Bondsgemeenten

Upquark

Bondsgemeenten

Bericht door Upquark »

Sinds kort kerkt ons gezin bij de Geref. Bondsgemeente alhier in Apeldoorn. Nu konden wij door omstandigheden zondag niet naar de middagdienst in onze eigen gemeente, en omdat ik toch wel graag naar de kerk wilde, dacht ik, laat ik eens kijken of er elders een avonddienst is.

In mijn vorige kerkverband (GKV) was het makkelijk, ik keek gewoon op gkv.nl en voilà. Helaas, gereformeerdebond.nl bood geen soelaas... en eigenlijk heb ik, na enig zoeken, nog steeds geen idee waar ik dergelijke informatie kan vinden. Heeft de Bond een kerkelijk jaarboek à la GKV/CGK/GG etc.?

Overigens, uiteindelijk in Emst een genoeglijk uurtje gehad. :)
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Zita
Moderator

Re: Bondsgemeenten

Bericht door Zita »

Upquark schreef:Sinds kort kerkt ons gezin bij de Geref. Bondsgemeente alhier in Apeldoorn. Nu konden wij door omstandigheden zondag niet naar de middagdienst in onze eigen gemeente, en omdat ik toch wel graag naar de kerk wilde, dacht ik, laat ik eens kijken of er elders een avonddienst is.

In mijn vorige kerkverband (GKV) was het makkelijk, ik keek gewoon op gkv.nl en voilà. Helaas, gereformeerdebond.nl bood geen soelaas... en eigenlijk heb ik, na enig zoeken, nog steeds geen idee waar ik dergelijke informatie kan vinden. Heeft de Bond een kerkelijk jaarboek à la GKV/CGK/GG etc.?

Overigens, uiteindelijk in Emst een genoeglijk uurtje gehad. :)
website gereformeerde bond schreef:Helaas bestaat er veel onduidelijkheid over het lidmaatschap. Elk gemeentelid binnen de Protestantse Kerk kan lid van de Gereformeerde Bond worden, wanneer hij grondslag en doelstelling onderschrijft. Een gemeente zelf heeft formeel gezien geen relatie tot de Gereformeerde Bond.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Upquark schreef:Heeft de Bond een kerkelijk jaarboek à la GKV/CGK/GG etc.?
De Gereformeerde Bond heeft hiervoor het groene boekje: http://www.gb.onlen.nl/?q=node/58

Wat het etiket Gereformeerde Bond op een gemeente inhoud, verschild ter plaatse.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Upquark

Bericht door Upquark »

Zita schreef:
website gereformeerde bond schreef:Helaas bestaat er veel onduidelijkheid over het lidmaatschap. Elk gemeentelid binnen de Protestantse Kerk kan lid van de Gereformeerde Bond worden, wanneer hij grondslag en doelstelling onderschrijft. Een gemeente zelf heeft formeel gezien geen relatie tot de Gereformeerde Bond.
Ik las het, maar desondanks spreken we over bondsgemeenten, niet? Hoe zit dat dan?

@ J.C. Philpot, bedankt.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Upquark schreef:In mijn vorige kerkverband (GKV) was het makkelijk, ik keek gewoon op gkv.nl en voilà. Helaas, gereformeerdebond.nl bood geen soelaas... en eigenlijk heb ik, na enig zoeken, nog steeds geen idee waar ik dergelijke informatie kan vinden. Heeft de Bond een kerkelijk jaarboek à la GKV/CGK/GG etc.?
Op www.kerktijden.nl kun je de gemeenten waar "Herv." voor staat, vaak (dus niet altijd) als bondsgemeente typeren.
Upquark schreef:Ik las het, maar desondanks spreken we over bondsgemeenten, niet? Hoe zit dat dan?
Bondsgemeente is een niet-officiële naam voor hervormde gemeenten binnen de PKN die qua prediking en liturgie dicht staan bij wat de Gereformeerde Bond voorstaat. Maar goed, dat is iets wat we in de volksmond zo noemen, want een formele band tussen zo'n gemeente en de GB is er niet, omdat de GB een vereniging is en geen kerkelijk orgaan.
Upquark

Bericht door Upquark »

elbert schreef:
Upquark schreef:In mijn vorige kerkverband (GKV) was het makkelijk, ik keek gewoon op gkv.nl en voilà. Helaas, gereformeerdebond.nl bood geen soelaas... en eigenlijk heb ik, na enig zoeken, nog steeds geen idee waar ik dergelijke informatie kan vinden. Heeft de Bond een kerkelijk jaarboek à la GKV/CGK/GG etc.?
Op www.kerktijden.nl kun je de gemeenten waar "Herv." voor staat, vaak (dus niet altijd) als bondsgemeente typeren.
Upquark schreef:Ik las het, maar desondanks spreken we over bondsgemeenten, niet? Hoe zit dat dan?
Bondsgemeente is een niet-officiële naam voor hervormde gemeenten binnen de PKN die qua prediking en liturgie dicht staan bij wat de Gereformeerde Bond voorstaat. Maar goed, dat is iets wat we in de volksmond zo noemen, want een formele band tussen zo'n gemeente en de GB is er niet, omdat de GB een vereniging is en geen kerkelijk orgaan.
OK, dat is helder. Maar nu heel praktisch: stel dat je op vakantie bent, elders in Nederland. Ikzelf ben er een voorstander van om dan binnen je eigen kerkverband te kerken. Hoe doe je dat dan?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Upquark schreef:Maar nu heel praktisch: stel dat je op vakantie bent, elders in Nederland. Ikzelf ben er een voorstander van om dan binnen je eigen kerkverband te kerken. Hoe doe je dat dan?
Dat is m.b.t. de Gereformeerde Bond erg lastig. De bandbreedte, ook theologisch, binnen de Gereformeerde Bond is de laatste jaren erg groot geworden. Ik hoor hervormden zelf (!) vaak spreken over linkse- en rechtse bondsgemeenten.

