Hoe onderkennen wij het werk van Gods Geest in eigen hart?
Geplaatst: 29 okt 2011, 10:30
Hoe onderkennen wij het werk van Gods Geest in eigen hart?
Enige kenmerken:memento schreef:Hoe onderkennen wij het werk van Gods Geest in eigen hart?
Wat bedoel je met 'onderkennen'? 'Herkennen'?memento schreef:Hoe onderkennen wij het werk van Gods Geest in eigen hart?
Van wie zou dat moeten, en waar baseer je dat op?huisman schreef: 2. Er moet toch de bevinding zijn "Ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord"
Van de Schrift. O.a deze tekst.Gian schreef:Van wie zou dat moeten, en waar baseer je dat op?huisman schreef: 2. Er moet toch de bevinding zijn "Ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord"
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn .
kanttekening schreef:9) getuigt met onzen geest,
Of, getuigt mede tot onzen geest. Dat is, de Heilige Geest beweegt niet alleen ons om God voor onzen Vader aan te roepen, maar getuigt ook inwendig tot onzen geest dat wij Gods kinderen zijn; of betuigt met onzen geest. Dat is, tezamen met onzen geest, die ons ook mede getuigt, door de aanmerking der kentekenen van het kindschap Gods, die onzen geest door Gods Geest in zichzelve bevindt; welke getuigenis, hoewel zij niet altijd even krachtig is in de gelovigen, zo openbaart zij nochtans zich menigmaal in hun meeste vernedering en benauwdheid.
Hier kun je het toch wel mee eens zijn ?Matthew Henry schreef: Te getuigen van deze betrekking van kinderen, vers 16 . Het eerste is het werk des Geestes als Heiligmaker; het tweede Zijn werk als Vertrooster. Hij getuigt met onzen geest. Menigeen heeft de getuigenis van zijn eigen geest betreffende de goedheid van zijn toestand, maar mist het daarmee overeenstemmende getuigenis van Gods Geest. Velen spreken tot zichzelven van vrede, tot wie de God des hemels niet van vrede spreekt. Maar zij, die geheiligd zijn, hebben den Geest Gods getuigende met hunnen geest. Dit moet niet opgevat worden als enige onmiddellijke buitengewone openbaring, maar als het gewone werk des Geestes, in en door de genademiddelen, spekende tot de ziel van vrede. Dit getuigenis is altijd overeenkomstig het geschreven woord; en het is daarom altijd gegrond in de heiligmaking, want de Geest in het hart kan niet in tegenspraak zijn met den Geest in het woord. De Geest getuigt aan niemand van de voorrechten van het kindschap dan aan hen, die de natuur en de gezindheid van kinderen hebben.
Zeker!huisman schreef:Van de Schrift. O.a deze tekst.Gian schreef:Van wie zou dat moeten, en waar baseer je dat op?huisman schreef: 2. Er moet toch de bevinding zijn "Ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord"16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn .kanttekening schreef:9) getuigt met onzen geest,
Of, getuigt mede tot onzen geest. Dat is, de Heilige Geest beweegt niet alleen ons om God voor onzen Vader aan te roepen, maar getuigt ook inwendig tot onzen geest dat wij Gods kinderen zijn; of betuigt met onzen geest. Dat is, tezamen met onzen geest, die ons ook mede getuigt, door de aanmerking der kentekenen van het kindschap Gods, die onzen geest door Gods Geest in zichzelve bevindt; welke getuigenis, hoewel zij niet altijd even krachtig is in de gelovigen, zo openbaart zij nochtans zich menigmaal in hun meeste vernedering en benauwdheid.Hier kun je het toch wel mee eens zijn ?Matthew Henry schreef: Te getuigen van deze betrekking van kinderen, vers 16 . Het eerste is het werk des Geestes als Heiligmaker; het tweede Zijn werk als Vertrooster. Hij getuigt met onzen geest. Menigeen heeft de getuigenis van zijn eigen geest betreffende de goedheid van zijn toestand, maar mist het daarmee overeenstemmende getuigenis van Gods Geest. Velen spreken tot zichzelven van vrede, tot wie de God des hemels niet van vrede spreekt. Maar zij, die geheiligd zijn, hebben den Geest Gods getuigende met hunnen geest. Dit moet niet opgevat worden als enige onmiddellijke buitengewone openbaring, maar als het gewone werk des Geestes, in en door de genademiddelen, spekende tot de ziel van vrede. Dit getuigenis is altijd overeenkomstig het geschreven woord; en het is daarom altijd gegrond in de heiligmaking, want de Geest in het hart kan niet in tegenspraak zijn met den Geest in het woord. De Geest getuigt aan niemand van de voorrechten van het kindschap dan aan hen, die de natuur en de gezindheid van kinderen hebben.
