Engelen onder ons?
Engelen onder ons?
Ik ben aan het lezen in een boekje dat "Engelen onder ons," heet, en dat heel veel 'voorbeelden' geeft van het ingrijpen van Engelen in de levens van mensen.
Tot dusver heb ik nooit veel nagedacht over dit thema, maar als tien procent van de inhoud van dit boekje waar is, spelen de Engelen op deze wereld een heel andere, veel zichtbaarder rol dan ik altijd heb aangenomen.
Zijn er RF ers die zich hierin hebben verdiept?
Tot dusver heb ik nooit veel nagedacht over dit thema, maar als tien procent van de inhoud van dit boekje waar is, spelen de Engelen op deze wereld een heel andere, veel zichtbaarder rol dan ik altijd heb aangenomen.
Zijn er RF ers die zich hierin hebben verdiept?
Re: Engelen onder ons?
Ik heb ooit een topic geopend "Over engelen"met deze beginpost. Als je de taak van de engelen ziet rond de heilsfeiten zou het goed zijn om over de betekenis en het werk van de engelen na te denken
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... n&start=15huisman schreef:Zou met jullie eens willen nadenken over de werkelijkheid van de engelen, om het gesprek op gang te brengen een paar vragen
1. Zijn de engelen tot dienst van Gods kinderen alleen, of voor alle
mensen ? (Psalm 91 :7-13)
Heeft elke gelovige zijn eigen beschermengel ?
2. Hebben engelen een plaats in uw geloofsleven?
Zou het een gemis zijn, wanneer dat niet het geval is?
3. Is het voor u een werkelijkheid dat de engelen aanwezig zijn in
onze erediensten ?
Leestips: De Bijbel
Gedienstige geesten Dr W van Vlastuin & Ds M.A. Kempeneers
Uitgever De Banier
Waar engelen wonen en werken Dr L Floor Uitgever Groen
De engelen Gods . Jan Polderman
Institutie Boek 1 Hoofdstuk 14 Joh. Calvijn
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Er wordt opvallend weinig over gesproken.
Toch... het "oude volk" sprak er wel van.
Ook beschermengelen.
Misschien niet om zo te denken alsof ieder
een persoonlijke beschermengel heef...
Toch zijn er opvsllende zaken in het leven van de kerk.
Voor hun bekering waren ze onsterfelijk.
Maar dat wisten ze toen niet.
Achteraf zien ze dan hoe vaak ze op een vaak zeer
wonderlijke of onverklaarbare manier zijn bewaard.
Ik weet ook dat dit tegenwoordig sons als een sprookje
wordt afgedaan.
Anderzijds worden soms belachelijke zaken serieus genomen.
Ook beschermengelen.
Misschien niet om zo te denken alsof ieder
een persoonlijke beschermengel heef...
Toch zijn er opvsllende zaken in het leven van de kerk.
Voor hun bekering waren ze onsterfelijk.
Maar dat wisten ze toen niet.
Achteraf zien ze dan hoe vaak ze op een vaak zeer
wonderlijke of onverklaarbare manier zijn bewaard.
Ik weet ook dat dit tegenwoordig sons als een sprookje
wordt afgedaan.
Anderzijds worden soms belachelijke zaken serieus genomen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
het bewijs dat ieder zijn 'eigen' engel heeft wordt gebaseerd op Matth. 18:10
Ziet toe, dat gij niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg ulieden, dat hun engelen, in de hemelen, altijd zien het aangezicht Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Ziet toe, dat gij niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg ulieden, dat hun engelen, in de hemelen, altijd zien het aangezicht Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Hier ben ik het niet mee eens, de laatste jaren is er meer literatuur over dit onderwerp verschenen. Daarnaast is en wordt er meer aandacht aan het onderwerp geschonken. Een aantal jaren geleden was het ook een onderwerp voor de avondlezingen van de Haamstede conferentie (na te luisteren op http://media.cgkmiddelharnis.nl filter op gemeente en selcteer daar Haamstedeconferentie, daar staan ze tussen). Daarnaast heb ik de afgelopen jaren hier meerdere malen preken over gehoord.-DIA- schreef:Er wordt opvallend weinig over gesproken.
Ik zie dat er wel in een bepaalde richting over wordt gesproken.Auto schreef:Hier ben ik het niet mee eens, de laatste jaren is er meer literatuur over dit onderwerp verschenen. Daarnaast is en wordt er meer aandacht aan het onderwerp geschonken. Een aantal jaren geleden was het ook een onderwerp voor de avondlezingen van de Haamstede conferentie (na te luisteren op http://media.cgkmiddelharnis.nl filter op gemeente en selcteer daar Haamstedeconferentie, daar staan ze tussen). Daarnaast heb ik de afgelopen jaren hier meerdere malen preken over gehoord.-DIA- schreef:Er wordt opvallend weinig over gesproken.
Maar juist onder de rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt er weinig over gesproken.
Daar komt zo'n thema vaak in een "verdacht licht" te staan.
Dat was toch bij het "oude volk" wat anders. En daar doelde ik op.
