Een ongelijk huwelijk: verbiedt de bijbel het?

Robert

Een ongelijk huwelijk: verbiedt de bijbel het?

Bericht door Robert »

in het topic over trouwen sloot onze moderator het topic nadat nickname het volgende zei:
En als Anne vraagt of ze iets onmogelijks willen...Tja, niet onmogelijk, maar Gods Woord verbiedt het. Onmogelijk is het niet, maar dan moet je tegen Zijn wil ingaan.
Volgens OSW mod was nu alles er over gezegd. Maar dat is niet waar.
Wat nickname zei is nml niet waar.

God's woord verbied het helemaal niet. Paulus geeft een advies. Zoals Paulus veel adviezen geeft over het huwelijk! Bv. dat het beter is om helemaal niet te trouwen.

Ik zou iedereen aanraden om het advies over te nemen. Maar om hier meteen een gebod van te maken dat door iedereen nageleeft moet worden......

Ik vind het veel te snel gaan om dan het onderwerp snel te sluiten.
In het onderwerp is niemand ingegaan op dit argument van mij. Dus het idee om het topic te sluiten omdat 'alles gezegd was' bestrijd ik bij deze.

Zowieso snap ik niet waarom een topic gesloten wordt omdat 'alles gezegd is'.

Er zijn 10-tallen topics niet gesloten waarin alles al 100 x gezegd is.
Waarom dan toch gesloten OSW-Mod? Mag ik dat vragen?

Graag hier de discussie verder over advies of gebod.
Carpe Diem tamen Memento Mori
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Robert, ik ben het in de regel aardig eens met je.
Maar welk nut een topic als deze is snap ik niet. Wil je het me vertellen?
Moet ik jouw een aantal overbekende en al geciteerde verzen neerzetten?
Lees Prediker 4 ook eens. Wat moet je als gelovige met een ongelovige vrouw? (even bot gezegd)
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Robert,

Volgens mij is het puur een persoonlijke interpretatie dat dit slechts een advies is van Paulus. Zijn er verklaringen die jou hierin ondersteunen?

M.i. is het duidelijk een vermaning. De kanttekenaren spreken ook over het 'verbieden' van zaken. En ze zien een link met Deut. 22:10 waar het verboden wordt met een os en een ezel tegelijk te ploegen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Mirja

Bericht door Mirja »

Deze mannen hebt het gedaan,
Joseph, Moses, Solomon, David,
waarom kan ik aals christen niet en jood trouwen?
gallio

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door Mirja
you sound exactly like ....................
Robert

Bericht door Robert »

Moderator: bedankt voor je reactie!
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Robert, ik ben het in de regel aardig eens met je.
Maar welk nut een topic als deze is snap ik niet. Wil je het me vertellen?
Moet ik jouw een aantal overbekende en al geciteerde verzen neerzetten?
Lees Prediker 4 ook eens. Wat moet je als gelovige met een ongelovige vrouw? (even bot gezegd)
Gerrit, ik heb het over de versen die jij noemt.
Spreuken verbied niets, spreuken is geen wetboek. Dat wil niet zeggen dat ik het oneens ben, het is niet verstandig om met een ongelovige te trouwen.
Daar was ik m.i. ook duidelijk in.

Als jij uit Paulus' woorden op denkt te maken dat hij het verbied, dan vraag ik me af: waarom weten de andere gemeenten dat dan niet?
Waarom is dit in handelingen 15 dan niet besloten?

Je kan de woorden in een brief van Paulus natuurlijk niet vergelijken met de wetgeving op de Sinaï.

Het is geen persoonlijke interpertatie dat het geen verbod is. Dat het wel een verbod is, dat zou een persoonlijke interpertatie zijn. Er is namelijk helemaal geen sprake van een wetgevende situatie. Itt Mozes op de Sinaï waar God zelf spreekt.

Dat het onverstandig is, staat buiten kijf. En dat dit een zeer dringend advies is ook. Maar er is geen sprake van een rijtje nieuwe geboden in het nieuwe testament. Ook al willen sommigen die geboden vergaren uit alle boeken van het NT samen. Maar dat is een breder onderwerp.
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door gallio
Oorspronkelijk gepost door Mirja
you sound exactly like ....................
ja, inderdaad ........................!
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Robert
in het topic over trouwen sloot onze moderator het topic nadat nickname het volgende zei:
En als Anne vraagt of ze iets onmogelijks willen...Tja, niet onmogelijk, maar Gods Woord verbiedt het. Onmogelijk is het niet, maar dan moet je tegen Zijn wil ingaan.
Wat nickname zei is nml niet waar.
Op het woord 'verbieden' wil ik wel terugkomen. Dat is als je het letterlijk uit de Bijbel geciteerd wil zien niet helemaal juist, want zo staat het er niet.

