Zijn er ook Amish in Nederland?

Cas777

Zijn er ook Amish in Nederland?

Bericht door Cas777 »

'SGP hangt van compromissen aan elkaar'
door Hans Hopman
Altijd in boezeroen, op klompen en met pet. Niet om de folklore, maar uit principe. Henk Koelewijn is in Spakenburg een opvallende verschijning. Het 43-jarige lid van de Oud-Gereformeerde Gemeenten
beschouwt zijn vijftien kinderen als ,,een zegen uit Gods hand''.
Maar voortgezet onderwijs krijgen ze niet. Vanwege gemoedsbezwaren
kreeg hij ontheffing. ,,Op school worden ze alleen maar slechter.''
En in zijn woonplaats tergt hij momenteel de politici, want herhaaldelijk ageert hij tegen een nieuwe gebedsruimte voor moslims.
Wat voor denkbeelden bepalen zijn leven?
Sommigen beschouwen Koelewijns standpunten als net zo rechtlijnig
als de scherpe snijvoegen - siervoegen op vooral oude monumenten - waarin hij bedreven is. Het deert hem niet dat sommige zijn denkbeelden extreem vinden. Hoe ziet hij zichzelf staan? ,,Ik voel me niks beter dan een ander'', benadrukt hij. Voor hem ligt het heel
eenvoudig. In de Bijbel wordt gewaarschuwd tegen het schipperen met
Gods Woord. ,,Den Heere vraagt ons hele hart. Dus als je je niet uitwendig bekeren wilt, gooi dan maar je hele godsdienst overboord, want die is dan waardeloos geworden.'' Koelewijn kijkt er niet van
op dat hij steeds meer een uitzondering wordt. In de hele Schrift wordt dat beschreven. ,,Stond ook de profeet Micha, de zoon van Jimla, niet alleen temidden van wel vierhonderd profeten?''
Hij woont op een bedrijventerrein en streeft ernaar geheel zelfvoorzienend te zijn. Zo staat in de kleine voortuin een enorme berg houtblokken - ,,twee volwassen bomen'' - metershoog opgetast.
Een aanvraag voor een eigen windturbine is onderweg. Binnen loeit de kachel. Zijn vrouw en twee oudere dochters luisteren stil en aandachtig naar man en vader. ,,Het is hemel of hel, nacht of dag,
dood of leven'', zal hij aan het eind van het gesprek de ernst van het leven onderstrepen. ,,Een tussenweg is er niet.''
Moslims Zijn drijfveren om te protesteren tegen een gebedsruimte voor moslims staan in lijn met die van ,,de meeste theologen'' van een paar eeuwen her, theologen die Nederland beschouwden als het Israël van het Westen.
Van een scheiding tussen kerk en staat wil hij niet weten. Artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, waarin staat dat de overheid alle afgoderij en valse godsdienst heeft te weren, heeft
hij hoog.
De islam ziet hij als een grote bedreiging, als hij afgaat op de Koran, die oproept Mohammed te volgen en waarin de heilige oorlog tegen de christenheid wordt geproclameerd. Hij laat zijn kinderen een boek halen uit 1600 van de Schotse theoloog Patrick, die studie
maakte van de Koran. Nadat hij op gedragen toon - zangerig haast -
er delen uit heeft geciteerd, legt hij het boek terzijde en laat weten dat de meesten niet weten wat er boven hun hoofd hangt. ,,Voor een moslim is iedere Westerse vrouw een hoer. Dus als ze de macht krijgen, is geen vrouw meer veilig, want ze worden allemaal misbruikt.'' Sommige inwoners geven hem stilletjes gelijk, zegt hij. Iets van de profetie uit Hosea 7:9, namelijk dat vreemden zijn
kracht (van het land) zullen verteren, ziet hij uitkomen. ,,Het is een oordeel dat Nederland zelf over zich uitroept, omdat het goede als kwaad en het kwade als goed wordt beschouwd.''
Is godsdienstvrijheid, zoals vastgelegd in de grondwet, dan geen groot goed? ,,Wanneer de godsdienst op één lijn wordt gezet met de valse godsdienst: nee. Gods Woord staat boven alles.'' Als
christelijke politici meewerken aan de totstandkoming van moskeeën, denkt hij aan Prediker 10:16 en Jesaja 3:4, namelijk dat kínderen het land regeren. Christenpolitici beschouwen de Bijbel niet meer als het Woord van God, is zijn analyse, maar als een gewoon boek.
,,De vreze des Heeren is het beginsel der wijsheid. Maar dat hebben ze niet. De komst van een islamitisch bedehuis willen ze niet als een probleem zien, en liever doodzwijgen. Net zoals onlangs met die
cocaïne-affaire.''