Wel andere: geluid van een geweldige wind en vreemde talen.en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen. En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren. En Ik zal wonderen geven in den hemel boven, en tekenen op de aarde beneden, bloed en vuur, en rookdamp.
Juist.refo schreef: Als de Bijbel zelf waarschuwt dat de Satan zich als een engel des lichts kan voordoen blijkt waakzaamheid geboden. Wanneer kun je zeggen dat het uitgesloten is dat dit Satan is/was?
Maar deze vraag is intussen nog niet beantwoord.memento schreef:Hoe onderkennen wij het werk van Gods Geest in eigen hart?
Je zult hier geen antwoord op krijgen. Vermoedelijk weet je toch het antwoord al, of wil je iets horen. Verder is het zo dat degenen die een serieus antwoord willen geven, zich heel kwetsbaar opstellen, en dat is geen sinecure.refo schreef:Maar deze vraag is intussen nog niet beantwoord.memento schreef:Hoe onderkennen wij het werk van Gods Geest in eigen hart?
Het huwelijk is wel aardig als voorbeeld, maar dat is tastbaar.
Er wordt veel gewaarschuwd (vooral naar anderen) over zichzelf bedriegen.
Als dat zo belangrijk is dan is het toch wel dienstig dat je schijn van zijn kunt onderscheiden.
Wanneer is het tastbaar dat het geen schijn is?
De vraag is wel beantwoord maar jij blijft het vaag vinden. Ik heb het citaat van M Henry al vaker geplaatst. Henry zegt dit naar aanleiding van deze tekst "Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn . "refo schreef:Maar deze vraag is intussen nog niet beantwoord.memento schreef:Hoe onderkennen wij het werk van Gods Geest in eigen hart?
Het huwelijk is wel aardig als voorbeeld, maar dat is tastbaar.
Er wordt veel gewaarschuwd (vooral naar anderen) over zichzelf bedriegen.
Als dat zo belangrijk is dan is het toch wel dienstig dat je schijn van zijn kunt onderscheiden.
Wanneer is het tastbaar dat het geen schijn is?
Te getuigen van deze betrekking van kinderen, vers 16 . Het eerste is het werk des Geestes als Heiligmaker; het tweede Zijn werk als Vertrooster. Hij getuigt met onzen geest. Menigeen heeft de getuigenis van zijn eigen geest betreffende de goedheid van zijn toestand, maar mist het daarmee overeenstemmende getuigenis van Gods Geest. Velen spreken tot zichzelven van vrede, tot wie de God des hemels niet van vrede spreekt. Maar zij, die geheiligd zijn, hebben den Geest Gods getuigende met hunnen geest. Dit moet niet opgevat worden als enige onmiddellijke buitengewone openbaring, maar als het gewone werk des Geestes, in en door de genademiddelen, spekende tot de ziel van vrede. Dit getuigenis is altijd overeenkomstig het geschreven woord; en het is daarom altijd gegrond in de heiligmaking, want de Geest in het hart kan niet in tegenspraak zijn met den Geest in het woord. De Geest getuigt aan niemand van de voorrechten van het kindschap dan aan hen, die de natuur en de gezindheid van kinderen hebben
Heel mooi en raak gezegd.-DIA- schreef: Toch is het werk van de Heilige Geest wel te kennen.
De duivel kan heel veel nadoen. Een ding echter niet: De liefde tot God...
Misschien kan je omschrijven hoe je onderstreepte bedoeld. En ook hoe enkele voorbeelden hoe we dit in bv Augustinus' preken en Calvijns' en Luthers' preken terugvinden?-DIA- schreef: Ontbreekt een toepassing en worden de gangen en wegen des Heeren aan het hart niet verklaard dan zou je net zo goed naar een of andere schone menselijke rede kunnen luisteren, maar dat heeft dus totaal geen nut of zin.