Maar het betekent voor mij persoonlijk toch wel een 'sterk afwijzen'. Paulus zegt: wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis en de gerechtigheid met de ongerechtigheid?

Jammer overigens dat je een hele posting afdoet met de woorden: Wat nicname zei is namelijk niet waar. En dat de topic gesloten werd na die woorden. Je geeft een vertekend beeld. Niet dat ik mijn gelijk wil hebben, maar het klinkt van jou kant wel zo. Ik heb er geen gebod bij willen maken, maar de tekst: Trek geen juk aan... komt op mij persoonlijk over als een sterk afkeuren, het er niet mee eens zijn.

Als we dan toch doen wat we zelf willen, komt dat op mij over als bewust tegen een liefdevol Vader handelen. Als je Hem wil dienen, dan wil je toch ook doen wat Hij van je vraagt? En laten wat Hem bedroefd?

Ga er vanuit dat ieder die op de posting van Anne heeft gereageerd dat met de beste bedoelingen voor haar doet. En niet om een welles-nietes spelletje te creeren.

Groeten Nic.

Ter info

[Aangepast op 30/9/04 door nicname]
england

Bericht door england »

Inderdaad, Nicname! Ik ben het heleaal met je eens! Het is het advies van God...Leggen we dat dan naat ons neer, zo van: Hij heeft toch niet gezegd dat ik het niet mag doen? Nou, dan doe ik het lekker toch!

Er wordt duidelijk aangetoond mijns inziens dat het licht niets met de duisternis te maken heeft, waarom willen we daar dan tegen in gaan? Ik ken heel wat vrouwen hier die met een ongelovige man getrouwd zijn, en er komt niets dan ellende van!

Als de een gelovig is, en de ander niet, of alleen in naam, dan ga je namelijk een andere richting op! Je hebt een andere visie op het leven, op alles.. En eehm, ik wet niet hoe ik je zal noemen, maar die voorbeelden die je noemde, dat ging toch ook niet al te goed? Is dat niet bewijs genoeg dat Gods zegen er niet op rust? En aan Zijn zegen is toch alles gelegen, of is dat een cliche die we eigenlijk niet echt geloven?!

En dta er in het NT geen echte geboden staan, well, wie weet.... Maar het is de wens van de Vader, het voorbeeld van Christus, die ons Zijn broeders noemt... Is dat dan niet onsdoel in het leven, te worden als Christus? Of denken we dat wij het wel beter weten, en dat we zelf wel bepalen met wie we trouwen, want er staat niets over in de tien geboden....??

Is er niet een uitdrukking: uw wens is voor mij een bevel...geldt dat hier misschien niet..?
refo

Bericht door refo »

Het advies van Paulus is gericht tot mensen die Christen GEWORDEN zijn in hun huwelijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

Onafhankelijk van de vraag of het mag is natuurlijk de vraag of het praktisch is. Kan een niet-christen ooit ten diepste voelen wat een kind van God beweegt, waar hij voor leeft zeg maar.

En daarmee kom je meteen bij de volgende vraag. Een kind van God die trouwt met een kerkmens die vreemdeling is van Gods genade. Dan heb je hetzelfde probleem. Ow, zul je zeggen, maar die snapt het op zn minst met zn verstand. Maar, er is zo'n groot verschil tussen een verstandelijk snappen van wat iemand doorleeft, en het kunnen meevoelen met de geestelijke emoties die iemand meemaakt.

Naar mijn inzien is er geen onderscheid tussen kerkmensen en wereldmensen, als zij buiten het geloof zijn. Ze snappen beiden NIETS van wat het is om in Christus te mogen geloven, wat nu je grootste troost is, wat nu je hoogste verwachting is.

[Aangepast op 30/9/2004 door memento]
Robert

Bericht door Robert »

nickname: Jammer overigens dat je een hele posting afdoet met de woorden: Wat nicname zei is namelijk niet waar. En dat de topic gesloten werd na die woorden. Je geeft een vertekend beeld.
Alleen even hier een reactie op.
Het spijt me en je hebt gelijk. Dat doet je post geen recht.
Het ging mij idd alleen om dat gedeelte.
Mijn excuses.
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Robert
nickname: Jammer overigens dat je een hele posting afdoet met de woorden: Wat nicname zei is namelijk niet waar. En dat de topic gesloten werd na die woorden. Je geeft een vertekend beeld.
Alleen even hier een reactie op.
Het spijt me en je hebt gelijk. Dat doet je post geen recht.
Het ging mij idd alleen om dat gedeelte.
Mijn excuses.
Excuses aanvaard ;)
Plaats reactie