Mitrailleur
Als artikel 36 van de NGB het heeft over het bevorderen van de ware godsdienst, wordt volgens hem echt niet bedoeld: de mitrailleur erop zetten. ,,Wel dat bijvoorbeeld moslims geen gelegenheid van de overheid mogen krijgen hun godsdienst uit te oefenen. Maar nu wordt
de valse godsdienst gelegaliseerd!'' Hij ziet als gevolg daarvan christenvervolging in het verschiet, en dat christenen met alle middelen zich zullen moeten verdedigen. Wie zou denken dat Koelewijn van harte achter de SGP staat, omdat deze partij de theocratie huldigt, heeft het mis. ,,Bij de SGP moet ik denken aan het woord van den Heere Jezus: ze zeggen het wel, maar doen het niet (Matteüs 23:3). Deze partij hangt van compromissen aan elkaar.'' Als voorbeeld noemt hij dat vrouwen niet mogen meeregeren. Toch heeft hij Van der Vlies nooit vrouwen horen oproepen thuis te
blijven tijdens de verkiezingen. ,,Ik kan de SGP wel begrijpen, hoor, want dit zou leiden tot vijftig procent minder stemmen. Maar beter twee zetels in Gods gunst dan vier zetels in zijn ongunst.''
,,De geopenbaarde wil van God'' verbiedt het volgens hem dat vrouwen spreken (1 Korintiërs 14:34), niet alleen in de kerkelijke gemeente, maar ook ,,in de landelijke gemeente. In Israël en in het vroegere Nederland was het ook zo dat kerk en staat één waren, tot het jaar
1795 (Franse Revolutie).''
Als een rode draad door het gesprek met Koelewijn loopt het verhaal van Daniël en zijn vrienden. Deze kwamen vlak voor de vurige oven te staan van koning Nebukadnezar. Ze hadden hun bezwaren kenbaar gemaakt, maar waren ook bereid zich op te offeren in het vuur.
Maar wat is de hedendaagse tendens in kerk en maatschappij, volgens Koelewijn? De meeste christenen durven de uiterste consequentie niet aan, zoals destijds de martelaren. ,,Ze knielen voor de wetten des lands en zijn zo afgodendienaars geworden, die geen zegen van God
hebben te verwachten.''
Niet verzekerd Koelewijn is nergens tegen verzekerd, ,,omdat alle dingen worden bestuurd'' ('Uw wil geschiedde'). Concreet: ,,Als den Heere het nodig acht dat hier de boel afbrandt, dan heb ik me daarbij neer te leggen. Dan heeft Hij daar een bedoeling mee. Ik zou dan gewoon iets huren. En verder blijft van kracht wat geschreven staat: werp al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.'' Ieder mens is inkomstenbelasting verplicht, met premieheffing. Van dat laatste is hij als gemoedsbezwaarde vrijgesteld. Maar wat hij zeer onrechtvaardig vindt, is dat hij het bedrag dat hij niet hoeft af te dragen, op zijn bord krijgt als verhóógde inkomstenbelasting. Tegen deze ,,discriminatie'' ging hij in beroep, tot aan de Hoge Raad. Zonder resultaat overigens. ,,Vrijheid van godsdienst? Het is vrijheid van válse godsdienst!''.
Van SGP'er Van der Vlies kreeg hij geen steun. ,,Dit soort lieden zwijgt, of zegt 'We komen er op terug'. Vervolgens hoor je niets meer.''
Overigens begrijpt hij ook niet hoe een christen-politicus trouw kan zweren aan de grondwet waarin abortus en euthanasie zijn geregeld. ,,Een werkelijk christen kan niet in deze regering zitten'', is zijn conclusie, ,,of hij moet een huichelaar zijn''.
De kinderen Koelewijn zijn niet ingeënt tegen ziekten. 'Die gezond zijn hebben den Medicijnmeester niet van noode' citeert hij de Statenvertaling. ,,Een tekst moet altijd eerst in natuurlijke zin uitgelegd worden en dan in geestelijke zin, verdedigt hij zijn exegese. Dus als een kind ziek is, gaat hij wel naar de dokter.

