Mattheüs 23

Johann Gottfried Walther

Mattheüs 23

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Goede dag allemaal,

Waarschijnlijk zie ik weer iets, wat volgens sommigen niet zo is, maar waardoor zou het zo zijn dat Mattheüs 23 vers 1 tot denk 36
één van de minst gelezen(in de eredienst)/bepreekte gedeelte uit Gods Woord is?
Ook bij dit gedeelte is toch 2 Timotheüs 3 vers 16 van toepassing.
Komt het te dichtbij? Of zijn er geen lijnen door te trekken vanuit dit gedeelte, ik meen van wel.
Maar ik vraag het met oprechte belangstelling aan jullie.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
huisman

Re: Mattheüs 23

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:Goede dag allemaal,

Waarschijnlijk zie ik weer iets, wat volgens sommigen niet zo is, maar waardoor zou het zo zijn dat Mattheüs 23 vers 1 tot denk 36
Komt het te dichtbij? Of zijn er geen lijnen door te trekken vanuit dit gedeelte, ik meen van wel.
Bedankt JGW, je geeft een hoop om over na te denken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Over het boek Job wordt ook weinig gepreekt (behalve wat algemeen bekende teksten). Zou dat dezelfde reden hebben?
refo

Bericht door refo »

Johann Gottfried Walther schreef:Goede dag allemaal,

Of je constatering juist is weet ik niet. Wat bedoel je met 'komt het te dichtbij'?
De Heere Jezus zegt het toch niet tegen ons?

Er zijn meer gedeelten die nooit als tekst dienen.
Iemand wel eens een preek gehoord over Hymeneus en Philetus die zeggen dat de opstanding al heeft plaatsgevonden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Wat bedoel je met 'komt het te dichtbij'?
Dat hij zich persoonlijk aangesproken weet door dat hoofdstuk.
In dat geval is het fijn als er wat preken over zo'n hoofdstuk te vinden zijn.
Desiree

Bericht door Desiree »

Nou zondagmiddag of morgen haalde onze Ds. vers 4 nog aan. Maar ik weet niet dat hij hoofdstuk 23 zelf behandeld heeft. Wij zitten er nog niet zo heel erg lang. Maar de boodschap brengt hij wel naar voren in andere preken, schrift met schrift zeg maar. Dus ik kan daar niet over meepraten.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Waarom antwoord je voor Johann Gottfried Walther ?

Als dat zijn antwoord zou zijn zou m.i. de vraag anders gesteld zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Tiberius schreef:
Waarom antwoord je voor Johann Gottfried Walther ?

Als dat zijn antwoord zou zijn zou m.i. de vraag anders gesteld zijn.
"Komt te dichtbij" kan m.i. maar één betekenis hebben.

Overigens is dit een discussieforum, als je iets persoonlijks van JGW wilt weten, kan dat via PB. :)
huisman

Bericht door huisman »

Ik denk dat JGW met "te dichtbij komen" bedoelt dat er ook heden ten dage blinde leidslieden in de kerken zijn die lasten opleggen die niet te dragen zijn. Maar dat is mijn interpretatie van JGW's bedoeling, kan goed zijn dat ik er naast zit.

Om te laten zien waarover wij spreken de eerste 16 versen van dit hoofdstuk.
1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen,
2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeen zijn gezeten op den stoel van Mozes;
3 Daarom, al wat zij u zeggen , dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
4 Want zij binden lasten, die zwaar zijn en kwalijk om te dragen, en leggen ze op de schouderen der mensen; maar zij willen die met hun vinger niet verroeren.
5 En al hun werken doen zij, om van de mensen gezien te worden; want zij maken hun gedenkcedels breed, en maken de zomen van hun klederen groot .
6 En zij beminnen de vooraanzitting in de maaltijden, en de voorgestoelten in de synagogen;
7 Ook de begroetingen op de markten, en van de mensen genaamd te worden: Rabbi, Rabbi!
8 Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden ; want Een is uw Meester , namelijk Christus; en gij zijt allen broeders.
9 En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.
10 Noch zult gij meesters genoemd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus.
11 Maar de meeste van u zal uw dienaar zijn.
12 En wie zichzelven verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelven zal vernederen, die zal verhoogd worden.
13 Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat , noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.
14 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden, want gij eet de huizen der weduwen op, en dat onder den schijn van lang te bidden; daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen.
15 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden, want gij omreist zee en land, om een Jodengenoot te maken, en als hij het geworden is , zo maakt gij hem een kind der helle , tweemaal meer dan gij zijt.
16 Wee u, gij blinde leidslieden, die zegt: Zo wie gezworen zal hebben bij den tempel, dat is niets; maar zo wie gezworen zal hebben bij het goud des tempels, die is schuldig.
Ik denk dat idd heden ten dage dit hoofdstuk ons veel te zeggen heeft b.v. wat ik las bij Da Costa bij vs 4
Ruim voor zichzelf willen zij bij anderen de angstvalligste nauwgezetheid. Ja, het is een doorgaand kenmerk van degenen, die het zelf niet nauw nemen met de innerlijke godsdienst van het hart, de naleving van de uitwendige vormelijke godsdienst bij anderen op de gestrengste manier te eisen. Niet God, maar zij leggen de mensen ondragelijke lasten op. Gods geboden zijn niet zwaar, mits men een kind van God is. (DA COSTA).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marieke

Bericht door Marieke »

refo schreef:Iemand wel eens een preek gehoord over Hymeneus en Philetus die zeggen dat de opstanding al heeft plaatsgevonden
Je zult het niet geloven, maar ik heb er pas een preek over gehoord. De tekst was 2 Timotheüs 2: 8 en 9. Die teksten werden o.a. door Paulus genoemd n.a.v. de opmerking van Hymenéüs en Filétus (zie vers 17 en 18).

Ik heb hier thuis de cd nog liggen.
Johann Gottfried Walther

huisman schreef:Ik denk dat JGW met "te dichtbij komen" bedoelt dat er ook heden ten dage blinde leidslieden in de kerken zijn die lasten opleggen die niet te dragen zijn. Maar dat is mijn interpretatie van JGW's bedoeling, kan goed zijn dat ik er naast zit.
Onder andere ja, zoals gezegd denk ik dat er wel lijnen naar nu te trekken zijn.
Refo zoals gezegd denk ik dat het ook ons wat te zeggen heeft, anders stond het niet in de Bijbel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maar wie bedoel je precies met "te dichtbij komen"?
Johann Gottfried Walther

Tiberius schreef:Maar wie bedoel je precies met "te dichtbij komen"?
Een ieder die Gods woord serieus leest.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:
Maar kan dat dan, te dichtbij?
Johann Gottfried Walther

Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Maar kan dat dan, te dichtbij?
Te dichtbij met als reactie, dat je er maar aan voorbij gaat/het links laat liggen.
Plaats reactie