Biecht in PKN

Kevertje

Biecht in PKN

Bericht door Kevertje »

De PKN is van plan de biecht in te voeren. Wat vinden jullie van dit initiatief?

Groetjes,
Kevertje
memento

Bericht door memento »

Ik zie de biecht als een goed gebruik, het is nu eenmaal goed om ook over je zonden te praten, dat lucht op. Daarbij kan de biechtvader samen met de biechteling in gesprek om tips te geven hoe je die zonde kan bestrijden, en kunnen ze samen bidden om vergeving van de zonde. En boven alles kan de biechtvader heenwijzen naar Christus die het enige middel is ter behoud

Echter, ik denk dat de volgende kenmerken aanwezig moeten zijn voor een verantwoord gebruik van de biecht:
1. De biechtvader vergeeft geen zonden, maar wijst heen naar Christus, en bidt met de biechteling voor de vergeving van zonden
2. De biechtvader moet niet alleen een gedegen theologische, maar ook een gedegen sociale kennis hebben, omdat hij/zij een soort maatschappelijk werker is
3. De biecht moet zoveel mogelijk anoniem geschieden
4. Geen financiele verplichtingen bij de biecht
5. De biechtvader moet zwijgplicht hebben, maar wél het recht hebben om bepaalde misdrijven, zonder vermelding van specifieke namen, te melden bij politie (mn. incest, moord en doodslag, verkrachting, etc)
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Ligt er aan hoe ze num gaan invoeren. Welke consequenties gaan ze er aan verbinden.

Dit is natuurlijk wel voer voor degenen die anti-pkn zijn en die op termijn zien fuseren met de RKK
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Ligt er aan hoe ze num gaan invoeren. Welke consequenties gaan ze er aan verbinden.

Dit is natuurlijk wel voer voor degenen die anti-pkn zijn en die op termijn zien fuseren met de RKK
Je haalt me de woorden uit de mond, dit wordt de eerste stap richting RKK.
wim314

Bericht door wim314 »

Oorspronkelijk gepost door Jelle

pfff...richard foster schrijft al over de biecht in feest der navolging....goed om eens te lezen..biecht heeft in principe niets met RK oid te maken
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik zie de biecht als een goed gebruik, het is nu eenmaal goed om ook over je zonden te praten, dat lucht op. Daarbij kan de biechtvader samen met de biechteling in gesprek om tips te geven hoe je die zonde kan bestrijden, en kunnen ze samen bidden om vergeving van de zonde. En boven alles kan de biechtvader heenwijzen naar Christus die het enige middel is ter behoud

Echter, ik denk dat de volgende kenmerken aanwezig moeten zijn voor een verantwoord gebruik van de biecht:
1. De biechtvader vergeeft geen zonden, maar wijst heen naar Christus, en bidt met de biechteling voor de vergeving van zonden
2. De biechtvader moet niet alleen een gedegen theologische, maar ook een gedegen sociale kennis hebben, omdat hij/zij een soort maatschappelijk werker is
3. De biecht moet zoveel mogelijk anoniem geschieden
4. Geen financiele verplichtingen bij de biecht
5. De biechtvader moet zwijgplicht hebben, maar wél het recht hebben om bepaalde misdrijven, zonder vermelding van specifieke namen, te melden bij politie (mn. incest, moord en doodslag, verkrachting, etc)
Verder is het zodat de moderne mens er ook niet op zit te wachten om bij de eigen dominee, (daar ga ik maar even van uit), zijn zonden op te biechten. Dat zou ik persoonlijk nog al een drempel vinden, een dominee uit een andere plaats zou dan beter zijn.

Verder ben ik benieuw voor welke groep dit zou moeten zijn. Van wat ik hoor en begrijp gaan de Orthodoxen in de PKN dit niet doen, en de meer liberalen hebben het ook niet zo op zonde kennis toch??

Maar goed. eerst maar eens concrete dingen afwachten.

Heb je ook ergens een bron of persbericht beschikbaar waar hiervan melding wordt gemaakt??
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ik heb nog een officiele berichtgeving ervan gehoord. Ook op pkn.nl is er geen persbericht van.