Als je het echt wlt objectiveren, zul je toch gebruik moeten maken van het adressenboekje van de Gereformeerde Bond. Daarin staan de namen van de predikanten die aangesloten zijn bij de Gereformeerde Bond. Je kijkt dan niet naar de gemeenten, maar je kijkt of er een predikant uit die lijst in de buurt is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Upquark schreef:Maar nu heel praktisch: stel dat je op vakantie bent, elders in Nederland. Ikzelf ben er een voorstander van om dan binnen je eigen kerkverband te kerken. Hoe doe je dat dan?
Dat is m.b.t. de Gereformeerde Bond erg lastig. De bandbreedte, ook theologisch, binnen de Gereformeerde Bond is de laatste jaren erg groot geworden. Ik hoor hervormden zelf (!) vaak spreken over linkse- en rechtse bondsgemeenten.

Als je het echt wlt objectiveren, zul je toch gebruik moeten maken van het adressenboekje van de Gereformeerde Bond. Daarin staan de namen van de predikanten die aangesloten zijn bij de Gereformeerde Bond. Je kijkt dan niet naar de gemeenten, maar je kijkt of er een predikant uit die lijst in de buurt is.
De meeste bondspredikanten vind je in de HHK. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Luther schreef:

De meeste bondspredikanten vind je in de HHK. :hum
Nou zo kun je het ook niet zeggen... Wel is waar dat de Bond vaak de meest behoudende gemeenten aan de HHK heeft verloren.
En thans is binnen de Bond te zien dat men meer vrijheid meent te kunnen nemen in verschillende zaken als b.v. de litutrgie en experimentele vormen van kerk-zijn.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Germanicus

Bericht door Germanicus »

huisman schreef:De meeste bondspredikanten vind je in de HHK. :hum
Wat een flauwe opmerking. Als we het toch zo gaan spelen: ik vind het nog steeds jammer dat die zogenaamde 'bondspredikanten' waar jij het over hebt naar de HHK zijn gegaan en dus het hazenpad hebben gekozen. Binnen de verziekte en uitgeholde PKN - die me ondanks alles aan het hart ligt - hadden ze hun Bijbelse (lees: gereformeerde) geluid kunnen (en moeten) laten horen, mijns inziens. Maar goed, ik wil die discussie niet opnieuw aanzwengelen.
Hier beneden is het niet.
dennis

Bericht door dennis »

In Apeldoorn is ook een gereformeerde gemeente.
Democritus

Bericht door Democritus »

huisman schreef: De meeste bondspredikanten vind je in de HHK. :hum
Dat vraag ik me af. Het is maar hoe je zaken typeert.
Als je de stelling plaatst dat de meeste 'gekrookte riet' predikanten naar de HHK zijn gegaan dan klopt dat.
De vraag is of deze gekrookte rieters zich wel zo verwant voelden met de Gereformeerde Bond.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:En thans is binnen de Bond te zien dat men meer vrijheid meent te kunnen nemen in verschillende zaken als b.v. de liturgie en experimentele vormen van kerk-zijn.
Ik snap wat je bedoelt, maar toch even de prikkelende vraag: Wat is er mis met variatie in de liturgie en andere vormen van kerk-zijn? In het buitenland nemen we daar genoegen mee, vinden we het mooi, en zeggen we ondanks dat: Ook daar is de rechte prediking en zitten er kinderen van God.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
-DIA- schreef:En thans is binnen de Bond te zien dat men meer vrijheid meent te kunnen nemen in verschillende zaken als b.v. de liturgie en experimentele vormen van kerk-zijn.
Ik snap wat je bedoelt, maar toch even de prikkelende vraag: Wat is er mis met variatie in de liturgie en andere vormen van kerk-zijn? In het buitenland nemen we daar genoegen mee, vinden we het mooi, en zeggen we ondanks dat: Ook daar is de rechte prediking en zitten er kinderen van God.
Door de formulering "dat men meer vrijheid meent te kunnen nemen" te kiezen, suggereert DIA dat ze die vrijheid nemen terwijl ze die niet hebben. Hoezo "meent te kunnen nemen"? Die ruimte is er gewoon, of jij dat nou leuk vindt of niet.
~~Soli Deo Gloria~~
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Luther schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar toch even de prikkelende vraag: Wat is er mis met variatie in de liturgie en andere vormen van kerk-zijn? In het buitenland nemen we daar genoegen mee, vinden we het mooi, en zeggen we ondanks dat: Ook daar is de rechte prediking en zitten er kinderen van God.
Het pijnpunt zit hem in het feit dat het soms te maken heeft met een algehele verschuiving binnen (een gedeelte van) de linkerflank. Er zijn gemeente waar sinds korte tijd bijvoorbeeld de vrouw in het ambt word ingevoerd, en samenwonende personen van gelijk geslacht worden getolereerd.

De 2 bovengenoemde zaken zijn overigens tegen het duidelijke standpunt van de Gereformeerde bond in, en de meeste gemeenten moeten hier niets van weten. Maar er leeft wel heel wat op het grondvlak. Dat werd me pas weer duidelijk bij een ambtsdragersbijeenkomst van de GB. Ik maak me zelf als GB lid ook zorgen over de koers van bepaalde gemeente die zich tot de linkerflank van de GB rekenen.

Als het alleen beperkt blijft tot wat liturgische aanpassingen en niet inhoudelijk, heb ik er minder moeite mee.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie