ons (vrolijk GG)
Bestaat dat? ;-)))
refo

Bericht door refo »

Ho even!
ik zeg niet dat de jongeren niet meer naar de diensten gaan. Sommige kerken hebben helemaal geen diensten, die dag. Of omdat ze vinden dat iedere dag dankdag is of omdat ze het niet nodig vinden of omdat ze 's avonds dankdagdienst hebben.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door lo-ruchama
Vacante gemeenten hadden geen dankdag omdat ze geen dominee konden versieren.

[Aangepast op 5/11/04 door lo-ruchama]
Wanneer hebben die dan dankdag??? En moet er dan geen dankdag worden gehouden? Kun je alleen dankdag houden als er een dominee is???
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik heb ook gewerkt op Dankdag :$:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$

SO WHAT?! Als het goed is danken we elke dag voor alle goede gaven die God ons dag in dag uit geschenkt! Ik vind zelf het fijn om naar de kerk te gaan maar een Dankdag moet geen MUST zijn. Gewoon om de al gegeven reden!

Ik vind het dan ook normaal dat de Driestar op Bid/Dankdag les geeft. Kom op zeg... in de reallife wat NA de Driestar echt wel een keertje zich aan dient, krijg je ook geen vrij hoor van je baas. :ha

De wereld is niet geheel reformatorisch gekleurd!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Ik heb ook gewerkt op Dankdag :$:$:$:$:$:$:$:$:$:$:$

SO WHAT?! Als het goed is danken we elke dag voor alle goede gaven die God ons dag in dag uit geschenkt! Ik vind zelf het fijn om naar de kerk te gaan maar een Dankdag moet geen MUST zijn. Gewoon om de al gegeven reden!

Ik vind het dan ook normaal dat de Driestar op Bid/Dankdag les geeft. Kom op zeg... in de reallife wat NA de Driestar echt wel een keertje zich aan dient, krijg je ook geen vrij hoor van je baas. :ha

De wereld is niet geheel reformatorisch gekleurd!
Het gaat hier niet om of je wel of niet gewerkt hebt. Ik heb zelf ook gewerkt en ben daarna naar de kerk geweest. Het gaat er mij om dat een reformatorische school op bid en dankdag les gaat geven.

Niet dat je geen vrijkrijgt van je baas. Je kan ook vrijnemen. Dat is dus ook geen bezwaar.
Plaats reactie