Thuislezer
De talloze verzekeringen die mensen afsluiten, noemt hij ,,de afgoden van deze tijd''. Binnen zijn kerkgenootschap wordt met twee maten gemeten, vindt hij. ,,Er wordt nog wel gewaarschuwd tegen deze afgoden, maar kerkleden die verzekerd zijn, mogen gewoon laten
dopen, belijdenis doen, trouwen en avondmaal houden.'' Een predikant
die hij erover aansprak, benadrukte het 'een ieder zij in zijn eigen
gemoed ten volle verzekerd'. ,,Ze zijn bang dat de kerk leegloopt en
daarom doen ze water bij de wijn. Maar we weten toch dat aangelengde
wijn níet te drinken is?'' Om deze redenen bezoekt hij 's zondags niet meer de plaatselijke gemeente, die ooit dienst hield in de 'voegschuur' achter zijn huis.
Maar ook komt hij zelden in de Oud-Gereformeerde Gemeente van Amersfoort waarvan hij officieel lid is, omdat hij tegen reizen op zondag is. Met zijn gezin leest hij daarom aan tafel uit diverse oud-vaders: ,,Theologen die het 'recht voor z'n raap' zeggen'',
hebben zijn voorkeur. Zoals Calvijn en Luther, maar ook Van der Groe, de gebroeders Erskine, Costerius, Hellenbroek, Ursinus, Boston
en Bunyan. Eigenlijk vindt hij 'thuislezen' maar niks, bekent hij, ,,maar wat moet je met geestelijke leidslieden die niet achter
hun principes staan? De tucht ontbreekt op dit punt''.

Staatskinderen
Het grote gezin bestaat uit zeven jongens en acht dochters. De jongste is anderhalf en de oudste negentien. De pil noemt hij een bedenksel van satan. ,,Houdt de zegen van God ineens op na bijvoorbeeld het derde kind?''
In de huiskamer is het op de avond van ons gesprek een en al rust.
Zo nu en dan komt er een ouder kind even luisteren naar het interview. Er staat geen televisie en evenmin een radio. Een gezinsfoto zul je er niet aantreffen. ,,Ik heb nooit veel opgehad
met foto's'', is het commentaar.
Wel beschikt hij over een computer, maar eentje met alleen een 'boekhoudprogramma' erop. ,,Volgens de synode van mijn kerk mag je internet zakelijk gebruiken, maar niet privé. Dit is werkelijk wartaal!''
Het enige wat geluid produceert is het borrelende luchtfilter van een groot tropisch aquarium. En de hond, die vervaarlijk gromt als een vreemde bezoeker te dicht bij zijn twee jongen komt.
Ook Koelewijn laat wel eens zijn tanden zien. Omdat hij tegen het propageren van valse godsdienst op de middelbare school is, staan inmiddels al twee jongens - de jongste is veertien - naast hem op de
steiger snijvoegen te maken. Ook in kiel, op klompen en met pet. Een tafereel dat doet denken aan de tijd van Ot en Sien.
Hoe vredig het plaatje ook oogt, burgemeester en wethouders zagen er
zeven jaar geleden aanleiding in om de kinderbescherming bij hem te laten kijken. ,,Ik zou m'n kinderen niet goed opvoeden. Ze kwamen ze in beslag nemen, omdat het staatskinderen waren.'' Laaiend is hij toen geworden. Hij verklaarde ze ter plekke de oorlog. Een paar maanden later ontving hij een brief, waarin werd toegezegd dat ze niet meer terugkwamen. ,,Ik neem het b & w nog steeds kwalijk - zo te proberen ons gezin te verwoesten'', briest hij. Na een koelende dronk uit een flesje Hébron mineraalwater: ,,Zo ga je toch niet met
je burgers om? Ze lijken wel gek! Uiteraard heb ik níets tegen de kinderbescherming. Als er dingen gebeuren die niet door de beugel
kunnen, dan moet er ingegrepen worden. Maar dit was politiek machtsmisbruik.''

