1Joh.2:20 , opmerkelijk!

Daphne

Bericht door Daphne »

Hay Rens,

wat Annemoon schrijft, daar kan ik mn naam ook onder zetten....! Wel opmerkelijk inderdaad! ;)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Hay Rens,

wat Annemoon schrijft, daar kan ik mn naam ook onder zetten....! Wel opmerkelijk inderdaad! ;)
oef nou dan zal ik eens tegendraads gaan doen.

Ik denk dat er wel degelijk pausen zijn geweest die anti christelijk waren. Vraag dat maar eens aan Luther, Johannes Hus en allerlei andere martelaren die door toedoen van pausen vreselijk werden vervolgd. (inquisitie)

Of de huidige paus de anti christ is? Ik weet het niet. Volgens mij is hij behoudener dan velen protestanten........
refo

Bericht door refo »

De Paus denkt wel dat hij de plaatsvervanger van Christus is. In die zin moet hij 'de Zoon' wel erkennen, anders is de bestaansgrond van z'n ambt weg. Maar of iemand die zichzelf zo ziet ook de Zoon erkent zoals Hij zich heeft geopenbaard? Geloof ik niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Robert

Bericht door Robert »

Dé antichrist moet nog komen. Dat is onmiskenbaar.
Volgens mij zijn er nog maar weinigen die in de RKK de antichrist zien.

Wat Jacob zei is ook waar: een aantal pausen heeft zich weldegelijk laten leiden door de geest van de antichrist. (elders in diezelfde johannes brief)
Maar helaas geldt dat ook voor voorgangers in 'onze kerken'.

De geest van de antichrist is actief over de hele wereld, en ook in de kerk :(
Carpe Diem tamen Memento Mori
limosa

Bericht door limosa »

mmm, 't is altijd goed om even te kijken wat er dan staat in die tekst 1 Joh. 2:22:
Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.
de kanttekeningen zeggen vervolgens:

den Zoon loochent
De Zoon van God de Heere Jezus Christus wordt geloochend, niet alleen ten opzichte van Zijn persoon, wanneer men loochent, òf Zijne Goddelijke, òf Zijn ware menselijke natuur, òf dergelijke; maar ten opzichte van Zijn ambt, als men loochent dat Hij de Zaligmaker is, of dat Hij de enige en volmaakte Zaligmaker is, en als men benevens Hem nog andere middelaars tot de zaligheid stelt, enz.

let op de laatste zin van de kanttekening: en als men benevens Hem nog andere middelaars tot de zaligheid stelt, enz.
met bijvoorbeeld de Maria-verering en de positie van de Paus begeeft de RKK zich in het licht van deze tekst op glad ijs.

Of de RKK dé anti-christ is hebben we al eens uitgebreid over gediscussieerd. De vraag is nu of deze tekst het tegendeel bewijst, dat vraag ik me als ik de kanttekening lees af.

[Aangepast op 4/10/04 door limosa]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

1. Tegenstander van Christus
Deze benaming komt in de Bijbel alleen voor in de eerste en tweede Brief van Johannes [Jo 2:18,22 4:3 2 Joh. 7]. In de latere kerkelijke literatuur treffen we hem meermalen aan.

Naar de etymologische betekenis van het woord betekent Anti-christ óf die tegen Christus optreedt óf die zich in plaats van Christus stelt. Bij de eerste opvatting is Antichrist een tegenstander van Christus, zonder dat hij beweert de Christus zelf te zijn; bij de tweede stelt hij zich in de plaats van Christus en matigt hij zich aan, wat alleen aan Christus toekomt (valse Christussen, [Mt 24:24].
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Unionist

Bericht door Unionist »

Als dan onze katholieke medegelovigen ook alleen de BIjbel nemen en dan van kaft tot kaft, dan is er inderdaad niks aan de hand.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Limosa, de kanttekeningen zijn toegevoegde teksten van een eigen interpretatie van de desbetreffende schrijvers.

We nemen toch de Schrift voluit "van kaft tot kaft" zonder er iets aan toe of af te doen?

Hetgeen staat geschreven zullen we dan ook sec moeten aanvaarden, omdat dat OOK door God is geinspireerd het op te tekenen zoals het is opgetekend.

Laten we dan onze katholieke medegelovigen verder vrijwaren van onze "aanvallen" dmv het bepalen dat de Paus en/of de Katholieke kerk de antichrist zou zijn, hetgeen hier veelvuldig is gebeurd.

Zij geloven en aanvaarden God de Vader, en Christus Jezus en aanbidden beiden samen met de Heilige Geest die van beiden uitgaat.

Rens,je bent een verademing.Een van de weinigen hier die weet heeft van het Christendom in de volle breedte.

En wat een troost om te weten als we bij de Helmelpoort staan ,dat er dan niet gekeken wordt wat voor voorvoegsel voor je naam Christen had staan .
Unionist

Bericht door Unionist »

Het gaat er straks bij de hemelpoort, en ook nu al, niet om een of ander voorvoegsel. Het gaat erom of je werkelijk Christen bent (geweest), navolger van Christus. Op welke grond word je zalig? Door de voorbede van Maria of andere heiligen? Dordat je goede daden zwaarder wegen in Gods weegschaal dan je kwade? Of alleen door Christus'verdienste?

Dan gaat het er absoluut niet om of je rk was of ogg, of wat dan ook. Ik geloof van harte dat er rooms-katholieken in de hemel zijn, net zoals er rechtzinnige gereformeerden niet zullen zijn.

Maar dat houdt niet in dat ik de RK-kerk als zodanig geen valse kerk mag noemen. Een kerk, die op zovele punten is afgeweken van het Woord van onze Heere. Die wèl de claim legt: buiten mij geen zaligheid.
Unionist

Bericht door Unionist »

De discussie over de paus als antichrist wordt in Nederland nauwelijks meer gevoerd. In de engelstalige landen nog veel meer. Luister hier naar een radiodebat tussen twee predikanten met een verschillende mening...
memento

Bericht door memento »

De paus als anti-christ stellen zal ik nooit doen; wel zijn er Pausen geweest die in leer en leven zich duidelijk openbaarden als anti-Christus. Maar, er zijn reeds vele anti-christen geweest, en ik ben bang dat er nog velen komen. Een ieder die Christus veracht is in wezen een anti-Christ, ook al uit niet iedereen dat even sterk, dankzij de bewarende algemene genade van God.

Ik ben met Limosa van mening dat als je de Schrift volledig leest, dat je dan niet eromheen komt dat het beeld wat de RKK schetst van Jezus, nl. als zaligmaker alleen van de erfzonde, en niet van alle dadelijke zonde, niet een bijbels beeld is. Het is hetzelfde als een moslim die zegt God te aanbidden, maar ondertussen zijn knieen voor satan buigt. Een ieder die God denkt te aanbidden met een verkeerd beeld van God in zijn gedachten aanbidt niet de God van de Bijbel, zo ook een ieder die een niet bijbels beeld van Christus en Zijn verdienste heeft. In weze doen zij niets anders dan satan vereren met Jezus op hun lippen...

Oh, wat moeten ook wij, die de rechte leer kennen, ook dagelijks bidden of God ons een recht beeld van Zichzelf wil geven. Ook wij zijn zo snel geneigd om onszelf een beeld te vormen van God wat meer voldoet aan onze eigen fantasie dan aan de Schrift...

[Aangepast op 4/10/2004 door memento]
Plaats reactie