Tja, misschien dat je eens buiten je eigen woonplaats moet komen, want de preken die ik gehoord heb zijn gehouden in CGK (BWP)/GG/HHK en ook in GGinNed is er over gepreekt (maar daar ben ik niet bij geweest). En ik heb eens bij vrienden nagevraagd die naar gezelschappen gaan en daar is het ook wel eens ter sprake gekomen. Maar dan zal het in jouw omgeving zijn dat er weinig over gesproken en gepreekt wordt en dat vind ik jammer.-DIA- schreef:Ik zie dat er wel in een bepaalde richting over wordt gesproken.Auto schreef:Hier ben ik het niet mee eens, de laatste jaren is er meer literatuur over dit onderwerp verschenen. Daarnaast is en wordt er meer aandacht aan het onderwerp geschonken. Een aantal jaren geleden was het ook een onderwerp voor de avondlezingen van de Haamstede conferentie (na te luisteren op http://media.cgkmiddelharnis.nl filter op gemeente en selcteer daar Haamstedeconferentie, daar staan ze tussen). Daarnaast heb ik de afgelopen jaren hier meerdere malen preken over gehoord.-DIA- schreef:Er wordt opvallend weinig over gesproken.
Maar juist onder de rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt er weinig over gesproken.
Daarnaast schrijft ds. J. Roos in DWS in april 2010 het volgende:-DIA- schreef:Ik zie dat er wel in een bepaalde richting over wordt gesproken.Auto schreef:Hier ben ik het niet mee eens, de laatste jaren is er meer literatuur over dit onderwerp verschenen. Daarnaast is en wordt er meer aandacht aan het onderwerp geschonken. Een aantal jaren geleden was het ook een onderwerp voor de avondlezingen van de Haamstede conferentie (na te luisteren op http://media.cgkmiddelharnis.nl filter op gemeente en selcteer daar Haamstedeconferentie, daar staan ze tussen). Daarnaast heb ik de afgelopen jaren hier meerdere malen preken over gehoord.-DIA- schreef:Er wordt opvallend weinig over gesproken.
Verder heeft onze zeer gewaardeerde medewerker de heer L.M.P. Scholten voor een lezenswaardig artikel gezorgd over 'De engelen'. De laatste tijd kunnen we hierover regelmatig lezen, en daarom zijn we verblijd dat de heer Scholten een eerder gehouden lezing hierover, voor ons kerkelijk jaarboek wilde bewerken.
Juist op gezelschappen kwam het wel eens ter sprake.Auto schreef:Tja, misschien dat je eens buiten je eigen woonplaats moet komen, want de preken die ik gehoord heb zijn gehouden in CGK (BWP)/GG/HHK en ook in GGinNed is er over gepreekt (maar daar ben ik niet bij geweest). En ik heb eens bij vrienden nagevraagd die naar gezelschappen gaan en daar is het ook wel eens ter sprake gekomen. Maar dan zal het in jouw omgeving zijn dat er weinig over gesproken en gepreekt wordt en dat vind ik jammer.-DIA- schreef:Ik zie dat er wel in een bepaalde richting over wordt gesproken.Auto schreef:Hier ben ik het niet mee eens, de laatste jaren is er meer literatuur over dit onderwerp verschenen. Daarnaast is en wordt er meer aandacht aan het onderwerp geschonken. Een aantal jaren geleden was het ook een onderwerp voor de avondlezingen van de Haamstede conferentie (na te luisteren op http://media.cgkmiddelharnis.nl filter op gemeente en selcteer daar Haamstedeconferentie, daar staan ze tussen). Daarnaast heb ik de afgelopen jaren hier meerdere malen preken over gehoord.-DIA- schreef:Er wordt opvallend weinig over gesproken.
Verder hoor ik heel veel preken van buiten eigen woonplaats en eigen kerkverband.
Het maakt mij niet of er het etiket "Gereformeerde Gemeente" of wat anders op geplakt wordt.
Het gaat wel om de onverkorte leer der vaderen.
En ik mijdt over het algemeen de verwaterde preken die heel subtiel toch Arminiaans blijken
als je er acht op geeft....
Dat wil niet zeggen dat ik die preken ook niet ken, en soms beluister, maar ik acht ze wel
gevaarlijk voor luisteraars die niet de gave van onderscheiding hebben.
Het boekje wat ik lees - Engelen onder ons - gaat er simpelweg van uit dat ieder mens een (bescherm) engel heeft. Inderdaad o.a. op grond van de hierboven genoemde tekst.
De vragen die Huisman noemde vind ik best van belang. Aan de andere kant ben ik ook terughoudend, omdat het een gegeven is dat er gemakkelijk verhalen, ook verhalen over Engelen - kunnen ontstaan, zonder dat die op waarheid zijn gebaseerd.
Zo heb ik een boekje in de kast staan waarin wordt aangetoond dat het bekende engelenverhaal rond ds. Smytegeldt (op een brug) niet op waarheid berust, en pas veel later is bedacht.
Vandaar mijn huiver. Maar er schijnen zoveel mensen 'ja' te antwoorden op de vraag of ze een Engel hebben gezien, dat het me verbaast.