Seks, drugs, alcohol
Koelewijn is van mening dat kinderen in het voortgezet onderwijs worden bedorven. ,,Ze leren daar een grote mond op te zetten tegen hun ouders.'' Andere termen die hij laat vallen zijn seks, drugs en alcohol. Maar toch niet op een reformatorische school als het Van Lodenstein-college in Amersfoort? Hij betwijfelt dat: ,,Praat maar met de mensen die er in de omgeving wonen. Onbeschofter kinderen hebben ze niet meegemaakt. Er is geen orde en regel. De refo-kinderen van tegenwoordig zijn zo losbandig als het maar kan.''
Hij sprak met het schoolbestuur. Zijn kinderen konden eventueel vrijstelling krijgen voor het volgen van sport-onderwijs in een minirok. Maar Koelewijn vindt dat seksueel uitdagend. ,,En ook hier weer: ze geven me overal gelijk in, maar ze durven het sporten niet af te schaffen, bang dat ze overheidssubsidie mislopen. Zo maakt geld hun godsdienst uit.'' Zijn kinderen mogen overigens best doorstuderen, als ze dat willen.
Maar alleen thuis. ,,Dan bestel ik wel een zooitje boeken via het LOI.''
In verband met de kleding merkt hij op, dat ,,het ordelijke'' in de Spakenburgse klederdracht goed overeenkomt met 'de godsdienst'. Al vallen de mussen vanwege de hitte van het dak, hij zal in de bouw nimmer zijn lange, zwarte broek verruilen voor een kort short.
,,Adam en Eva hebben kleding gekregen om hun lichamen ermee te bedekken, en niet om er halfnaakt mee rond te lopen'', zegt hij beslist.
Koelewijn weet best dat zijn omgeving hem vanwege zijn denkbeelden voor gek verklaart. De meeste kerkmensen gaan hem uit de weg en
schuwen het gesprek. Dat vindt hij jammer, want hij wil best wel praten over de duivelse machten en het je - aldus Efeze 6 - wapenen daartegen. Hij voedt zijn kinderen strikt op. Tot bepaalde hoogte laat hij ze, bij het volwassen worden, vrij. ,,Maar als ze
bijvoorbeeld gaan 'hokken', zal ik ze de deur wijzen. Dan komen ze er niet meer in, totdat ze tot inkeer komen.''
Hij heeft niet het idee dat zijn kinderen in een keurslijf opgroeien. Lachend en met zijn hand wijzend: ,,Ik ben er toch het
bewijs van, dat het kan om zo te leven?'' Zonder televisie komen zijn kinderen nóg tijd tekort, zegt hij. Ze lezen een boek, doen spelletjes en moeten klusjes doen. ,,Er is nog zoveel waar ze niet
aan toekomen. Een avond is om voordat je er erg in hebt.'' Zijn vrouw, tot nu toe op de achtergrond, zegt: ,,Wij hebben zonder televisie meer tijd om over de dingen na te denken.'' Voordat ze
Koelewijn leerde kennen, was ze ongelovig opgegroeid in Amsterdam.
Hij zegt beter met heidenen te kunnen omgaan dan met Kerkmensen. ,,Ongelovigen komen tenminste recht voor hun mening uit. Bij
kerkmensen is het vaak: mooi praten, en alles kan er ondertussen mee door. En dat dan ook nog verbloemen.''
Aan het eind van het gesprek hecht hij er nog aan op te merken dat het politieke eenheidsstreven in Europa ten diepste landverraad is. ,,De twaalf sterren in het Europa-logo is een werk van de antichrist, de paus.'' Tekenend vindt hij dat de Raad van Europa op 8 december 1955 de eurovlag aan Maria wijdde. ,,Europa is aan Rome verkocht en verkwanseld''
,,Ik zal je wat laten zien'', zegt hij bij het uitlaten. In de vrieskou lopen we naar zijn Mercedes-stationwagen. Over het
Europa-teken op zijn nummerbord plakte hij een rond stickertje. Daarop de Nederlandse leeuw met opgeheven zwaard, en daaronder 'Je Maintiendrai': ik zal handhaven.