Maar als het zo is, dan is dat zeker de eerste stap naar Rome.

Ik denk dat velen zullen zeggen: "ach, dat moet toch kunnen".
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Jelle

Jelle,

Heb je ook nog evt. een bijbels onderbouwd argument tegen/voor biechten?
Je mening geven over biechten zonder associatie's met de PKN of RKK is toch niet zo moeilijk?

Gr.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
memento

Bericht door memento »

Even een vraagje tussendoor: bedoelt men niet met 'biechtten' dat de kerk openstaat voor bezoekers die een PG (Persoonlijk Gesprek) of een PPG (Persoonlijk Pastoraal Gesprek. Ik denk dat het goed is als een predikant 1 middag ofzo in de week reserveerd waarin hij in de kerk zit, en waarop iedereen die zin heeft in een gesprek kan binnenwandelen. Dat verkleint meteen de afstand tussen predikant en gemeentelid, en verkleint ook de stap om eens op gesprek te gaan.

Daarbij zie ik de biecht op deze wijze als een laagdrempelige opstap naar professionele hulp (veel mensen die met een psychisch probleem zitten vinden de stap naar een professionele hulp organisatie te hoog). Een predikant (biechtvader) zou dit gat kunnen opvullen.

Maargoed, ik denk dat dat allemaal wel erg idealistisch is....
Daphne

Bericht door Daphne »

Sorry hier even een kritische uiting van mij! Wat mij betreft mijn laatste uiting hier in dit topic!

Ik vind 'Biechten' opzich niet verkeerd! Wat memento ook schrijft, t is goed om elkaar 'den zonden' te belijden en samen naar God toe te gaan. Samen misschien stappen ondernemen hoe je deze (misschien wel steeds wederkerende) zonden het best kunt bestrijden!

Maar een 'biechtvader' kan GEEN zonden vergeven. Een het kost je ook GEEN punten als je niet hebt gebiegd t.o.v een biechtvader. Ik vind de RK biechtstoel... tja... gewoon fout! Mijn genade is u geoeg zei de Heere Jezus. Waarom zou je dan genade in de ogen van een biechtvader zoeken?! <------- Alsof dat helpt!

God is de enige die onze zonden kan vergeven en vergeeft, daar heb IK geen ander voor nodig!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb laatst een zonde opgebiegt aan een vriend van mij. Die vriend zou voor mij bidden. Een dag later ging alles fout en zag ik niets meer zitten. Ik ben toen in uiterste ontgronding gaan knielen en heb gebeden tot God. En ja, ik kreeg vergeving en God herstelde de relatie weer met mij.

Opbiegten kan bijzonder helend zijn.
Jac. 5:16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.

Wederom heeft de bijbel weer gelijk gehad.

Dat de PKN deze oude gewoonte herstelt heeft niets met Rome te maken en is zeker niet onbijbels. Je vergeving hangt alleen nooit van een biegt af en dat is wat je voor ogen moet houden.

[Aangepast op 1/11/04 door Kaw]
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Luther ging altijd biechten voor hij aan het avondmaal ging. Ook na zijn reformatie.

[Aangepast op 1/11/04 door Dathenum]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Luther ging altijd biechten voor hij aan het avondmaal ging. Ook na zijn reformatie.

Hij meende ook dat het wijn waarlijk in bloed veranderde en het brood in vlees.

Luther moest zijn zonden biechten bij God in Christus en niet bij een mens die ook besmet is met de zonde.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Luther moest zijn zonden biechten bij God in Christus en niet bij een mens die ook besmet is met de zonde.
Uhm... dus weg met Luther?! :pu
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Lezen en dan reageren alstublieft.
Jac. 5:16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.

Ik wordt een beetje zat van die one-liners waar even een verregaande conclussie wordt getrokken dat Luther dus vergeving verwachte van een broeder en niet van Christus. Want daar wil je toch heen, beste Matthijs?

[Aangepast op 1/11/04 door Kaw]
Plaats reactie