Concreet gaat het er natuurlijk om: wat moeten wij er heel persoonlijk mee aanvangen.
De vragen die Huisman noemde vind ik best van belang. Aan de andere kant ben ik ook terughoudend, omdat het een gegeven is dat er gemakkelijk verhalen, ook verhalen over Engelen - kunnen ontstaan, zonder dat die op waarheid zijn gebaseerd.
Zo heb ik een boekje in de kast staan waarin wordt aangetoond dat het bekende engelenverhaal rond ds. Smytegeldt (op een brug) niet op waarheid berust, en pas veel later is bedacht.
Vandaar mijn huiver. Maar er schijnen zoveel mensen 'ja' te antwoorden op de vraag of ze een Engel hebben gezien, dat het me verbaast.
Concreet gaat het er natuurlijk om: wat moeten wij er heel persoonlijk mee aanvangen.
Daar val ik voor een groot deel bij.dennis schreef:Het boekje wat ik lees - Engelen onder ons - gaat er simpelweg van uit dat ieder mens een (bescherm) engel heeft. Inderdaad o.a. op grond van de hierboven genoemde tekst.
Want er wordt wel eens zo over de engelen gesproken, zonder dat er iets wordt gemerkt van de hemelse majesteit.
We lezen in de Bijbel, bij het verscbijnen van engelen, van grote vreze...
Ziende op het heilige, reine, vlekkeloze, majestueze van de engelen. Daarbij zou een zondig mens niet kunnen bestaan.
Anderzijds moeten we ook in het oog houden dat de satan zich kan veranderen in en engel des lichts.
Die zal dan wel niet zo'n heilige vreze en beven veroorzaken, aangezien hij onze vader is geworden na de
zondeval...
Nog een opmerking: Gods volk weet van de aanvallen van de saten. Die zijn niet te onderschatten.
Ook heb ik nog een man gekend, die dichtbij de Heere leffde. en dat kan de duivel niet hebben.
Deze man had elke macht worstelingen met de saten. En zag hem als uet ware in een verschrikkelijke
gedaante.
Natuurlijk is dat iets wat niet zo veel mensen zo zullen kennen, Maar we weten ook dat er wel gezehd
wordt dat schepen met weing diepgang niet worden aangevallen. Hoe meer geestelijke vracht, hoe meer
de saten daar op af komt. Wat dat betreft heeft de satan niet zoveel werk meer...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 16 dec 2011, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
wat mij verbaast dat in een tijd waarin steeds meer afgerekend wordt met de Bijbel; de engelen ineens populair blijken te zijn.
Zo heb ik een familielid (opgegroeid in de Ger. gezindte) die met alles gebroken heeft maar op een geboortekaartje van zijn kinderen engelen ten tonele voert.
Waarom dát wel geloven als met allerlei -wetenschappelijke- argumentatie de Bijbel dichtgedaan wordt.
Maar ook in de wereld wordt grif geloofd in engelen die ons beschermen.
Het maakt de duivel schijnbaar niet uit wat er geloofd wordt; als het maar niet het zaligmakend geloof is....
Zo heb ik een familielid (opgegroeid in de Ger. gezindte) die met alles gebroken heeft maar op een geboortekaartje van zijn kinderen engelen ten tonele voert.
Waarom dát wel geloven als met allerlei -wetenschappelijke- argumentatie de Bijbel dichtgedaan wordt.
Het maakt de duivel schijnbaar niet uit wat er geloofd wordt; als het maar niet het zaligmakend geloof is....
Dat is niet zo vreemd als het lijkt. Mensen voelen wel dat er meer is als het zichtbare. En waar dan het geestelijk levenhelma schreef:wat mij verbaast dat in een tijd waarin steeds meer afgerekend wordt met de Bijbel; de engelen ineens populair blijken te zijn.
wijkt wordt dat opgevuld met iets anders. Mensen blijven (al noemt men zich Atheïst) religieuze wezens.
I. Ambrosius gaat er in zijn boek 'Het zien op Jezus' ook vanuit dat engelen tot ons spreken en ons behoeden voor gevaar of juist aanmoedigen het goede te doen. Hij schrijft zelfs dat het een schone zaak is om te weten hoe de engelen tot ons kunnen spreken. Eerlijk gezegd heb ik nooit zo over nagedacht, ik meende dat de Heilige Geest tot ons spreekt, maar niet de engelen.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Ik ben dit boek aan het lezen ( al heel lang) maar nog niet bij het desbetreffende gedeelte aangekomen. Het stemt wel tot nadenken dat er op zo'n wijze over gesproken wordt.Geduld schreef:I. Ambrosius gaat er in zijn boek 'Het zien op Jezus' ook vanuit dat engelen tot ons spreken en ons behoeden voor gevaar of juist aanmoedigen het goede te doen. Hij schrijft zelfs dat het een schone zaak is om te weten hoe de engelen tot ons kunnen spreken. Eerlijk gezegd heb ik nooit zo over nagedacht, ik meende dat de Heilige Geest tot ons spreekt, maar niet de engelen.