© Nederlands Dagblad 1/10/2003
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Eén ding mis ik bij deze man. Augustinus schrijft dat de vruchten van geloof Ootmoed, ootmoed en ootmoed zijn.

De wereld is niet de boze buitenwereld, maar leeft in ons eigen hart. Dat niet te onderkennen is de vergissing van kloosterlingen en zie ik ook hier weer. Kinderen worden niet slecht op school, maar zijn in zonde ontvangen en geboren.

Toen ik het artikel vanmorgen in de krant las had ik nog meer gevoelens, maar laat ik die maar niet opschrijven.

In elk geval vind ik het geen reclame voor een leven met God.
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik denk dat deze man inderdaad een beetje verdronken is in anti-religie. Hij heeft een anti-religie: als er iets voorkomt in de wereld - wat dan ook - dan is hij tegen. Mag, niets mis mee, maar het is wel een leven van puur zelfkastijing, denk ik, onnodig. Maar goed, hij mag het zelf weten, vind ik.
Billy

Bericht door Billy »

He Cas, vanwaar die vergelijking met amish??

amish is een op zichzelfstaande geloofs CULTUUR met eigen pastor, kerkgemeenschap etc.

wat deze man doet is zich niet afzonderen maar persoonlijk ( met zijn gezin) AFZETTEN van de gereformeerde gezindte, partij, kerkinstituten etc.

Als hij wars is van media, foto's etc. etc. vanwaar het nut dan om een intervieuw te geven voor het nederlands dagblad???

Als die ds. van zijn kerkverband ook al is afgekeurd waarom blijfte dan lid van de OGG?? hij gaat toch nooit!

als iedereen zo over reformatorische scholen gaat denken zijn ze binnen een jaar allemaal leeg??

met zijn visie op de SGP zal er helemaal geen staatkundig gereformeerd geluid meer gehoord worden in 's lands vergaderzalen.

wat wil hij nou??

volgens mij AANDACHT

Hij praat NB liever met heidenen omdat kerkmensen maar mooi praten en verbloemen alles.
??????

sorry dat ik beetje fel ben maar toen ik vanmorgen dat stuk las zat ik echt ff met m'n hoofd te schudden.
( jaja billy koopt zaterdags wel eens het ND!, zeker in verkiezingstijd)

bovendien doet hij ( zeker in een krant als het ND) "zijn" (?) kerkverband , de OGG, oneer aan door en passant nog wel te vermelden daar lid van te zijn.

OGG zal blij zijn dat niet al hun leden van dit slag zijn.

OK, als iemand zijn vertrouwen opGod steld in alles en daarom niet verzekerd is, ALLE RESPECT ( ken verschillende niet verzekerde mensen)echter de ECHT principiele mensne hoeven dat niet in een krant te zetten hoor.

die hebben meer OOTMOED!

maar bij deze beste man heb ik wel beetje raar smaakje in de mond........
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
parsifal

Bericht door parsifal »

Maar toch heeft de man kritiek die wel serieus genomen moet worden. Een partij die artikel 36 onderschrijft en gelijk trouw belooft aan de grondwet, waarin de vrijheid van Godsdienst wordt verworpen lijkt zichzelf tegen te spreken. Dit kun je niet afdoen met kritiek als een aanval van binnenuit op de gereformeerde gezindte en daarom het beantwoorden niet waardig,

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
england

Bericht door england »

Inderdaad zijn er wel verschillende dingen die waar zijn, zoals bijvoorbeeld de jeugd van de reformatorische scholen (heb zelf op een er van lesgegeven...) Maar hij vergeet dat het kwaad in een ieders hart leeft, en dat kinderen op een christelijke school van binnen, en vaak van buiten, net zo slecht zijn als alle andere kinderen.

Inderdaad past een beetje meer ootmoed, en de hand in eigen boezem steken wel meer bij deze man, denk ik... Is het tot Gods eer om zo je standpunten in de krant te laten zetten? Is het niet eerder zo dat nu Gods Naam oneer wordt aangedaan, doordat mensen zeggen: Oh, bij die fijnen is dus ook niet alles koek en ei...
Billy

Bericht door Billy »

Origineel geplaatst door england
Inderdaad zijn er wel verschillende dingen die waar zijn, zoals bijvoorbeeld de jeugd van de reformatorische scholen (heb zelf op een er van lesgegeven...) Maar hij vergeet dat het kwaad in een ieders hart leeft, en dat kinderen op een christelijke school van binnen, en vaak van buiten, net zo slecht zijn als alle andere kinderen.

Inderdaad past een beetje meer ootmoed, en de hand in eigen boezem steken wel meer bij deze man, denk ik... Is het tot Gods eer om zo je standpunten in de krant te laten zetten? Is het niet eerder zo dat nu Gods Naam oneer wordt aangedaan, doordat mensen zeggen: Oh, bij die fijnen is dus ook niet alles koek en ei...
da bedoel ik england.
helemaal met je eens!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

rekna

Bericht door rekna »

Ik kan op sommige punten meegaan met deze man.

Ach, dat het zo in het ND staat ligt deels aan de geïnterviewde, maar voor een groot deel ook aan de interviewer.

Hij ageert tegen het grenzeloos compromissen sluiten van de ger. gezindte. Zijn verwijzing naar artikel 36, het vrouwenstemrecht en de SGP, dingen die je inderdaad ter discussie kan stellen.

En hoe is het met de tucht in de ger. gezindte gesteld en ontstaat er inderdaad geen grote kloof tussen leer en leven??

-Censurabel stellen van internet? (komtie weer;))
-TV-bezit binnen de Ger. Gemeente (o.a)
-omgaan met inenten/verzekeren

Oftewel, wat voor inhoud heeft de macht van de kerk?
Concreet: ,,Als den Heere het nodig acht dat hier de boel afbrandt, dan heb ik me daarbij neer te leggen. Dan heeft Hij daar een bedoeling mee. Ik zou dan gewoon iets huren. En verder blijft van kracht wat geschreven staat: werp al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.''
Een groot geloof........?
Hij praat NB liever met heidenen omdat kerkmensen maar mooi praten en verbloemen alles.
Daar zit zeker wat in.

Ik vind het onzin dat zulke mensen hun verhaal niet in de krant mogen zetten. Ootmoed is een groot goed. Dat vond Augustinus ook al. Maar het is prima dat mensen die staan voor hun principes er ook in breder verband voor uit willen komen. Is niks mis mee.

Echter, ook ik leef niet zoals die man leeft, gelukkig niet, maar sommige dingen zijn het overdenken waard en kunnen voor ons ook tot lering zijn!!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zeker wat betreft refoscholen en het algemene beeld wat hij van christenen schetst, daarin zal hij gelijk hebben.

Maar mijn eerste reactie toen ik het gister onder ogen kreeg was: Waar spreekt hier de liefde? Ik heb Christus niet gelezen, wel 'christelijk', 'christen', 'christenpolticus', maar waar getuigt deze man toch van Hem? Hij had nota bene een hele pagina van het ND tot zijn beschikking!
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Origineel geplaatst door rekna:

Oftewel, wat voor inhoud heeft de macht van de kerk?

Heeft de reformatorische kerk macht? Waar is die op gebaseerd? Is het wenselijk dat een kerk macht heeft?

Origineel geplaatst door rekna: Een groot geloof........?

Een vrucht van een groot geloof is niet het veroordelen van iemand anders met een minder groot geloof.

Als er een elfde gebod was: "Gij zult geen voorzorgsmaatregelen nemen, wat ziekte noch wat financiën noch wat gezinsgrootte betreft noch enig ander ding" Een twaalfde gebod: "Gij zult u verre houden van moderne media", een deritiende: "Gij zult als vrouw niet stemmen" dan had deze man volkomen gelijk. Zijn standpunten in dezen zijn echter gebaseerd op zijn eigen interpretatie van Gods Woord. Dat mag, daar kun je respect voor hebben. Je mag dit soort zaken echter niet zomaar aan anderen opleggen die de Bijbel hierin toch (iets) anders lezen. Dat is net zo goed strijdig met de geest en de letter van de Schrift.

Wat ik ook niet begrijp: Als zijn kinderen gaan hokken zijn ze niet meer welkom. Ze leven dan in zonde, tegen het 7e gebod welteverstaan. Maar als b.v. zijn zoon zonder licht fietst? Mag hij dan ook niet meer thuiskomen? En als zijn dochter roddelt? Is het 7e zwaarder dan het 5e, 6e of 9e?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Origineel geplaatst door parsifal
Maar toch heeft de man kritiek die wel serieus genomen moet worden. Een partij die artikel 36 onderschrijft en gelijk trouw belooft aan de grondwet, waarin de vrijheid van Godsdienst wordt verworpen lijkt zichzelf tegen te spreken. Dit kun je niet afdoen met kritiek als een aanval van binnenuit op de gereformeerde gezindte en daarom het beantwoorden niet waardig,

Vaya con Dios,

parsifal
Je hebt helemaal gelijk Parsifal. Participeren binnen het democratisch stelsel is echter de enigste mogelijkheid om de maatschappij te kunnen kerstenen. Toen ik zelf raadslid werd vond ik dat de moeilijkste beslissing. Het theocratisch beginsel heeft mijn hartelijke instemming en is dan ook in strijd met de eed op de grondwet. Lees hierover het RD 'het interview met vd. Berg' :

„Dan praat je over de spanning tussen het theocratisch ideaal en het postmoderne denken van de 21e eeuw. Die spanning is gigantisch. In feite is de participatie in onze parlementaire democratie, die niet uitgaat van de bijbelse normen en waarden, voor een theocratische partij al het accepteren van een levensgroot compromis. L. M. P. Scholten heeft in de jaren negentig terecht eens gezegd dat alle compromissen die SGP’ers moeten sluiten in dat licht verbleken.
.
Ondanks de Grondwet van 1848, die uitging van een zogenaamde neutrale overheid, bleef Groen van Prinsterer aan het politieke bestel deelnemen. Daarin werd en wordt nog steeds de ruimte geboden het eigen ideaal naar voren te brengen en indien mogelijk een keer ten goede te bewerken. Ds. Kersten deelde dat uitgangspunt van Groen.â€
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Trein

Bericht door Trein »

Heef idd weinig tot niets met de Amish te maken. De Amisch heb ik nog wel respect voor, die gaan volledig voor hun standpunten, hoe onhoudbaar die soms ook zijn. Maar deze vriendelijke man, zet zich wel af tegen de maatschappij, laat zijn kinderen niet studeren, maar rijd voor het gemak en de luxe van de aardse lusten wel even in een vette mercedes. (lijkt me wel erg rot rijden, met klompen aan :D )
Beetje inconsequent die man dus
Billy

Bericht door Billy »

Origineel geplaatst door Trein
Heef idd weinig tot niets met de Amish te maken. De Amisch heb ik nog wel respect voor, die gaan volledig voor hun standpunten, hoe onhoudbaar die soms ook zijn. Maar deze vriendelijke man, zet zich wel af tegen de maatschappij, laat zijn kinderen niet studeren, maar rijd voor het gemak en de luxe van de aardse lusten wel even in een vette mercedes. (lijkt me wel erg rot rijden, met klompen aan :D )
Beetje inconsequent die man dus

rekna

Bericht door rekna »

In de vrieskou lopen we naar zijn Mercedes-stationwagen
Ik denk dat het zo'n oude vierkante bak is. Wel makkelijk met zo'n groot gezin!!

Hoezo inlegkunde...................
Mirja

Bericht door Mirja »

de amish zijn gekomen van europa,
ja of nee??? waarom heb zij naar canada en america gekomen??? Weet iemand dat?
Plaats reactie